جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای رامسر ( ۱۴۱ روستای رامسر )

تاریخ بروزرسانی :
۹ آذر ۱۴۰۱

روستاهای رامسر را می خواهیم در این مطلب به شما معرفی کنیم. ۱۴۱ روستای رامسر که سرسبز و زیبا هستند و هر سال مسافران و گردشگران زیادی به این شهرستان سفر می کنند و از سرسبزی و طبیعت بی نظیرش لذت می برند . در ابتدا با شهرستان رامسر آشنا می شویم. شهرستان رامسَر از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است.این شهر که پیش از این سخت سر نام داشت در تاریخ ۱۳۱۴/۳/۸، براساس تصویب نامهٔ شماره ۳۱۸/۶۵۰۲ نام سختسر به رامسر تغییر یافت.

رامسر 1 روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )
رامسر از سمت شرق به شیرود از غرب به شهر چابکسر دهستان اوشیان استان گیلان، از جنوب به کوه‌های البرز و از سمت شمال به دریای مازندران محدود است. آب‌وهوای رامسر در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است. نزدیکی جنگل و دریا در این شهر زیبایی ویژه‌ای به این شهر داده‌است و این امر موجب جذب گردشگران در همه فصل‌های سال می‌شود. رامسر دارای فرودگاه است. مناطق ییلاقی رامسر مانند جواهرده (که تغییر یافته «جؤر ده» به معنای دهِ بالا) بسیار زیبا و خوش آب‌وهوا است. شهر رامسر بالغ بر ۷۴٬۱۷۹ نفر جمعیت دارد. این شهر سابقاً جزئی از شهرستان تنکابن بوده که در سال ۱۳۶۴ طبق تقسیمات جدید کشوری از این شهرستان جدا شده‌است. مردم رامسر به گویش رامسری سخن می‌گویند.

ریشه نامگذاری

نام قدیم رامسر، سخت سر بود. به استناد مصوبه هیئت وزیران در شهریور سال ۱۳۱۴ شمسی نام سخت سر به رامسر تبدیل گردید. احتمالاً نام سخت سر، به دلیل مقاومت مردم این منطقه در برابر اعراب بوده‌است. سخت سر قبل از دوره میلاد تابع حاکمانی بود که بر گیلان و مازندران حکومت می‌کردند. بعدها حکام رویان بر غرب مازندران فعلی تا لنگرود مسلط شدند. در اواسط قرن هشتم هجری قمری سخت سر دارای حکومت مستقل شد و «سید رکابزن کیا حسنی» بر آن حکومت می‌کرد و «سفید تمشک» حد غربی آن بود. در عصر زندیه سخت سر و تنکابن ضمیمه خاک گیلان گردید و سراسر گیلان تابع یک حکومت شد. با ظهور قاجاریه سخت سر و تنکابن از گیلان جدا شدند و ولایت مجاور آن مثل گرجیان، کلاج کوه (کلیجکوه) و تنهیجان توسعه یافت و نسارود مرز شرقی و قزوین مرز شرقی آن شد.

پوشش

رامسر پوشش محلی خاصی ندارد و مردم این منطقه لباس‌های محلی مازندران را بر تن می‌کنند. پوشاک سنتی زنان شامل چادر، چاقچور، نیم ساق، روبند، نقاب، چارقد، شلیته و تنبان است. پوشاک مردان شامل جومه، پشمبال، چوخت، قبا، لباده، بوشلوق، کلاه نمدی، شب کلاه، جرب و شیخی کوش می‌شود.

پوشش رامسر روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

آداب و رسوم

یکی از رسوم مهم در رامسر، مراسم نوروزخوانی است. نوروز خان فردی است که ۱۵ روز قبل از عید به روستاها می‌رود و آوازی می‌خواند. در روز چهارشنبه‌سوری، در رامسر آشی مخصوص از هفت نوع مزه ترش مثل آب‌نارنج، آب‌لیمو، آب انار یا سرکه پخته می‌شود و در غروب این روز خورده می‌شود.مردم مازندران و رامسر در اواسط مردادماه جشنی به نام نوروز ماه دارند؛ وقتی‌که اولين محصول برنج زودرس رسيد، بعد از جمع‌آوری و درو با همان برنج غذا درست می‌کنند و در خارج از روستا جشن پايان كار می‌گیرند. اين مراسم درست مانند سيزده به در است و اعتقاد دارند كه اين روز را حتما بايد بيرون از روستا به سر برد؛ در واقع اين جشن نوعی سپاسگزاری به درگاه خداوند است.

نوروز خوانی روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

صنایع‌دستی

از جمله صنایع‌دستی مازندران و رامسر می‌توان به قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیمچه بافی، چوقا، سوزن‌دوزی، چاپ سنتی، سرامیک‌سازی، حصیربافی و موج بافی اشاره کرد.

سوغات

از سوغاتی‌های خوراکی مازندران و رامسر باید به رشته برشته، کماج، عسل کوهی، انواع ترشی‌جات، انواع مرکبات و دوغ و کره محلی اشاره کرد.

غذای محلی

از جمله غذاهای محلی رامسر می‌توان به قلقلی اسفناج، ناز خاتون، کدوبره، باقلا وابیج اشاره کرد.

جاذبه‌های تاریخی

از جاذبه‌های تاریخی شهرستان رامسر می‌توان به کاخ مرمر، مسجد آدینه، غار تاریخی گرگرلوکا، غار یاغی لوکا، هتل قدیم رامسر ، قلعه تاریخی گرسماسر، گورهای تاریخی گبری جواهرده ،قلعه مارکوه و… اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی

شهرستان رامسر پر است از جاذبه‌های طبیعی، از جمله زیباترین آن‌ها باید به روستای جواهرده، بوستان جنگلی صفارود، غار بام بامه، غار شب‌پره چال، جنگل دالخانی، آبشار ازارک، آبشار خشکا، شیطان کوه، سیاه کند کوه و ترک‌رودو… اشاره کرد.

%name روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستاهای رامسر

روستای آخوندمحله

آخوندمحله یکی از روستاهای استان مازندران در شهررامسر در شمال ایران واقع شده است. پیش از حکومت صفویان و تسلط ایشان بر حکومت کیاییانیعنی شاهان کیایی لاهیجان، نام آن کیامحله بوده‌است. پس از تسلط صفویان با اعزام روحانیون شیعی برای تبدیل مذهب زیدی مردمان گیلان، آخوندمحله به عنوان مرکز دینی و حوزوی شیعی مطرح شد و عالمان بزرگی به جامعه علمی و شیعی ایران تقدیم کرد که از آن جمله می‌توان به ملا شریف معروف به شل شریف، ملا عبدالباقی، شیخ علی‌اکبر الهیان سمامی سمامی، حاج شیخ محمدرضا تنکابنی پدرآیت الله علی فلسفی و آیت‌الله محمد تقی فلسفی و مانند آن اشاره کرد.

آخوند محله، میان دو رودخانه توررود (ترکرود) و رودخانه صفارود یا اسپی رود قرار دارد و در گذشته مرکز شهر بوده و بازار آن معروف بوده‌است.آخوند محله سخت سر یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین محلات رامسر است. این محله در کناره غربی و شرقی صفارود قرار دارد. در گذشته نیمه غربی آن مرکزیت داشته و اکنون نیمه شرقی آن به سبب قرار گرفتن بازار و منطقه تجاری از ارزش و اعتبار بیش تری برخوردار است.آخوند محله کنونی در حد فاصل نارنج بن و توساسان از شرق، کوی زینبیه و کرکت محله از شمال، لات محله از جنوب و حیدر محله و دزکول بن از غرب قرار دارد. از نظر وسعت از محلات دیگر بزرگ‌تر است.

در گذشته منطقه غربی آن آبادتر و مرکز علم و دانش بوده و مساجد و حوزه‌های علمیه چندی داشته‌است. به سخن دیگر منطقه ای که در آن مسجد کهن میر عبدالباقی آخوند محله قرار داشت و امروزه مسیر جاده حیدرمحله و تالش محله فتوک در آن قرار گرفته از مرکزیت بیش تری برخوردار بوده‌است. امروزه نیز آخوند محله مرکز شهر رامسر است.

نام پیشین آن کیا کلایه بوده‌است. در اسناد تاریخی مربوط به سال‌های ۱۱۴۶ و ۱۱۹۰ هجری قمری از نام این محله به کیا کلایه یاد شده‌است.در سال‌های ۱۳۱۴ مقارن با تغییر نام سخت سر به رامسر، آخوند محله به صفا سرا تغییر نام یافت ولی مردم از کاربرد آن خودداری کرده و به زودی به بوته فراموشی گذاشته شد.در سال ۱۳۴۰ نامش را به شادسر تغییر دادند که این نام نیز رواج عمومی نیافت و هم چنان نام آخوند محله برقرار ماند. در گذشته آخوند محله، گهواره دانش بود و مدارس قوی و غنی داشت که مناطق شرقی گیلان و غرب مازنداران تا اشکورات در مناطق ییلاقی و کوهستانی را از نظر علمی و تبلیغ دین تحت پوشش داشت.

آخوندمحله از زمان شاهان صفوی مرکز شیخ الاسلام بوده‌است؛ چنان‌که تنکابن به عنوان مرکز سیاسی و نظامی از اعتبار خاصی برخوردار بوده و از آن به شهسوار یاد می‌شده‌است؛ به ویژه که دارای میدانی بزرگ برای مشق نظامی بوده و شهسوار در کنار تنکابن از اعتبار خاص نظامی برخوردار بوده‌است.در گذشته خانه‌های سخت سر مانند خانه‌های دیگر روستاهای گیلان و مازنداران بسیبار ساده و معمولاً با سنگ و چوب و گل ساخته می‌شده و لت پوش و دارای شیروانی بوده‌است.مردم آخوند محله بیش از هشت ماه از سال را در جواهرده سکونت داشته و خانه مجلل خویش را در آن جا می‌ساخته‌اند و از آخوند محله به عنوان منطقه سردسیری در زمستان بهره می‌گرفته‌اند.

آثار تاریخی آخوند محله
در آخوند محله آثار و سازه‌های تارخی کهن وجود داشت که بسیاری از آنان تخریب و نابود شده‌است. از جمله سازه‌های تاریخی دوره صفوی و قاجاری که از میان رفته می‌توان به سازه مسجد میر عبدالباقی آخوند محله قدیم، حمام قدیمی آخوند محله، مساجد و حوزه‌های علمیه در کش باغ و کندسر و مانند آن اشاره کرد. (نک: کتاب نضره الناظرین باب دوم)

اتاق از دیگر سازه‌ها و مراکز مهم آخوند محله بوده‌است. از آن جایی که آخوند محله مرکز شیخ الاسلام غرب مازنداران و شرق گیلان بوده‌است، اتاقی در آن جا ساخته شده بود که مرکز مرافعات و داوری‌ها و اجرای حدود و تعزیرات شرعی بوده‌است. این سازه دارای چندین اتاق و یک سالن پذیرایی بوده و شیخ الاسلام منطقه در آن جا می‌نشست و به عنوان فقیه ولایت می‌کرد. همه هزینه‌های اتاق از محل درآمد زمین‌های کشاورزی و شالیزارها تأمین می‌شده‌است و زمین‌های وقفی آن را خرج اتاقی می‌نامیدند.

در اتاق نوعی زندان زیر زمینی وجود داشت که بزهکاران به‌طور موقت در آن بازداشت و تنبیه می‌شدند. پس از آن نهاد شیخ الاسلامی از میان برداشته شد و آخرین شیخ الاسلام از مسند قدرت برکنار شد این اتاق رو به ویرانی نهاد. منصب شیخ الاسلام تا پایان انقراض حکومت قاجاری وجود داشته‌است. در اوایل دوره پهلوی اول از این اتاق برای برخی از امور استفاده می‌کردند. کربلای محمدتقی شل آقاخانی برای نگارنده تعریف می‌کرد که وی مدتی در این اتاق مشغول به کار شد ولی به جهاتی انصراف داده از کار کردن در آن جا خودداری ورزیده‌است. وی به نمایندگی از آقاجان شل آقاخانی کدخدای منصوب از سوی حکومت رضا شاهی در این اتاق حضور می‌یافت؛ بنابراین در سال‌های نخست دولت پهلوی که منصب شیخ الاسلامی از میان رفته بود کارهای آن دیگران سپرده و اتاق فعالیت‌های خویش را به شکل دیگر ادامه می‌داده‌است تا این که این بخش منحل و اتاق نیز تعطیل و رو به ویرانی گذاشت.

محل این اتاق که اکنون باغ مرکبات است در حد فاصل منازل مسکونی آقایان سید علی نقی و سید حسین شیخ الاسلامی در خیابان شهید مصطفی خمینی آخوندمحله می‌باشد.

مسجد میر عبدالباقی در اوایل دوره ناصری ساخته شده و بیش از ۱۷۰ سال قدمت داشت. مسجد پیش از تخریب به درازای نوزده و پهنای چهارده متر بوده‌است. دوسرنال (حمال) در طول مسجد قرار گرفته بود و سرنال‌های روی سه ستون چوبین کهن استوار بوده‌است. بالای سرنال‌ها، واشان کشی و پل کوبی شده بودند و طرف شرقی مسجد ارسی‌های قدیمی داشت و ستون‌های چوبین ایوان‌ها لاچ لنگری مارپیچ و هفت و هشت بود.در ورودی مردان که قاب کاری و قدیمی بود در طرف شرقی قرار داشت و در سمت جنوبی آن هم یک در قدیمی کار شده بود. بام مسجد نیز سفالپوش بود.

روستای اربه کله

اربه کله، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستای اربه‌گله

اربه کله، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر بوده‌است.

اربه کله روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای ارمو

ارمو روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان این روستا بدون جمعیت بوده‌است.

روستای ازارچال

ازارچال،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای اسالم‌دشت

اسالم دشت، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌است.

اسالم دشت روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای استل‌کنار

استل کنار،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای آسیاب‌سر

اسیابسر، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۰ نفر بوده‌است.

روستای اشکور

اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز تا جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد. محدوده اشکور از جنوب به استان قزوین از مغرب به شهرستان املش، شهرستان سیاهکل و بخش رودبار الموت و از شرق به کوهستان شهرستان رامسر – شهرستان تنکابن و از شمال به دامنه‌های کوهستانی بخش رحیم‌آباد و شهرستان رامسر متصل است. اشکور به ییلاق سه شهرستان رودسر، املش و رامسر محدود می‌شود.

روستای اشکه‌تچال

اشکه تچال، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای اغوزکتی

اغوزکتی،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای افی

افی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای اکراسر

اکراسر،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۵۰ نفر ۸۰ خانوار) بوده‌است.۰

روستای اکنه

اَکَنه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ایزکی

ایزکی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و جمعیت آن در زمستان ۵ نفر و در تابستان بیش از ۵۰۰ نفر بوده‌است.

روستای بالاجلو

بالاجلو،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای بالاجیرکوه

بالاجیرکوه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای بامسی

بامسی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای بزشی‌محله

بزشی محله، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای بصل‌کوه

بصل کوه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . در ضمن روستای بصل کوه زادگاه شهید سرلشگر حسین خلعتبری نیز است.این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۳ نفر بوده‌است.

روستای بهارپشته

بهارپشته،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای پایین‌مازو

پایین مازو، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای پس‌کرات

پس کرات، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای پلسه

پلسه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای پلهم‌جان

پلهم جان،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای پیازکش

پیازکش،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۲ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌پتک

تازه پتک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای ترمک

ترمک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای تلیج‌کوه

تلیچ کوه،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸ نفر بوده‌است.

روستای تمل

تمل یک روستا در ایران است که در شهرستان رامسر استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای تنگ‌دره غربی

تنگ دره غربی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای توبن

توبن (رامسر)، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۵ نفر بوده‌است.

روستای توله‌سر

توله سر،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای جلمه

جلمه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای جلو (رامسر)

جلو، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای جنت‌رودبار

جنت رودبار،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش دالخانی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

جنت رودبار روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای جواهرده

جواهرده یکی از روستاهای شهرستان رامسر در استان مازندران است. این روستا در فاصله ۲۷ کیلومتری رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز قرار دارد. جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۹۸۰۰ نفر (۲۴۷۰ خانوار) است.البته این جمعیت هرگز در تمامی طول سال ساکن این روستای مدرن نیستند؛ چرا که تنها چهار ماه از سال در این روستا مردم زندگی می‌کنند و در ماه‌های دیگر سال جز چند نفر نگهبان و سریدار کسی در آن جا ساکن نیست. مردم روستا به دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول اند و صنایع دستی آن شامل نمدمالی، سفال، آهنگری و مسگری است. تنها راه ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می‌شود و از راه کوهستان با قزوین نیز مرتبط است.

امروز آب آشامیدنی منطقه نیز از چشمه‌های متعددی چون «سلیمان»، «برشی» و «کوه کین» تأمین می‌شود که در گذشته افراد خیرخواه، آب چشمه‌ها را تا نزدیکی ده هدایت کرده‌اند. «جواهرده» ۱۲ محله قدیمی دارد که «جولاخیل» بزرگ‌ترین محله ده و بعد از آن «اوشیان سر»، «سید محله»، «برشی محله»، «آموسی خیل»، «صیقل محله»، «چاک دشت»، «سراب یا کربلا بنه»، «رمک محله»، «تنگدره»، «فتوک محله»، «کهنه تنگدره» و «شل محله» از دیگر بخش‌های این ده به‌شمار می‌روند. در داخل گورهای باستانی جواهرده حفاری‌های غیرمجاز زیادی انجام می‌شود.

در مورد نام این روستا عقاید مختلفی وجود دارد. یکی از کهن‌ترین اشاره‌ها به نام این روستا در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» از سیدظهیرالدین مرعشی است که نوشتهٔ سدهٔ ۹ هجری قمری می‌باشد و ضمن بازگویی رویدادهای سال ۸۸۸ هجری قمری از این روستا با نام «جئورده» یاد می‌کند. در گذشته و در زبان گیلکی نام این روستا به صورت «جؤردي» یا «جؤرده» یاد شده‌است.

برخی پژوهشگران اطلاق نام جواهرده بر این روستا را نادرست می‌دانند. چراکه این‌گونه استدلال می‌کنند که «جؤرده» به معنی ده بالا (زِبَر ده) در مقابل جیرده یعنی ده پایین (زیر ده) می‌باشد. همچنین باید توجه داشت که در استان گیلان چندین محل و روستا با نام‌هایی که از مشتقات جئور یا جیر باشند وجود دارند. به همین دلیل نام «جواهرده» را از این رو که با واژهٔ «جواهر» بستگی دارد نادرست می‌دانند.

در نقطهٔ مقابل برخی پژوهشگران نیز با در نظر گرفتن رسم دیرینهٔ دفن مردگان در بلندی‌ها و درون دخمه‌ها همراه با لوازم زینتی (جواهرات) توسط زرتشتیان و رایج بودن این عمل از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه در این منطقه،این‌گونه استدلال می‌کنند که چون رسم نامگذاری مکان‌ها به دو گروه غربی و شرقی، و سفلی و علیا امری متأخر بوده و مربوط به دوران نظام خانی و خان‌زادگی و ملوک الطوایفی است، پس نام «جؤرده» نمی‌تواند به معنی ده بالا باشد، و همان گوهر و جواهر منظور بوده، و «جواهرده» نام درست این روستا می‌باشد.بر این پایه، اینان به دلیل به دست آمدن آثار قیمتی، طلا و جواهرات از این روستا آن را همان «جواهرده» می‌نامند. یک استدلال دیگر نیز این است که وجود نام «جواهردشت» در رودسر نیز خود تأئیدی است بر تصادفی نبودن نام «جواهرده» بر این روستا که در رامسر واقع شده‌است. یعنی اگر قرار بود جئور در یک جا به اشتباه جواهر تعبیر شود، دیگر اینکه بگوییم در دو جای متفاوت، در هر دو به اشتباه به جواهر تعبیر شده، امری دور از واقع به نظر می‌رسد.

%name روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

به نظر برخی جواهر دشت نیز تحریف شده جؤردشت است. در اشکورات روستاهایی دیگر به نام جورده و جیرده وجود دارد که خود مویدی بر تحریف خواهد بود.

برخی نیز چون این روستا زمانی آکنده از کشتزارهای گندم و جو بوده، نام جواهرده را تغییریافتهٔ «جَوادَهار» به معنی گندم‌زار میان شکاف دو کوه می‌دانند. در اوستا جاوا به معنی گندم، و در پهلوی جاو به معنی جو است.دهار نیز به معنی شکاف کوه است.

فرضیهٔ دیگر آنست که چون به اعتقاد مردمان قدیم، در روزگاران گذشته زنی به نام جواهر حاکم این منطقه بوده، جواهرده از نام او برگرفته شده‌است.دکتر عنایت اله رحیمیان در کتاب (سخت سر یا رامسر در گذر زمان) از کلمه (جواردیه) استفاده کرده است.

معروف‌ترین کوه‌های آن عبارت‌اند از سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس یا سماموس کوچک) واژکٰ (وژک یا وجک هم بیان می شود)، سه براره رژه (رجه)، سیاکند. مرتفع‌ترین این قله‌ها، قله سرخ تله است. لپاسر با چشمه‌های معروف و درمانی آن و سماموس و مقبره شاه یحیی کیایی بر چکاد قله سماموس که دارای یخچال‌های دایمی است از جاهای دیدنی و جذاب آن است. جویبارهای بالادست این روستا با آبشارهای زیبا، پارک جنگلی وسیعی در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه‌ای با آب معدنی گازدار از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به‌شمار می‌رود.
آثار تاریخی چون مسجد آدینه که گویا در گذشته‌های دور معبد و آتشکده‌ای زرتشتی بوده‌است و نیز گورهای گبری که در منطقه پراکنده‌است از آثار تاریخی آن به‌شمار می‌آید.

البته برخی معبد را مربوط به دوره میتراپرستی می‌دانند به ویژه که زرتشتی‌ها هرگز مردگان خویش را دفن نمی‌کنند بلکه آنان را در جای بازمی‌گذارند تا توسط پرندگان خورده شوند. وجود دخمه‌ها و گورها خود بیانگر وجود دفن است که در آیین میتراپرستی وجود داشته‌است.

هر چند مسجد آدینه در سال‌های اخیر در اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک کنار آن طعمه حریق شد، ولی مسجد کنونی گویا تمدن گذشته نیز است. در گذشته مراسم گل‌کاری دختران دوشیزه و جشن‌های همراه آن دیدنی بود و از همه مناطق گیلان برای شرکت در این جشن گرد می‌آمده‌اند. اولین تاریخ بنای مسجد آدینه به حدود ۷۰۰ سال و توسط شخصی به نام «شل شریف» برمی گردد که نامبرده از بزرگان جواهرده بوده‌است.

جواهرده دارای تقویم گالشی است. در این تقویم ماه‌های سال به ترتیب عبارت‌اند از: «اول ماه»، «مردال ماه»، «ده ماه»، «ورفه ماه»، «اسفندار ماه»، «نوروز ماه»، «کرچه ماه»، «ارکه ماه»، «تیرماه»، «سیه ماه»، «شرر ماه» و «امیرماه».

جواهر ده 1 روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای جیرچابک

جیرچابک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای جیرود

جیرود،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چابک

چابک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چاک

چاک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چالک‌رود

چالَکرود نام روستایی است از توابع بخش دالخانی شهرستان رامسر در استان مازندران می باشد .تا سال ۱۳۹۰ شمسی مقبره دو یونانی به نام‌های «لئونیداس میکلیدیس» (ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ) درگذشته در ۱۹۱۷ میلادی معروف به «لیان صاحب» و زنی دیگر به نام «آناستازیا کاساندرا» (ΑΝΑΣΤΑΣΑ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ) درگذشته در ۱۹۱۷ میلادی در نزدیکی مسجد این روستا وجود داشت که به دلیل تعریض جادهٔ اصلی تخریب شد. البته این مقبره سالها قبل توسط خانوادهٔ این دو یونانی خالی شده بود. اطلاعات زیاد و درستی از چگونگی و دلیل دفن آنها در این منطقه در دست نیست.همچنین پل فلزی چالکرود یکی از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی این روستا است که توسط مهندسینی از شرکت اشکوداوُرکس که در زمان اشغال چکسلواکی توسط آلمان نازی به بخشی از en:Reichswerke Hermann Göring تبدیل شده بود، در دوران سلطنت پهلوی اول بر روی رودخانه چالکرود ساخته شده‌است.
این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار گرفته و مرکز این دهستان بشمار می‌آید. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۷ نفر بوده‌است.

روستای چوتک

چوتک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چورته

چورته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای چوکاسراپشته

چوکاسراپشته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌سرا

حسن سرا، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای داق‌لنگه

داق لنگه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای دال‌خانی

دال خانی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای دراززمین

دراز زمین، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای درمود

درمود(Dermod)، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای دره‌دم

دره دم، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای دریاپشته

دریاپشته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶۵ نفر بوده‌است.

روستای دم‌سرا

دم سرا، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای دوجه‌گنه

دوجه گنه،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای دولمه

دولمه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای دیسر

دیسر، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای راجوب

راجوب،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۳ نفر بوده‌است.

روستای راش‌پشته

راش پشته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای رشولنگه

رشولنگه،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای رنگاپشته

رنگاپشته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای زروسرا

زروسرا،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای زروک

زروک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سپارده

سپارده،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای سده

سده، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.[۱] این روستا پل ارتباطی بین روستای نمکدره و دهستان جنت رودبار است . بیشتر بومیان قدیمی در این روستاکه ییلاق و قشلاق می‌کنند از روستای {کراتکوتی}رشیدیه به این روستا سفر می‌کنند.

روستای سرای‌دشت

سرای دشت،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای سرکوسرا

سرکوسرا، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای سرلیماک

سرلیماک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای سرمشک

سرمشک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۸ نفر بوده‌است.

روستای سفیدتمشک

سِفیدتَمِشک (نام قدیمی: سفیدتَمیشه) یکی از روستاهای شهرستان رامسر استان مازندران واقع شده است .این روستا در منتتهی‌الیه باختر استان مازندران و شهرستان رامسر در جادهٔ رامسر به چابکسر و در فاصلهٔ کمی از شهر چابکسر قرار گرفته.پیرامون سفیدتمشک باریکه‌ای است جلگه‌ای که از شرق به اردوگاههای تربیتی رامسر، از غرب به رودخانه سورخانی، از جنوب به کوه و جنگل و از شمال به جاده اصلی گیلان و مازندران محدود است.

رود سفیدتمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است، استان مازندران را از استان گیلان جدا می‌کند.سفیدتمشک در نزدیکی کوه ایلمیلی واقع شده و غار گرگر لوکا در بلندی‌های این کوه از مکان‌های گردشگری منطقه است. دریاپشته، جنگ‌سرا و میان‌ده از روستاهای نزدیک به سفیدتمشک هستند.در ۷۵۰ قمری که سید رکابزن کیای حسنی سخت‌سر (رامسر) را تختگاه خود قرار داد سفیدتمیشه سرحد غربی سخت‌سر شد.در قدیم تنها راه ارتباطی ساحلی که به جاده شاه‌عباسی معروف بود از محل این روستا می گذشت و این جاده به خاطر وجود راهزنان که کوه ایلمیلی پناهگاهشان به‌شمار می‌آمد.

در اواخر قرن سیزدهم شمسی بانو مرجان پورشمسیان ملک سفید تمشک را از خانهای منطقه خریداری نمود و برای ایجاد آبادی و امنیت، سایرین را نیز در این منطقه سکنا داد. بعدها افرادی مثل حاج مراد (برادر بانو مرجان)و حاج غلامحسین پورشمسیان (پسر ارشد بانو مرجان)با ایجاد باغ‌های چای و مرکبات به آباد کردن منطقه و توسعه روستا کمک کردند.امروزه طرح‌هایی مثل مجموعه گردشگری تله کابین رامسر در همین منطقه تأسیس شده‌است که گردشگران زیادی از سراسر ایران و حتی جهان از آن استفاده می‌کنند.

سفید تمشک روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای سلمل

سلمل،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷ نفر بوده‌است.با توجه به امکانات کم روستا و زمستانهای بسیار سرد فقط تعداد کمی از ساکنین آن به صورت تمام مدت سال در آن ساکن هستند و بخش بسیار زیادی از ساکنین فقط در تابستانها از شهرستان رامسر به سلمل کوچ برده و در آن ساکن می‌شوند. تعداد خانه‌های سلمل به بیش از ۵۰۰ خانه می رسد.
روستای سلمل داری یک نانوایی، یک مسجد، دو سوپر مارکت و چندین فروشگاه عرضه محصولات محلی می‌باشد.یکی از معضلات اصلی این روستا نبود سیستم منظم جمع‌آوری زباله می‌باشد که موجب نارضایتی بسیاری از ساکنین آن بخصوص در فصل تابستان می‌شود.
برای اسکان مسافرین نیز چندین خانه توسط اهالی روستا به صورت روزانه اجاره داده می‌شود.فندق از مهمترین محصولات این روستا بوده و هر ساله مسافرانی که از این روستا گذر می‌کنند از فندق‌های تازه و مرغوب آن استفاده می‌کنند.رب آلوچه جنگلی که توسط اهالی تهیه می‌شود نیز در فروشگاههای محلی قابل تهیه می‌باشد.

روستای سنگ‌پشته

سنگ پشته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌است.

روستای سوته

سوته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سیاسان

سیاسان،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای شادمرادمحله

شادمرادمحله،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای شادمنصورمحله

شادمنصورمحله، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹۹ نفر بوده‌است.

روستای شستا

شستا دهی از شهرستان رامسر . آب از رودخانه چالکرود تأمین می‌شود. سکنه آن ۲۷۵ تن و محصول آنجا برنج و مرکبات است. دارای تعداد ۱۸۵ خانوار و ۷۵۰ نفر می‌باشد که فاصله تا شهر ۱۴ کیلومتر است. این روستا در جاده میرزا کوچک خان (هریس) قرار دارد و در شمال آن روستای شاهمراد محله و در جنوب آن روستای راجوب قرار دارد. از شرق به رودخانه چالکرود و از غرب به رودخانه نسارود متصل است

روستای طالش‌سرا

طالش سرا، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای طالش‌محله‌فتوک

طالش محله فتوک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای طلارسر غربی

طلار سر غربی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای طلارسر شرقی

طلارسرشرقی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای عسل پشته

عسل پشته،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای فیلدم

فیلدم، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کانگ‌سر

کانگ سر،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کرات‌کله‌لو

کرات کله لو، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای کردخیل

کردخیل، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کرکتک

کرکتک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کش‌گرما

کش گرما، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کلاکولی

کلاکولی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کلالم

کلالم،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کلایه

کلایه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای کلایه‌بن

کلایه بن، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۰۹ نفر بوده‌است.

روستای کلک

کلک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای کلیج‌کوه

کلیج کوه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای کناررود

کناررود، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کوی پریان

کوی پریان، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کهنه‌پتک

کهنه پتک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای کیت

کیت، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲ نفر بوده‌است.

روستای گالش‌محله

گالش محله،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش دالخانی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۹ نفر بوده‌است.

روستای گاورمک

گاورمک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای گاولیماک

گاولیماک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است

روستای گراسماسر

گراسماسر،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

گراسماسر روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای گرکش

گرکش، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای گریکش

گریکش، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای گل‌چیگی

گل چیگی،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای گلین

گلین،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای گوگین

گوگین، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌است.

روستای گوهرسرا

گوهرسرا، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای گهواره‌پشته

گهواره پشته، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای لات‌محله

لات محله، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای لاتدیسر

لاتدیسر،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای لاتی

لاتی، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای لپاسرک

لپاسرک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . روستای لپاسرک براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۷ نفر نفر بوده‌است.موقعیت جغرافیایی روستای لپاسرک در موقعیت کوهپایه ای قرار گرفته است و شکل استقرار روستا به صورت پراکنده می‌باشد. اراضی کشاورزی ان به صورت اراضی باغی است.

لپاسرک 1 روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

استان مازندران شامل ۳ ناحیه، غربی (به مرکزیت رامسر و نوشهر مشتمل بر چهار شهرستان رامسر، تنکابن، چالوس و نوشهر)، شرقی (به مرکزیت شهر ساری شامل ۶ شهرستان سوادکوه، قائمشهر، جویبار، ساری، نکاه و بهشهر) و میانی (به مرکزیت امل مشتمل بر ۵ شهرستان نور، امل، محمودآباد، بابل، بابلسر) می‌باشد.
طبق آخرین تقسیمات اداری – سیاسی شهرستان رامسر، روستای لپاسرک در دهستان سخت سر به مرکزیت سخت سر از بخش مرکزی واقع شده است. روستای مزبور از شمال و جنوب به اراضی منابع ملی، از سمت شرق به روستای طالش محله و از طرف غرب به روستای سفید تمشک محدود می‌شود.
روستای لپاسرک در موقعیت کوهپایه ای قرار گرفته است و شکل استقرار روستا به صورت پراکنده می‌باشد. اراضی کشاورزی ان به صورت اراضی باغی است و اراضی باغی ان نیز به صورت ابی می‌باشد. به لحاظ تیپ اراضی؛ زمین‌های این روستا جزو واحدهای اراضی درجه یک و دو کشاورزی می‌باشد. روستای مزبور از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۳۶ درجه و ۵۶ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی شده است.

لپا سرک روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای لتر

لتر، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۴ نفر بوده‌است.

روستای لترنسا

لترنسا، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰ نفر بوده‌است.

روستای لج

لج، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای لرسانور

لرسانور، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌است.

روستای لرگ‌دشت

لرگ دشت، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای لوسر

لوسر، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای لیگاه

لیگاه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای لیماک

لیماک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای لیماک‌لام

لیماک لام، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای لیماکده

لیماکده، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . .اکثر مردمان لیماکده در فصل بهار و تابستان در این روستا زندگی می‌کنند.این روستا که به عنوان ییلاق تلقی می‌شود یکی از زیباترین ییلاقات شهرستان رامسر است.این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای لیماکش

لیماکش، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای مازوباغ‌سر

مازوباغسر، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است. کاراغلب مردم آن کشاورزی و دامداری می‌باشد . محصولات عمده آن مرکبات، چای، کیوی، عسل و محصولات دامی می‌باشد.

روستای مازولنگه

مازولنگه،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای متکوه

متکوه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای مدک

مدک، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای مهرمیجه

مهرمیجه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای میان‌لات

میان لات، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۳۶۰ نفر بوده‌است.

روستای میج

میج،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای نارنه

نارنه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای نداک

نداک،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.

روستای نمک‌دره

نمک‌دره، روستایی است که در کیلومتر۵۰ جاده میرزاکوچک خان (هریس) از توابع شهرستان رامسر شهرستان رامسر در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای نیاسته

یاسته منطقه شهری است در کتالم رامسر.منطقه شهری حومهٔ بخش رامسر که در ۱۲ کیلومتری جنوب‌شرقی رامسر و ۲ کیلومتری جنوب جادهٔ رامسر به تنکابن. در کنار رودخانه و در دشتی معتدل واقع است.آب نیاسته از رود نسارود است و هوای خنک و مرطوبی دارد. محصول عمده‌اش برنج و مرکبات و شغل اهالی آن زراعت، باغبانی و پرورش گل است.نیاسته بیشتر دارای زمین های زراعتی و باغی است و قلعه تاریخی مارکوه در آن وجود دارد.

نیاسته روستاهای رامسر ( 141 روستای رامسر )

روستای نی‌دشت

نیدشت،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای واچکلایه

واچکلایه، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.واچکلایه در ۸ کیلومتری مسیر رامسر به جواهرده قرار دارد. این روستا منتهی به جنگل بوده و درخت گردو در آنجا به تعداد فراوان یافت می‌شود. دو عبادتگاه در واچکلایه وجود دارد که قدمت آن به زمان اشکانیان می‌رسد و اکنون به شکل امامزاده‌های شیعی زینت داده شده است. در گذشته‌های دور اطراف این عبادتگاه‌های مذکور چراگاه دام بوده است. در اوایل دوره قاجاریه کم‌کم چند خانه مسکونی در اطراف آن عبادتگاه‌ها ساخته شده و دهه‌های گذشته باغ چای و مرکبات هم احداث گردیده است.
واچ در زبان پهلوی (اشکانی – ساسانی) به معنای نیایش یا عبادت و کلاً هم به معنی محل و آبادی است، بنابراین واچ کلاً به معنی عبادتگاه یا کانون نیایش می‌باشد که شاید در آغاز مدفن یکی از پیشوایان آئین مهر (کوی (kavi) یا کرپن (karpan)) بوده است. درباره قدمت آن به زمان اشکانیان به دلیل وجود واژه «واچ» هیچ شکی نیست.

روستای ولسیالم

ولسیالم، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ولگام‌لم

ولگام لم،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان سخت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای ولنگان

ولنگان،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان جنت‌رودبار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای ونه‌کوه

ونه کوه،روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان چهل‌شهید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای یازن

یازن، روستایی است از روستاهای رامسر از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اشکور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد ولی تکاسی

    با عرض سلام
    ضمن تشکر از گذاشتن مطالب خوب و ارزشمند شما به نظر می رسد روستای جواهردشت از توابع رحیم آباد کلاچای و شهرستان رودسر است در ضمن عکس های زیبای جواهرده توسط اینجانب تهیه و در فضای مجازی جهت استفاده علاقمندان قرار داده شد.
    وب جواهرده رامسر مکانی دیدنی و خاطره انگیز

    ۱۲ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
    • زهره اسلوب

      سپاس فراوان از شما

      ۱۴ تیر, ۱۴۰۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد