رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ خرداد ۱۳۹۹

خانه وارطان تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه وارطان تهران  یا خانه گفتمان شهر با قدمتی بیش از ۷۰ سال در شهر تهران  واقع شده‌است. این بنا در اواسط دههٔ ۱۳۲۰ احداث شد. مجلهٔ آرشیتکت در ۱۳۲۷ با چاپ نقشه‌ها و عکس‌های این ساختمان به معرفی آن پرداخته‌است.خانه وارطان تهران به سبک معماری مدرن و در سه طبقه ساخته شده است.خانه‌ای با نمای سیمانی و عدم رعایت تقارن که این دو خصوصیت امضائی برای معمار مشهور آن به شمار می‌رود.

خانه وارطان تهران  خانه وارطان تهران

این خانه تلفیقی از سبک معماری مدرن و ایرانی است که پس از مرمت و بازسازی به عنوان یک مکان فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این خانه علاوه بر آن که محل گردهمایی معماران و شهرسازان بود، پاتوق خیلی از هنرمندان و مردم عادی نیز محسوب می‌شد.برگزاری نمایشگاه‌های عکس و نقاشی، مسابقه‌های فرهنگی و هنری، آرت‌شاپ و کافه‌کتاب از جمله بخش‌های این خانه بودند که اکنون همه آنها تعطیل شده‌اند و تنها کافه آن فعال است.

خانه وارطان تهران به عنوان یکی از نخستین نشانه‌های پیدایش معماری مدرن در تهران شناخته می‌شود. این خانه در آخرین جلسه ثبت آثار تاریخی تهران که مهر ماه امسال برگزار شد، اثر ملی شناخته شد اما هنوز شماره ثبت به آن تعلق نگرفته است.در ابتدا خانه و در فضای بیرونی آن، شهر کتاب واقع شده است. این نشان‌دهنده آن است که در اصل این خانه با کتاب و کتاب‌خوانی عجین شده است.

پس از گذر از شهر کتاب، تابلوی گالری خانه وارطان تهران به چشم می‌خورد که گالری کتاب نام دارد.فضای معنوی، حوضچه سنگی، اتاق‌های تو در تو، سقف بلند این گالری، راه را برای ساعت‌ها گشتن در میان هنر باز گذاشته است.این خانه حدود چهار سال پیش با هدف توجه و نگاه جدید به فضای شهری از شخصی به نام دکتر تفضلی توسط وزارت راه و شهرسازی خریداری شد. این مکان در حال حاضر به محلی برای گفتمان شهری، پاتوق شهروندان و همچنین برگزاری رویدادهای مختلف تبدیل شده است.

خانه وارطان خانه وارطان تهران

این بنا توسط وارطان هوانسیان معمار ارمنی‌تبار و از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران طراحی شده‌است.وارطان هوانسیان در طی زندگی حرفه‌ای خود به خاطر طرح‌های ساختمانی اش بارها مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت. دریافت دو نشان مهم علمی هنری و لوح تقدیر یکی برای ساخت کاخ سعدآباد، کاخ ولی عهد وقت و دیگری برای بنای ساختمان بانک سپه، شعبهٔ بازار، از جملهٔ این موفقیت‌ها محسوب می‌شوند.

خانه وارطان خانه وارطان تهران

وارطان هوانسیان، مهندس و معمار معروف ایرانی، در ۶ خرداد ۱۳۶۱ (۱۹۸۲)، در سن ۸۶ سالگی درگذشت و در آرامستان بوراستان، واقع در جادهٔ خراسان، به خاک سپرده شد. پس از فوت وی مجموعه ای از آثار و تحلیل هائی بر آنان در یادنامه ویژه ای توسط جامعه مهندسان مشاور ایران انتشار یافت.

نحوه دسترسی به خانه وارطان تهران

آدرس :تهران – میدان فلسطین (کاخ سابق)- پلاک ۵۱۴ خیابان طالقانی غربی (تخت جمشید سابق)

خانه وارطان خانه وارطان تهران
خانه وارطان خانه وارطان تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *