رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای بهشهر ( معرفی ۹۰ روستای بهشهر )

اشتراک گذاری

روستاهای بهشهر را در این مطلب می خواهیم به شما معرفی کنیم . ۹۰ روستای بهشهر که همگی سرسبز و زیبا هستند . شهرستان بهشهر سالانه میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران می باشد . در ابتدا با شهرستان بهشهر بیشتر آشنا خواهیم شد .شهرستان بهشهر از شهرستان‌های استان مازندران می باشد. از جمله شهرهای شهرستان بهشهر، خلیل‌شهر، بهشهر و رستمکلا است. بهشهر دارای دو بخش به نام‌های بخش مرکزی با دو دهستان میان کاله و کوهستان، بخش یانه‌سر با دو دهستان شهداء و عشرستاق.
طبق آخرین سرشماری جمعیت شهرستان بهشهر در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۶۸٬۷۶۹ نفر می‌باشد و پس از شهرستان‌های بابل، ساری، آمل و قائمشهر پرجمعیت‌ترین شهرستان این استان می‌باشد.شهرستان بهشهر از شمال به تالاب بین المللی و خلیجِ میانکاله، از شرق به شهرستانِ گلوگاه، از جنوب به دامنه‌های البرز و شهرستانِ دامغان و از غرب به شهرستانِ ساری و نکا محدود می‌شود. بهشهر به دلیلِ آب‌وهوای معتدل و بسیار مطبوعش، در طولِ تاریخ همواره موردِ توجّهِ گردش‌گران، دل‌باختگانِ طبیعت و شاهان و خوانینِ محلّی بوده‌است و وجود کاخ‌های متعدد در این منطقهٔ دیدنی از استان مازندران؛ گواهی برای این ادعاست.

 

تاریخچه بهشهر

بهشهر در طول تاریخ به نامهای مختلف از جمله «کبودجامه»، «پنج‌هزاره»، «نامیه»، «تمیشه»، «قره‌طغان» و «خرگوران» و «اشرف» خوانده شده‌است. طبقِ اسنادِ تاریخیْ این ناحیه در سالِ ۱۰۲۱هجریِ‌قمری توسّطِ شاه‌عبّاسِ اوّل خریداری شده و از آن پس بوده که نامِ «اشرف» یا «اشرف‌البلاد» گرفته‌است؛ یعنی شریف‌ترینِ شهرها که اقامت‌گاهِ شاه‌عبّاسِ اوّل در مازندران بود. «میرزاغلام‌حسین‌خانِ أفضل‌المَلِکِ‌مستوفی» (متخلّصِ به المعی، مترجم، مورّخ و ادیبِ عصرِ قاجاریه) در کتابِ «س‍ف‍رِ م‍ازن‍دران و وق‍ای‍عِ م‍ش‍روطه» (معروف به رکن‌الأسفار) وجهِ تسمیهٔ دیگری را هم برای اشرف ذکر می‌کند. او معتقد است زمانی که شاه‌عبّاس این شهر را به صورتِ مدرن و امروزی بنا نهاد، پاره‌ای از درباریان گفتند «هنا أشرفُ مِن فَرَح‌آباد» (که نامِ دیگراستراحت‌گاهِ تابستانهٔ شاه‌عبّاس بوده) و هم‌این کلمه به مذاقِ شاه خوش آمد و به عنوانِ نامِ این شهر برگزیدش.<فصلِ ۴، اشرف، صفحاتِ ۸۵و۸۶] «اسکندربیکِ ترکمانِ‌مُنشی» (مورّخِ صفوی) در کتابِ «تاریخِ عالَم‌آرای عبّاسی» اش دربارهٔ بنای این شهر می‌نویسد: «باغ‌ها و عمارتِ عالی از قبیلِ کاخ، حمّام، تالارها و بیوتاتْ توسّطِ استادانِ چیره‌دست ساخته شده‌است.»

از جمله دیدنی‌های این شهرستان می‌توان به مواردِ زیر اشاره نمود:مجموعهٔ تاریخیِ سدِ عبّاس‌آباد (شاملِ جنگل، دریاچه، قصر، حمّام و برج‌های تاریخی)، مجموعهٔ باغِ صفوی (یا باغِ شاه)، عمارت چهل‌ستون (یا پارکِ ملّتِ فعلی)، بنای تاریخیِ چشمه‌عمارت، کاخِ صفی‌آباد، کاخِ صاحب‌الزّمان، امام‌زاده‌عبداللهِ سفیدچاه، امام‌زاده عبدالله سارو، شبه‌جزیرهٔ میانکاله، خانهٔ قدیمیِ احمدعلی‌خانِ هزارجریبی، حسینیهٔ شیخ‌علی‌زاده، عمارتِ افغان‌نژادِ قره‌تپّه، غارهای التپّه، هوتو و کمربند (با قدمتِ هفتادهزارسال و شاملِ نشانه‌هایی از دورانِ یخچال، عهدِ آهن، نوسنگی و آغازِ پارینه‌سنگی)، روستاهای کِنِت، التپّه و تروجن (شهیدآباد)، برجِ آرام‌گاهیِ امیرکمال‌الدّین در روستایکوهستان ، کوسان چشمه کوهستان, آتش‌کده و بقعهٔ بابلکانیِ واقع روستای کوهستان ،مهروون رود رستم کلا, پناه‌گاه حیاتِ وحشِ میانکاله، سنگِ‌چشمهٔ گلوگاه، آبشار زنگت، آبشارِ سنگِ نو، چشمهٔ پلنگ‌خِیْل، ارتفاعاتِ فَکِسْتِل، دریای چهارفصل، جنگلِ پاسَنْد، تپّه‌همایون، تالاب و منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ زاغمرز، سایت‌موزه و تپّهٔ تاریخیِ گوهرتپه در رستم کلا(به عنوانِ شاخصِ مطالعاتِ پیش از تاریخِ منطقه).

روستاهای بهشهر

روستای آسیاب‌سر

روستای آسیاب‌سر یکی از روستاهای استان مازندران ایران، واقع در بخش مرکزی شهرستان بهشهر است.آسیاب‌سر در ۱۵ کیلومتری جاده نکا به بهشهر قرار دارد و فاصله آن تا رستمکلا ۲ کیلومتر است.این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۵۳۷ نفر (در ۴۹۹ خانوار) بوده‌ است.

روستاهای بهشهر

روستای ارضت

ارضت، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۵ نفر (۱۶۴خانوار) بوده‌است.

روستای استارم

استارم روستایی از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر (۷۰ خانوار) بوده‌است.

روستاهای بهشهر

روستای افتلت

افتلت، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای الارز

الارز، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۷ نفر بوده‌ است.

روستای الارزبوم

الارزبوم، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌ است.

روستای التپه

التپه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد .این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۳۰ نفر (۴۶۷ خانوار) بوده‌است.

روستای امام‌ده

امام ده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد .شغل اصلی مردم کشاورزی و دامپروری و پرورش ماهی و صیادی می‌باشد. این روستا در گذشته به دلیل وجود جویها آب (در زبان محلی:کیله) و گذر جوی بزرگتر از میان آن به شاهکیله معروف شد، لازم است ذکر شود که جوی (کیله) مذکور همچنان در روستا قابل مشاهده می‌باشد.

بنا بر گفته‌های ریش سفیدان این روستا با قدمت ۵۰۰ ساله در گذشته به صورت بندرگاهی جهت حمل و نقل بار (انار، زغال و …) مورد استفاده قرار می‌گرفته که آثار آن تا حدود ۴۰سال پیش مشاهده می‌گردید ولی در حال حاضر از بین رفته است و در کتب تاریخی ذکر شده که این روستا به صورت قلعه و بارویی جهت حفاظت از بهشهر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته که برجهایی که تا چند سال پیش در شمال روستا وجود داشت این مطلب را تأیید می‌کرده ولی متأسفانه به دلیل کم توجهی اهالی و مسئولین کلیه این آثار از ببن رفته است. حتی حمام قدیمی و بسیار زیبا که به صورت خزانه ایی بوده و نشاندهنده قدمت این منطقه بوده در حال حاضر کلأ تخریب شده است.

روستای امیرآباد

امیرآباد، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و بندر امیرآباد و از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۲۲ نفر بوده‌است.

روستای اندرات

اندرات، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد . جمعیت شهرستان “بهشهر” طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ به حدود ۳۵۵۴۴۷۸ نفر می رسد.

روستای آهنگرکلا

اهنگرکلا، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌ است.

روستای بادله‌دره

بادله دره، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر (۲۵ خانوار) بوده‌است.

روستای برماعشرستاق

رماعشرستاق، عشرستاق به معنی ۱۰ روستا می‌باشد که مرکز آن روستای بسیار قدیمی و تایخی به نام برماروستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران.و به گفته پیر مردهای روستا پادشاهی در زمان قدیم (۵۰۰ سال پیش طبق قبرهای قدیمی منطقه عشرستاق ) حکومت میکرده ضمناً این روستا بسیار خوش اب و هوا می‌باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۵ نفر بوده‌است.

روستای بندسر

بندسر، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد .این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای بیشه‌بنه

بیشه بنه، روستایی است که توابع و مرکز بخش یانه سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.روستای بیشه بنه از نظر تقسیمات سیاسی در استانمازندران، شهرستان بهشهر، بخش یانه سر، دهستان عشرستاق واقع شده‌است. این روستا مرکز بخش یانه سر و مرکز دهستان عشرستاق می‌باشد و ۵۳ روستای اطراف در حوزه نفوذ بیشه بنه قرار دارند.
روستای بیشه بنه در ناحیه کوهستانی جنوب شهرستان در میان کوه‌های البرز واقع شده که فاصله آن تا شهر بهشهر حدود ۶۰ کیلومتر است. این روستا از سمت شمال به اراضی زراعی و در نهایت به فاصله ۳ کیلومتر با روستای کیاسر، جنوب و شرق به اراضی زراعی و جنگلی و مرتعی و از سمت غرب به اراضی زراعی و روستای گرنام محدود می‌گردد. روستا در نزدیکی مسیر ارتباطیگلوگاه – دامغان واقع گردیده و فاصله آن تا شهر گلوگاه حدود ۳۵ کیلومتر است.
روستای بیشه بنه در دامنه شمالی البرز در ناحیه کوهستانی جنگلی قرار گرفته‌است. روند عمومی ناهمواری محدوده شمال به جنوب است. بطور کلی محدوده کوهستانی که روستای بیشه بنه در آن واقع شده‌است. سطوح شیب آن بالاتر از ۱۵ درصد می‌باشد. شیب عمومی منطقه از شمال به جنوب است و در ضمن روستا حالت جنوبی – شمالی دارد روند غربی نیز دارد. از طرفی کوهستانی بودن منطقه محدودیت زمین را به وجود آورده و این امر باعث شده تا این روستا به عنوان یکی از روستاهای کوهستانی با بافت متمرکز مورد مطالعه قرار گیرد.

روستای پابند

روستای پابند (پاوند) از توابع دهستان شهدا، بخش یانه سر، شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد که در مختصات جغرافیایی ۷۶۵۰۵۷ شرقی، ۴۰۴۲۲۷۹ شمالی و ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح آب های آزاد قرار دارد.فاصلۀ این روستا (به صورت خط هوایی مستقیم)، تا شهر گلوگاه ۳۰ کیلومتر، تا بهشهر ۴۵ کیلومتر و تا ساری (مرکز استان مازندران)، ۸۰ کیلومتر است.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۶ نفر بوده‌ است.برخی ازاهالی مدعی اند جمعیت این روستابیش ازده هزار نفر بوده،که اغلب مهاجرت به شهرهای گرگان و بهشهر نموده اند. این روستا با تقدیم کردن ۳۰ شهید، بیشترین تعداد شهدا را در کل بخش یانه سر و هزارجریب دارد.

روستاهای بهشهر

روستای پارچ

پارچ، روستایی است از روستاهای بهشهر توابع بخش یانه‌سر که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای پارسا

پارسا، روستایی است از روستاهای بهشهر توابع بخش یانه‌سر که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌ است.

روستای پارم

پارم، روستایی است از روستاهای بهشهر توابع بخش یانه‌سر که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر بوده‌ است.

پاسگاه مرکزی محیط زیست

پاسگاه مرکزی محیط زیست، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌ است.

روستای پاسند

پاسند، روستایی است از روستاهای توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .روستای پاسند در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲۱ نفر بوده‌ است.

پایگاه جنگلبانی زاغمرز

پایگاه جنگلبانی زاغمرز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌ است.

روستای پجیم

پجیم، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای پچت

پچت، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۲۹۱ نفر بوده‌ است.

روستای پرکلا

رکلا، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر بوده‌ است.

روستای پیته‌نو

پیته نو روستایی زیبا از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می‌باشد. روستای پیته نو در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌است.این روستا با قدمت ۳۵۰ ساله از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در مازندران می‌باشد.به زبان مازندرانی، پیته یعنی پوسیده و نو به معنی حوض چوبی می باشد، در قدیم از تنه درختان برای ساخت حوض چوبی جهت جلوگیری ازگل آلود شدن آب و نگهداری و ذخیره آن استفاده می شد، در آن زمان، مکان فعلی روستا جای سکونت نبود، چشمه ای پر آب و با حوض چوبی قدیمی در این مکان قرار داشت، در اطراف این چشمه چند تا محله وجود داشت و افرادی آنجا زندگی میکردند.
وقتی برای مصرف و نوشیدن آب از اطراف به سمت این چشمه میخواستند بیایند می گفتند برویم پیته نو، یعنی چشمه ای که حوض چوبی آن پوسیده و قدیمی می باشد. جهت دسترسی راحت تر به آب چشمه و وجود فضای مناسب برای سکونت و کشاورزی، اهالی محله های اطراف به این محل سکنی گزیدند و محل واحدی را تشکیل دادند و نام این روستا اینگونه بر سر زبان ها افتاد و پیته نو نامیده شد. در قدیم، اساس شکل گیری برخی نامگذاری ها اینگونه بود، در اطراف روستا و نزدیک جنگل، محلی وجود داشت که دیوار و درب نداشت، وقتی از اطراف میخواستند سمت این محل بیایند، میگفتند برویم بی در محله. در برخی موارد، با توجه به شرایط جغرافیایی و ویژگی های خاک و زمین نامگذاری ها شکل میگرفت. مثلا اسبه چشمه، چشمه ای که خاک و زمین های اطراف آن به رنگ سفید بود نامگذاری شد.

از آثار تاریخی می‌توان به دو تپه (دین تپه و حسن تپه) و یک غار (غار مراد) اشاره کرد. چشمه ای با آبی خنک و گوارا در داخل روستا جاری است که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد و به خاطر وجود درخت افرا در نزدیکی آن به افرابن معروف گردید.این روستا با توجه به اینکه آثار تاریخی زیادی ندارد اما از لحاظ جغرافیایی در مکانی با ارتفاع ۱۶۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد که یکی از مرتفع‌ترین روستاهای منطقه قلمداد می‌شود. همچنین به خاطر داشتن چشم‌اندازی زیبا و آب و هوایی مطبوع یکی از خوش نشین‌ترین و مهمان‌پذیرترین روستا در منطقه هزارجریب به‌شمار می‌آید. گذشته از این عبور کریدور شمال – جنوب از کنار روستا بر اهمیت آن افزوده‌است. گفتنی است این روستا دارای پاسگاه انتظامی، پاسگاه محیط زیست، پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، مرکز مخابرات، پست بانک، خانه بهداشت و دهیاری می‌باشد.

روستای تازه‌آباد

تازه آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۶ نفر (۸۷ خانوار) بوده‌است.این روستا از شمال به روستای پاسند، از شرق به خلیل شهر، از غرب به روستای سارو و از جنوب به جنگل وصل می‌باشد.

روستای جوربند

جوربند (بهشهر)، روستایی از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۴ نفر بوده‌است.

روستای جیربند

جیربند، روستایی است از روستاهای بهشهر توابع بخش یانه‌سر که در استان مازندران وافع شده است .این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر (۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای چالکده

چالکده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای چالو

چالو، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران. قدمت روستای چو تقریباً هفتصد سال می‌باشد نام این محل چالو می‌باشد کتاب خاصی در مورد روستای چالو وجود. ندارد وجه تسمیه آن به دلیل اینکه داخل دره واقع شده به آن چاله مکان یا چالو گفته می‌شود. مساحت روستا ۴هکتار است این روستا از غرب با روستای لترگاز از سمت شمال با روستای کوا همچنین از سمت شمال شرق با روستای کهنه کومه واز سمت شرق باروستای ورپام و از جنوب هم به جنگل‌های جن کالی معروف به حسین‌آباد محدود می‌شود. کوه‌های معروف اندرک- و ارتفاعات گچ کول، تپه کهنه کومه و زمین‌های چهارده نیز در این روستا قرار دارند. روستای چالو به سرزمین آب‌ها و چشمه‌ها معروف است از چشمه‌های معروف آن می‌توان به غلغله چشمه، مدکا چشمه، چشمه یورشه زمین،چشمه خارزمین دره، چشمه چهارده سر و چشمه کرکس او طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۴ نفر بوده‌است.
مردم این روستا به زبان مازندرانی تکلم می‌کنند. روستای چالو یکی از روستاهای محروم منطقه هزارجریب می‌باشد. وبه دلیل نبود امکانات لازم از جمله امکانات پزشکی جمعیت این روستا متغیر است بیشتر مردم این روستا در اواسط فصل پاییز و با سرد شدن هوا به شهرستان کوچ می‌کنند و با آغاز بهار دوباره به چالو برمیگردند. شغل اصلی مردم این منطقه دامداری و کشاورزی است. اگر امکاناتی مانند برق و گاز و تلفن درچالو وجود داشته باشد. دیگر مردم این روستا به شهر کوچ نمی‌کنند.
دین مردم روستا اسلام و مذهب آنها شیعه می‌باشد. چله شو. از باورهای اجتماعی مردم روستا است که با برف دشو و آرد کله کود و آغوز حلوا و … انجام می‌شود. مراسم عزاداری از اول ماه محرم شروع می‌شود وتا چهل و هشتم ختم می‌شود. در ماه مبارک رمضان هم هرشب در منزل شخصی جمع شده و دعا می‌خوانند. درسوگواری هم فقط سوم و هفتم برقرار است.
حیوانات و جانورانی که در نزدیکی روستای چالو زندگی می‌کنند عبارتند از:خوک، خرس، پلنگ، روباه، جوجه تیغی، جغد، کلاغ، کبک، قرقاول، گنجشک، بلبل، هدهد، تیرنگ، چال خاس، بلدرچین و کبوتر چمبلی.گیاهان دارویی معروفی که در روستای چالو وجود دارند عبارتند از وله گوش (مریم گلی)، هاشاد (علف تلخ)، خاک شیر، گل ختمی، بنفشه، گل گاوزبان، اورشمک علف، دم اسب، مهرانبوه، بالنگ، گل پر، گزنه، کل گزنه، استغودوس، کاسنی.
جنگل خاصی باتوجه به آب و هوای کوهستانی وجود ندارد وآب و هوای چالو کوهستانی می‌باشد فقط درختچه‌های کوهستانی مانند ازگیل، ولیک، ولیک سرخ، تِلِکا، سیب ترش، آلوچه ترش و… پوشش گیاهی آن هم جرجری و گاونگ و دازده و چکین و اسکلم می‌باشد.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۶۶۱ نفر (۸۶۰خانوار) بوده‌ است.

روستای رودباریخ کش

رودباریخ کش، روستایی از روستاهای بهشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای زاغمرز

زاغمرز روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد. این روستا به دلیل حضور شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا ) ، بندر امیرآباد ، نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سلیمی نکا ، شرکت ملی نفت ایران و شبه جزیره میانکاله و… قطب گردشگری و اقتصادی و تجاری شرق مازندران و دروازده ی ورود به کشور های آسیای میانه و روسیه و شمال اروپا است .زاغمرز در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۳۲ نفر (۱۹۰۲ خانوار) بوده‌است.

روستای زلت

زلت، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌ است.

روستای زینوند

زینوند، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و بندر امیرآباد و از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸۴ نفر (۴۸۷ خانوار) بوده‌است.

روستای سابق‌محله

سابق محله، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌ است.این روستا دارای آب وهوای مدیترانه‌ای است. دارای زمستان‌های نسبتاً سرد و تابستان‌های معتدل می‌باشد. به دلیل نفوذ هوای سرد شمالی از روی دریای خزر این منطقه دارای برف سنگین و هوای سرد است. در برخی موارد نیز به دلیل نفوذ جریانات جنوبی هوای خشک همراه وزش باد شدید براین مناطق حاکم می‌شود.

روستای سارو

سارو، روستایی است از روستاهای بهشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹۳ نفر بوده‌است.

روستای سرخ‌گریوه

سرخ گریوه، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران. روستای سرخگریوه از توابع بخش یانه سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران در دهستان شهدا واقع شده است. این روستا بین شهر های گلوگاه و دامغان در یک منطقه کوهستانی واقع گردیده است.این روستا دارای کوه وتپه های سرخ فام متنوع با طبیعت بی نظیر چشم هر بیننده ای را خیره میکند… بالا رستاق ،بالاخیل وتنگ دره از نام های قدیمی روستای سرخگریوه میباشد.محدوده اراضی این روستا به حدود ۸۰۰۰ هکتار نزدیک است.از کوه های معروف این روستا به کوه کبودریز بالا(خوش انگور)و کبودریز پایین(کوه کینوا)و سیاه خانی و گهواره کوه میتوان اشاره کرد.
این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۷ نفر بوده‌است.

روستای سفیدچاه

سفیدچاه، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان گلوگاه در استان مازندران می باشد.در این روستا قبرستانی باستانی قرار دارد که قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش بر میگردد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.
روستاهای بهشهر

روستای سمچول

سمچول، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران که از دو بخش میرخیل و بالا محله تشکیل شده است. مکان ها سمچول دارای دو کوه بزرگ به نام نسوم و لوسر و مناطقی به نام خاکسری مزرعه اتاق پشت است همچنین این روستا چشمه ای معروف به نام بزلی دارد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۹ نفر (۷۹ خانوار) بوده‌ است.

روستای سنگ‌دره

سنگ دره، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌روج

سنگ روج، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است. شغل اکثر مردم بومی دامداری و کشاورزی می باشد .اخیرا گرایش اغلب مردم به باغداری شامل گردو و گیلاس و سیب زیاد شده است .

روستای شهرک صنعتی

شهرک صنعتی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای شهیدآباد

شهیدآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۱۳ نفر بوده‌است.روستای شهیدآباد (تروجن) از توابع شهرستان بهشهر در استان مازندران است.این روستا با تقدیم شهدای گرانقدر در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی از جمله روستاهای مازندران است که ۵۲ همکلاسی شهید در مکتب دین و اسلام و قرآن تربیت و تقدیم انقلاب کرده است و اهالی این روستا با حضور مستمر و فعال خود در انقلاب و جبهه های حق علیه باطل و با تقدیم ۵۲ شهید، ۸ آزاده و ۱۸۷ جانباز دین خود را به انقلاب ادا کردند و در طول جنگ از جمعیت یکهزار نفری شهید آباد ۶۰۰ رزمنده در جبهه بودند و نام روستا به شهید آباد را بعنوان روستای همکلاسی های شهید در استان مزین کردند.

نام سابق این روستا تروجن نام داشت که این نام خود پیشینه تاریخی و کهن داشته و به دوران سادات مرعشی باز میگردد وزمانی نیز این سرزمین بعنوان تریجن یا تریجنه نامیده میشد و علتش به این سابقه بر میگردد که سرداری بنام فرخ خان با لشگریان بومی این مناطق با حمایت امیران و مالکان منطقه ، ترکان را دراین ناحیه مغلوب و لشگریان آنها را قلع و قمع کرد چون محل گرفتار شدن لشگریان ترک دراین جا بوقوع پیوست لذا نام این منطقه را ترکان گیر یا توران جیر و نهایتاً تروجن نامیده اند. شغل بیشتر مردم کشاورز و کارگر و کارمند در بخش دولتی و خصوصی بوده و بیش از ۸۰ % درصد از مردم روستا با سواد بوده و حتی در سطح مهندسی وکالت و دکترای و مدیران ارشد استانی و شهرستانی میباشند که دارای فرهنگ غنی انقلابی و اسلامی و دلبسته به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. کل باسوادان روستا ۳۵۱۰ نفر میباشد .تعداد ۸۵۰ نفر دیپلم ۱۰۰ نفر فوق دیپلم و ۱۲۵ نفر لیسانس ۱۰ نفر فوق لیسانس و ۶ نفر دکترای ۳ نفر حوزوی و مابقی۲۴۱۶نفر زیر دیپلم و سواد خواندن نوشتن را دارند.

اماکن متبرکه می توان امام زاده عبدالله ، امام زاده قاسم ، امام زاده حسن،امام زاده حسین االهاشمی ،امازاده سید رضا، امازاده میر مقبل ، را نام برد که هر ساله در ماه محرم بخصوص ۴۸ ماه محرم مردم درآن مکان به سوگواری و اطعام دادن می پردازند. از سنتهای خوب و ماندگار از گذشته تابحال طعام دادن به عزاداران حسینی در دهه ی اول ماه محرم بخصوص در روز تاسوعا و عاشورای حسینی کلیه اهالی در منازل خود غذا پخت مینمایند و به همه ی عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) بخصوص افرادی که از روستا ها و شهرهای دور و نزدیک در مراسم شرکت مینمایند پذیرایی میگردند.

روستای شهیدآباد جزو دهستان کوهستان میباشد که از توابع بخش مرکزی شهر بهشهر میباشد. این روستا از شمال به دشت سرسبز و دریای خزر از جنوب به کوههای جهانمورا واقع در البرز مرکزی از شرق به روستای شهید آباد و از غرب به روستای گرجی محله متصل است.

روستاهای بهشهر

روستای شیخ‌محله

شیخ محله، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۰۷ نفر (۳۰خانوار) بوده‌است.

روستای شیرداری

شیرداری، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای شیلات امیرآباد

شیلات امیرآباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای شیلر

شیلر، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستای عبداللهی

عبدالهی، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر (۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای عسگرآباد

عسکرآباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در قسمت شمال غربی شهرستان بهشهر و در شمال شرقی شهرستان نکا واقع شده. فاصله روستا نسبت به شهر بهشهر ۲۴ کیلومتر است. عسکرآباد در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی روستای زاغمرز قرار دارد. روستای عسکرآباد از شمال به روستای امیرآباد و از شرق به روستای حسین‌آباد (هر دو از شهرستان بهشهر) و از غرب به روستای خورشید و از جنوب به روستای اطرب (هر دو از شهرستان نکا) متصل است.

این روستا با دریای خزر حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. عسکرآباد حدود ۱۳۰ خانوار جمعیت دارد که به‌طور متوسط در هر خانواده ۷ نفر زندگی می‌کنند. بدین ترتیب روستای عسکرآباد ۹۱۰ نفر جمعیت دارد. روستای عسکرآباد از جاده اصلی بهشهر–زاغمرز در حدود ۳ کیلومتر فاصله دارد.روستای تازه آباد (عسکرآباد) در زمان ناصرالدین شاه قاجار وجود داشت. هنگامی که شاه قاجار جهت تفریح سفری به شمال کشور داشتند به شکارگاه میانکاله می‌رود که خان منطقه عسکر خان وی را همراهی می‌نماید. در حین شکار، شاه تیری به سوی آهو رها می‌کند که تیر به خطا می‌رود. عسکر خان از شاه رخصت می‌گیرد و با اولین تیر آهو را شکار می‌کند و رو به شاه کرده می‌گوید: اعلیحضرت بنده تیر را به گوش حیوان زده‌ام و شاه می‌گوید اگر حرفت درست باشد هر چه بخواهی به تو می‌دهم. بعد از این که صحت حرف عسکرخان تائید شد، او به شاه گفت من منطقه تازه آباد را می‌خواهم. شاه نیز موافقت کرد و این منطقه را به عنوان هدیه به او داد. از آن پس خان منطقه (عسگرخان) نام روستا رابه عسکرآباد تغییر داد.
این روستا در دهستان میان‌کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۹ نفر بوده‌است.اکثر خانواده‌های روستا پر جمعیت می‌باشند یعنی به‌طور میانگین حدود هفت نفر در هر خانواده. در ثانی به این جمعیت باید تعداد عروسان را نیز اضافه کرد زیرا زندگی اکثر زوج‌های جوان روستا به صورت پدر مکانی آغاز می‌شود. یعنی همه دامادها پس از ازدواج با همسرانشان در خانه پدرشان سکنی می‌گزینند و به ادامه زندگی می‌پر دازند.

روستای علی‌آباد

علی آباد، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲ نفر (۶ خانوار) بوده‌است.

روستای عیدین

عیدین، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای غریب‌محله

غریب محله (بهشهر)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۵ نفر بوده‌است.

روستای غلامی

غلامی، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۲۳ نفر (۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای فت‌کش

فت کش، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای قره‌تپه

قره تپه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران.روستای قره تپه از نظر موقعیت جغرافیایی در سیزده کیلومتری شمال غرب بهشهر و اولین روستای در مسیر جاده بهشهر به دریا بعد از شهرک صنعتی بهشهر قرارگرفته‌است . مساحت کلی روستا با احتساب زمین‌های مزروعی و مراتع به ۶۰۰۰هکتار می‌رسد.این روستا از سمت غرب به زمین‌های زراعی روستای حسین آباد و از جنوب به زمین‌های زراعی روستای گرجی‌محله و کوهستان و رستم‌کلا منتهی می‌شود . مجموعه بناهای افغان‌نژاد که جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید و مربوط به دورهٔ قاجاریه است در این روستا قرار دارد. در گذشته مجموعه بناهای افغان‌نژاد در نوک تپه نماد روستای قره تپه بود. ولی متأسفانه به‌دلیل عدم توجه به معماری و قدمت این روستا، مسجد بزرگی در کنار عمارت افغان نژاد ساخته شد تا حالت نمادگونهٔ این عمارت را کمرنگ نماید.

روستای کافه کمال اژدری

کافه کمال اژدری، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کردمحله

کردمحله، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای کفترکار

کفترکال، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.با روند مهاجرت مردم به سمت شهرها، جمعیت سکنه ی ثابت روستا به ۸ خانوار کاهش پیدا کرده و تبدیل به روستایی ییلاقی شده و در فصل تابستان تعداد خانوارهای ساکن در روستا گاهی به عدد۵۰ نیز می رسدکه برای روستای کوچک کفترکار رقم قابل توجهی است. با توجه به آسفالت بودن راه دستیابی به روستای کفترکار اکثراً مسافرت های یک یا دو روزه به روستا را در برنامه های خود قرار می دهند.

روستای کلا

کلا، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران که یکی از بزرگترین روستاهای بخش یانه سر هزارجریب است.روستای کلا در منطقه هزار جریب شهرستان نکا در استان همیشه سرسبز مازندران در سلسله جبال البرز قرار دارد.
دراین روستا مسجدی وجود داشت که در حدود هفتصد سال قدمت داشت ولی به علت جاه طلبی برخی اهالی تخریب شد و یک مسجد جدید جایگزین ان شده است.همچنین متاسفانه در محراب همین مسجد باستانی هفتصد ساله تخته سنگ باستانی خاص و گرانبهایی وجود داشت که توسط افراد بی لیاقت و شیاد و سود جو که باعث تخریب مسجد قدیمی شدند به تاراج رفت و اثری از آن بر جای نماند .علاوه بر آن این روستا دارای مکانهای تاریخی دیگری از جمله قبرستانها (در هفت مکان می باشد) و خانه های قدیمی زیادی میباشد.

روستای کلا در منطقه کوهستانی و خنک قرار دارد که اطراف آن دارای مراتع سرسبز وکوههای بلندی میباشد که دامداران محلی در فصل بهار و تابستان دامهایشان را در آنجا پرورش میدهند.در کنار این روستا دریاچه ای وجود دارد که اهالی محل به آن اسطل میگویند که مکانی بکر و زیبا برای ماهی گیری و تفریح است همچنین منطقه جنگلی چهار خانی و چشمه هشت خان بن و دریاچه روستا نام محلی اسطل و آبشار گوکشون دره و چشمه مریو هم از مکان های دیدنی اطراف روستای کلا هستند .
این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای کلیا

کلیا، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای کنت

کنت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌است.

روستای کوا

کوا، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.مردم منطقه کوا را به بهشت آبها میشناسند .همچنین بسیار قدیمی و دارای اشیای قیمتی زیادی است که البته بخاطر دزدی های زیاد به سرقت رفت .این روستای کوچک که با شهر چهارساعت فاصله دارد مرجع تقلید و علمای بسیاری دارد و بقولی عالم خیز است .همچنین در کوا با وجود چندین گورستان گبری نشین و چندین تپه های باستانی و مسجد تاریخی از جمله مسجد شپام و همچنین مسجد استاجنان و وجود چند حمام خزینه تاریخی و با همین قدمت و همچنین چندین مورد تپه های باستانی،واقع است.اشیا تاریخی و باستانی بسیاری از این منطقه از طریق حفاری های غیر مجاز به سرقت رفته،که تاریخ سکونت این منطقه را در گمنامی پنهان نمود.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کوادره

کوادره، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای کوهستان

کوهستان یکی از روستاهای شرقی استان مازندران، واقع در بخش مرکزی شهرستان بهشهر است و در ۵ کیلومتری جاده ساری به بهشهر قرار دارد. مردم کوهستان به زبان مازندرانی گویش می‌کنند.عالم ربانی، فقیه صمدانی، علامه، آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی از معروف ترین چهره‌هایی این روستا می باشد.این روستا دارای آثار بسیار تاریخی می‌باشد. قلعه شاه نشین، بقعه سادات بابلکانی ،آتشکده کوسان، کوسان چشمه، بیت آیت الله کوهستانی، گلدسته تاریخی، محراب مسجد جامع، دره نَمداری، خانه تاریخی حاج کوسانی، تپه کش ، درِه پِی، گت تپه کش، از جمله اماکن تاریخی این روستا هستند.
حوزه علیمه آیت الله کوهستانی روستای کوهستان با قدمتی نزدیک به یک قرن یکی از معروف‌ترین حوزه‌های جهان شیعه به شمار می‌آید که امروزه بازدید کنندگان زیادی از سراسر کشور دارد.وجود چشم اندازهای زیبا جنگل هیرکانی نیز موقعیت ویژه ای به این روستا داده‌است.
آئین مجمع گذاری و اطعام دهی سنتی روستای کوهستان شهره ملی دارد. این مراسم با اسناد موجود قدمتی نزدیک به سه قرن دارد و در فهرست میراث فرهنگی و معنوی(میراث فرهنگی ناملموس) ملی ایران در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور به ثبت رسید.این مراسم سنتی در شبهای محرم در روستا برگزار شده و سالانه از جای جای ایران افراد زیادی برای حضور در این مراسم حضور پیدا میکنند.این سنت جزو ده سنت برتر آئین عاشورایی کشور نیز برشمرده میشود.از دیگر مراسم های معروف این روستا دورخوانی سنتی قرآن بعد از افطار در حسینیه کوهستان است.مراسم علم گردانی روز هفتم محرم این روستا نیز بسیار معروف است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۵۹ نفر بوده‌است.

روستای کهنه‌کومه

کهنه کومه، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای کیاسر

کیاسر، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران.روستایی در فاصلهٔ ۵۰ کیلومتری بهشهر می‌باشد .به روایت تاریخ در ازمنهٔ گذشته کیاشهر نامیده است با وسعتی به مراتب بزرگتر و بیشتر از آنکه اکنون است . وقوع زلزله و شیوع طاعون دو بار این منطقهٔ آباد را تا سرحد نابودی کامل پیش برد و اکنون کیاسر روستایی است مرکب از کیاسر بالا و کیاسر پایین که از سطح دریا هزار و ۱۱۰ متر ارتفاع دارد .آب و هوای این روستا کوهستانی است با زمستانی سرد و تابستانهایی نسبتا گرم . در شمال کیاسر دو رودخانه منظره ای زیبا و دیدنی به آن بخشیده است .رودخانه‌های بزرگ و کوچک که به گویش مردم این دیار گته رود و خرده رود نامیده می‌شود. درفاصله ای نه چندان دور از این روستا چندین چشمه آب زلال و شفاف قرار دارد چشمه‌های قدیمی و کهنی که آب شرب مردم روستا و باغات اطراف آن را تأمین می‌کند. آب گوارا و خنکی که از دل زمین سخاوتمند می جوشد و نجوای عاشقانه اش با طبیعت. اراضی کشاورزی این روستا سطحی صاف و ناهموار دارد .شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد . صنایع دستی هنوز در روستای کیاسر رواج دارد گلیم بافی ،سفره بافی، چادر شب بافی و قالیچه.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۶ نفر بوده‌است.

روستای گالش محله

گالش محله (بهشهر)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای گت‌چشمه

گت چشمه، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۴ نفربوده‌است.

روستای گرجی‌محله

گرجی‌محله یکی از روستاهای بهشهر استان مازندران ، واقع در بخش مرکزی است.این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۶۱۲۹ نفر (در ۲۰۱۴ خانوار) بوده‌است.تاريخ پيدايش روستا مشخص نيست در برخی منابع آمده كه اين در منطقه تمدن باستانی در زمان اشكانيان وجود داشته و اين منطقه را آرشيك مي ناميدند. گرجی‌های مازندران توسط شاه عباس یکم در حملات او به گرجستان، به ایران تبعید شده‌اند، این مردم زبان و مذهب خود را از دست داده‌اند و شیعه شده‌اند، اما علی‌رغم همه چیز هنوز قیافهٔ جسمانی هم نژادان قفقازی خود را حفظ کرده‌اند تا چند سال پیش پیرمردها به زبان گرجی صحبت می‌کردند، تنها تعداد انگشت شماری از کلمه گرجی و پسوند گرجی بعد از اسم فامیل خود را حفظ کرده‌اند. اهالی روستای گرجی محله در حال حاضر به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. گرچه ندرت بعضی از کلمات و اصطلاحات گرجی در زبان محاورهٔ ساکنین گرجی محله به کار برده می‌شود که برای نسل جوان و تحصیل کرده این روستا اصل و ریشه این واژه‌ها مشخص نیست و خود نیاز به تحقیق گسترده دارد.
عمارت صيامي اثر ملی ثبت شده به شماره ٥٤٠٧ در شرق گرجی محله واقع شده است. اين اثر در تاريخ ١٣٨٠/١٢/٢٥ ثبت شده است.محمد رضا اسحاقي گرجي، منزل خود را برای تأسيس فرهنگسرای شرق مازندران اختصاص داده است.

روستای گرنام

گرنام، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۷ نفر بوده‌است.

روستای لله‌مرز

لله مرز، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و بندر امیرآباد و از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میانکاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۶ نفر (۱۴۱خانوار) بوده‌است.

روستای لمرد

لَمِرد، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد. لمرد دارای مکان‌های گردشگری از جمله چشمه‌هایی همچون میرزلال، سنگ نو، سنگ چشمه، واسر، شفتو و آبشاری به نام شرشری است. مزار لمرد نیز از جمله جاهایی است که بخاطر سنگ قبرهای قدیمی آن دیدنی است.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۱۲۲ نفر (۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای لند

لند، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای لوجنده

لوجنده، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای متکازین

متکازین، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۱ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه نعیم

مزرعه نعیم، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای مهدی‌آباد

مهدی آباد، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و بندر امیرآباد و از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۸ نفر (۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای نمک‌چال

نمک چال، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و بندر امیرآباد و شبه جزیره میانکاله و از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۳ نفر بوده‌است.

روستای ولم

ولم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان پنج هزاره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵نفر (۴۴ خانوار) می‌باشد.روستای ولم بر روی کمربند کوهستانی واقع شده‌است و دارای هوایی نسبتاً سرد می‌باشد که از اواسط بهار تا اواخر تابستان دارای آب و هوایی معتدل می‌باشد و از اوایل پاییز هوا رو به سردی می گراید که در اواخر این فصل شدت سرما بیشتر می‌شود و از آخرین روزهای فصل پاییز می‌توانیم شاهد برف باشیم.
روستای ولم روستای کوچکی می‌باشد که با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال می‌باشد.پراکندگی خانه‌ها در این روستا زیاد نیست ولی با این وجود به سه قسمت کوچکتر تقسیم می‌شود که عبارتند از:
۱. “سید محلّه” که در جنوب غربی روستا قرار دارد که همهٔ ساکنان آن سید می‌باشند و از فرزندان و نوادگان سید حسن حسینی می‌باشد.
۲. “بالا محلّه” که در محدوده شمال شرقی و جنوب شرقی قرار دارد.
۳. “پایین محله” که در شمال غربی روستا واقع شده‌است.
زمینهایی که به روستا نزدیک می‌باشد برای تأمین نیازهای روزمره خود از آن استفاده می‌شود و در آن میوه و سبزیجات کشت می‌شود.زمینهایی که با کمی فاصله از روستا می‌باشند برای کشاورزی استفاده می‌شوند که ۹۰ درصد زمین‌های روستا مختص کشاورزی می‌باشد.

روستای ولو

ولو، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای ونشید

ونوشه؛ روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای یارسم

یارسم، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای یانه‌سر

یانه سر، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در هزار جریب سابق استان مازندران می باشد.حد فاصل سوادکوه و استرآباد، هزارجریب نام دارد و سرزمین آن به دو بخش تقسیم شده‌است. چهاردانگه و دودانگه. چهاردانگه نیز سه قسم است: «چهاردانگهٔ سورتیجی، چهاردانگهٔ مسعود الملک و چهاردانگهٔ شهریاری به مرکزیت یانه سر».این روستا در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۲ نفر بوده‌است.این روستا سابقاً مرکز بخش یانه سر بوده و از زمان قاجار مقر فرماندهی حاکمان استرآباد (فرزندان و نواده گان مهدی خان یانه سری) بوده‌است.

روستای یخ‌کش

خ کش، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان عشرستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۷ نفر بوده‌است.

روستای یعقوب‌لنگه

یعقوب لنگه، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و بندر امیرآباد و از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای یکه‌توت

یکه توت، روستایی است در نزدیکی زاغمرز و بندر امیرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان کاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۵۰۱ نفر (۳۵۲ خانوار) بوده‌است. در ادامه با سیری در ایران همراه باشید تا با برخی از جاهای دیدنی شهرستان بهشهر آشنا شوید .

برخی از جاذبه‌ها‌ی شهرستان بهشهر

عمارت صفی‌آباد

در جنوب غرب شهرستان بهشهر و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد. این کاخ به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شد و در زمان شاه صفی توسعه پیدا کرده‌است. این کاخ در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل که دارای ابعاد ۲۵ × ۲۵ متر بوده و در دو طبقه ساخته شد. ورودی کاخ در سمت شمالی قرار داشته که با عبور از پنج پله امکان دسترسی به داخل طبقه اول کاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق‌های متعدد بوده که از طریق راهرو و هشتی امکان دسترسی به داخل آن وجود دارد. طبقه دوم نیز دارای راهرو و اتاق‌های زیبا است. از کاخ صفی‌آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بود که در مواقع ضروری مورد استفاده عبور و مرور یا سایر جریان‌های دیگر می‌گردید.

روستاهای بهشهر

باغ عباس‌آباد

از آثار تاریخی استان مازندران است. مجموعه باغ‌های عباس‌آباد در ۵ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار گرفته و از جمله مهم‌ترین و بزرگترین باغ‌های تاریخی ایران است که به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. این مجموعه شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری می‌شود. این مجموعه به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ه‍.ق در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شده‌است و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به‌شمار می‌آید. وسعت آن نزدیک به ۵۰۰ هکتار است.

روستاهای بهشهر

گوهرتپه

یکی از محوطه‌های بزرگ پیش از تاریخ شمال ایران در استان مازندران شهرستان بهشهر ۲ کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا یا کیلومتر ۳۰ جاده ساری – بهشهر قرار گرفته‌است. انسان‌هایی که در غارهای باستانی مازندران چون غار گمیشان، غار هوتو و غار کمربند زندگی می‌کردند پس از خروج از غار به مرور باعث پیدایش گوهرتپه شدند، این تپه انسان‌ساز است. یعنی با گذشت زمان، مردم ساکن با از بین رفتن مکان‌های قبلی به مکان‌های بالاتر آمده‌اند. در عصر نوسنگی شکل زندگی روستا نشینی داشته و در دوره برنز و مفرغ مورد توجه قرار گرفته و حالت شهرنشینی پیدا کرده‌است. احتمالاً تا دوره برنز میانی فضای مسکونی و محل دفن در یک مکان بود. اما در دوره برنز متأخر (۴۰۰۰ سال قبل) هم از وسعت شهر کاسته شد و هم قبرستان را به خارج از فضای مسکونی انتقال داده‌اند. در بین دوره برنز و آهن حدود ۲۰۰ سال این منطقه خالی از سکنه شد و در عصر آهن قبرستان را به خارج از مکان مسکونی بردند و مکان دارای سراشیبی را برگزیدند تا شاهد نفوذ آب نباشند. اقوام این منطقه پس از فروپاشی شهر و کوچ به مناطق کوهستانی اجساد نیاکان خود را برای تدفین در زادگاه‌شان به گوهر تپه حمل کرده و همراه با مراسم آیینی در این منطقه به خاک می‌سپردند.

روستاهای بهشهر

باغ چهل‌ستون اشرف

باغ چهل‌ستون اشرف مربوط به دوره صفویه است و در بهشهر، واقع شده و این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این باغ که به پارک ملت بهشهر نیز شهرت دارد با ابعاد ۱۷۰متر عرض و۵۵۰ متر طول، در سال ۱۰۲۱ هـ. ق به دستور شاه عباس طرحریزی و طی چند سال احداث شده و محل بارعام و تشریفات شاه عباس و پذیرایی مهمانان بوده‌است. این باغ دارای دو خیابان اصلی می‌باشد که محور طولی باغ با چشم‌اندازی به سوی شمال و دریا است، و در نقطه تقاطع آنها، استخر بزرگ باغ قرار دارد.

چشمه عمارت

مربوط به دوره صفوی است و در بهشهر، بلوارشهیدهاشمی نژاد، خیابان پاسداران، جنب آب وفاضلاب واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. معماری این بنا به صورت دو طبقه بوده و هم‌اکنون طبقه همکف و جزری از طبقه اول آن باقی مانده‌است. از ویژگی‌های معماری این بنا سیستم آب‌رسانی آن است. در وسط عمارت همکف مظهر چشمه وجود دارد. با استفاده از تنپوشه‌های سفالی آب به حوضچه‌های طبقه اول هدایت شده و پس از سرریز به صورت آبشار به چشمه طبقه همکف و حوض‌های اطراف بنا سرازیر می‌شده‌است. این بنا در روزگار آبادانی مزین به نقاشی‌های رنگارنگ. کاشی‌های متنوع بوده‌است. علت نامگذاری آن، جوشیدن چشمه‌ای از دل زمین، در طبقه همکف این عمارت تاریخی است.

روستاهای بهشهر

غار هوتو

این غار قدمتی تاریخی دارد و آثار باستانی مهمی دربارهٔ زندگی انسان‌های اولیه در آن پیدا شده‌است. این غار در دامنه کوه البرز و رو به غرب و در ابتدای ورودی شهر بهشهر و در فاصله پنجاه متری جفت خود، غار کمربند قرار گرفته‌است و دارای دو مدخل در دو ارتفاع مختلف و یک سوراخ تهویه در سقف است. این غار و غار کمربند، به لحاظ کشف اسکلت انسان با قدمت حدود ده هزار سال معروفیت جهانی دارد. اهمیت غار و آثار کشف شده در آن تا به اندازه‌ای است که در برخی موارد از این غار به معدن طلای انسان‌شناسان یاد شده‌است. مهم‌ترین این کشفیات که به «انسان هوتو» (Hotu man) مشهور است؛ سه اسکلت شامل اسکلت‌های یک مرد و زن بالغ به همراه اسکلت زنی جوان می‌باشند. تصاویری از این اکتشافات که در سال ۱۳۳۰ شمسی (۱۹۵۱ میلادی) به سرپرستی پروفسور کارلتون استیونز کون استاد دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا انجام شده‌است، در بخش بایگانی موزه باستان‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا موجود است.

آتشکده کوسان

مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهشهر، روستای کوهستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بنا بر گواهی تاریخ، قریه‌ای که اکنون به کوهستان معروف است زمانی «طوسان» نام داشت که به دست «طوس نوذر» که از خاندان «کیانیان» بوده بنیاد شده‌است.

خانه شهریاری

مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بهشهر، بخش یانه‌سر، روستای یانه سر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۸۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این ساختمان به عنوان مقر حکومت سردار رفیع یانه سری یا سردار رفیع یانسری به ثبت رسیده‌است.

قلعه شاه نشین آسیاب سر

مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهشهر، روستای آسیاب سر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شبه جزیره میانکاله

شبه جزیره میانکاله با طبیعتی بکر، محل اسکان پرندگان مهاجر، حیوانات وحشی در منطقه بوده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منابع حیات وحش در جهان به ثبت رسیده‌است. شبه جزیره میانکاله با تپه‌های شنی ساحلی به طول ۵/۶ کیلومتر از دریا منفک می‌گردد. وسعت و به ویژه دهانه آن به نسبت کاهش یا افزایش آب کم و زیاد و کوتاه و دراز می‌شود. فضای شبه جزیره مرغزار نیمه مشجری است که عمده‌ترین درختچه‌های آن را بوته‌های انار و تمشک وحشی تشکیل داده‌اند. همه ساله صدها هزار پرنده مهاجر، از انواع فلامینگو، قو و غازهای خاکستری، پیشانی سفید، قره غاز، انواع اردکها و مرگوس کاکلی در این شبه جزیره فرود می‌آیند و به تولید مثل و زمستان گذارنی می‌پردازند.

غار کمربند

این غار در همسایگی غار هوتو بوده و در آن ابزارهای شکار و آثاری از دوران‌های پارینه‌سنگی و میان‌سنگی کشف شده‌است. در دوران معاصر، کارلتون استیونز کون برای اولین بار به کاوش غار طی ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۱ پرداخت. پروفسور کارلتون استیونز کون که برای اداره کل باستان‌شناسی کار می‌کرد، ضمن کاوش‌هایی در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۲۹ (۱۹۴۹ تا ۱۹۵۰) در غار کمربند، پارچه‌هایی به دست آورد که ثابت می‌کند اقوام ایرانی از همان آغاز غارنشینی، پشم گوسفند و بز را به‌صورت پارچه می‌بافتند.

 گورستان سفید چاه

معروف به اسپه چاه مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۸۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در روستای سفیدچاه رسم بوده‌است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آن‌ها حکاکی می‌کردند، اما بعد از مرگ آخرین بازمانده سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ‌های امروزی دفن می‌شوند.

روستاهای بهشهر

 غارهای رستم‌کلا

مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان بهشهر، دامنه کوه‌های هوتوکش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قلعه شاه نشین آسیاب سر

مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهشهر، روستای آسیاب سر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 مجموعه بناهای افغان‌نژاد

مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بهشهر، بخش قره طغان، روستای قره تپه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. عمارت افغان نژاد در روستای قره‌تپه بر بالای تپه‌ای به همین نام واقع است. این مجموعه شامل سه عمارت و یک حمام زیبا بود که از یادگارهای کم‌نظیر عصر قاجاریه در مازندران است. این بنای سه طبقه دارای پنجره‌های زیبای ارسی در شرق بنا و درهای زیبا با تزیینات شیشه‌ای و تراس طبقه اول دارای طاق‌های قوسی شکل است. علاوه بر عمارت مسکونی، حمام مجموعه نیز در ضلع جنوبی قرار گرفته و دارای تزیینات آهک بری زیبایی است. این حمام دارای سربینه، راهروی ورودی بینه و سرویس‌های بهداشتی بود. در دیواره بینه و سربینه گچ بری‌های زیبا با طرح گل و گیاه به شکل طوماری مشاهده می‌شود.

محوطه گم چال

مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان بهشهر، روستای شهید آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 آبشار اسپه او

منطقه گردشگری اسپه او در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان بهشهر در استان مازندران و در عرصهٔ جنوبی، بر روی ارتفاعات رشته کوه البرز و در بخش مرکزی شهرستان، به نام هزارجریب واقع میباشد. هزارجریب منطقهٔ کوهستانی شهرستان است که روستاهای زیادی را در دل خود جای داده‌است. جریب به معنای روستا وهزارجریب اشاره به تعداد بسیار روستاها در این بخش دارد. آبشار زیبا و دیدنی اسپه او به معنای آب سفید، با ارتفاعی بالغ بر ۴۰۰ متر، در دل کوه سیاخانی از چشمه ای که از شکاف سنگی در زیر درختی کهنسال میجوشد سرچشمه میگیرد. این آبشار به صورت پله کانی و کاسه ای است و دارای حوضچه‌های آهکی متعدد در ۷ طبقه میباشد که در طول سالیان متمادی ایجاد شده اند و سرانجام به رودخانه نکارود میریزد. در اثر برخورد آب با سنگهای بستر و سر خوردن از روی آنها حالتی کف آلود و سفید رنگ ایجاد میشود که نام این آبشار که به زبان محلی (مازندرانی) به همین معناست، از روی آن نهاده شده‌است. آبشار بسیار باشکوه و بلند اسپه او پوشیده از خز میباشد و به خاطر شرایط آهکی بودن سنگ آن به راحتی میتوان از پایین تا محل سرچشمه از آبشار بالا رفت و از طراوت و خنکای آب و همچنین طبیعت و مناظر بی بدیل قسمتهای مختلف آبشار لذت برد. نزدیکترین روستاها به این منطقه از سمت شمال روستای غربی محله و از سمت غرب روستای روبار میباشند. ارتفاع منطقه اسپه او از سطح دریا نیز ۷۸۰ تا ۱۱۲۰ متر است. در حال حاضر تنها راه دسترسی به منطقه اسپه او مسیر اصلی آسفالته از جاده پاسندرز شهرستان بهشهر به سمت روستاهای منطقه هزارجریب میباشد. پس از رسیدن به پل حد واسط روستاهای رودبار و غریب محله که تنها تا اینجا امکان استفاده از خودرو میباشد، میبایست با قرار دادن ماشین در حاشیه جاده اصلی، با ورود به راه فرعی به طول ۷ کیلومتر در حریم رودخانه به سمت چپ، تا رسیدن به آبشار را پیاده پیمود. این مسیر جذاب و زیبا به گونه ای است که قسمتی از راه را باید از درون آب رودخانه و در قسمتهایی دیگر، از میان جنگل عبور نمود.

عمارت سیامی

مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بهشهر، روستای گرجی محله واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 آبشار سنگ نو

این آبشار در منطقه جنوبی بهشهر و در ۳ کیلومتری دل جنگل‌های جنوبی بهشهر قرار دارد وجه تسمیه آن به این خاطر است که به خاطر فشار آب یک حوض بزرگ سنگی یا به اصطلاح مازنی یک نور سنگی در زیر آبشار درست شده و به آن سنگ نور اطلاق می‌گردد. مجموعه دیدنی سنگ نو در اعماق جنگل‌های کوه‌های پیش کوه جهان مورا در البرز شرقی قرار گرفته و شامل چهار آبشار است که بزرگترین آن حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد. پوشش گیاهی منطقه به‌طور عمده درختان بلوط وحشی انجیلی ممرز و انواع سرخس به ویژه گونه سرخس عقابی است. رودخانه در اثر فرسایش بستر رسوبی در طول زمان ایجاد شده و آب آن بسیار گواراست.

بندر امیرآباد

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو – روریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا نماید. منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به عنوان یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساختهای اساسی حمل و نقل در جهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور، نقشی بسیار مهم با اهدافی بسیار بزرگ مانند کسب درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور را بر عهده گرفته‌است. عملیات احداث این مجتمع بندری بزرگ و مدرن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد. استعدادهای بالقوه و امکانات متعدد آن موجب گردید در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسد. پس از پنج سال تلاش، اولین نشانه‌های بندری بزرگ پدیدار شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ فاز اضطراری بندر بدست مرحوم شهید دکتر دادمان، وزیر فقید وقت راه و ترابری افتتاح شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *