رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اسفند ۱۴۰۰

سرعین ؛ شهر چشمه‌های بهشتی

لینک این مطلب کپی شد!

شهر توریستی سرعین به عنوان نگین گردشگری استان اردبیل در آستانه نوروز حال و هوای خاصی دارد چرا که پس از ۲ سال درگیری با کرونا، امسال سرعین شهر چشمه‌های بهشتی، خود را برای میزبانی از خیل عظیم گردشگران اقصی نقاط ایران آماده می‌کند.

-4 سرعین ؛ شهر چشمه‌های بهشتی

با نزدیک شدن به بهار طبیعت، سر زندگی و شور و هیجان در نگین گردشگری و شهر چشمه‌های بهشتی جاری است و با شهرتکانی و زیباسازی شهری، گوشه و کنار این شهر به گل فرشی معطر مزین شده‌ است.

این روزها در خیابان‌های شهر سرعین که تردد می‌کنی با پاکبانانی مواجه می‌شوی که با چرتکه و سطل‌های رنگ مشغول زیباسازی چهره شهر هستند، کمی آنطرف تر نیز تعدادی از نیروهای تلاشگر شهرداری در کنار فضای سبز و میادین شهر، مشغول گل آرایی و کاشت گل هستند.

سرعین در زمینه توریسم درمانی رتبه نخست کشوری را دارا بوده و مدرن و بهداشتی بودن چشمه‌های آب گرم‌های سرعین کمک بسیار زیادی در جذب گردشگر به این شهر کرده است و بیشتر چشمه‌های آب معدنی منطقه اکنون به صورت استخرهای سرپوشیده و با امکانات کامل در آمده که غالبا به صورت دو سانس هم برای آقایان و هم برای خانم ها فعالیت می‌کند.

بیش از ۲۰ دهنه آب گرم معدنی گرم و سرد که بسیاری از آنها مدرن سازی و تبدیل به مجتمع‌های آب درمانی شده اند مهمترین جاذبه این شهر برای گردشگران است ضمن اینکه دامنه‌های کوه سبلان که بخشی از آن با ایجاد پیست اسکی آلوارس گردش پذیر شده نیز مسافران را به خود جلب می‌کند.

چشمه‌های آب گرم سرعین همه ساله در فصل تابستان مسافران و گردشگران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به سوی خود جلب می کند. مجتمع آب درمانی سبلان سرعین، آب درمانی بش باجیلار (پنج خواهران)، آب گرم قهوه خانه ممتاز، آب گرم ژنرال (جنرال)، چشمه گوز سویی (آب چشم)، آب معدنی ارجستان، آب گرم گاومیش گلی، آب گرم پهنلو، آب گرم قره سو (اعصاب سویی) و آب گرم ساری سو از معروف‌ترین آبگرم‌های شهر توریستی سرعین است.

سرعین در کنار این جاذبه‌ها مکان های دیدنی تاریخی و عمدتا ناشناخته برای گردشگران را نیز در خود جای داده است که از جمله آن می‌توان به غارهای تاریخی در روستاهای همجوار اشاره کرد.

پیست اسکی آلوارس که در سرعین واقع شده است، از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر است که از ویژگی های بارز آن علاوه بر جاذبه های زمستانی می‌توان به جاذبه‌های بهاری و تابستانی آن از جمله اطراق عشایر با گله‌های خود در حوالی این پیست، هوای خنک و معتدل، پوشش گیاهی و گل‌های رنگارنگ بصورت دشت های وسیعی از شقایق های کوهی، گل ختمی، گون و همچنین قرار گرفتن مسیرهای صعود به قله سبلان اشاره کرد.

سرعین، «شهر چشمه‌های آبگرم» ۲۷ کیلومتر با اردبیل فاصله دارد. چشمه‌های واقع در این شهر با خواص درمانی فراوان، سالانه میلیون‌ها گردشگر را راهی این دیار زیبا می‌کنند. با جاهای دیدنی سرعین بیشتر آشنا شویم .

چشمه گورگور

چشمه گورگور از جمله معروف‌ترین و مشهورترین چشمه‌های منطقه سبلان است. این چشمه در دره آلوارس، یکی از عریض‌ترین و باصفاترین دره‌های سبلان، در ارتفاع ۲ هزار و ۴۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

مجتمع آبدرمانی سبلان

مجتمع آبدرمانی سبلان، ‌ بزرگترین آبدرمانی خاورمیانه است که در سرعین قرار دارد. این مجموعه با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش‌ها، وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای زنان و مردان، پارکینگ اختصاصی و امکانات بسیار دیگر، آماده پذیرایی از گردشگران شهر سرعین است.

آبگرم قره سو (اعصاب سویی)

آبگرم قره‌سو، غربی‌ترین چشمه آب‌گرم سرعین است که در فصول سال جریان آن تغییر می‌کند. دمای آب این چشمه ۴۴ درجه سانتیگراد است و به‌صورت جوشان در سطح زمین، جریانی دائمی دارد.

-3 سرعین ؛ شهر چشمه‌های بهشتی

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی در ارتفاع یک هزار و ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و پرآب‌ترین چشمه معدنی این شهر از لحاظ آبدهی و وسعت محسوب می‌شود. آب این چشمه ترش‌مزه، بی‌رنگ و کمی بودار است و برای درمان بیماری‌های عمومی، بیماری‌های سیستم حرکتی مانند دردهای مزمن روماتیسمی، بیماری‌های زنان و بیماری‌های قلبی بسیار مناسب است.

آبگرم بش باجلار

آبگرم بش باجلار از قدیمی‌ترین آبگرم‌های سرعین است که میان اهالی قدیمی سرعین به «دره‌لر سویی» نیز شهرت دارد. این آبگرم در دره‌ای سرسبز قرار گرفته است که دورتادور آن را چمنزاها و درختان چنار و سپیدار احاطه کرده‌اند. دمای آب این چشمه به ۳۵ درجه سانتیگراد می‌رسد و ظاهری کدر و طعمی ترش دارد و کمی بودار است. از این آبگرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

سرعین جدا از چشمه‌های جوشان، طبیعت و مناظر فوق‌العاده‌ای دارد و هوای خنک آن در فصول گرم سال زبانزد خاص و عام است.

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه سران در میان دشت‌های سرسبز و خرم جای گرفته است و یکی از بکرترین نقاط دیدنی شهر سرعین به شمار می‌رود. در کنار این آبشار گردشگران می‌توانند زیر سایه درختان با سکوت دره‌ها و صدای آب به آرامش برسند.

دره گلستان (دره آلوارس)

دره گلستان یکی از زیباترین و باصفاترین دره‌های سرعین است که به آن «دره آلوارس» نیز می‌گویند. آلوارس از دره‌های شرقی منطقه سبلان به شمار می‌آید. این دره به خاطر وجود چشمه‌های پرآب و یخچال‌های طبیعی، چمنزارها و گلزارهای فراوان، هرساله مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

سرعین گذشته از مناظر طبیعی جاذبه‌های تاریخی و باستانی هم دارد که می‌تواند برای هر گردشگری جالب توجه باشد. تپه باستانی آناهیتا یکی از این آثار است

تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا در قسمت غربی سرعین واقع شده است. پس از کاوش‌های انجام شده در این منطقه، اشیا و سفالینه‌هایی کشف شدند که قدمت آن‌ها به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

دهکده صخره ای باستانی ویندکلخوران

دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران، دهکده‌ای سنگی با مجموعه‌ای از خانه‌های سنگی منفرد است که در پنج کیلومتری جنوب و جنوب‌غربی سرعین در جوار جاده اردبیل قرار دارد و یک پدیده معماری باستانی و تاریخی استثنایی و کم‌نظیر در کشور به شمار می‌رود.

روستای بیله درق (ویلادره)

روستای ییلاقی بیله درق در فاصله سه کیلومتری شمال شهر سرعین قرار دارد. این روستا به سبب برخورداری از مواهب طبیعی مانند آب‌های معدنی، دره‌های زیبا با درختان و چمنزارهای مملو از گل و گیاه و کندوهای عسل از جذابیت‌ خاصی برای گردشگران برخوردار است و هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.

دره جنگلی ایردموسی

دره جنگلی زیبا و دیدنی ایردموسی در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب اردبیل قرار دارد و از نزدیکی‌های سرعین شروع و تا روستای نوران کشیده می‌شود. چشم‌اندازهای بسیار زیبا، نهرها و چشمه‌سارها، چمنزارهای انبوه و باغات میوه، این دره را به یکی از نقاط جذاب سرعین و اردبیل تبدیل کرده است.

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس در دامنه‌های مرتفع سبلان در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین واقع شده است. این پیست که بزرگترین پیست اسکی کشور محسوب می‌شود، در هشت ماه از سال به‌خاطر وجود برف قابل استفاده است. در پیست اسکی آلوارس برای بالا رفتن اسکی‌بازها، تله‌سیژ نیز فراهم شده است.

-2 سرعین ؛ شهر چشمه‌های بهشتی

سرعین آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است

شهر توریستی سرعین بدلیل وجود آب‌های گرم متعدد و دارای خواص درمانی و هم چنین برخورداری از شرایط ممتاز آب و هوایی ییلاقی به شهر چشمه‌های بهشتی شهرت یافته است.

صاحبعلی رام شهردار شهر توریستی سرعین در این باره گفت: بستر و زمینه برای استقبال از گردشگران نوروزی در این شهر مهیا شده است.

-1 سرعین ؛ شهر چشمه‌های بهشتی

وی افزود: تمام ظرفیت نیروی انسانی شهرداری سرعین به کار گرفته شده تا بهترین خدمات به گرشگران نوروزی ارائه شود ضمن اینکه فضاسازی سطح شهر و نصب المان‌های نوروزی در کنار دیگر اقدامات به بهترین نحو صورت گرفته است.

شهردار سرعین بیان کرد: رنگ آمیزی المان‌های فانتزی سطح شهر، درختکاری و کاشت فضای سبز، تعمیر و تعویض چراغ‌های سطح شهر، خط‌کشی معابر، نصب علائم راهنمایی گردشگری در تمامی مسیرهای سطح شهر، رنگ‌آمیزی جداول، رفت و روب و نظافت معابر، ترمیم روکش آسفالت معابر، بازسازی سرویس‌های بهداشتی، نصب نیمکت های جدید، نورپردازی سطح شهر و اماکن گردشگری، از جمله اقداماتی است که برای استقبال از نوروز ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن با تلاش معاونان، مدیران و کارکنان شهرداری در حال اجراست.

وی با بیان اینکه امسال سفرهای نوروزی بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی انجام خواهد شد، اضافه کرد: سرعین تا قبل از شیوع ویروس کرونا، همه ساله میزبان میلیون ها مسافر بوده و امسال هم پس از دو سال بار دیگر آماده حضور گردشگران هستیم.

شهردار سرعین گفت: از اواسط اسفند ماه گل‌کاری‌های نوروزی با هدف زیباسازی و طراوت محیط شهری و ایجاد شور نشاط بین شهروندان و مسافرین نوروزی با طراحی جدید در بلوارها، میادین و بوستان‌های شهر سرعین اجرا شده است.

وی بیان کرد: توجه به علایق و سلایق شهروندان یکی از نکات مورد توجه شهرداری در زمینه زیباسازی سطح شهر است و شهرداری سرعین با رصد مطالبات و دغدغه‌های به حق شهروندان که بخش عمده‌ای از آنها مربوط به زیباسازی منظرشهری و چهره‌آرایی شهر با گل‌های فصلی در ایام بهار می باشد اقدام به این کار کرد.

صاحبعلی رام افزود: درختان اکثر معابر شهری بر اساس اولویت کاشت گردیده و مابقی در سایر مسیرها جهت کاشت با نظارت مستمر و مستقیم ناظرین واحد فضای سبز شهرداری در حال انجام است.

شهردار سرعین با بیان اینکه در صورت صدور مجوز ستاد کرونا، اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در دستور کار قرار خواهد گرفت، افزود: هدف ما در نوروز فراهم کردن شرایط لازم برای رفاه، شادی و نشاط شهروندان و مسافران در زمان اقامت است و شهرداری و شورای اسلامی شهر از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: ستاد استقبال از نوروز در شهرداری سرعین تا پایان تعطیلات نوروزی فعال خواهد بود و برنامه‌های مختلفی برای خدمات رسانی افزون تر برای مسافران و شهروندان اجرا خواهد شد.

به گفته شهردار سرعین، امسال نیز به رسم مهمان نوازی به پنج خانواده که در لحظه تحویل سال وارد سرعین شوند، هدایایی تقدیم خواهد شد.

شهردار سرعین با بیان اینکه طرح خانه تکانی شهری همه ساله قبل از شروع سال نو در راستای کاهش معضلات شهر اجرا می‌شود، افزود: واقعیت این است که شهرداری به تنهایی از عهده رفع معضلات شهر بر نمی‌آید و باید مدیران، دلسوزان، هنرمندان، اصحاب رسانه و نیروی انتظامی و مهمتر از همه مردم برای استقبال شایسته از میهمانان به کمک شهرداری بیایند.

تلطیف سیما منظر شهری سرعین در دست اجرا است

جبرائیل اللهیاری مسئول روابط عمومی و زیباسازی شهرداری سرعین هم گفت: نصب بنرهای نوروزی در راستای تلطیف سیما و منظر شهری و ایجاد نشاط اجتماعی در سطح میادین و معابر اصلی شهر سرعین در حال اجرا است.

وی افزود: به مناسبت استقبال از بهار، واحد روابط عمومی و زیباسازی شهرداری سرعین نسبت به فضاسازی هر چه باشکوهتر این شهر و پاسداشت آیین‌های بومی و سنتی در آستانه سال نو، به عملیات طراحی و نصب بنرهای نوروزی با تکیه بر توان و ظرفیت درون سازمانی و با رعایت اصل اقتصاد مقاومتی اقدام کرده است.

اللهیاری ادامه داد:آبگرم‌ها و هتل‌های این شهر همه ساله مورد پسند گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و امید است امسال هم گردشگران از جاذبه‌های گردشگری این شهر توریستی لذت ببرند.

اهتمام دولت به توسعه صنعت پاک گردشگری

با توجه به اینکه سرعین یکی از مهمترین مقصد گردشگری مسافران و گردشگران در کشور است و صنعت گردشگری هم جزو صنایع سالم و پاک به حساب می آید بدین جهت رونق و توسعه شهر بر پایه صنعت پاک گردشگری ضروری به نظر می رسد.

 سرعین ؛ شهر چشمه‌های بهشتی

در همین زمینه باقر باقرزاده سرپرست فرمانداری سرعین با اشاره به اهتمام دستگاه‌های اجرایی استان برای توسعه گردشگری گفت: یکی از اهداف کلان برنامه راهبردی دولت توجه به ظرفیت‌های گردشگری است.

وی یادآور شد: استاندار اردبیل نگاه ویژه ای به صنعت پاک گردشگری و توسعه همه جانبه سرعین دارد و سفر چندین باره وی هم برای رفع موانع، تسهیل در امور سرمایه گذاری و صنعت گردشگری و همچنین در راستای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری سرعین برای سرمایه‌گذاری بوده که نویدبخش توسعه هوشمندانه و هدفمند زیرساخت‌های گردشگری در سرعین است.

باقرزاده گفت: هشت سرمایه‌گذار بومی و غیربومی برای اجرای طرح‌های مختلف گردشگری در سرعین اعلام آمادگی کردند و این سرمایه‌گذاران حاضر هستند تا با اجرای طرح‌های مختلف بخش گردشگری به توسعه این حوزه کمک کرده و مجموعه‌های مختلف رفاهی، آب درمانی، هتل و دیگر طرح‌های خدماتی را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: بستر و زمینه برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی در این شهر با ایجاد امکانات رفاهی اعم از هتل‌ها، مهمانسراها و آبگرم‌های معدنی مهیا شده است.

سرعین با داشتن استخر ها و چشمه های آب معدنی سرد و گرم، حمام‌های طبیعی، مناظر و چشم‌اندازهای زیبا، آب و هوای دلپذیر، باغ‌های مصفا، هتل‌ها و مراکز تفریحی و اقامتی مجهز، پیست اسکی آلوارس و سایر جاذبه‌ها به عنوان یک مجموعه سیاحتی نه تنها در کشور مطرح است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *