جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام حاج فتح اله بناب

تاریخ بروزرسانی :
۸ دی ۱۴۰۰

حمام حاج فتح اله بناب مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بناب، داخل بافت قدیمی واقع شده است .این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.گرمابه حاج فتح الله جزو مهمترین گرمابه های شهرستان بناب است که در کنار مسجد قرمز وجاده قدیمی «ماحال گاودل» قرار گرفته است. این جاده قدیمی که از آن به عنوان یکی از مهمترین جاده های تجاری ایران یاد می شود از شهر بناب می گذرد. در آن زمان کاروان ها قبل از وارد شدن در شهر به حمام حاج فتح الله می رفتند تا با طهارت به شهر وارد شوند. این حمام تاریخی به علت عدم توجه و ساخت و سازهای اخیر متروکه مانده است و بخشی از آن نیز تخریب و تبدیل به حمام جدیدی شده است.

مرمت و بازسازی

این گرمابه حدود ۱۵ سال متروکه باقی ماند و مالکین خصوصی آن پس از مدتی به قصد ساختن حمام جدیدی یکی از گنبدهای آن را ویران کردند. حمام جدیدی را احداث نمودند. اما خوشبختانه بخش اعظمی از این حمام تاریخی سالم باقی مانده و تنها راه نجات باقی مانده آن مرمت و معرفی این بنای تاریخی بود.

138 حمام حاج فتح اله بناب

از نکات جالبی که در مورد محل قرار گرفتن این گرمابه وجود دارد جاده ای است که از کنار آن می گذرد. جاده قدیمی «ماحال گاودل» از مهمترین جاده های تجاری ایران است که چندین منزل گاه از جمله بناب را در پی داشته است. اما نکته مهم این جاده نام آن است که ریشه در کلمات اوستایی و ترکی دارد. ماحال گاودل از کلمه «ماحال» به معنی دره و «گاودولچه» محل چرای گاو گرفته شده است که نشان می دهد این جاده در زمان ساسانی محل چرای گاوهای بی شماری بوده است.
این حمام تاریخی برای توسعه و ترویج صنایع دستی شهرستان در نظر گرفته شده و از آن برای برگزاری کارگاه و آموزش صنایع دستی استفاده می شود.

نحوه دسترسی

آدرس : آذربایجان شرقی، بناب، خیابان کاملو

%name حمام حاج فتح اله بناب

حمام حاج فتح الله 2 حمام حاج فتح اله بناب

%name حمام حاج فتح اله بناب

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *