جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه پروفسور عدل تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ دی ۱۴۰۰

خانه پروفسور عدل تهران در سال ۱۳۱۰ در تهران، خیابان ولی‌عصر (عج) رو به روی کاخ مرمر ساخته شد. بر اساس گفته‌های وکیل مالک و همچنین نوع معماری، این خانه توسط یک معمار روسی ساخته شده است.خانه پروفسور عدل دارای ۲۷۰۰ متر مربع عرصه و حدود ۱۰۰۰ متر مربع زیربنا، شامل یک طبقه ساختمان اعیانی با زیرزمین همراه با آپارتمان سرایدار و سینمای خانگی است.خانه پروفسور عدل در تاریخ ۱۱ مرداد سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۰۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه عدل خانه پروفسور عدل تهران

پروفسور عدل که بود ؟

پروفسور دکتر یحیی عدل در سال ۱۲۸۷ در شهر تبریز چشم به جهان گشود. یوسف خان مکرم الملک پدر یحیی عدل برای مدتی نایب الایاله آذربایجان بود. یحیی عدل تحصیلات دوره متوسطه را در در رشته های ریاضی و فلسفه در پاریس ادامه داد و به پایان رساند. مدت ها بعد از تحصیل در دانشکده ریاضی، با تشویق عمویش و علاقه خود به دانشکده پزشکی پاریش وارد شد. او موفق شد در رشته ارولوژی و جراحی عمومی تحصیلاتش را به پایان برساند و پس از این که به ایران بازگشت در دانشکده پزشکی مشغول به کار شد. وی در دانشگاه به عنوان استاد جراحی فعالیت می کرد و “پدر جراحی ایران” لقب گرفته بود.
یکی از بزرگ ترین هنرهای دکتر عدل شجاعت بخشیدن به جراحان و تشویق آن ها برای روی آوردن به جراحی بود. از جمله مواردی که به شهرت و محبوبیت دکتر عدل افزودند، شامل تکنیک های جدید و پیدایش آنتی بیوتیک ها بودند که توسط وی با موفقیت انجام گرفته بود.

خانه عدل 1 خانه پروفسور عدل تهران

تاریخچه بنا

خانه پروفسور دکتر عدل در سال تهران، خیابان ولیعصر در سال ۱۳۱۰ توسط معمار روسی مقابل کاخ مرمرساخته شده بود. این خانه به دلیل معماری زیبا و متعلق بودن به پدر جراحی ایران به ثبت آثار ملی ایران درآمد و هم اکنون در مالکیت دولت قرار داشته و به عنوان ساختمان پژوهشکده هنر (وابسته به فرهنگستان هنر) مورد استفاده قرار می گیرد.

adll 006 خانه پروفسور عدل تهران

معماری بنا

خانه دکتر عدل ۲۷۰۰ متر مربع مساحت دارد و زیربنای آن ۱۰۰۰ متر مربع می باشد. خانه دکتر عدل دارای یک طبقه ساختمان اعیانی به همراه زیرزمین بوده و نیز یک آپارتمان سرایدار و سنمای خانگی دارد. نقشه و طرح خانه دکتر عدل از نوع روسی می باشد و دارای ۳ ورودی و بخش های خصوصی چون محل بیتوته مهمان، پذیرایی، مطب، منزل خدمه، سرایدار و راننده است. در سطوح داخلی ساختمان بنای خانه از گچ ساده استفاده شده و سقف ها نیز دارای گچبری هستند. کاشی های خشتی منقوش از تزئینات زیبایی هستند که در بخش شرقی بنا در ازاره دیوار به کار رفته اند. در نمای خارجی ساختمان خانه دکتر عدل نیز از گچ و آجر سفید استفاده شده و بخش رخ بام نیز با گچبری مزین شده است.

پلان این خانه از نوع روسی شامل بخش‌های خصوصی، پذیرایی، محل بیتوته مهمان، مطب، منزل سرایدار، راننده، خدمه، همراه با ۳ ورودی است.سطوح داخلی بنا با اندود گچ ساده است ولی در سقف از گچبری استفاده شده است. همچنین در بخش شرقی بنا از کاشی‌های خشتی منقوش در ازاره دیوار استفاده شده است.نماهای خارجی این خانه ترکیبی از آجر و گچ سفید بوده و در قسمت رخ بام با گچبری تزئین شده است. این خانه به تملک دولت درآمد و تبدیل به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

خانه پروفسور عدل2 خانه پروفسور عدل تهران

نحوه دسترسی

آدرس :تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی کاخ مرمر، پلاک ۴ و ۶
برای بازدید از خانه دکتر عدل در هر فصلی از سال می توانید مراجعه کنید، اما اگر دوست دارید عکس های زیبا و هنری بگیرید، بهتر است در بهار و تابستان و اوایل پاییز که بیعت و منظره حیاط خانه بسیار دل انگیز و تماشایی است مراجعه کنید.

خانه پروفسور عدل3 خانه پروفسور عدل تهران خانه پروفسور عدل4 خانه پروفسور عدل تهران

adll خانه پروفسور عدل تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد