رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ فروردین ۱۳۹۹

روستای گلیرد طالقان

اشتراک گذاری

روستای گلیرد از توابع بخش طالقان شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز می باشد. گلیرد یا گلیارد در ۱۴ کیلومتری مرکز طالقان قرار دارد. این روستا در ضلع جنوبی رودخانه شاهرود و در دامنه شمالی ارتفاعات جنوب طالقان در مجاورت روستای گوران قرار گرفته است. این روستای ییلاقی تابستان ها پذیرایی گردشگران بسیاری است. هم چنین این روستا به دلیل زادگاه بودن آیت‌الله طالقانی دارای اهمیت ویژه ای می‌باشد.

روستای گلیرد طالقان روستای گلیرد طالقان

موقعیت جغرافیایی

گلیرد با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۹ دقیقه عرض شمالی، در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی طالقان واقع شده است. روستای گلیرد از سطح دریا ۲۲۲۴ متر ارتفاع دارد .این روستا در تابستان ها دارای آب وهوای معتدل ودر در زمستان هایش سرد است.قدمت روستای گلیرد به بیش از و قرن می رسد.مردم در ین روستا به زبان فارسی سخن می گویند. دین آن ها اسلام است و پیرو مذهب شیعه جعفری می باشند .

روستای گلیرد طالقان روستای گلیرد طالقان

معماری روستا

بافت خانه هایی روستای گلیرد متراکم است و در شیبی ملایم استقرار یافته است. بیشتر خانه های قدیمی در یک طبقه و برخی خانه های نوساز در چند طبقه با دیوارهای ضخیم و ایواندار احداث شده اند. سقف عموم خانه ها شیروانی است. معابر روستا به دلیل باغات سرسبز و درختان کهن، به صورت کوچه باغ های زیبایی در آمده اند.
مصالح به کار رفته در ساخت واحدهای قدیمی از لاشه سنگ، گل، خشت و چوب است. خانه های مسکونی شامل اتاق های استراحت و خواب، پذیرایی آشپزخانه، سرویس دستشویی، تنور خانه، حیاط و انباری است. در خانه دامداران روستا، طویله نیز ساخته شده است.

شغل مردم گلیرد
معیشت و کسب درآمد مردم در این روستا اکثرا از طریق فعالیت های زراعی، دامداری و باغداری می باشد. هم چنین برخی از مردم در امور خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.
محصولات روستا
محصولات زراعی از جمله غلات و میوه های سردسیری گردو، سیب، آلبالو، گیلاس و انواع لبنیات از تولیدات این روستا می باشد.

جاهای دیدنی روستای گلیرد

– منزل آیت الله طالقانی شخصیت برجسته معاصر از قدیمی ترین منازل روستا بوده و تاریخ بنای آن به دوره ی قاجار برمی گردد. این منزل به عنوان یکی از آثار ملی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۰۹ به ثبت رسیده است. برخی وسایل آیت الله طالقانی در این خانه نگهداری می شود.خانه آیت الله طالقانی در مرکز روستا و در ضلع شمال شرقی مسجد و در غرب حمام قدیمی قرار دارد.

روستای گلیرد طالقان روستای گلیرد طالقان
– برای سفر به این منطقه باید بدانید که طبیعت گلیرد بسیار تماشایی است. چشم انداز باغات گسترده، کوچه باغ ها و مناظر طبیعی مسیر دسترسی به روستا هر بیننده ای را به وجد می آورد. معابر روستا به دلیل وجود باغات سرسبز و درختان قدیمی به شکل رؤیایی تزئین شده اند. ارتفاعات اطراف روستا با پوشش گیاهی خاص از انواع گل ها و گیاهان خودرو به خصوص در بهار و تابستان جذابیت های گلیرد را دوچندان نموده است.
– چشمه پر آب گلیرد از دیگر جذابیت های طبیعی این روستا است. آب این چشمه جهت تأمین آب آشامیدنی مردم و آبیاری باغات روستا مورد مصرف قرار می گیرد.
– حمام قدیمی روستا، که توسط میراث فرهنگی تعمیر و بازسازی شده است سقفی گنبدی با قوس های نیمدایره دارد و در ساخت آن از مصالح سنگ لاشه و ملات و گچ و سیمان استفاده شده است. این حمام از آثار دوره پهلوی اول است. سقف آن به صورت ساروجی ساخته شده و قطر دیوار آن حدود ۵ متر است.

روستای گلیرد طالقان روستای گلیرد طالقان

اگر به این روستا سفرکردید و قصد خرید سوغاتی داشتید هر چند که معروف ترین سوغات روستای گلیرد شامل انواع خشکبار و لواشک و گردو است ، می توانید به غیر از محصولات باغات که اهالی روستا برای فروش گذاشته اند صنایع دستی روستا را که شامل انواع محصولات چوبی و بخاری سنتی و بافت کرباس، گلیم، جاجیم و جوراب و دستکش و شال گردن می باشد ؛ نیز خریداری کنید .

روستای گلیرد طالقان روستای گلیرد طالقان

روستای گلیرد طالقان روستای گلیرد طالقان

           
 

نظر کاربران :

  • Hakan

    کی گفته ما فارس هستیم؟تاریخ اینجوریتحریف میکنید دیگه. ما تاتیم به قدمت خاک ایران.ما آریایی مهاجر نیستیم ما ایرانی اصیل هستیم

    ۱۹ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *