رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ فروردین ۱۴۰۳

جاهای دیدنی قشم ۱۴۰۳ 🌟 از جنگل حرا تا دره ستارگان

لینک این مطلب کپی شد!

جاهای دیدنی قشم به دلیل زیبایی‌های طبیعی و تاریخی قشم، همچون گوهری مثال‌زدنی در جنوب می‌درخشد. جاذبه های دیدنی قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی قشم و همچنین آب‌وهوای معتدل و مطلوب این منطقه از کشور در فصل زمستان و بهار در کنار فرهنگ غنی ساکنین این جزیره‌، آن را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است که هر ساله جمع زیادی از هموطنان و توریست‌های سراسر جهان در آن حضور می‌یابند.در این مطلب می خواهیم شما را با جاهای دیدنی قشم آشنا سازیم .

جزیره قشم
جزیره زیبای قشم ، واقع در تنگه هرمز به موازات سواحل سرزمین ایران واقع شده است. جزیره با گسترده ای ...
بهترین بازارهای درگهان قشم
سفر به جزیره قشم در کنار دیدن جاذبه های تاریخی و همنشینی با مردمان خونگرم در اقامتگاههای بومگردی بی نظیر ...
روستای سهیلی قشم
روستای سهیلی روستای هدف گردشگری استان هرمزگان در بخش حرا جزیره قشم می باشد. این روستا با ۲۲۳۶ نفر جمعیت ...
شهر تاریخی کلات کشتاران
شهر تاریخی کلات کشتاران در ارتفاع کوه و در فاصله یک کیلو متری شهر طبل در جزیره زیبای قشم قرار ...
مقبره بی بی مریم
آرامگاه بی بی مریم قشم ، یکی از جاذبه های تاریخی جزیره قشم می باشد. برکاوان، جِسم یا قشم با ...
سایت های غواصی در قشم
سایت های غواصی در قشم را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد تا اگر علاقمند به تماشا و ...
بندر تاریخی لافت
بندر تاریخی لافت بارزترین روستا در روستاهای ساحلی قشم است . کامل بودن آبینه موجود در لافت ، معشیت پایدار ...
روستای گیاهدان قشم
روستای گیاهدان قشم ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم، واقع در استان هرمزگان می باشد. معمولا کسانی که ...
هنر حنا در قشم
هنر نقاشی با حنا در جنوب ایران بویژه جزیره قشم را حتما بسیار دیده اید .این هنر یکی از سنتی ...
سواحل جزیره قشم
از زیبا ترین جزایر خلیج فارس که عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس را هم دارد جزیره قشم است که در ...
اوت لوک ، دومین عروسک بومی ایرانی
اوت لوک نمادی از هنرنمایی مادرانی است که بدون در اختیار داشتن امکانات خاص و در دنیایی به دور از ...
تنگه چاکاویر
جزیره قشم، جزیره ای با انواع جاذبه های دیدنی که گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می کند ...
بام زیبای قشم
منطقه ‌ی بام زیبای قشم یکی از دیدنی‌ های قشم است که هرساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود می‌کشاند ...
بازارها و مراکز خرید قشم
قشم یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور می باشد، و بازارهای این شهر به دلیل معافیت گمرگی از قیمت خوب ...
روستای رمکان
روستای رمکان در جزیره قشم واقع شده است .جزیره ی زیبای قشم، مکانی که شاید تنها یک بار سفر به ...

قشم این فرصت را برای هر گردشگری فراهم می کند که از گونه های جانوری زیبا دیدن کند. از جمله این که شما می توانند برای دیدن دلفین ها با قایق به دریا بروند.لاک پشت های عقابی از دیگر جانوارنی هستند که در قشم زندگی می کنند و برای هر بیننده جذاب و زیبا محسوب می شوند.

جزیره قشم از شمال به بندر عباس، از شمال شرقی به جزیره زیبای هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب کوچک و بزرگ می‌رسد. دسترسی مناسب از این جزیره به دیگر جزایر گردشگری و راهبردی در اطرافش، بر اهمیت این منطقه می‌افزاید. شهر قشم در منتهی الیه شرقی این جزیره و در نزدیک‌ترین فاصله تا تنگه هرمز، قرار دارد. نزدیک‌ترین فاصله را به طول ۲۰ کیلومتر، تا محله سربندر بندر عباس دارد. اما نزدیک‌ترین فاصله به ساحل اصلی، در دماغه شمالی جزیره در بندر لافت، تا بندر پل در شهرستان خمیر و به فاصله ۱۸۰۰ متر است.

جاهای دیدنی قشم

بام قشم

اگر می‌خواهید جاهای دیدنی قشم را مثل جنگل حرا، سواحل خلیج‌فارس و ژئوپارک را از بلندترین جای آن در سکوت و آرامش تماشا کنید، به بام قشم بروید. بام قشم از نظر باستان‌شناسی هم ارزشمند است چون باستان‌شناسان در این مکان ابزارهای قدیمی مثل ساطور را پیدا کرده‌اند و احتمال می‌دهند مردم زمان قدیم از این ابزارها برای شکار و تکه‌کردن حیوانات استفاده می‌کردند.
یکی از جاذبه‌های دیدنی بام قشم آب انبارش است که آب باران را در خود نگه می‌دارد. فصل پاییز تا بهار را برای رفتن به بام قشم انتخاب کنید چون در این زمان آب‌و‌هوای خوش و خنک دارد. اگر می‌خواهید بی‌دردسر مسیر بام قشم را طی کنید بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. راستی برای ماندگارکردن آن همه زیبایی بر بلندای بام قشم بردن دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

آدرس:هرمزگان، بندر لافت، ۵.۴ کیلومتری جنوب روستای طبل و ۴.۵ کیلومتری شمال شرق روستای سلخ

جاهای دیدنی قشم

ژئوپارک قشم

نمی‌دانم از ژئوپارک‌ها تا به‌حال چیزی شنیده‌اید یا نه. خیلی ساده بخواهم بگویم، ژئوپارک‌ها زمین‌هایی‌اند که اطلاعات مهمی در مورد اقلیم و کلا تاریخ طبیعی یک منطقه به ما می‌دهند. حالا بگذارید یک فَکت جالب در مورد ژئوپارک قشم بگویم؛ در خاورمیانه فقط یک ژئوپارک وجود دارد و آن هم در قشم است!
سال ۱۳۸۵ ژئوپارک قشم این افتخار را کسب کرد که عضو شبکه جهانی ژئوپارک‌هایی شد که زیر نظر و با حمایت یونسکو فعالیت دارند. موقعیت مکانی ژئوپارک قشم در خلیج‌فارس آن‌قدر مهم است که به‌عنوان نماینده ژئوپارک‌های آسیای شرقی و اروپایی شناخته می‌شود.
آدرس:غرب جزیره قشم، منطقه ریگو

جاهای دیدنی قشم

تنگه چاهکوه

در فاصله‌ی ۷۰ کیلومتری جزیره‌ی قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی، تنگه‌ای جالب وجود دارد که به تنگه‌ی چاهکو شهرت یافته است. این تنگه دارای حفره‌ها، دالان‌ها و اشکال حیرت‌آور و عجیب است که تماشای آن‌ها هیجان‌انگیز است. وجه تسمیه این تنگه به چاهکوه، به علت قرار گرفتن تعدادی چاه حفر شده در ابتدای آن است.

جاهای دیدنی قشم

دره ستارگان

بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه که به واسطه‌ی باران، رگبارها و وزش باد ایجاد شده است، دره‌ای با قدمتی حدود ۲ میلیون سال در جزیره‌ی قشم وجود دارد که به دره‌ی ستارگان شهرت یافته است. این پدیده‌ی طبیعی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود و به اعتقاد ساکنین محلی، بر اثر برخورد ستارگان با زمین بوجود آمده است و از این رو آن را دره‌ی ستارگان می‌خوانند.

جاهای دیدنی قشم

درخت انجیر معابد

یکی از راه‌های شناخت تاریخچه یک منطقه بررسی درخت و گیاهان آن محیط است. گیاهان به دلیل شرایطی که دارند معمولا پایدار می‌مانند و راه خوبی برا حدس‌وگمان درباره پیشینه یک منطقه ایجاد می‌کنند. بین گیاهان منطقه قشم یک درخت تنومند و بزرگ وجود دارد که فقط چند نمونه از آن در کل دنیا هست.درخت لور یا انجیر معابد همان گیاه افسانه‌ای است که روش رشد و تکثیرش با همه گیاهان دنیا متمایز است. دانه‌اش کاشته نمی‌شود، بلکه از درختی به درخت دیگر از طریق فضله پرنده‌ها منتقل می‌شود.

درخت لور معمولا در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند و شهر‌های جنوبی ایران خصوصا جزایر خلیج فارس بهترین مکان برای رشد و تکثیر آن‌هاست. این درخت در منطقه درگهان شهرستان قشم رشد کرده و حالا به یکی از جاذبه های گردشگری قشم تبدیل شده است. اگر به بازدید از این نوع مکان های گردشگری قشم علاقه مندید اصلا نگران مسیر و پارکنیگ و… نباشید، زیرا مسیر رسیدن به درخت آسفالت و صاف است و محوطه آن‌جا نیز تا دلتان بخواهد جای پارک رایگان دارد.

جاهای دیدنی قشم

جزیره ناز

جزایر ناز از زیباترین مکان های دیدنی قشم است. این جزایر در واقع سه صخره‌اند که در میان دریا واقع شده‌اند. زمان‌هایی که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید. ایستادن روی صخره‌ها و تماشای برخورد موج دریا با سنگ واقعا لذت‌بخش است. ضمنا اگر کمی دقیق شوید از همان بالا خرچنگ‌هایی را می‌بینید که در پایین صخره این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.اما تمام جذابیت‌های جزیره ناز به اینجا ختم نمی‌شود. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط به پا می‌کنند. فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و طراحی حنا روی دست ازجمله فعالیت‌ها بومیان در ساحل جزیره ناز است.
علاوه بر این در روزهای آخر هفته، غروب‌ها مردم بومی با ماشین‌های لوکس و گران‌قیمتشان به ساحل می‌آیند و ماشین‌سواری می‌کنند. بومی‌ها که این ماشین‌های گران را به‌دلیل حضور در منطقه آزاد، ارزان‌تر از سایر نقاط کشور می‌خرند به این سرگرمی دریفت‌بازی می‌گویند.

جاهای دیدنی قشم

جنگل حرا

یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی و مکان های دیدنی قشم و نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنی های قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید. درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.
وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند. اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت‌وآمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… را در این محل فراوان می‌بینید.
برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود. اما اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.

جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم

غار نمکدان

یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم غار نمکدان است. این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. با ورود به غار با قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده نمک مواجه خواهید شد. علاوه بر این لایه‌های روی هم نمک صحنه‌های چشم‌نوازی به وجود آورده است. لایه‌هایی که از قدمت بسیار طولانی این غار حکایت دارد. غار نمکدان از جمله دیدنی های قشم است که در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.برای رسیدن به غار نمکدان باید مسیری را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین پیش از راه‌افتادن کفش مناسب به پا کنید.

جاهای دیدنی قشم

دره مجسمه ها

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم و هرمز، دره مجسمه‌هاست. برای رسیدن به این دره باید مسیری را پیاده‌روی کنید. مسیر پر از صخره‌هایی است که در طول زمان تغییرات ظاهری فراوان پیدا کرده است. این تغییرات باعث شده که صخره‌ها اشکال عجیبی پیدا کنند. اگر کمی قوه تخیلتان را به کار بیندازید می‌توانید تصویر موجودات و حیوانات مختلفی را در این صخره‌ها ببینید. به همین دلیل است که به این دره، دره مجسمه ها گفته می‌شود.زمانی که به نقطه پایان صخره‌ها می‌رسید خود را در ارتفاع بالایی از دریا می‌بینید. می‌توانید در این مکان بایستید و با ساحل زیبای دریا که زیر پایتان است، عکس بگیرید.

جاهای دیدنی قشم

دره سکوت

برای رسیدن به دره سکوت هرمز هم باید چند صدمتری را با پای پیاده طی کنید. در مسیرتان می‌توانید از تماشای انواع خاک‌های رنگی و صخره‌های نمکی لذت ببرید. دورتادور این دره را صخره‌های نمکی زیبا و دره‌های بلوری فرا گرفته است.وجود صخره‌ها باعث شده که صدا از اطراف به داخل دره نیاید. اگر خود و همراهانتان سکوت کنند، خودتان آرامش را به‌طور کامل احساس خواهید کرد.

جاهای دیدنی قشم

قلعه پرتغالی ها

این قلعه از دیدنی های قشم و هرمز است که در لیست مکان های دیدنی طبیعی قشم قرار نگرفته است؛ اما بااین‌حال واقعا تماشایی است. ساخت این قلعه به زمان حضور پرتغالی ها در جزیره هرمز باز می‌گردد. آنها برای ساخت قلعه از خاک سرخ جزیره استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، پرتغالی ها در ساخت این قلعه از معماری ایرانی بهره برده‌اند.ازجمله فضاهایی که در قلعه پرتغالی ها وجود دارد می‌توان به انبار تسلیحات، آب انبار و سالن‌های متعدد اشاره کرد.قلعه پرتغالی ها در ساحل دریا ساخته شده است. پس از بیرون‌آمدن از قلعه با کمی دقت احتمالا می‌توانید پرندگان دریایی نظیر پلیکان و مرغ ماهی‌خوار را در این ساحل ببینید.

جاهای دیدنی قشم

 فرش خاکی هرمز

اگر کمی خوش‌شانس باشید در سفر به هرمز فرش خاکی این جزیره را می‌بینید. این فرش در نیمه دوم سال و در ساحل درست می‌شود. (درصورتی‌که باران ببارد فرش خراب می‌شود و نمی‌توانید زیبایی‌های آن را ببینید). تقریبا حدود ۵۰ نفر مسئولیت طراحی و آماده‌کردن این فرش را با انواع خاک‌های رنگی جزیره به عهده دارند.
در این فرش ۱۳۰۰ مترمربعی حدود ۱۲ رنگ استفاده شده است. ادعا می‌شود این فرش بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان است.

جاهای دیدنی قشم

ساحل نقره‌ای هنگام

قدم زدن در ساحل یکی از خوشایندترین تفریحات سفر در شهر های ساحلی است. حالا فکرش را بکنید که قدم روی ماسه‌ای بگذارید که زیرپایتان نور بدهد. شاید در انیمیشن‌ یا فیلم ها چنین چیزی را دیده باشید، اما در قشم این رویا به واقعیت می‌رسد. ساحل نقره‌ای قشم مکانی عاشقانه است که با هر قدم شما روی ماسه‌هایش زیرپایتان درخشان می‌شود.
شب و روز ندارد. پلانگتون‌های داخل دریا با موج به سمت دریا می‌رسند و همراه کانی‌های ساحل نور را با رنگ‌های سبز و آبی منعکس می‌کنند. صحنه‌ای بسیار زیبا که فقط در ساحل قشم قابل مشاهده است. اگر از من می‌شنوید بین مکان های دیدنی قشم ساحل نقره‌ای بهترین انتخاب است. با حضور در این مکان این جمله در ذهنتان رد می‌شود که زیبایی در سادگی است.

جاهای دیدنی قشم

درگهان قشم

تا قبل از ۱۳۸۵ مرکز خرید درگهان بین جاهای دیدنی قشم برای گردشگرها خیلی شناخته‌شده نبود چون مثل الان رونق تجاری نداشت و تنها یک روستای ساده بود. کم‌کم ساخت‌وساز بازارها و مراکز خرید آن‌قدر زیاد شد که بافت روستایی جایش را به قطب تجاری قشم داد. مراکز خرید درگهان همان جایی است که اگر اهل بازارگردی باشید، بازار و اجناس جور‌و‌واجورش ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. همه‌جور جنسی در بازارهای درگهان پیدا می‌شود، از ارزان و کیفیت معمولی گرفته تا گران و لوکس.
اگر کفش آهنی به‌پا کنید و حسابی برای گشت‌و‌گذار در بازارهای درگهان وقت بگذارید قطعا اجناس مرغوب با قیمت مناسب گیرتان می‌آید. برای خرید از بازارهای درگهان یک نکته مهم یادتان باشد که حتی اگر جنسی را از معروف‌ترین برند هم می‌خرید، قبل از خرید حتما درست‌بودن آن را تست کنید.

برای رفتن به درگهان می‌توانید از قشم با ماشین شخصی یا با تاکسی‌ها به این منطقه بروید. این مسافت حدود ۲۰ کیلومتر است و کمتر از نیم‌ساعت زمان می‌برد.

جاهای دیدنی قشم

 

جاهای دیدنی جذاب جزیره هرمز و قشم کدامند؟

فرش خاکی، معدن خاک سرخ، قلعه پرتغالی‌ها، دره سکوت و دره مجسمه‌هاو…

جنگل حرا چیست؟

درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.

بهترین زمان سفر به قشم چه موقع است؟

بهترین زمان برای رفتن به قشم از نظر آب و هوا فصل بهار و پاییز است.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    دره ستارگان يكي از ديدني هاي بسيار زيباي قشم است
    عمارتي خاكي كه دستان مهربان و زيباي طبيعت بنا كرده است
    پيشنهاد مي كنم بعد از گشتن در ميان راهروهاي خاكي آن از يكي از تپه ها بالا برويد و اين منظره زيبا را از بالا هم تماشا كنيد

    ۲۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • looki-2000

    سلام
    عجب جزیره قشنگی
    دره ستارگانو تنگه چاهکوه خیلی زیبا

    ۱۱ مهر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *