رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ شهریور ۱۴۰۰

روستای امیرنان طالقان

اشتراک گذاری

یکی از روستاهای خوش آب و هوا ی نزدیک تهران که برای فرار از آلودگی و سرو صدا و ترافیک تهران می توان آخر هفته ها به آنجا پناه برد ؛ روستای امیرنان طالقان است . روستای امیرنان در ۳۵ کیلومتری شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. این روستا از سمت طالقان جاده آسفالت ندارد و دسترسی به آن تنها از طریق جاده‌ای خاکی و صعب‌العبور به مسافت ۲۰ کیلومتر از دهستان البرز ممکن است.به همین علت طبیعت این روستا بکر و زیبا و حیات وحشش ناب مانده است. نام دیگر این روستا امیران است. زبان مردم امیرنان مانند دیگر روستاهای منطقه زبان تاتی است.

روستای امیرنان طالقان روستای امیرنان طالقان

بهترین زمان سفر

بهتر است اوایل سال به روستای امیرنان سفر کرد. فصل‌های سرد به‌علت سرما و خرابی جاده برای سفر به این روستا مناسب نیستند. در ماه‌های اول سال هم نیاز است لباس گرم همراهمان ببریم، چون شب‌هایی خنک دارد.بهار بسیار زیبای امیرنان، جاده باز، دشت پرگل، «انگشتر چال» سرسبز، سبزی‌چینی، قارچ‌چینی، اهالی خوش‌مشرب، آواز «یه دونه انار دو دونه انار» خانم‌ها هنگام سبزی‌چینی و طبیعت سخاوتمند و بکر هنوز هم برایم آرامش‌بخش است.بی‌شک اغلب شمایی که به این روستا رفته‌اید، مغازه کوچک بالای زیاران قبل اینکه به جاده‌خاکی پردست‌انداز امیرنان وارد شوید را به‌یاد می‌آورید و خاطرات خوشی از توت‌خوردن، کیک، نوشابه و… دارید. جایی که جان می‌دهد برای استراحت، تجدید قوا و پیش‌روی دوباره!بله، درست حدس زدید مغازه خدابیامرز «عمو معدلی» که با روی خوش همه را به آنجا می‌کشاند. پس از فوت این پدر عزیز، پسرهای این مرد زحمتکش نام و یادش را با سعی و تلاش و اتحاد خود زنده نگه داشتند. اوایل کنار خیابان اصلی زیاران مغازه‌ای کوچک راه انداختند.

روستای امیرنان طالقان روستای امیرنان طالقان

حمام تاریخی روستای امیرنان

روستای امیرنان حمامی نیمه‌متروک و حدودا ۱۵۰ساله متعلق به اواسط دوران قاجار دارد. حمام در شمال روستا و مرکز بافت تاریخی بنا شده‌ است. در ورودی حمام، شمال‌غرب آن قرار داشته‌، اما در بیست یا ‌سی سال اخیر دری جدید در سمت شمال شرق آن باز کرده‌ و گرم‌خانه حمام را به غسالخانه تبدیل کرده‌اند.درخت گردویی در «جیرمحله» وجود دارد که گردوهایش زبانزد خاص و عام است. به‌نظرم این درخت گردو از لحاظ کیفیت مغز و مزه بهترین درخت گردوی امیرنان است.بیشتر قسمت‌های حمام نظیر دیوار، بدنه‌ها، سقف‌ها، دیوارهای داخلی و اندود داخلی و خارجی بنا بر اثر بی‌توجهی و تحمیل بار اضافی و نفوذ رطوبت تخریب شده و مرمت و بازسازی آن تنها با تخصیص اعتبار زیاد و اقدام فوری ممکن خواهد بود.

 روستای امیرنان طالقان

انگشتر تله

تقریبا در کیلومتر سوم جاده‌خاکی امیرنان به‌سمت تهران، کنار جاده سنگی بزرگ در شیبی ملایم قرار گرفته که انتهایش به‌شکل انگشتری نگین‌دار به‌نظر می‌رسد و به همین دلیل «انگشتر تله» نامیده شده است.گفتنی است که تصور می‌شد این سنگ نشانگر یک دفینه است و جستجوگران زیرخاکی بارها این سنگ، به‌ویژه نگین آن، و اطرافش را کاویده‌ و منفجر کرده‌اند. با این حال سنگ هنوز شکل اصلی خود را از دست نداده است.

محصولات روستای امیرنان

درخت گردویی در «جیرمحله» وجود دارد که گردوهایش زبانزد خاص و عام است. به‌نظرم این درخت گردو از لحاظ کیفیت مغز و مزه بهترین درخت گردوی امیرنان است.در گذشته نه‌چندان دور که زندگی‌ها به‌خاطر رفتار صمیمانه امیرنانیان با همدیگر شور و حالی خاص داشت و هر چیزی در جای خودش بود، پاییز هم رنگ و روی طبیعی و زیبایی جلوه‌گر داشت. باغ‌ها و درختان روستا با رنگ‌های ارغوانی خود محبتشان را از روستایی‌های صدیق و باصفا دریغ نمی‌کردند؛ در حاشیه بعضی باغ‌ها، درختان سنجد، گِچ و گاهی بوته‌ای کِنِس قرار داشت.

در مرز زمین‌های آبیزار درختان زالزالک با میوه‌های خوش‌رنگ ترش‌وشیرین خودنمایی می‌کردند. به لطف خداوند بارش رحمت الهی در فصل زمستان زیاد بود و به برکت این بارش‌ها آب در تمام فصول فراوان و محصولات درختان درشت وآبدار بودند.

روستای امیرنان طالقان روستای امیرنان طالقان

روستای امیرنان طالقان روستای امیرنان طالقان

           
 

نظر کاربران :

  • میلاد صیادی

    جناب خسته نباشید آقا این مطالب استفاده میکنی منبع هم براش بزار این برای سایت من بعد دوتا عکس آخر بالایش امیرنان نیست

    ۱۸ شهریور, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام منبع مطلب وبلاگ دهگردی می باشد .

      ۲۳ شهریور, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *