جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازارچه صنایع دستی در تهران ایجاد می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۳ دی ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۳ – معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز رایزنی با رییس شورای شهر تهران برای ایجاد بازارچه‌ی دائمی صنایع دستی در تهران خبر داد.

بهمن نامورمطلق در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به بازدید احمد مسجدجامعی – رییس شورای شهر تهران – از کارگاه صنایع دستی در محوطه‌ی پارک رازی تهران، اظهار کرد: اکنون بوستان رازی در تهران تنها نقطه‌ای است که تعدادی از هنرمندان صنایع دستی را دور هم جمع کرده است؛ اما متأسفانه در حالت کلی وضعیت صنایع دستی تهران سامان‌دهی خاصی ندارد. شاید بوستان رازی برای ایجاد بازارچه‌ی دائمی انتخاب شود.

او با بیان این‌که پس از بازدید، رایزنی‌ها برای تصمیم‌گیری در این‌باره آغاز شد ادامه داد: امیدواریم با صحبت‌هایی که با آقای مسجدجامعی انجام دادیم و در روزهای آینده نیز با شهردار تهران خواهیم داشت، بتوانیم وضعیت صنایع‌ دستی استان تهران را سامان‌دهی کنیم، چون شهر تهران از چند سال پیش، از برخی امتیازات در حوزه‌های مختلف برخوردار شده، اما مسائلی مانند کم‌رنگ شدن صنایع دستی نیز پیش آمده است.

وی غفلت از هنرهای سنتی تهران به‌عنوان مرکز هنرهای ملی را مهم‌ترین مشکل در این حوزه دانست و بیان کرد: تهران با موقعیت جغرافیایی و مرزهای خاص و قوم‌شناسانه‌اش تا حدود ۲۰۰ سال پیش، صنایع دستی خاص خود را داشت؛ ولی متأسفانه در طول سال‌های گذشته، بسیاری از آن‌ها نابود شدند یا در حال نابودی‌اند و اکنون به آن‌ها بی‌توجهی و بی‌مهری می‌شود.

او با تأکید بر ضرورت وجود نگاهی دوسویه به تهران از سوی مدیریت شهری، گفت: تهران از یک‌سو پایتخت‌ کشور و از سوی دیگر، منطقه‌ای با ویژگی‌های قومی خاص خود است که صنایع دستی بومی نیز در این گروه قرار می‌گیرد، صنایعی که باید به آن‌ها رسیدگی فوری کرد.

معاون صنایع دستی افزود: در رایزنی‌هایی که با شورای شهر پایتخت داشتیم، قرار شد بوستانی به نام «بوستان صنایع‌ دستی» ایجاد شود و در آن، صنایع‌ دستی را به‌صورت ماکت‌های محیطی درآوریم تا دانش‌آموزان و دانشجویان با صنایع‌ دستی پایتخت آشنا شوند.

نامورمطلق همچنین با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای معرفی و شناساندن صنایع‌ دستی بوی در تهران، اظهار کرد: در آن بوستان، بر صنایع دستی استان تهران تأکید خواهد شد و همچنین نگاه ملی نسبت به صنایع دستی وجود خواهد داشت.

او با بیان این‌که اکنون در پارک رازی، کارگاه‌هایی برای ساخت صنایع‌ دستی برپا هستند گفت: این کارگاه‌ها از نظر کیفی و کمی در وضعیت مطلوبی نیستند. از نظر کمی باید در سطح وسیع‌تری گسترش یابند تا مرکزی برای معرفی صنایع به دانش‌آموزان باشند و از نظر کیفی نیز باید امکانات مورد نیاز برای استفاده‌ی هنرمندان فعال در پارک فراهم شود.

وی با اعتقاد به این‌که پارک رازی مخاطب زیادی نخواهد داشت ادامه داد: با رایزنی‌هایی که در آینده انجام می‌دهیم باید این نقطه‌ی ضعف برطرف شود و امکانات مورد نیاز هنرمندان در اختیار آن‌ها قرار گیرد‌ تا آن مکان، مرکزی برای رفت‌و‌آمد علاقه‌مندان به صنایع‌ دستی شود.

او تأکید کرد: کارگاه فعلی در پارک رازی به همین حالت باقی می‌ماند و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود؛ اما تلاش می‌کنیم آن را با برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و فصلی بیشتر به مردم و علاقه‌مندان معرفی کنیم تا تحرک و پویایی در این محدوده بیشتر شود.

وی با بیان این‌که هنرمندان فعال در بوستان رازی ماهانه به شهرداری اجاره پرداخت می‌کنند اضافه کرد: باید تا حد امکان به این هنرمندان برای پرداخت اجاره تخفیف داده شود، چون در وضعیت کنونی، این مکان فقط کارگاه است نه محل فروش. بنابراین طبیعی است که باید آن‌ها را تشویق کنیم تا بهتر در این زمینه کار کنند. از سوی دیگر، تلاش و رایزنی برای ایجاد بوستان دائمی صنایع دستی به میزان تلاش و همت شورای شهر و شهرداری تهران بستگی دارد. صمن آن‌که معاونت صنایع دستی آمادگی کامل دارد تا با مشخص شدن مکان بوستان دائمی، امکانات مورد نیاز را در اختیار هنرمندان قرار دهد.
davoud ghahrdar 9 of 12 2 بازارچه صنایع دستی در تهران ایجاد می‌شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *