جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای زیبای کرکبود

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای زیبای کرکبود یکی از زیباترین جاهای دیدنی در منطقه طالقان در استان البرز، در فاصله ۱۳۵ کیلومتری غرب استان تهران می باشد، این روستای کوهستانی در بخش بالا طالقان شهرستان طالقان واقع شده است و ۲۲۷۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . کرکبود در شمال شرقی مرکز طالقان وبه فاصله ۵ کیلومتری از آن می باشد . این روستا بخاطر نوع و شکل زمین و کوه های اطرافش و آبشار و چشمه معروفش به عنوان یکی از جاذبه های منطقه طالقان محسوب می شود.

%name روستای زیبای کرکبود

علت نام گذاری این روستا در دو روایت آمده است که در زیر به آن اشاره میی کنیم:این دو روایت نسل به نسل بین اهالی دست به دست شده‌است. یکی به علت کبودی رنگ سنگ‌های این روستا که رنگ و جلوه ای منحصر به فرد به کوه‌های این منطقه داده است و زمانی که پوشش گیاهی روی کوه ها خشک شود ، کبود رنگ میشود، به همین دلیل روستا کر کبود نام گرفته است و دیگری بر این اساس که در گذشته‌های دور دو امام زاده به نام‌های زید و ابراهیم که با هم برادر نیز بوده‌اند و در حال حاضر در این روستا تدفین یافته‌اند زندگی میکرده‌اند که دارای دو اسب به نام‌های کهر و کبود بوده‌اند که بعدها پس از مرگ این دو برادر اسم این روستا را کهروکبود و بعد کرکبود نامیدند.از اطراف روستا اشیایی یافت شده است که گویا به سده چهارم مربوط هستند.

این روستا در بخش بالا طالقان قرار داشته و بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۷ نفر ( ۳۹ خانوار) بوده‌است.زبان مردم کرکبود زبان تاتی ایران است.بخش طالقان در شش ماهه دوم سال بسیار پر بارش و سرد می باشد و در بازه های زمانی مختلف در طول زمستان حتی امکان تردد به برخی نقاط آن نیز وجود ندارد اما تابستان های طالقان بسیار معتدل و مخصوص سیر و سفر گردشگران می باشد . آب و هوای روستای کرکبود نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای سفر به کرکبود بهترین فصل بهار و پاییز است.

%name روستای زیبای کرکبود

نحوه دسترسی روستای کرکبود

برای رسیدن به این روستا باید از شهر طالقان عبور کنید و به منطقه بالا طالقان برید. از طریق جاده ای فرعی به دره کرکبود می رسید که روستای کرکبود پس از گذشتن از چند روستا در انتهای مسیر قرار دارد.
جاهای دیدنی روستای کرکبود
– این روستا دارای دو چشمه به نام‌های جوهرچشمه و اِشکِس می‌باشد .
– از زیبایی های روستای کرکبود طالقان می توان رودخانه ی جاری از کنار آن را نام برد.

%name روستای زیبای کرکبود

– گرمابه در مرکز روستای کرکبود قرار دارد که اکنون مخروبه می‌باشد . رختکن حمام دارای چهار طاق نما می‌باشد که یکی از آن‌ها ورودی و دیگری مسیر ورود به گرمخانه بوده و دوتای دیگر محل نشستن می‌باشند . از سمت راست ورودی به رختکن راهرویی به طول ۵/۱ متر وجود دارد که پس از چرخش به سمت چپ و طی راهرویی دیگر به طول سه متر به گرمخانه منتهی می‌شود . در سمت چپ گرمخانه و پشت رختکن خزینه حمام قرار دارد و راه ورودی به آن با نرده مسدود شده‌است . برخی از طاقهای حمام نیم دایره و برخی نیز جناغی بوده و کلیه سطوح داخلی حمام با سیمان سفید اندود شده‌است .

– در روستای کرکبود آبشاری قرار دارد که آبشار کرکبود یا ‘گُر’ نامیده می‌شود .آبشار کرکبود، آبشاری تماشایی است که در میان دره‌ای عمیق با صخره‌های ۳۰ تا ۵۰ متری خودنمایی می‌کند و از کوه های شمالی طالقان سرچشمه می گیرد و سرانجام به رودخانه ی شاهرود می پیوندد. این آبشار با اینکه ارتفاع زیادی ندارد اما آنچنان با قدرت بر صخره های بلند می کوبد که لرزه بر دل بیننده می اندازد. آب آبشار پس از ریزش بر صخره سنگی، در کف دره جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را پدیدار می‌کند . در این فضای بسته صدای آب اجازه شنیدن هیچ صدایی را به انسان نمی‌دهد. به کنار آبشار و به زیر صخره ها که دقت می کنیم حفره هایی را می بینیم که به صورت دکه های مجزا درآمده اند. می گویند که این حفره ها در قدیم جایگاه خوشنویسان، نویسندگان و قرآن نویسان بوده است. در پایین و ادامه آبشار حوضچه‌های کوچک پر آبیست که برای آبتنی مناسب اند. همچنین امکان آن را دارید که از اطراف به پشت آب آبشار بروید و خنکای جریانِ آب آبشار را احساس کنید. به طور کلی فاصله تهران تا آبشار کرکبود ۱۴۰ کیلومتر است.

187169160301571002112283915710924013814363114 روستای زیبای کرکبود
– وجود درختان سر به فلک کشیده که شاخ و برگ در هم تنیده اند و بر کوچه باغ ها سایه افکنده اند، زیبایی خاصی به این ناحیه داده است که دیدن آن ها برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است .

در نهایت چند نکته برای این که بتوانید گردش لذت بخشی را تجربه کنید به شما متذکر می شویم :
۱- اگر برای گذران یک آخر هفته متفاوت و یا تعطیلات دلتان فضایی دنج نزدیک پایتخت با صدای شر شر آب و آواز پرندگان بهاری می خواهد، تا بتوانید آرامش لازم را کسب کنید ما به شما این منطقه دیدنی را پیشنهاد می کنیم .
۲- در این روستا رستورانی وجود ندارد بنابراین باید از رستوران ها و غذاخوری های طالقان استفاده نمایید .
۳- هنگامی که قصد پیاده روی در مسیر آبشار کرکبود را دارید ، حتما کفش های مناسب داشته باشید . صندل و کفش‌های تابستانی پایین آمدن از کوه را دشوار کرده و بهتر است از آن ها استفاده نکنید . هم چنین بهتر است یک دست لباس اضافه با خود داشته باشید زیرا خیلی محتمل است که بخواهید زیر آبشار بروید و یا آب بازی کنید .

34789 روستای زیبای کرکبود

۴- وقتی برای دیدن آبشار می روید به یاد داشته باشید که آب آشامیدنی در این مسیر در دسترس نیست بنابراین به مقدار مورد نیاز آب ونوشیدنی همراه خود داشته باشید.
۵- اگر توانسستید حتما همراه خود یک دوربین عکاسی داشته باشید، چرا که آن قدر این منطقه زیبا و دل فریب است که محال است دلتان نخواهد لحظه یا صحنه ای را ثبت کنید . در کنار آبشار زیبای کر کبود می توانید بسیاری از تکنیک های عکاسی را با خلاقیت و ذوق هنری خود امتحان کنید .
۶- بهترین زمان برای بازدید از روستا و آبشار منحصر به فرد کرکبود فصل بهار و تابستان می باشد که به سبب گرمی هوا بازدید از آبشار را مفرح و امکان پذیر می‌کند .

23376145167228561751011662501441961311781040 روستای زیبای کرکبود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *