رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

روستای یهر دماوند

لینک این مطلب کپی شد!

روستای یهر دماوند که در بالای تپه قرار دارد و مثل همه روستاها ست با همان صمیمیت و صفا و سادگی . روستای یهر در ۳۵ درجه و ۴۱ دقیقه و ۹/۴۸ ثانیه و در ۵۲ دقیقه و ۷/۳۰ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۳۶۱ متر از سطح دریا قرار دارد . روستای یهر برخلاف دیگر روستاهای این منطقه که عمدتا در طرفین یا یک سمت از رودخانه دلچایی واقع شده اند بر بالای یکی از ارتفاعات شرقی رودخانه احداث شده است .

روستای یهر
روستای یهر با توجه به موقعیت قرار گیری در یال کوهی بلند و اشراف کامل آن بر دره ای که رودخانه دلیچایی در آن جریان دارد هویت خاص یافته و دارای بافت سنتی زیبایی نظیر ماسوله می باشد و خانه های آن عمدتا با خاک قرمز احداث شده اند . در فاصله ۵۷۰ متری جنوب شرقی روستای یهردر ارتفاع ۲۳۲۸ نار لز سطح دریا و بر بالای تپه ای که امتداد ارتفاعاتی می باشد که روستا بر فراز آن قرار دارد ، بقایای قلعه ای دیده می شود که به قلعه تیموری یهر شهرت دارد . آنچه که از بقایای قلعه در حال حاضر قابل رویت است ، دیواری به طول ۶ متر و عرض یک متر و اطاقی در سمت چپ آن می باشد که متاسفانه بر اثر حفاری های غیر مجاز بخش اعظم آن تخریب شده است . در سطح تپه سفال های به رنگ قرمز دیده می شود که بخشی از آنها ظریف و بخش دیگر ترد و شکننده و دست ساز به نظر می رسد .

روستای یهر
از وضعیت کلی قلعه چنین استنباط می شود که بیشتر کاربرد دیدبانی داشته و بسیار محدود بوده است . با توجه به نوع سفال های اندک یافته شده و مقایسه آن با موارد مشابه قدمت قلعه به قرون اولیه اسلام می رسد .
یهر به معنای زین پوش اسب است. هم اکنون مردم یهر به زبان مازنی صحبت می کنند و سخت پایبند به نظام انقلاب اسلامی و با ایمان و استقامت در برابر مشکلات و سختی ها مقاومت می کنند. شغل اصلی مردم یهر کشاورزی و شغل جوانان خیاطی و تعدادی هم کارمندان و یا در شرکت ها در کارهای صنعتی تخصص دارند. در کار های گروهی خیلی متحد هستند و در احترام گذاشتن به بزرگترها حرف اول را می زنند و پیر مردهای ده جایگاه مناسبی در بین جوانان دارند.

روستای یهر دماوند روستای یهر دماوند

           
 

نظر کاربران :

  • طاها

    عکس روستا اشتباس? ولی پایینیه درسته لطفاً درستش کنید?

    ۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما تصاویر به روز رسانی شد .

      ۲۲ فروردین, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *