رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ تیر ۱۳۹۳

تکمیل طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ – تهران – ایرنا – مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران از تکمیل طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی شده کشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شرلی آودیان افزود: طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی در قالب یک پروژه تعریف شده و با دعوت از متخصصین داخلی و خارجی انجام می شود.

وی ادامه داد: این طرح با حفظ استانداردهای بین المللی و تحت نظارت کمیته راهبردی پایگاه کلیساهای تاریخی ایران اجرایی خواهد شد.

آودیان با اشاره به مهمترین اقدامات پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران در ۴ سال گذشته، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۸ پایگاه کلیساهای ثبت جهانی اقدام به مستندنگاری کاملی درخصوص ابنیه مذهبی مسیحیان ایران کرد، دراین بازدیدها که از حدود ۲۸۰ روستا با سابقه سکونت مسیحیان از کلیساها، قبرستانها و نیز خانه های واجد ارزش مستندنگاری صورت گرفت، عکس، فیلم و مدارکی به دست آمده است که این مستندات به زودی در قالب کتاب کلیساهای تاریخی ایران در دو یا سه جلد به چهار زبان به چاپ خواهد رسید.

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران اظهار داشت: در جریان این بررسی بر اساس مستندات و مراجع ۴۶۰ کلیسای بدست آمد که پس از بررسی این پایگاه مشخص شد حدود ۱۵۰ کلیسا در وضعیت قابل قبولی هستند.

وی یادآور شد: مشارکت در برگزاری مراسم سالیانه تادنوس مقدس و دعوت از کارشناسان داخلی و خارجی برای شرکت در کارگاه های آموزشی یکی دیگر از اقداماتی است که طی چند سال گذشته در محل کلیسای تادنوس مقدس با رویکرد ارتقاء دانش کارشناسان داخلی و مشارکت کارشناسان خارجی با تخصص مرمت بناهای سنگی انجام شده است.

آودیان همچنین از حفاظت و مرمت دوره ای بر حسب ضرورت و نیاز کلیساهای ثبت جهانی با توجه به چارچوب های تعریف شده خبر داد و افزود: تهیه و آماده سازی پرونده ثبت جهانی کلیسای وانک اصفهان، تکمیل طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی، ساماندهی محوطه کلیساهای ثبت جهانی و مرمت کلیسای چوپان آذربایجان شرقی با مشارکت منطقه آزاد ارس از برنامه های مهم پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران است.

81220535-5794415 تکمیل طرح جامع کلیساهای ثبت جهانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *