جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

یزد و ونیز، دو نخست تاریخی جهان؛ این کجا و آن کجا

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ شهریور ۱۳۹۷

یک سال از جهانی شدن بافت تاریخی یزد که به عنوان اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا شهره است، می‌گذرد و این رویداد نقش موثری در قرار گرفتن این دیار کهن در کانون توجه جهانیان ایفا کرد ولی برخی خدمات ارائه شده در این شهر جهانی متناسب با استانداردهای جهانی نیست.

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: صنعت گردشگری دارای استانداردهای تعریف شده‌ای در سطح جهان است اما گردشگری ایران با این استانداردها فاصله زیادی دارد.

وی با تاکید بر این که خدمات ارائه شده در صنعت گردشگری ایران با وجود فاصله از استانداردهای جهانی در وضعیت ایده‌آلی قرار دارد، تصریح می‌کند: هر چند خدمات ارائه شده در تمام ابعاد صنعت گردشگری کشورمان شامل هتل‌ها، خدمات گردشگری و حمل و نقل در مجموعه تعاریف استاندارد جهانی نمی‌گنجد اما متناسب با استانداردهای ملی و داخلی، صنعت گردشگری کشور وضعیت خوبی دارد.

این مسئول با اشاره به تشکیل شورایی متشکل از مجموعه‌داران و هتل‌داران سه راس مثلث طلایی گردشگری ایران شامل استان‌های یزد، اصفهان و فارس در همین راستا، خاطرنشان می‌کند: در قالب این شبکه سعی شده تا خدمات یکسان و استانداردی و حتی در سطح بالاتری از سایر استان‌ها به گردشگران ارائه شود.

وی در مقوله استانداردسازی خدمات گردشگری، تاکید می‌کند: سطح کیفی خدمات گردشگری در کشورمان باید به گونه‌ای باشند که متاثر از نوسانات اقتصادی مانند کاهش تعداد مسافر و گردشگر قرار نگیرد.

فاطمی در مورد نحوه صحیح ارتقای سطح کیفی خدمات در حوزه گردشگری، می‌گوید: مجموعه‌داران و هتل‌داران باید با مدیریت صحیح منابع انسانی و برنامه‌ریزی در حوزه ارائه خدمات باکیفیت‌تر، ضمن ایجاد ثبات در برنامه‌های خود، در راستای رشد این صنعت گام بردارند. بر همین اساس، هرگونه تعدیل و کاستن از تعداد نیروها در زمینه‌های مختلف صنعت گردشگری منجر به کاستن از سرعت گام برداشتن به سمت استاندارد جهانی این صنعت می‌شود و ممکن است حتی روند عقب‌گرد به حرکت این صنعت در کشورمان بدهد.

«محمدحسین ماجدی اردکانی» مدیر کل استاندارد استان یزد به عنوان متولی استانداردسازی خدمات در مورد اقدامات صورت گرفته برای استانداردسازی خدمات صنعت گردشگری یزد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سعی داریم با استانداردسازی خدمات حوزه گردشگری به ویژه پس رویداد جهانی شدن یزد، انتظار مردم و گردشگران در دریافت خدمات و سرویس‌های گردشگری را ارتقاء بخشیم.

وی با اشاره به ارائه گواهی استاندارد خدمات گردشگری به صورت تشویقی، در مورد شاخص‌های این استانداردسازی، بیان می‌کند: نوع اماکن ارائه‌دهنده خدمات، مواد اولیه، نحوه مطلوب و بهداشتی خدمات و موارد مشابه دیگر از شاخص‌هایی است که در استانداردسازی خدمات مطرح می‌شود.

ماجدی با بیان این که تمام صنوف اعم از رستوران‌ها و مغازه‌ها می‌توانند مشمول این نوع از استاندارد شوند، در مورد استانداردسازی خدمات مراکز اقامتی نیز می‌گوید: مراکز اقامتی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و اداره استاندارد، می‌توانند خدمات خود را استانداردسازی کنند.

منبع: ایسنا

yazd یزد و ونیز، دو نخست تاریخی جهان؛ این کجا و آن کجا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *