جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی قشم ( ۳۵ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

جاهای دیدنی قشم به دلیل زیبایی‌های طبیعی و تاریخی قشم، همچون گوهری مثال‌زدنی در جنوب می‌درخشد. جاذبه های دیدنی قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی قشم و همچنین آب‌وهوای معتدل و مطلوب این منطقه از کشور در فصل زمستان و بهار در کنار فرهنگ غنی ساکنین این جزیره‌، آن را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است که هر ساله جمع زیادی از هموطنان و توریست‌های سراسر جهان در آن حضور می‌یابند.در این مطلب می خواهیم شما را با جاهای دیدنی قشم آشنا سازیم .
قشم این فرصت را برای هر گردشگری فراهم می کند که از گونه های جانوری زیبا دیدن کند. از جمله این که شما می توانند برای دیدن دلفین ها با قایق به دریا بروند.لاک پشت های عقابی از دیگر جانوارنی هستند که در قشم زندگی می کنند و برای هر بیننده جذاب و زیبا محسوب می شوند.

جزیره قشم 2 جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

بام قشم

اگر می‌خواهید جاهای دیدنی قشم را مثل جنگل حرا، سواحل خلیج‌فارس و ژئوپارک را از بلندترین جای آن در سکوت و آرامش تماشا کنید، به بام قشم بروید. بام قشم از نظر باستان‌شناسی هم ارزشمند است چون باستان‌شناسان در این مکان ابزارهای قدیمی مثل ساطور را پیدا کرده‌اند و احتمال می‌دهند مردم زمان قدیم از این ابزارها برای شکار و تکه‌کردن حیوانات استفاده می‌کردند.
یکی از جاذبه‌های دیدنی بام قشم آب انبارش است که آب باران را در خود نگه می‌دارد. فصل پاییز تا بهار را برای رفتن به بام قشم انتخاب کنید چون در این زمان آب‌و‌هوای خوش و خنک دارد. اگر می‌خواهید بی‌دردسر مسیر بام قشم را طی کنید بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. راستی برای ماندگارکردن آن همه زیبایی بر بلندای بام قشم بردن دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

آدرس:هرمزگان، بندر لافت، ۵.۴ کیلومتری جنوب روستای طبل و ۴.۵ کیلومتری شمال شرق روستای سلخ

بام قشم جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

کاسه سلخ

منطقه‌ای واقع در ساحل جنوبی جزیره‌ی قشم که از آن به کاسه سلخ یاد می‌شود از وسعتی بالغ بر ۳۵ کیلومتر مربع برخوردار بوده که خالی از هر گونه پوشش گیاهی است. این بخش از جزیره، به دلیل حضور چشمه‌ی گوگرد با خاصیت درمانی و چندین هزار تپه‌ی کوچک و بزرگ مخروطی شکل که بر اثر فرسایش و در طول زمان بوجود آمده و باعث ایجاد تپه‌ ماهورهای متداخل شده است، دیدنی خواهد بود.

کاسه سلخ جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

تنگه عالی محمد

پدیده‌ای طبیعی و زیبا به فاصله‌ی کمی از تنگه‌ی چاهکو، واقع در جزیره‌ی قشم مشاهده می‌شود که از آن به تنگه‌ی عالی محمد، تنگه‌ی آب‌نما و تنگه‌ی سنگ‌آب یاد می‌شود. انتهای مسیر این جاذبه‌ی طبیعی، به گنبد نمکی نمکدان منتهی می‌شود که تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود.

تنگه عالی محمد جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

ژئوپارک قشم

نمی‌دانم از ژئوپارک‌ها تا به‌حال چیزی شنیده‌اید یا نه. خیلی ساده بخواهم بگویم، ژئوپارک‌ها زمین‌هایی‌اند که اطلاعات مهمی در مورد اقلیم و کلا تاریخ طبیعی یک منطقه به ما می‌دهند. حالا بگذارید یک فَکت جالب در مورد ژئوپارک قشم بگویم؛ در خاورمیانه فقط یک ژئوپارک وجود دارد و آن هم در قشم است!
سال ۱۳۸۵ ژئوپارک قشم این افتخار را کسب کرد که عضو شبکه جهانی ژئوپارک‌هایی شد که زیر نظر و با حمایت یونسکو فعالیت دارند. موقعیت مکانی ژئوپارک قشم در خلیج‌فارس آن‌قدر مهم است که به‌عنوان نماینده ژئوپارک‌های آسیای شرقی و اروپایی شناخته می‌شود.
آدرس:غرب جزیره قشم، منطقه ریگو

ژئو پارک جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

تنگه چاهکوه

در فاصله‌ی ۷۰ کیلومتری جزیره‌ی قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی، تنگه‌ای جالب وجود دارد که به تنگه‌ی چاهکو شهرت یافته است. این تنگه دارای حفره‌ها، دالان‌ها و اشکال حیرت‌آور و عجیب است که تماشای آن‌ها هیجان‌انگیز است. وجه تسمیه این تنگه به چاهکوه، به علت قرار گرفتن تعدادی چاه حفر شده در ابتدای آن است.

تنگه چاهکوه جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

دره ستارگان

بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه که به واسطه‌ی باران، رگبارها و وزش باد ایجاد شده است، دره‌ای با قدمتی حدود ۲ میلیون سال در جزیره‌ی قشم وجود دارد که به دره‌ی ستارگان شهرت یافته است. این پدیده‌ی طبیعی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود و به اعتقاد ساکنین محلی، بر اثر برخورد ستارگان با زمین بوجود آمده است و از این رو آن را دره‌ی ستارگان می‌خوانند.

دره ستارگان جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

غار خربس

از دیگر جاذبه‌های طبیعی جزیره‌ی قشم، غار خربس متعلق به دوران مادها است که در ۱۵ کیلومتری جنوب جزیره قرار گرفته و از دنباله‌‌ی چین‌خوردگی‌های رشته‌کوه‌های زاگرس بوجود آمده است. از نکات قابل توجه در مورد این پدیده‌ی طبیعی، می‌توان به معماری منحصربه‌فرد و رمزآلود آن اشاره کرد که در نوع خود زیبا و جالب است. پرستشگاه مهر و الهه‌ی میترا، مکانی برای نگهداری استخوان‌های مردگان و پناهگاه مردم هنگام حمله‌ی دزدان دریایی، از جمله نظریاتی است که در مورد این غار وجود دارد.

غار خربس 1 جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

جنگل‌ های دریایی حرا

قطعا یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای جزیره‌ی قشم، جنگل‌های دریایی حرا با وسعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر است که درختان آن در آب‌های شور رشد کرده و در زمانی که پدیده‌ی مد صورت می‌گیرد، تا گلوگاه درون آب می‌روند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد درختان حرا می‌توان به تصفیه‌ و شیرین کردن آب اشاره کرد.

جنگل‌ های دریایی حرا جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

گورستان‌های تاریخی قشم

در جزیره‌ی قشم، گورستان‌های متعددی وجود دارد که هر کدام از تاریخی کهن برخوردار بوده و نشان‌دهنده‌ی قدمت این بخش از خاک کشور است. در تعداد بسیاری از این گورستان‌ها می‌توان قبرهایی را یافت که از قدمتی برابر با چندین قرن برخوردار است. از جمله این مقابر می‌توان به قبرستان روستای کوشه با قدمتی حدود ۱۲ قرن، قبرستان محله‌ی مسنی با قدمتی حدود ۵ قرن، قبرستان گور فرنگی با قدمتی بالغ بر ۴ قرن، قبرستان کولغا، قبرستان توریان با پیشینه‌ای حدود ۱۰ قرن و قبرستان روستای تم سنیتی با قدمتی بالغ بر ۹ قرن اشاره کرد.

گورستان‌های تاریخی قشم جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

از دیگر مکان‌های دیدنی این جزیره‌ی زیبا می‌توان به چشمه گوری، چشمه کارگه، آکواریوم قشم، روستای برکه خلف، قلعه لافت، مسجد قبا، تپه‌ی تاریخی کولغان، سد تاریخی پی‌پشت قشم، سد بالاتل، مسجد و بقعه‌ی شیخ برخ، سردار امام قلی خان و … اشاره کرد.

چاه های تلا قشم

اگر انیمیشن رنگو را دیده باشید کاراکتر شهردار که لاکپشت بود دیالوگ مهمی داشت که می‌گفت: (اگر روی آب کنترل داشته باشی روی شهر کنترل داری.)احتمالا مردم قدیم شهر لافت هم به این حرف اعتقاد بسیار زیادی داشته اند که با این ظرافت و دقت چاه‌های تلا را ساخته و از آن استفاده می‌کردند. این چاه‌ها درواقع محل جمع‌آوری و تصفیه آب شیرین باران برای استفاده روزمره بوده است. نزدیک به صدها حلقه چاه البته نه مثل چاه‌های جدید، بلکه با معماری خاص در جایی خاص که آب شرب کل روستا و گاهی جزیره را فراهم می‌کرد.
زیبایی آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم قشنگ همینجا به چشم می‌آید. این چاه‌ها در نقاط عمیق زمین حفر شده‌اند و برای کل آن‌ها دو برج دیده بانی ساخته شده که نگهبان هم داشته باشند. جالبی ماجرا اینجاست که نگهبان اصلی چاه‌ها، همیشه یک زن بوده.
محیط چاه‌های تلا پر از درخت‌های تنومند و بزرگ است که احتمالا از آب همین چاه های تغذیه می‌کردند. گفتنی و نوشتنی درباره این چاه‌ها و سرگذشتشان بسیار است که پیشنهاد می‌کنم با حضور در قشم و صحبت با بزرگان آن منطقه به واقعیت‌های تاریخ برسید. البته در مطلب چاه‌های تلا قشم هم مفصل درباره این پدیده قلم زده ایم.

%name جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

درخت انجیر معابد

یکی از راه‌های شناخت تاریخچه یک منطقه بررسی درخت و گیاهان آن محیط است. گیاهان به دلیل شرایطی که دارند معمولا پایدار می‌مانند و راه خوبی برا حدس‌وگمان درباره پیشینه یک منطقه ایجاد می‌کنند. بین گیاهان منطقه قشم یک درخت تنومند و بزرگ وجود دارد که فقط چند نمونه از آن در کل دنیا هست.درخت لور یا انجیر معابد همان گیاه افسانه‌ای است که روش رشد و تکثیرش با همه گیاهان دنیا متمایز است. دانه‌اش کاشته نمی‌شود، بلکه از درختی به درخت دیگر از طریق فضله پرنده‌ها منتقل می‌شود.

درخت لور معمولا در مناطق گرم و شرجی رشد می‌کند و شهر‌های جنوبی ایران خصوصا جزایر خلیج فارس بهترین مکان برای رشد و تکثیر آن‌هاست. این درخت در منطقه درگهان شهرستان قشم رشد کرده و حالا به یکی از جاذبه های گردشگری قشم تبدیل شده است. اگر به بازدید از این نوع مکان های گردشگری قشم علاقه مندید اصلا نگران مسیر و پارکنیگ و… نباشید، زیرا مسیر رسیدن به درخت آسفالت و صاف است و محوطه آن‌جا نیز تا دلتان بخواهد جای پارک رایگان دارد.

درخت انجیر جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

جزیره ناز

جزایر ناز از زیباترین مکان های دیدنی قشم است. این جزایر در واقع سه صخره‌اند که در میان دریا واقع شده‌اند. زمان‌هایی که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید. ایستادن روی صخره‌ها و تماشای برخورد موج دریا با سنگ واقعا لذت‌بخش است. ضمنا اگر کمی دقیق شوید از همان بالا خرچنگ‌هایی را می‌بینید که در پایین صخره این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.اما تمام جذابیت‌های جزیره ناز به اینجا ختم نمی‌شود. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط به پا می‌کنند. فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و طراحی حنا روی دست ازجمله فعالیت‌ها بومیان در ساحل جزیره ناز است.
علاوه بر این در روزهای آخر هفته، غروب‌ها مردم بومی با ماشین‌های لوکس و گران‌قیمتشان به ساحل می‌آیند و ماشین‌سواری می‌کنند. بومی‌ها که این ماشین‌های گران را به‌دلیل حضور در منطقه آزاد، ارزان‌تر از سایر نقاط کشور می‌خرند به این سرگرمی دریفت‌بازی می‌گویند.

جزیره ناز جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

جنگل حرا

یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی و مکان های دیدنی قشم و نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنی های قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید. درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.
وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند. اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت‌وآمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… را در این محل فراوان می‌بینید.
برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود. اما اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.

جنگل حرا جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

غار نمکدان

یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم غار نمکدان است. این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. با ورود به غار با قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده نمک مواجه خواهید شد. علاوه بر این لایه‌های روی هم نمک صحنه‌های چشم‌نوازی به وجود آورده است. لایه‌هایی که از قدمت بسیار طولانی این غار حکایت دارد. غار نمکدان از جمله دیدنی های قشم است که در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.برای رسیدن به غار نمکدان باید مسیری را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین پیش از راه‌افتادن کفش مناسب به پا کنید.

غار نمکدان جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

سد گوران

روستای گوران از دیگر جاهای دیدنی جزیره قشم است. این روستا که در غرب جزیره واقع شده، از بهترین مکان‌ها برای دیدن زندگی مردم بومی از نزدیک است. گویا در گذشته این روستا محل زندگی زرتشتیان بوده و ازاین‌رو به گبران و بعدها گوران معروف شده است.از مهم‌ترین دیدنی های روستای گوران می‌توان به سد گوران اشاره کرد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این سد طول مدت ساختش است. ساخت این سد از دوران هخامنشیان شروع شده و در دوره ساسانیان ادامه داشته است و در دوره پهلوی کار ساختش به‌طور کامل به پایان رسیده است.

%name جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

دره مجسمه ها

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم و هرمز، دره مجسمه‌هاست. برای رسیدن به این دره باید مسیری را پیاده‌روی کنید. مسیر پر از صخره‌هایی است که در طول زمان تغییرات ظاهری فراوان پیدا کرده است. این تغییرات باعث شده که صخره‌ها اشکال عجیبی پیدا کنند. اگر کمی قوه تخیلتان را به کار بیندازید می‌توانید تصویر موجودات و حیوانات مختلفی را در این صخره‌ها ببینید. به همین دلیل است که به این دره، دره مجسمه ها گفته می‌شود.زمانی که به نقطه پایان صخره‌ها می‌رسید خود را در ارتفاع بالایی از دریا می‌بینید. می‌توانید در این مکان بایستید و با ساحل زیبای دریا که زیر پایتان است، عکس بگیرید.

دره مجسمه ها جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

دره سکوت

برای رسیدن به دره سکوت هرمز هم باید چند صدمتری را با پای پیاده طی کنید. در مسیرتان می‌توانید از تماشای انواع خاک‌های رنگی و صخره‌های نمکی لذت ببرید. دورتادور این دره را صخره‌های نمکی زیبا و دره‌های بلوری فرا گرفته است.وجود صخره‌ها باعث شده که صدا از اطراف به داخل دره نیاید. اگر خود و همراهانتان سکوت کنند، خودتان آرامش را به‌طور کامل احساس خواهید کرد.

دره سکوت جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

قلعه پرتغالی ها

این قلعه از دیدنی های قشم و هرمز است که در لیست مکان های دیدنی طبیعی قشم قرار نگرفته است؛ اما بااین‌حال واقعا تماشایی است. ساخت این قلعه به زمان حضور پرتغالی ها در جزیره هرمز باز می‌گردد. آنها برای ساخت قلعه از خاک سرخ جزیره استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، پرتغالی ها در ساخت این قلعه از معماری ایرانی بهره برده‌اند.ازجمله فضاهایی که در قلعه پرتغالی ها وجود دارد می‌توان به انبار تسلیحات، آب انبار و سالن‌های متعدد اشاره کرد.قلعه پرتغالی ها در ساحل دریا ساخته شده است. پس از بیرون‌آمدن از قلعه با کمی دقت احتمالا می‌توانید پرندگان دریایی نظیر پلیکان و مرغ ماهی‌خوار را در این ساحل ببینید.

قلعه پرتغالی ها جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

دشت بوخو

کوه بوخو با ارتفاع ۳۵۰ متر، بلندترین قله‌ی جزیره‌ی قشم است که در مجاورت بندر دولاب واقع شده است. در کوهپایه‌ی کوه بوخو دشت وسیعی قرار دارد که در صورت بارش کافی باران در فصل زمستان، به مکانی سرسبز و زیبا تبدیل خواهد شد که می‌توانید از گردش در آن لذت ببرید. خرگوش‌ها، آهوها و روباه‌هایی که در این دشت زندگی می‌کنند به جذابیت این منطقه می‌افزایند. علاوه بر این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها، عسل‌های طبیعی این ناحیه نیز شهرت زیادی دارند. اگر در پاییز به قشم سفر می‌کنید حتما از دشت یوخو بازدید کنید. اینجا یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز است.

دشت بوخو جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

 فرش خاکی هرمز

اگر کمی خوش‌شانس باشید در سفر به هرمز فرش خاکی این جزیره را می‌بینید. این فرش در نیمه دوم سال و در ساحل درست می‌شود. (درصورتی‌که باران ببارد فرش خراب می‌شود و نمی‌توانید زیبایی‌های آن را ببینید). تقریبا حدود ۵۰ نفر مسئولیت طراحی و آماده‌کردن این فرش را با انواع خاک‌های رنگی جزیره به عهده دارند.
در این فرش ۱۳۰۰ مترمربعی حدود ۱۲ رنگ استفاده شده است. ادعا می‌شود این فرش بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان است.

هرمز جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

معدن خاک سرخ

معدن خاک سرخ هرمز یکی از بهترین خاک‌های سرخ جهان را دارد. این خاک در صنایع مختلفی نظیر رنگ‌سازی، صنایع شیشه‌سازی و… استفاده می‌شود. اما به غیر از معدن خاک سرخ، ساحل سرخ هرمز بسیار دیدنی و زیباست. در این ساحل خاک و سنگ‌ها همه سرخ هستند. البته حواستان باشد روی این ساحل نشینید که لباستان حسابی رنگی می‌شود. از ساحل سرخ کمی آن‌طرف‌تر بروید، به ساحل نقره‌ای می‌رسید. خاک این ساحل نقره‌ای و درخشان است.
هنگام دیگر جزیره‌ نزدیک به قشم است. شاید جذاب‌ترین بخش دیدنی های هنگام، مسیر رسیدن به آن باشد. برای رفتن به هنگام باید سوار قایق‌های موتوری شوید. در این مسیر دلفین‌ها بالا می‌آیند و شما می‌توانید آنها را از نزدیک ببینید.

خاک سرخ جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

ساحل نقره‌ای هنگام

قدم زدن در ساحل یکی از خوشایندترین تفریحات سفر در شهر های ساحلی است. حالا فکرش را بکنید که قدم روی ماسه‌ای بگذارید که زیرپایتان نور بدهد. شاید در انیمیشن‌ یا فیلم ها چنین چیزی را دیده باشید، اما در قشم این رویا به واقعیت می‌رسد. ساحل نقره‌ای قشم مکانی عاشقانه است که با هر قدم شما روی ماسه‌هایش زیرپایتان درخشان می‌شود.
شب و روز ندارد. پلانگتون‌های داخل دریا با موج به سمت دریا می‌رسند و همراه کانی‌های ساحل نور را با رنگ‌های سبز و آبی منعکس می‌کنند. صحنه‌ای بسیار زیبا که فقط در ساحل قشم قابل مشاهده است. اگر از من می‌شنوید بین مکان های دیدنی قشم ساحل نقره‌ای بهترین انتخاب است. با حضور در این مکان این جمله در ذهنتان رد می‌شود که زیبایی در سادگی است.

ساحل نقره ای جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین

مرکز غواصی ساحل قشم یکی از جاهای دیدنی قشم برای آن‌هایی است که از بودن و شناورشدن در عمق آب لذت می‌برند. نگین ساحل قشم تنها مرکز رسمی غواصی سازمان SSI ( مدرسه معتبر و باسابقه بین‌المللی غواصی که به غواص‌ها و مراکز غواصی در سراسر دنیا آموزش می‌دهد) در ایران است که انواع دوره‌های آموزشی غواصی را تا پیشرفته‌ترین سطح برگزار می‌کند.در مرکز غواصی نگین ساحل قشم علاوه بر غواصی می‌توانید انواع تفریحات هیجان‌انگیز آبی مثل شاتل، بنانا و قایق‌سواری را تجربه کنید.
آدرس:قشم، پارک زیتون

مرکز غواصی نگین جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

کارگاه لنج سازی قشم

اگر اهل کارهای فنی هستید یا دستی در نجاری دارید، حتما به کارگاه لنج سازی قشم سری بزنید. ویژگی بارز سفر به نقاط مختلف دنیا آشنایی با صنایع و روزمره مردم آن مناطق است. وقتی با همخوانی موسیقی که گویی در عمق وجود همه مردم شهر رخنه کرده شروع به کار می‌کنید یا قدم در محلی می‌گذارید که همه چشم بسته آنجا حرکت می‌کنند یعنی درحال جست‌وجوی معنای جدید از زندگی هستید.معنی واقعی زندگی برای مردم قشم یعنی کار و تلاش برای رسیدن به روزی از طریق دریا. لنج سازی یا ماهیگیری فرقی نمی‌کند به هرحال آن‌ها روزیشان را از آب‌های بیکران طلب می‌کنند.
موزه یا کارگاه لنج سازی قشم جاییست که پیرمرد و جوان دست‌به‌دست هم می‌دهند تا وسیله‌ای برای ارتزاق مردم بسازند. وقتی متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد که زمان استراحت کارگر‌ها یعنی ظهر به این کارگاه بروید.همه آن‌ها درحال استراحت و خوش و بش با یکدیگر زندگی را کنار کار و تلاش بی وقفه معنا می‌کنند. در این کارگاه مشاهده از نزدیک لنج‌های نیمه کاره هم البته با رعایت نکات ایمنی امکان پذیر است.

%name جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

روستای شیب دراز

اگر اهل طبیعت گردی یا اکوتوریسم هستید، روستای شیب دراز انتخابی است که جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. تفاوت شیب دراز با دیگر شهر و روستاهای استان هرمزگان دقیقا همین ویژگی‌های طبیعی خاک و جانوری است. از زمین و آسمان و دریا گرفته تا حیواناتی که اینجا زندگی می‌کنند همه خاص و گاهی نایاب حتی در دنیا هستند.
مثلا لاکپشت پوزه عقابی یا انواع ماهی‌ها و آبزیان که در این منطقه زندگی می‌کنند همه به‌عنوان میراث طبیعی روستا نگهداری می‌شوند. بهتر است بدانید این روستا جزئی از ژئوپارک ثبت شده در سال ۲۰۰۷ است.
یکی دیگر از ویژگی‌های روستای شیب دراز وجود اقامتگاه های بومگردی است که زندگی چند روزه روستایی آن‌هم در یک جزیره را برای شما رقم می‌زنند. شما را نمی‌دانم ولی من که می‌میرم برای زندگی دور از هیاهوی شهری در چنین جایی.

روستای شیب دراز تقریبا ۲۲ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و جزو شرقی‌ترین نقاط شهرستان قشم است پس اگر قصد سفر و اقامت چند روزه دارید پیشنهاد می‌کنم حتما وسایلتان را همراه داشته باشید یا با خودرو شخصی به آنجا بروید.

روستای شیب دراز جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

بندر لافت قشم

نخلستان‌های بلندقامت و درختان سرسبزی که فقط در مناطق گرمسیر دیده می‌شود تنها گوشه‌ای از جذابیت‌ بندر لافت جاهای دیدنی قشم است. ساعت‌ها و روزها در هرازتوی کوچه‌های تنگ بندر لافت می‌توان قدم زد، گرمای هوا با چاشنی رطوبت را حس کرد و بامردمان اصیل و باصفایش معاشرت کرد.
اگر از قدمت بندر لافت بخواهید بدانید باید سراغ چاه‌هایش را بگیرید؛ چاه‌هایی که از قبل از اسلام در لافت در دل زمین حفر شده‌اند. فردی به‌نام خواجه کریم حدود ۳۶۶ چاه را ساخته تا مردم از آب آن استفاده کنند. البته که الان متاسفانه از بیشتر این چاه‌ها چیزی باقی نمانده و فقط ۳۳ تا از آن‌ها وجود دارند.
آب خنک و سالم این چاه‌ها حاصل همکاری تپه‌های مرجانی و لایه‌های گچی چاه است؛ به این شکل که تپه‌ها آب باران را به داخل چاه می‌برند و لایه‌های گچی در کف چاه، آب را خنک و گوارا نگه می‌دارند. مکانی که تا دلتان بخواهد با معماری‌های زیبا در بندر لافت دیده می‌شود مساجد هستند. بادگیرها هم بخشی از معماری خاص خانه‌های بندر لافت است. برای دسترسی به بندر لافت بعد از رسیدن به جزیره قشم باید از قسمت جاده شمال جزیره به روستای لافت بروید.
آدرس:شمال غربی قشم، شرق جنگل حرا

بندر لافت جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

بازارچه محلی هنگام

در هنگام یک بازارچه محلی وجود دارد که می‌توانید زیباترین انواع صنایع دستی را از آنجا بخرید. بهتر است از مردم بومی تمام جزیره (و نه‌فقط هنگام) صنایع دستی آنها را بخرید. کالاهایی که هم یادگاری‌های اصیلی از سفرتان خواهد بود و هم به وضعیت اقتصادی مردم بومی کمک می‌کند.

بازارچه هنگام جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

درگهان قشم

تا قبل از ۱۳۸۵ مرکز خرید درگهان بین جاهای دیدنی قشم برای گردشگرها خیلی شناخته‌شده نبود چون مثل الان رونق تجاری نداشت و تنها یک روستای ساده بود. کم‌کم ساخت‌وساز بازارها و مراکز خرید آن‌قدر زیاد شد که بافت روستایی جایش را به قطب تجاری قشم داد. مراکز خرید درگهان همان جایی است که اگر اهل بازارگردی باشید، بازار و اجناس جور‌و‌واجورش ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. همه‌جور جنسی در بازارهای درگهان پیدا می‌شود، از ارزان و کیفیت معمولی گرفته تا گران و لوکس.
اگر کفش آهنی به‌پا کنید و حسابی برای گشت‌و‌گذار در بازارهای درگهان وقت بگذارید قطعا اجناس مرغوب با قیمت مناسب گیرتان می‌آید. برای خرید از بازارهای درگهان یک نکته مهم یادتان باشد که حتی اگر جنسی را از معروف‌ترین برند هم می‌خرید، قبل از خرید حتما درست‌بودن آن را تست کنید.

برای رفتن به درگهان می‌توانید از قشم با ماشین شخصی یا با تاکسی‌ها به این منطقه بروید. این مسافت حدود ۲۰ کیلومتر است و کمتر از نیم‌ساعت زمان می‌برد.

درگهان قشم جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

بازار دریا

دریا یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید درگهان است که در دو طبقه آن حدود ۱۵۰۰ مغازه فعال هستند. اگر می‌خواهید بیشتر مغازه‌های بازار دریا را ببینید باید به طبقه اول بروید. در مغازه‌های بازار دریا انواع لباس، لوازم خانگی و آرایشی به‌صورت تکی و عمده به‌فروش می‌سد.
برای رفع خستگی بازارگردی در فضای بزرگ و شلوغ بازار دریا پیشنهاد خوشمزه من این است که به رستوران دریایی آن در طبقه دوم بروید. هتل سه‌ستاره، تهویه، سرویس بهداشتی و پله‌برقی از امکانات بازار دریاست و برای بعضی از گردشگران، این‌جا هم از جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید.
آدرس: جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب

بازار دریا جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

بازار قدیم قشم

با دیدن نام بازار قدیم قشم این تصور که می‌توان از این بازار جنس‌هایی لوکس را خرید از ذهنتان پاک می‌شود؛ البته حال‌و‌هوای معماری قدیمی و راهرو‌های تودرتوی این بازار هم به شما می‌گوید که با بازاری سنتی و قدیمی سروکار دارید.
قبل از رفتن به بازار قدیم قشم دو نکته را در گوشه ذهنتان داشته باشید؛ یکی اینکه ساعت کاری این بازار برخلاف خیلی از بازارهای درگهان که شبانه‌روزی باز هستند، از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است و دیگر اینکه اجناس بازار قدیم را عمده می‌فروشند نه تکی. البته در روزهای شلوغ سال مثل ایام عید بعضی از فروشنده‌ها سبک فروششان را تغییر می‌دهند و یک‌سری از اجناس را تکی هم می‌فروشند.
آدرس: جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب

بازار قدیم جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

مرکز خرید دودلفین

مرکز خرید دودلفین در فاصله کوتاهی با بازار قدیم قرار گرفته و یکی از ویژگی‌های مهمش، داشتن رستوران و کافی‌شاپ است تا بتوانید به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم هم از آن لذت ببرید. اگر در قشم دنبال لباس زنانه باکیفیت و قیمت مناسب بودید حتما به مرکز خرید دودلفین بروید؛ البته علاوه بر لباس زنانه انواع پوشاک، عطر، لوازم آرایشی و خانگی هم برای فروش وجود دارد.

دو دلفین جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

بازار نخل

حتی اگر قصد خرید هم ندارید حیف است به بازار نخل نروید چون این بازار را با حس‌و‌حال و معماری خانه‌های قدیمی و خاص جنوبی ساخته‌اند و دیدن آن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم حتما برایتان جذاب خواهد بود. در ۲۲۴ غرفه بازار نخل انواع کیف، کفش، عطر و لباس را می‌توانید بخرید.
آدرس: قشم، درگهان، بازار نخل

بازار نخل جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

بازار ستاره قشم

بازار ستاره قشم یک مرکز خرید مناسب برای خرید انواع لباس، کیف، کفش، عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی است. بیشتر افرادی که به بازار ستاره قشم می‌روند قصدشان خرید لوازم خانگی از برندهای معروف است چون در این بازار برندهای تفال، فیلیپس، سونی و ال‌جی برای فروش لوازم خانگی وجود دارد.
آدرس:قشم، خیابان ولیعصر

بازار ستاره جاهای دیدنی قشم ( 35 جاذبه گردشگری )

جاهای دیدنی جذاب جزیره هرمز و قشم کدامند؟

فرش خاکی، معدن خاک سرخ، قلعه پرتغالی‌ها، دره سکوت و دره مجسمه‌هاو…

جنگل حرا چیست؟

درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.

بهترین زمان سفر به قشم چه موقع است؟

بهترین زمان برای رفتن به قشم از نظر آب و هوا فصل بهار و پاییز است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    دره ستارگان يكي از ديدني هاي بسيار زيباي قشم است
    عمارتي خاكي كه دستان مهربان و زيباي طبيعت بنا كرده است
    پيشنهاد مي كنم بعد از گشتن در ميان راهروهاي خاكي آن از يكي از تپه ها بالا برويد و اين منظره زيبا را از بالا هم تماشا كنيد

    ۲۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • looki-2000

    سلام
    عجب جزیره قشنگی
    دره ستارگانو تنگه چاهکوه خیلی زیبا

    ۱۱ مهر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد