رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

روستاهای بندرگز ( معرفی ۲۵ روستای بندرگز )

اشتراک گذاری

روستاهای بندرگز را در این مطلب به شما معرفی کرده ایم . ۲۵ روستای بندرگز که آب و هوای خوب و مردمانی مهربان ، خونگرم و مهمان نواز دارند .در ابتدا به معرفی شهرستان بندرگز خواهیم پرداخت . شهرستان بندرگز یکی از شهرستان‌های شمالی ایران در استان گلستان است. شهر بندرگز مرکز این شهرستان است. زبان محلی مردم این شهرستان زبان مازندرانی است.جمعیت شهرستان بندرگز در سال ۱۳۹۵، برابر با ۴۶۱۳۰ نفر در ۱۵۲۴۷ خانوار بوده‌است.

روستاهای بندرگز

جغرافیا

این شهرستان که در منتهی‌الیه غرب استان واقع است، از طرف جنوب به شهرستان دامغان از استان سمنان، از طرف غرب به شهرستان بهشهر از استان مازندران از طرف شرق به شهرستان کردکوی و از جهت شمال به خلیج گرگان مرتبط است.

تاریخچه بندرگز

بندرگز، از دوران قاجار زمان محمد شاه ۱۲۶۲ ه‍.ق با احداث یک انبار بزرگ کالا توسط روس‌ها به عنوان قطب مهم اقتصادی تجاری منطقة استراباد محسوب شد. مدتی بعد، در اوایل حکومت ناصرالدین شاه این شهر با احداث یک اسکلة چوبی و شعبة بانک استقراضی، از یک سو با گرگان، دامغان، شاهرود، مازندران و تهران و از سوی دیگر با باکو و هشترخان آستاراخان روسیه ارتباط برقرار کرد. شهرستان بندرگز با ۲۳۹۹ کیلومتر مربع با دو بخش، چهار دهستان و دو شهر بندرگز و نوکنده، دارای ۴۶۱۳۰ نفر جمعیت است. حضور ارامنه در این شهرستان بسیار چشمگیر بوده به‌ طوری‌ که بیشترین تعداد در میان مهاجران به منطقه را به خود اختصاص داده‌اند. این گروه بعدها صاحب بسیاری از املاک به خرید و فروش اشتغال دارند.

زبان رایج مردم این شهرستان طبری است. از مهم‌ترین اماکن زیارتی این شهرستان می‌توان به امامزاده سفید چال، امامزاده حبیب‌الله نوکنده و علیرضا سرطاق اشاره کرد ظاهراً یکی از دلایل نامگذاری این بندر به «گز»؛ رویش درختچه‌های گز در مناطق ساحلی می‌باشد. از پیدایش اولیه شهر بندرگز اطلاع دقیقی در دست نیست ولی با مراجعه به اسناد تاریخی می‌توان گفت بندرگز از قدمت تاریخی بسیار برخوردار است؛ به‌طوری‌که شاه اسماعیل صفوی برای تسخیر نواحی شرقی دریای خزر به بندرگز مراجعه کرده‌است. این مطلب گویای آن است که بندرگز در آن زمان روستایی (به نام کناره) بیش نبوده و بعدها در دوره کریم خان زند به علت ارتباط با روسیه تزاری که در شمال شهر وجود داشت با جهش ویژه اقتصادی روبرو می‌شود. همین امر، عامل مهمی در نفوذ استعمار روسیه در این شهر می‌شود؛ به‌طوری‌که در زمان قاجار بارها روسیه برای تسخیر منطقه تلاش کرده‌است، نفوذ روس‌ها در این شهر به قدری بود که حتی در زبان و فرهنگ مردم بندرگز و گاهی آثار آن در زبان بومی منطقه دیده می‌شود.

روستاهای بندرگز

جاذبه های گردشگری بندرگز

شهرستان بندرگز در دو سوی شمال و جنوب خود، دارای جذابیت‌های گردشگری است. در ضلع شمالی این شهرستان خلیج گرگان و شبه جزیرة میانکاله واقع شده‌است. این محدوده علاوه بر این که پناهگاه حیات وحش میانکاله است. یکی از ذخیره گاه‌های مهم زیست کرة زمین به‌شمار می‌آید هم چنین این محدود محل مناسبی برای فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه پرندگان و آبزیان است. از طرفی مجتمع ساحلی بندرگز نیز موقعیت قابل توجهی از نظر جذب گردشگرانداخلی و خارجی دارد. در ضلع جنوبی هم در میان جنگل‌های پهن برگ گردشگاه‌هایی وجود دارد که از جذابیت‌های گردشگری برخوردار است. از جملة آن‌ها چشمة قلقی است که در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر بندرگز و در عمق جنگل وطنا واقع شده و دارا یک راه ارتباطی شوسه از روستای گز واقه در قسمت جنوبی شهرستان به رادکان است.

جاذبه‌های طبیعی شهرستان بندرگز یکی از شهرستان‌های استان گلستان است که به علت پایین بودن از سطح دریا فاقد هر گونه بلندی بوده و کاملاً هموار و جلگه*ای است. مهم‌ترین منابع آبی جذب جهانگرد در استان گلستان، دریای خزر و سواحل زیبای آن با چشم‌اندازها و مناظر بسیار بدیع، دلنشین و دیدنی است که همواره مسافران بسیاری را از دور و نزدیک به سوی خود جلب می‌کند. دریای خزر از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار بالایی در زمینه بهره‌برداری‌های جهانگردی برخوردار است که در نوع خود شاید کم‌نظیر باشد. سواحل و کرانه‌های دریای خزر در پیوند با جلگه سرسبز و کوه‌های بلند سر به فلک کشیده البرز از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین نقاط استان است.

روستاهای بندرگز

ساحل زیبا و آرام بندر گز در حاشیه دریای خزر و در فاصله ۳ کیلومتری شمال جاده آسیایی تهران – مشهد واقع شده و امکانات تفریحی و اقامتی و رفاهی مناسبی برای استراحت و استفاده بازدیدکنندگان دارد. رودهای فصلی متعددی که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند در بندرگز جریان داشته که در انتها به دریای خزر می‌ریزند. از این رودخانه‌ها می‌توان به نو کنده، جفا کنده، گز، ول افرا و طناع اشاره کرد. این بخش در کنار خلیج گرگان قرار دارد. هوای این شهرستان معتدل و مایل به گرم و مرطوب است. بیش‌ترین درجهٔ حرارت در تابستان‌ها ۳۹ درجه بالای صفر و در زمستان‌ها ۵ درجه زیر صفر است. باران سالیانه به‌طور متوسط ۶۷۰ میلی‌متر برآورد شده‌است. انواع رستنی‌ها از قبیل درختان جنگلی* و گیاهان علوفه‌ای و دارویی و صنعتی در منطقه وجود دارند.

رستنی‌های منطقه شامل درختان توسکا، بلوط، ممرز، نمدار، راش، ازگیل و گیاهانی با کاربرد دارویی از جمله گل گاوزبان، *گل بنفشه، گل ختمی و بارهنگ است که در بیشتر نقاط این شهرستان می‌رویند. پوشش گیاهی مرتعی برای چرای دام‌ها نیز به میزان کافی در این منطقه موجود است. شهرستان بندر گز گونه‌های مختلفی از حیات وحش را در خود جای داده‌است. انواع جانوران از قبیل شغال، گرگ، گراز وخرس از عمده‌ترین پستانداران این منطقه محسوب می‌شوند. گونه‌های مختلف پرندگان از جمله کبک، قرقاول، سار، تیهو، مرغابی وحشی و پولا از جمله مهم‌ترین پرندگان این شهرستان به حساب می‌آیند. انواع ماهیان رودخانه‌ای نیز در این منطقه به فراوانی یافت می‌شود.

بندرگز

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان بندر گز
دهستان انزان شرقی
دهستان انزان غربی
شهر: بندر گز

بخش نوکنده
دهستان بنفشه‌تپه
دهستان لیوان
شهر: نوکنده

روستاهای بندرگز

روستاهای بندرگز

روستای ابراهیم‌آباد

ابراهیم‌آباد روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۹۶۰ نفر (۲۹۷ خانوار) بوده‌است که اکثریت جمعیت آن سیستانی هستند و از طایفه های شهرکی اشترک و پنجه کوبی بیشترین جمعیت این روستا را تشکیل میدهد .

روستای استون‌آباد

استون‌آباد روستایی در دهستان بنفشه‌تپه بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵۵۲ نفر (۱۸۲ خانوار) بوده‌است.

روستای باغو

باغو روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶۶۲ نفر (۲۱۸ خانوار) بوده‌است.روستای باغو یکی از قدیمی‌ترین روستاهای دهستان انزان شرقی بحساب می‌آید که در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و۴۶ دقیقه وطول جغرافیایی ۵۴ درجه۰۲ دقیقه مدار زمین و در استان گلستان ونزدیک به دو کیلومتری جاده اصلی تهران- مشهد از سمت شمال و از جنوب به جاده قدیم شاه عباسی و از شرق به روستای کارکنده و از غرب به وسیله جاده میان روستای به روستای سرمحله می‌رسد این روستا جمعیتی معادل ۷۰۰ نفر داشته و در حدود ۱۴۲ هکتار زمین زراعی دارد که تحت کشت محصولاتی مثل برنج وسویا ودرگذشته یکی از مراکز کشت پنبه محسوب می‌شد. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و باغداری ودامداری به صورت سنتی می‌باشد. باغو بیشتر زمینهایش به صورت صاف هموار وجلگه ای که تا سواحل خلیج استراباد می‌رسد که عده ای از اهالی به بهانه‌هایی زمین‌های خود را فروخته وروانه شهرهای بزرگ وکوچک اطراف شده‌اند این روستا دارای مردمی مهربان وخونگرم با اعتقادات مذهبی واسلامی ومتدین به دین اسلام وزبان رسمی مردم فارسی امابه گویش محلی مازندرانی وگیلک تکلم می‌کنند. این روستا ۳ شهید بزرگوار به انقلاب تقدیم کرده‌است.

در حال حاضراین روستا از امکانات آب، برق، گاز، تلفن,پست بانک ونیز راه آسفالته ومدرسه وامکانات بهداشتی (خانه بهداشت و….)زمین چمن فوتبال و باشگاه ورزشی و سالن سرپوشیده(درحال احداث) و آتش نشانی و اتاق مدیریت بحران بسیار فعال بهرمند می‌باشند فاصله این روستا تاشهرستان بندرگز حدود ۸ کیلومتر می‌باشد. در ضمن شهرک صنعتی بندرگز نیز جزئ از زمین‌های این روستا بوده‌است.

در این روستا طایفه‌هایی چون گرشاسبی. مسعودی ازطالقان وحسینی. منوچهری ازپل سفید، امیری و بهمنی از دامغان. کندابی. میرشکارکه طایفه ای از هندوستان در زمان نادر شاه وکریمی. عقیلی. ایمانی رود بارکی. البرزی وهزارجریبی از روستای لند و پیته نو هزارجریب. میرزایی ازروستای بنفش تپه و طایفه روزه دارازکردکوی ساکنین این روستا را تشکیل و در حال حاضر دراین روستا سکونت دارند.

روستاهای بندرگز

این روستا همچون روستاهای اطراف پذیرای مهاجرانی از روستاهای هزار جریب واستان‌های شرقی کشور عزیز مان ایران به شمال کشور و از جمله این روستا عزیمت نموده وساکن شدن وطایفه دیگری که درصد کمی از جمعیت روستا را تشکیل می‌دهند بنام گودار که تقریباًقشر فقیر وکم در آمد روستا محسوب می‌شوند که در گذشته به کار نوازندگی ومطربی مشغول بوده‌اند و در کتاب جغرافیایی تاریخی گیلان مازندران واذربایجان نوشته ابوالقاسم طاهری چاپ سال ۱۳۴۷درص۵۳ اینطور آمده‌است آنان را باید پارپای مازندران خواندواین طایفه بی شباهت به یکی از قبایل هندی (کولی) نمی‌باشندکه درگذشته به کشور عزیزمان ایران وبخصوص منطقه شمال کشور عزیمت نموده‌اند البته این قشر باهمه تنگ دستی مردمی زحمت کش می‌باشند.

آثار تاریخی از گذشته در این روستا بجای مانده‌است که متأسفانه مورد بی رحمی عده ای سود جو ونیز کم لطفی مسولین آثار باستانی وتاریخی از بین رفته یا کم رنگ شده‌است البته اهالی روستا و به خصوص شورای محترم باید در این زمینه پیگری و در جهت مرمت وباز سازی تلاش نماید که این خود شناسنامه مردم روستا به حساب می‌آید ومردم نیز از کنار این موضوع راحت عبور نکنند. از جمله این آثار

قله دختر که درمجاورت آن آبشاری زیبا وجود دارد که زیبایی خاصی به آن می‌دهد
قلعه پیرزن این قلعه نیز در نزدیکی اش آبشاری وجود دارد که نقاش بزرگ به آن زیبایی خاصی داده‌است.
آبشار خزه ای دالان در قلعه پیرزن قرار دارد
آبشار «چلم رز» که در مجاورت دختر قله می‌باشد.
شیشار تپه درشهرک صنعتی وروبروی کارخانه سم قرار دارد.
تپه لتکایی که شاید همان لوتکا به زبان روسی قایق کوچک باشد
پارک زیبای جنگل باغو که پروانه ساخت آن نیز صادر شده‌است. ساختش نیز آغاز شده که امیدواریم مسولین موارد زیست‌محیطی رادرزمان احداث به‌طور دقیق در نظر داشته باشند.
قنات آبی که شاید حدود بیشتر از دو قرن از احداث آن توسط شخصی بنام حاج رضا گرشاسب جهت مصرف آب شرب و کشاورزی روستا احداث شده بود که در حال حاضر یکی از دو قنات، آب در آن جاری می‌باشد امیدواریم که شورای محترم با مساعدت مالی این دو قنات تاریخی نیز ترمیم شود.
حمام خزانه ای که در چندین سال قبل تخریب گردید که توسط خانمی بنام کربلایی زهراگشتاسب جهت استفاده عموم احداث شده بود.
رودخانه ای که از مجاورت این روستا می‌گذرد و از کوه میرانلو سر چشمه گرفته و از از جنگل‌های زیبای کوه جهان مورا عبور کرده و از کنار این روستا عبور کرده و به خلیج استراباد میریزدروایت است که در زمانی که روس‌ها در این منطقه تجارت داشتند از این رودخانه برای حمل الوار استفاده می‌شده به این صورت که الوار را در جنگل به آب انداخته وآن را در سواحل خلیج استراباد از آب گرفته و در میان کشتی بارگیری می‌کردند.
قدمت روستای با غو به سال ۷۱۱ هجری قمری می‌رسد این مطلب بنابه کتابی که دراختیار آقای حاج شیخ محمدشهسوار (از معتمدین و بزرگان و شاعر منطقه) قرار دارد و در این کتاب از باغو با نام طاغو یاد شده‌است. جالب این که نقلی از این کتاب آمده‌است. سید شریف جرجانی یکی از عالمان وقت تا سن ۱۹ سالگی در این روستا می‌زیسته از این روستا به جهت کسب علم وعلوم به مصر سفر کرده و پس ازآن به شیراز بازگشته وخواجه شیراز نیز از شاگردان وی بوده‌است و در شیراز نیز ازدنیا رفت ودرمحله سردزک شیراز مدفون است.

این روستا از نظر امکانات تحصیلی از جمله نادرترین روستاها به حساب می‌آید به این صورت که درابتدا شاید مربوط به سال‌های قبل از ۱۳۴۰ باشد که خانمی به نام ملا صدیقه که همسر حاج اصغر روزه دار بود جهت تحصیل کودکان مکتب خانه ای را دراین روستا راه اندازی نمود که تا چندین سال جای خالی مدرسه را دراین روستا پر می‌کرد. این خود نشان ان است که زنان روستا در آن موقعیت زمانی از بینش بازی بر خوردار بوده‌اند و در سال ۱۳۴۷ نیز مدرسه ابتدایی دراین روستا احداث شد که در حال حاضر نیز مورد استفاده کودکان روستا می‌باشد نام این مدرسه امیر کبیر است.

روستاهای بندرگز

روستای باغوکناره

باغوکناره، روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انزان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای بنفش‌تپه

بنفش‌تپه روستایی در دهستان بنفشه‌تپه بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۰۰ نفر بوده‌است.

روستای تلور

روستای تلور روستایی در دهستان لیوان بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۰۶۷ نفر بوده‌است.

 

روستای جفاکنده

جفاکنده، روستایی در دهستان بنفشه‌تپه بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان واقع شده است .نام جفا کنده از دو بخش جفا و کنده تشکیل شده. جفا لغت تغییر یافته چیپا می‌باشد به زبان مازندرانی قدیم نام حشره ای سیاه رنگ است که در شمال کشور زیاد می‌باشد و امروزه در زبان مازندرانی به اسم(تسمببو)خوانده میشود. داستان این که این روستا را به این نام گذاشته آمد این است که یعنی محله چیپا در بین مردم روستا و ناحیه بندرگز به این شهرت دارد که روزی مردم روستا علیه حاکم شهر شورش می کنند حاکم نیز بزرگان شهر را فرا میخواند ظرفی پر از چیپا در برابر آنها می‌گذراد و آنها را مجبور می‌کند به خوردن آنها.
جغرافیا
روستای جفاکنده دریک منطقه نسبتآ هموارومسطحی واقع شده، شیب زمین به صورت ملایم از جنوب به سمت شمال (سواحل دریای خزر است، با توجه به نزدیکی به دریا به‌طور کلی معتدل ومرطوب است و تابستانهای گرم ومرطوب دارد.اکثرمردم روستا به کار کشاورزی ودامپروری اشتغال دارند. وسعت زمینهای کشاورزی۶۵۰ هکتار است که معمولآ به کشت انواع محصولات از قبیل گندم، برنج، پنبه، سویاومقداری هم مرکبات می‌باشد.
علت وتاریخ پیدایش این روستا نیز چندان معلوم نیست ولی احتمال می‌رود از قدمتی نزدیک به هشتصد سال برخوردار باشد که به نام‌های چیپاکنده، چوباکنده، چوکنده، وبالاخره جفاکنده نامیده شده‌است. تمام مردم این روستا پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند وهمگی به لهجه مازندرانی تکلم دارند.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۹۲۰ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۷۱۴ نفر بوده‌است.

روستای دشتی‌کلاته شرقی

دشتی‌کلاته شرقی روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵۰۹ نفر بوده‌است.

روستای دشتی‌کلاته غربی

دشتی‌کلاته غربی روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۵۴ نفر بوده‌است.

روستای سرطاق

سرطاق روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶۶۷ نفر (۲۱۸خانوار) بوده‌است.

روستای سرمحله

سرمحله روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۳۰ نفر (۱۵۲ خانوار) بوده‌است.

روستای سوته‌ده

روستای سوته‌ده، روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۹۷ نفر (۱۲۷خانوار) بوده‌است.
روستای سوته‌ده در غرب استان گلستان قرار دارد. این روستا از سمت شمال به دریای خزر و از سمت جنوب به جنگل وسیع شمال مشرف است. این روستا در بین روستاهای باغو و گلفرا قرار دارد و با جاذبه‌های زیبای توریستی چون نگینی محصور در میان جنگل و دریا می‌درخشد. قدمت این روستا به بیش از ۹۰۰ سال می‌رسد و از فامیل‌های آن می‌توان به حسینی-شهسواری، شهسوار، سپانلو-شربتی-اسماعیلی -وزواری- عرب -صابری-نکاحی-وکیلی-خندان-فغانی -دیدار-تیموری-منزلدره-عارفی-هزارجریبی-بختیاری اشاره کرد، در موردعلت نامیده شدن سوته ده سه روایت وجود دارد:اول آنکه این روستا در تاریخ گذشته به دلیل هجوم مغول‌ها سوخته باشد دوم اینکه برخی حکایتها دال بر آن است که اسم اصلی آن ستوده ده بوده (به معنای ده مورد تجاوز قرار گرفته) و به خاطر تلفظ مشکل آن به سوته ده تغییر یافته‌است و دلیل آن هم وجود سادات و افراد تأثیرگذار بر منطقه بوده‌است و روایت غالب آنکه این روستا با تجمیع سه روستاتشکیل شده‌است تابه زبان محلی سه تا ده و به مرور سوته ده نام گرفت که جمعیت زیاد روستا در گذشته شاهدی بر این مدعاست، به هر دلیل این روستا افراد تحصیلکرده زیادی را به جامعه تحویل داده‌است که همیمن موضوع نشان می‌دهد که در مقایسه از افراد سالم و با فرهنگ غنی برخوردار است. شغل غالب ساکنان روستا کشاورزی بوده و از محصولات آن می‌توان به برنج، گندم، سویا، کلزا، صیفیجات والبته مرکبات اشاره کرد. متأسفانه وضعیت کشاورزی این روستا همانند روستاهای دیگر استان دچار افت شده‌است و گاهی نیز موجب شده که برخی از روستاییان زمین‌های خود را فروخته و مهاجرت نمایندبه‌طوری‌که این پدیده به ویژه مهاجرت تحصیل کرده‌ها یکی از موانع توسعه روستامحسوب می‌شودنکته جالب آنکه مهاجران روستا در مراسم اعیاد یا سوگواری‌ها به روستا بازمی‌گردند.

روستاهای بندرگز

روستای طرح‌وطنا

طرح وطنا روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان این روستا بدون جمعیت بوده‌است.

روستای کارکنده

کارکنده، روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انزان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۸۸ نفر (۲۷۳ خانوار) بوده‌است.خانواده های فغانی ، کشیر، روح افزاء، تیموری، طیموری ،امیرتیموری، البرزی، سلطانی، کیاء، سرکلایی، شیروانی و ذاکری عمده ساکنان این روستا را تشکیل میدهند.
بایلا، سرهنگ زمین، شنگی زمین، میثن زمین، شورایی از جمله مناطق زراعی و حاصلخیز این روستا محسوب میشوند.

روستای کوه‌صحرا

کوه‌صحرا روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. خاندان‌ها: بزرگترین خاندان این روستا طایفه خاری می‌باشد. البته طایفه میرمحمدی که از سادات هستند نیز نسبت جمعیت بالایی دارند. شمالی، دماوندی، مسگری، طاهری’میرباقری’درستی، بهرامی،پلنگی،غلامی،شربتی،حسین پور،فندرسکی،فرخنده،عربجز از دیگر طوایف این روستا به شمار می‌روند.

این روستا از سمت شمال به جاده سراسری و از سمت شرق به روستای ول افرا و از سمت جنوب و غرب به روستای گزشرقی متصل میباشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۳۲ نفر (۱۰۹ خانوار) بوده‌است.

روستای کهنه‌کلباد

کهنه کلباد، روستایی است از توابع بخش نوکنده شهرستان بندر گز در استان گلستان واقع شده است . یکی از جاذبه های آن بومگردی حاج عزیز می باشد.این روستا در دهستان لیوان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای گز شرقی

گز شرقی،روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۲۷۶ نفر (۴۲۲ خانوار) بوده‌است.
روستاهای همجوار
این روستا از سمت شرق با روستای کوه صحرا و از سمت غرب با روستای گز غربی در ارتباط است.
وضعیت ناهمواری
این روستا به علت موقعیت خاص جغرافیایی و وجود جنگلهای انبوه جهان مورا در جنوب آن و داشتن آب و هوای معتدل و خاک مساعد، از پیشرفت نسبتاً خوبی برخوردار است. ناهمواری‌های گزشرقی همانند سایر مناطق اطراف شامل دو قسمت کوهستانی و جلگه‌ای می‌باشد. قسمت کوهستانی آن، بخشی از رشته کوه البرز است که دارای پوشش گیاهی جنگلی انبوه و مراتع مختلف است و به نام جنگل‌های جهان مورا نامیده می‌شود.
اقتصاد و محصولات
منبع درآمد اهالی گزشرقی عمدتأ از طریق باغداری و کشت میوه‌های مختلف در فصول مختلف می‌باشد. اراضی روستا عمدتأ زیر کشت باغات میوه از قبیل: انواع هلو و شلیل، انواع مرکبات همچون پرتقال، کیوی، گردو و محصولات زراعی چون گندم، جو، شالی، پنبه و سویا قرار دارد.

روستای گز غربی

گز غربی،روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. روستای سر سبز گز غربی مرکز دهستان انزان غربی است. این دهستان شامل روستاهای گزغربی، گزشرقی، دشتی کلاته، وطناو روستای کوه صحرا است.
جغرافیا
وجه تسمیه این روستا به علت وجود درختچه‌های گز در این منطقه می‌باشد. این روستا به علت موقعیت خاص جغرافیایی و وجود جنگلهای انبوه جهان مورا در جنوب آن و داشتن آب و هوای معتدل و خاک مساعد، از پیشرفت نسبتاً خوبی برخوردار است. ناهمواری‌های گز همانند سایر مناطق اطراف شامل دو قسمت کوهستانی و جلگه‌ای می‌باشد. قسمت کوهستانی آن، بخشی از رشته کوه البرز است که دارای پوشش گیاهی جنگلی انبوه و مراتع مختلف است و به نام جنگل‌های جهان مورا نامیده می‌شود. منبع درآمد روستائیان گزغربی عمدتاً از طریق کشاورزی و باغداری می‌باشد. اراضی روستا عمدتاً زیر کشت محصولات زراعی چون گندم، جو، شالی، پنبه و سویا و باغات میوه از قبیل: انواع هلو و شلیل و انواع مرکبات قرار دارد.
مردم
زبان مردم روستا به زبان طبرستان به زبان ولایت قومس و جرجان نزدیک است، این زبان در استان‌های شمال ایران (به ویژه در سرزمین طبرستان قدیم) توسط مردمان مازنی تکلم می‌شود؛ و براساس آمار سال ۱۹۹۳ میلادی ۳–۴ میلیون نفر آن را به عنوان زبان بومی تکلم می‌کردند این زبان در شهرستانهای شمالی کشور و بعضی شهرستانها که دیگر جزء استانهای شمالی نیستند مانند شهرستان فیروزکوه و بویژه در سرزمین طبرستان قدیم رواج دارد. این زبان در استان مازندران،مناطق غربی استان گلستان مانند بندرگز کردکوی گرگان علی‌آبادکتول- مناطق شرقی و شمالی استان تهران مانند فیروزکوه قصران دماوند – مناطق شمالی استان سمنان مانند شهمیرزاد – همچنین در بین برخی از ایلات و عشایر همچون الیکاییها رواج دارد.
طوایف
طوایف:کلاگر، بای، بای احمدی، مسعودی، مسعودی جزی، کردمصطفی، کردمصطفی پور، خاکی، شمالی، نسیمی،ترابی دشتی، کردی، کردجزی، ترکجزی، بادی، سالاری جزی و درویشی از جمله طوایف اصلی گزغربی به‌شمار می‌روند. البته طی چند سال اخیر با مهاجرت بسیاری از اهالی به شهرهای بزرگ نظیر تهران و گرگان از جمعیت طوایف قدیمی گز کاسته و روستای گز پذیرای بسیاری از مهاجرین از منطقه هزار جریب و روستاهای اطراف بوده.

محله‌ها
گز غربی از چند محله اصلی بادی خیل (در شرقی‌ترین منطقه گز متصل به رودخانه گز و گز شرقی)، کلاگر محله (مرکز گز ضلع جنوبی مسجد جامع ولیعصر عج گز غربی) و ضلع غربی مسجد شهدا گز غربی واقع در غرب گز غربی ، ترک خیل (غربی‌ترین منطقه متصل به جاده گز سه راهی بندرگز)، شاه خیل محله (جنوب غربی روستا)، بای خیل (جنوب روستا)، مسعودی محله (شمال غرب روستا)بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۸۸۳ نفر (۶۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای گل‌افرا

گل‌افرا یا گلفرا، روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶۶۸ نفر (۲۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای لیوان شرقی

لیوان شرقی، روستایی در دهستان لیوان بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان واقع شده است. قدمت این روستا ۲۰۰۰ سال میباشد.این شهر، از شمال به خلیج گرگان، از جنوب به جادهٔ تاریخی شاه عباسی و جنگل‌های البرز، از شرق به روستای تلور و از غرب به لیوان غربی محدود می‌باشد. فاصلهٔ «لیوان شرقی» تا نوکنده، ۳ کیلومتر و تا بندرگز ۷ کیلومتر می‌باشد.این روستا از یکی روستا هایی است که زیر نظر بخش نوکنده قرار دارد.

آب و هوا
آب و هوای این شهر مانند بسیاری دیگر از روستاها و شهرهای این منطقه و متأثر از جریانات نفوذی از جانب مدیترانه و سیبری و به جهت مجاورت با دریای مازندران، دارای تابستان‌هایی گرم و مرطوب و زمستان‌هایی سرد و معتدل و به ندرت یخبندان می‌باشد.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۲۴۰ نفر (۷۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای لیوان غربی

روستای لیوان غربی روستایی در دهستان لیوان بخش نوکنده شهرستان بندرگز استان گلستان واقع شده است . این روستا در ۴۵ کیلومتری غرب گرگان واقع است. مردم روستا به زبان فارسی و گویش مازندرانی تکلم می‌کنند. از این روستا در اسناد وقفی سال ۹۱۰ هجری قمری که مربوط به اوایل دوران صفویه است با نام لوان نام برده شده‌است. دارای جاذبه‌های گردشگری از جمله منطقه جنگلی چشمه بلبل در جنوب آن می‌باشد.این روستا از یکی از روستاهایی است که تحت بخش بخش نوکنده قرار دارد.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۲۲۹ نفر (۴۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان شرقی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۶۹ نفر (۸۲ خانوار) بوده‌است.

روستای وطنا

وطنا،روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بطوریکه فاصله آن تا بندرگز ۵ کیلومتر است این روستا با داشتن چشم‌انداز جنگل و دریا یکی از جاذبه‌های توریستی منطقه بندرگز محسوب می‌شود. مشاغل بیش‌تر اهالی آن کشاورزی و دام پروی می‌باشد. ارتفاع آن ۱۱۰ متر از سطح دریا است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۶۴ نفر (۱۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای ولفرا

ولفرا روستایی است از روستاهای بندر گز که در دهستان انزان غربی بخش مرکزی استان گلستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۴۴ نفر (۱۱۸ خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *