رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ آذر ۱۳۹۸

روستای بزج طالقان

اشتراک گذاری

روستای بزج که در شهرستان طالقان در یکی از مرتفع‌ترین قسمت‌های آن قرار دارد‌‌دارای آب و هوای معتدل و خنک می باشد این روستا با آبشار و دره‌ای خوش منظره هم‌جوار شده‌است‌. این روستا با روستاهای سنگران و نویزک همسایه است‌. قدم زدن در این روستای بکر لذت خاصی دارد و سکوت دلنشین آن شما را محو خود می‌کند‌‌. به طوری که به ذهن می‌رسد تا فرسخ‌ها هیچ جانداری در این اطراف زندگی نمی‌کند‌.زمانی که در کوچه باغهای این روستا قدم می زنید احتمال دارد شیب روستا از شما انرژی بگیرد اما آنقدر منظره های سر سبزو طبیعی و باطراوت می بینید که محال است خستگی را در خود احساس کنید .این روستا، طبیعت و جاذبه‌های آن از دیدنی‌های اطراف تهران هستندو به سادگی می توان از آلودگی و سرو صدا و ترافیک تهران فرار کردو به این روستای زیبا پا نهاد و آرامشی فوق العاده را کسب کرد .

روستای بزج  روستای بزج طالقان

در قسمت مرتفع‌تر آن درست بالای آبشار شلبن صحنه‌ای فراموش‌نشدنی خواهید دید‌. تلاقی کوه‌ها، آسمان پاک و آبی آن و ابرها شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نسیم خنکی که می‌وزد و از میان موهایتان رد می‌شود، احساس منحصربه‌فردی به شما خواهد داد‌. آنقدر که شاید دلتان بخواهد زمان را متوقف کنید یا برای ساعاتی طولانی از جایتان تکان نخورید‌.توصیه می‌شود در هر فصلی از سال که به روستای بزج سفر می‌کنید لباس گرم همراه داشته باشید‌. روستای بزج زمستان‌هایی بسیار سرد دارد، طوری که افت دما از مهر شروع می‌شود و تا آخر اسفند ادامه دارد‌. در باقی ایام سال نیز با هوایی خنک و مطبوع میزبانتان است‌.همچنین لازم به ذکر است بارندگی در این ناحیه از مهر شروع می‌شود و تا اواسط خرداد ادامه دارد‌. بنابراین همراه داشتن چتر در این سفر توصیه می‌شود.

روستای بزج  روستای بزج طالقان

شغل مردمان روستای بزج دام‌پروری و کشاورزی بوده و تعدادی از آنها هم فرهنگی هستند . همچنین شنیده شده که این روستا کم‌کم خالی از سکنه می‌شود و آن‌ها هم که مانده‌اند، افرادی مسن و ازکارافتاده هستند‌. به همین سبب دام‌داری و کشاورزی در این روستا به افول می‌رود و تعداد افراد مشغول در این شغل‌ها به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد‌.تعدادی از فرزندان و نوه‌های سکنه این روستا، خانه‌هایی ییلاقی در این روستا ساخته‌اند که در هنگام فراغت به این خانه‌ها می‌آیند‌. کوچه‌ها و خیابان‌های روستای بزج اسامی جالبی مانند «لوئی‌سر» دارند و تابلو‌های جدید با نام شورای اسلامی و دهیاری بزج در سمت چپ پایین تابلو، نشان از جدیت و رسیدگی دائمی مسئولین این روستا دارد‌.

این غار در ۱۰ کیلومتری شمال شهرک قرار دارد و دیدن آن برای هر بیننده‌ای جذاب است‌‌‌. آثاری که در این غار وجود دارد کاملا نشان‌دهنده وجود زندگی در آن است‌.همچنین اسامی شهدای عزیزمان در جای‌جای این روستا دیده می‌شود‌. جدا از جاذبه‌های طبیعی روستای بزج که در ادامه به آن پرداخته می‌شود، این روستا خالی از جاذبه فرهنگی هم نیست‌. شناخته شده ترین جاذبه فرهنگی روستای بزج «حمام بزج» است‌.

آبشار شلبن

آبشار هم‌جوار روستای بزج با نام آبشارشلبن یا شله‌بن شناخته می‌شود و به سه طبقه تقسیم می‌شود. ارتفاع این آبشار ۲۵ متر است و از قلل خسبان سرچشمه می‌گیرد‌‌. این آبشار رودخانه خسبان را تشکیل می‌دهد و به کوچه‌باغ‌های زیبا و پرطراوت روستای بزج و روستای خسبان روانه می‌شود‌‌.

زیبایی و چشم‌نوازی این آبشار شما را میخکوب می‌کند‌. البته توصیه می‌شود به‌دلیل گل‌ولای بودن اطراف این آبشار، حتما کفش مناسب با خود همراه داشته باشید‌.

روستای بزج  روستای بزج طالقان

غار بزج با نشانه‌هایی از گذشته

از نیاکانمان یادگاری‌های متنوعی به ما رسیده که یکی از زیباترین این یادگاری‌ها پناهگاه آن‌ها غار‌ها هستند‌. در روستای بزج هم غاری وجود دارد با نام غار بزج که طول آن ۲۵ متر است و به نام همین روستا‌، غار بزج نامیده شده است.این غار در ۱۰ کیلومتری شمال شهرک قرار دارد و دیدن آن برای هر بیننده‌ای جذاب است‌‌‌. آثاری که در این غار وجود دارد کاملا نشان‌دهنده وجود زندگی در آن است‌. استراحتگاه و نشیمن در غار بزج مشهود است‌. قسمت‌های دیگری نیز وجود دارد که و محل دیده‌بانی سکنه این غار را نشان می‌دهد‌.

روستای بزج  روستای بزج طالقان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *