رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اسفند ۱۳۹۲

تنوع در گردشگری متحیرم کرد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۳ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – “هوشنگ مرادی کرمانی” پژوهشگر و نویسنده کتاب “قصه های مجید” عصر روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفتمین جشن راهنمایان گردشگری برگزار شد با اشاره به آنکه میهمان جشن کرمان است اما خود به عنوان یک کرمانی میزبان میهمانان جشن است گفت: «خوشحال هستم که با جوانان خوش ذوق و مهربان و ایراندوست در اینجا آشنا شدم. هرچند در دانشگاه و سایر بخش ها با افراد مختلف در ارتباط هستم اما چنین جمعی را تاکنون ندیده ام.»

او در پاسخ به سوالی که درخصوص ارتباط گردشگری ادبی و کتابی که در راستای توصیف روستای “سیرچ” نوشته است گفت: «من به عنوان نویسنده ای که در میان مخاطبانم کودک و نوجوان نیز حضور دارند جمله ای که زیاد شنیده ام این است که با نوشته های من بزرگ شده اند. البته باید بگویم که هر نوشته ای دارای پشتوانه ای فرهنگی است و من نیز به عنوان نویسنده تمام عمر با ماهیت به عنوان هنرمند از گذشته ام که ۱۳ سال اول عمرم در روستای سیرچ گذشت از آن در نوشته هایم الهام گرفته ام.»

مرادی کرمانی در ادامه با لحنی شوخ گفت: «البته ما گردشگری بی ادبی نداریم که گردشگری ادبی داشته باشیم. اما ما در فرهنگستان زبان و ادب فارسی هر روز با گروه های فعال گردشگری روبه رو می شویم که از پیشنهادات متنوع آنها درخصوص نامگذاری تورهای مختلف گردشگری حیرت می کنیم.»

او ادامه داد: «شاید بتوانم بگویم که تاکنون حدود ۶۰ تا ۷۰ نوع تور از پرنده نگری و ماهی شناسی گرفته تا گردشگری سلامت را برای نامگذاری و تصحیح آن واژه به فارسی معرفی کرده اند. من از این تنوع در حیرتم. یکی از انواع گردشگری نیز ادبی است و بسیار خوب و نیکوست.«

این نویسنده معتقد است: «گردشگری ادبی می تواند به رونق کتابخوانی در جامعه کمک کند چنانکه کتاب “شما که غریبه نیستید” در جامعه ای مانند جامعه ما که کتابخوان نیست تاکنون به چاپ ۱۹ رسیده. هر منطقه ای دارای جغرافیای آن منطقه است و نویسندگان این بخش را در نوشته های خود دارند.«

او همچنین به فیلم داستان های مجید نیز اشاره کرد و درخصوص مجید کرمانی داستان خود و مجید اصفهانی فیلم پوراحمد گفت : «موقعیت فیلم با داستان متفاوت است چراکه فیلم به لحاظ امکانات نیازمند شرایط خاص است که در آن زمان در کرمان محیا نبود. نه امکانات مادی و نه نیروی انسانی. به طور مثال پیرزنی که بتواند نقش بی بی مجید را بازی کند و در روز ۱۳ یا ۱۴ ساعت پشت دوربین بازی کند و کمر درد و پا درد نگیرد و فیلمبرداری را نیمه راه رها نکند در کرمان نبود.»

مرادی کرمانی همچنین به کتاب “شما که غریبه نیستید” اشاره کرد و گفت: «این کتاب را در وصف کرمان نوشتم و در واقع داستان زندگی خودم است. شبکه ۳ امتیاز ساخت سریال آنرا از من گرفت و قرار بود در ۲۶ قسمت ساخته شود که تاکنون پس از گذشت ۳ سال هنوز محقق نشده است.»
21 تنوع در گردشگری متحیرم کرد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *