رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ آذر ۱۳۹۲

سامانه ثبت آمار گردشگران سلامت ایجاد می‌شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۹/۱۹ – رییس کل سازمان نظام پزشکی از اقدامات انجام شده جهت راه‌اندازی سامانه ثبت توریست درمانی در کشور با همکاری وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در مراسم افتتاح کلینیک فوق تخصصی بیمارستان چشم پزشکی نور ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت توسعه علوم پزشکی، گفت: در آینده نزدیک به دلیل سالمندتر شدن جمعیت کشور، افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر و تغییر سیمای بیماری‌ها باید بازتعریف جدیدی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: بی‌تردید یکی از مسایل مبتلابه نظام سلامت کشور در سال‌های آینده، مربوط به حوزه چشم پزشکی خواهد بود. تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا سبب خواهد شد تا شاهد افزایش آب مروارید در نسل جوان‌تر باشیم.

زالی با اشاره به مهارت دانشمندان و پزشکان ایرانی و لزوم استفاده از این ظرفیت در جهت توسعه صنعت توریسم درمانی در کشور، ادامه داد: بر اساس آمارها تنها در یکی از کشورهای خاور دور، سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر سلامت مراجعه می‌کنند که این رقم در حوزه رقابتی نگران کننده است. از طرف دیگر در حالی که قیمت هزینه یک عمل جراحی قلب باز در دیگر کشورها ۱۶ هزار دلار هزینه به دنبال دارد اما در ایران همین عمل جراحی با وجود دانشمندان متبحر با یک پنجم هزینه کشورهای دیگر انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی تدوین پروتکل ملی برای جذب گردشگر سلامت را ضروری دانست و گفت: در این راستا باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود؛ این درحالیست که تاکنون نگاه محبت‌آمیز و گفتمان مناسبی به این بخش صورت نگرفته است. از طرف دیگر هنوز پروتکلی برای ارائه خدمات درمانی به گردشگران در بیمارستان‌های دولتی نداریم.

زالی ضمن تاکید بر لزوم ثبت آماری گردشگران سلامت، افزود: در حال حاضر آمار گردشگران سلامت به صورت جست و گریخته ثبت می‌شود اما در سال ۹۱ حدود ۸۵ هزار گردشگر سلامت به کشور وارد شده‌اند. البته با توجه به اینکه ممکن است مراجعات بویژه در استان‌های مرزی ممکن است به خوبی ثبت نشود، آمار بیشتری پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس با همکاری وزارت بهداشت درصدد ایجاد نظام ثبت آماری توریست سلامت هستیم؛ چرا که یک توریست سلامت ۳ برابر یک گردشگر عادی ارزآوری دارد.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی، بیشترین مراجعات گردشگران سلامت به ایران در حوزه‌های چشم پزشکی، درمان ناباروری، زنان و زایمان، ارتوپدی، درمان سرطان‌های پیشرفته و بیماری‌های قلبی و عروقی است. البته می‌توان از حوزه پیوند اعضا، استفاده از سلول‌های بنیادین و جراحی‌های کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی نیز در این زمینه استفاده کرد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی بیشترین مراجعات گردشگران سلامت به ایران را مربوط به کشورهای عراق، افغانستان، حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای شمالی ایران و بعضا اروپای غربی و کانادا عنوان کرد و گفت: البته برخی از این گردشگران ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که به دلیل ارزان بودن خدمات درمانی، جهت درمان به ایران سفر می‌کنند. در مجموع کیفیت بالای خدمات، مهارت پزشکان ایرانی و ارزان بودن قیمت خدمات می‌تواند عامل مهمی برای توسعه گردشگری سلامت باشد.
1222-1 سامانه ثبت آمار گردشگران سلامت ایجاد می‌شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *