جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان

تاریخ بروزرسانی :
۶ خرداد ۱۳۹۹

خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان که متعلق به مفخم السلطنه (اسماعیل رحمت سمیعی) مربوط به دوره قاجار است و در رشت، محله ساغری سازان، کوچه شهید بیانی، پلاک ۲۴ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.خانه فرهنگ گیلان موسسه‌ای مستقل و غیرانتفاعی است که از سال ۱۳۷۸ توسط تعدادی از هنرمندان گیلانی تاسیس شد و از سال ۱۳۹۱ در خانه تاریخی سمیعی‌ها به کار خود ادامه داد.

خانه سمیعی ها رشت01 خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان

مهمترین خانه متعلق به خاندان سمیعی هاست که در این محله نقش ارباب داشتند و از آنان به نیکی یاد میشود وخانه پورهمتی که در حال حاضر کاربری خانه فرهنگ گیلان را به خود اختصاص داده است .خانۀ پورهمتی نیز قبلاً متعلق به رحمت سمیعی بوده که در دهۀ شصت به حسن پورهمتی فروخته شده است. در حال حاضر این عمارت تبدیل به خانۀ فرهنگ گیلان شده و در آن رویدادهای هنری و فرهنگی برگزار می‌شود. این عمارت آبی و سفید حیاطی بزرگ و درختان مرکبات دارد و دور حوض کوچک وسط حیاطش کاشی های قدیمی با نقوش دیدنی به چشم می‌خورد.

خانه سمیعی ها رشت3 خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان

این خانه را میرزا محمدعلی خان رحمت آبادی فرزند میرزافتحعلیان از نوادگان حاج سمیع حدود دویست سال قبل ساخت. میرزا محمدعلی خان رحمت آبادی، اولین نماینده رشت در مجلس شورای ملی بود. فرزند او غلامرضا رحمت سمیعی معروف به تالش خان که چند دوره نماینده مجلس شورای ملی بود، بعدها در این خانه زندگی کرد. او اگرچه از ملاکین بزرگ زمان خودش بود، اما از بانیان جمعیت نشر فرهنگ و معارف و کتابخانه ملی رشت هم بود . ساغریسازان از محلات قدیمی رشت است که افراد بزرگی در آن زندگی می کردند که از پروفسور مجید سمیعی می توان نام برد که با وجود گذشت سالها خانه های قدیمی خانواده سمیعی در این محل هنوز وجود دارد و مردم قدیمی محل هنوز هم از این خانواده به نیکی یاد می کنند چون این خانواده همیشه کمک حال خانواده های نیازمند این محل بوده اند.

خانه سمیعی ها رشت2 خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان

خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان با قدمت ۱۲۰ سال، مدتی به عنوان خانه معلم و کانون فرهنگی آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می گرفت و ۱۵سال هم متروک بود.. این خاندان سرشناس بخش مهمی از هویت تاریخی و فرهنگی رشت به شمار می‌روند. خانۀ سمیعی ها در واقع فقط محدود به همین یک عمارت نمی‌شده و شامل چند ملک بوده که در گذر زمان این خانه که متعلق به رحمت سمیعی است به عنوان یادگار از این خاندان باقی مانده است.

خانه سمیعی ها رشت555 خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان

عمارت رحمت سمیعی از معدود بناهای بجا مانده در محله ساغریسازان رشت است که معماری بومی آن تاکنون حفظ شده است.خاندان سمیعی از چهره‌های شاخص شهر رشت بودند و در حال حاضر ساختمانی دو طبقه متعلق به این خاندان در این محله وجود دارد که از نمونه‌های شاخص معماری گیلان است و با وجود آنکه گرد کهنگی بر آن نشسته اما می توان به جرات گفت از زیباترین بناهای شهر رشت محسوب می شود. این خانه با معماری سنتی، ایوان و شاه‌نشین در قسمت شرقی محوطه ساخته شده است.

عمارت سپیدی که در دو طبقه با ارسی‌های آبی مشبک و شیشه‌های رنگین با تالاری بزرگ و لوستری پرهیبت، چون نگینی پربها به چشم می‌آید. معماری ساختمان سمیعی مبتنی بر الگوی خانه های زمان قاجار است. نمای قرینه ساختمان به دلیل پیروی از همین الگوست. حوض گرد وسط حیاط، با کاشی‌های قدیمی و منقوش به چهره سلاطین، که معمولا در اسفند و اوایل بهار مملو از ماهی‌قرمزهای کوچک است، در کنار چاه آب، زیبایی این حیاط را دوچندان کرده است. چشم‌انداز ظاهری بنای اصلی از حیاط، با نمای سفید و رنگ فیروزه‌ای، چشم‌ها را مسحور می‌کند. در طاقی دیوار، دو ردیف مجسمه‌های پرنده روی سیم دیده می‌شود که آن‌قدر طبیعی و هنرمندانه ساخته شده‌اند.

خانه سمیعی ها رشت4 خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان

برای ورود به محوطه داخلی خانه فرهنگ گیلان دو پلکان کوچک وجود دارد که به‌طور قرینه در دو سمت ایوان قرار گرفته‌اند. هر دو پلکان بعد از ورودی به پاگردی کوچک به دری می‌رسند که محل ورود به بخش‌های داخلی خانه است. در طبقه اول این خانه، تالار یا ایوان مرکزی با چشم‌اندازی رو به حیاط قرار دارد؛ ایوان وسیعی که با لوستری بزرگ و قدیمی به‌شکل پنجه‌های عقاب، چهره‌ای پرهیبت و بااصالت به این فضا بخشیده است

اخیرا مدیر یکی از سازمان های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی، طرحی را مبنی بر تغییر کاربری خانه سمیعی به کمیسیون فرهنگی شورا ارایه داده است و تلاش دارد تا با اجازه از اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان مالک بنا ،خانه هنرمندان صنایع دستی را در عمارت سمیعی راه اندازی نماید.

خانه سمیعی ها رشت1 خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *