رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ دی ۱۳۹۲

ارزیابی استاد فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری از وضعیت راهنماهای ایرانی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر ۱۳۹۲/۱۰/۲ – استاد راهبر فدراسیون جهانی تشکل‌های راهنمایان گردشگری با ارزیابی وضعیت راهنمایان تور ایرانی، گفت: راهنمایان گردشگری در ایران با استانداردهای جهانی فاصله‌ی زیادی ندارند و تمایل برای تغییر در آن‌ها زیاد است.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «ایوانا چروویا» یکی از ۱۲ استاد راهبر و البته جوان‌ترین استاد فدراسیون جهانی تشکل‌های راهنمایان گردشگری است که به دعوت یکی از شرکت‌های گردشگری به ایران آمد تا یک دوره‌ی کوتاه‌مدت آموزشی را برای تعدادی از راهنمایان تور در ایران برگزار کند.

ارزیابی چروویا از وضعیت راهنمایان تورهای گردشگری ایران پس از برگزاری یک دوره‌ی کوتاه‌مدت هفت روزه با حضور ۲۵ نفر حاصل شده است.

دعوت از استاد راهبر این فدراسیون جهانی توسط بخش خصوصی انجام شده که هدف از این اقدام، ارتقای وضعیت آموزشی راهنمایان بوده است. هرچند این شرکت برای دعوت از تمام راهنمایان تور ایرانی فراخوانی داد، اما فقط جمعیت محدودی برای حضور در این دوره‌ی کوتاه‌مدت رایگان اعلام آمادگی کرد. هزینه‌ی دعوت از این استاد بین‌المللی هشت‌هزار یورو بود که البته این هزینه از راهنمایان تور گرفته نشد.

در این دوره‌ی آموزشی هفت روزه، ۲۵ راهنمای تور حضور داشتند؛ آن‌ها پس از گذراندن گزینش و حضور در آزمون‌های متعدد به این مرحله رسیدند و در دوره‌ی هفت روزه شرکت کردند. آنچه در این دوره‌ی کوتاه‌مدت به راهنمایان تور آموزش داده شد کاملا متفاوت با استانداردها و سرفصل‌های دوره‌ها و موسسه‌های آموزشی راهنمایان تور در ایران بود. این موضوع را اعضای هیئت مدیره‌ی ‌انجمن صنفی راهنمایان تور تأیید کردند.

استادان فدراسیون جهانی تشکل‌های راهنمایان گردشگری در این دوره، بیشترین تمرکز را روی اصول تکنیکی و فنی که یک راهنما باید بداند گذاشتند، برخلاف مباحث نظری و تئوریکی که در ایران آموزش داده می‌شود و معمولا راهنماها را در ادامه‌ی کار و در تور با مشکل مواجه می‌کند.

شاگردان دوره‌ی آموزشی hands on training course برنامه‌ی خارج از کلاس خود را در موزه‌ی ملی ‌ایران، اتوبوس‌ و مسیر پیاده‌روی موزه‌ی ملی تا کاخ گلستان همراه این استادان بین‌المللی اجرا کردند؛ اما در هیچ‌یک از این دوره‌های آموزشی، مدیران و طراحان سرفصل‌های آموزشی موسسه‌های آموزشی راهنمایان تور حضور نداشتند تا این استانداردهای جهانی را به شاگردان کم‌تجربه منتقل کنند تا شاید به این ترتیب، مشکلات بخش آموزش راهنمایان حل شود.

هرچند به اعتقاد ژاله ابراهیمی – نایب رییس انجمن صنفی راهنمایان تهران – راهنمایانی که در این دوره شرکت کردند هریک قابلیت انتقال این استانداردهای آموزشی را دارند و اکنون از این فرصت برای ادامه‌ی دوره‌ی آموزشی مربیان و اساتید می‌توان استفاده کرد تا به آنچه سال‌هاست مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه‌ی تغییر سرفصل‌های آموزشی و بهبود وضعیت استاندارد راهنمایان تور فکر می‌کنند، دست یافت.

به گزارش ایسنا‌، ایوانا چروویا که خود ۱۵ سال سابقه‌ی راهنمایی تور را در کشور صربستان دارد‌، اکنون که این دوره را در ایران برگزار کرده است،‌ درباره‌ی استانداردهای جهانی آموزشی راهنمایان تور گفت: شیوه‌های آموزشی راهنمایان کاملا به کشورشان بستگی دارد، به‌عنوان مثال اتحادیه‌ی اروپا استانداردهای خاصی دارد؛ ولی حتی در همان اتحادیه نیز همه‌ی استانداردها رعایت نمی‌شود.

او ادامه داد: آنچه آموزش داده می‌شود استانداردها و اطلاعات پایه‌ای درباره‌ی تاریخ‌، جغرافیا و دانش‌های عمومی است. علاوه بر این، راهنما باید اطلاعات محلی و بومی هم داشته باشد و بعد، آموزش‌های علمی و کاربردی مطرح می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: طول مدت آموزش راهنمایان در نقاط مختلف جهان کاملا متفاوت است مثلا در کشور یونان دوونیم تا سه سال طول می‌کشد، در جایی مانند اسکاتلند هم این دوره‌ها دو ساله و با همکاری دانشگاه‌ها و موسسه‌های توریستی برگزار می‌شود‌، کشورهای دیگری هم مانند صربستان هستند که با کمال تأسف، هیچ دوره‌ی آموزشی در آن‌ها برگزار نمی‌شود. بنابراین شرایط در هر کشوری متفاوت است.

او که خودش مدرک دکتری در رشته‌ی آموزش نیروی انسانی در گردشگری را دارد درباره‌ی شرایط تحصیلی لازم برای راهنمایان تور گفت: این موضوع در هر کشوری متفاوت است مثلا در بعضی از کشورها باید تحصیلات دانشگاهی یا حداقل دبیرستانی داشت، ولی در بعضی کشورها اصلا به این تحصیلات نیازی نیست. رشته‌ی تحصیلی نیز چنین شرایطی دارد.

به اعتقاد این استاد راهبر فدراسیون جهانی تشکل‌های راهنمایان گردشگری، مهم‌ترین معیار برای راهنمایان استاندارد داشتن ویژگی‌های شخصیتی خاص مانند روابط عمومی خوب و آمادگی برای یادگیری مسائل جدید است.

او در ادامه، درباره‌ی نگاهش نسبت به ایران پیش از این سفر، اظهار کرد: یکی از اقوام نزدیک من، تورگردانی است که در کشور شما تور اجرا می‌کند و بارها به ایران آمده است‌. همیشه حرف‌های خوبی از او درباره‌ی ایران شنیده‌ام و زمانی که فهمیدم این دوره‌ی آموزشی قرار است برای راهنمایان باتجربه برگزار شود، کمی استرس داشتم؛ اما وقتی راهنمایان را دیدم که با روی گشاده در انتظار پذیرفتن و شنیدن نکته‌ها هستند احساس آرامش کردم. مهم‌ترین موضوع برای من این بود که در ایران، دوره‌ی آموزشی طبق برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده پیش رود.

چروویا در پاسخ به این پرسش که توصیه‌اش برای پیشرفت صنعت گردشگری در ایران چیست؟ گفت: با وجود آن‌که مشاور گردشگری هستم، اما نمی‌توانم نظر کاملی بدهم، چون فقط هفت روز در این کشور بودم و فقط بخش‌هایی از تهران را دیدم و آن خدماتی را که دریافت کردم از هتل‌، فرودگاه و اتوبوس خوب بود و چون همه‌چیز را ندیده‌ام شاید نتوانم نظر کاملی بدهم.
1-2395 ارزیابی استاد فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری از وضعیت راهنماهای ایرانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *