جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تخریب‌های شهرداری در میدان نقش‌جهان بازگردانده نشد

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ بامداد امروز (۱۹ مهرماه) شهرداری در اقدامی شبانه، بخشی از کفپوش میدان نقش جهان را بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی برداشت. این کار برای برگزاری بازی چوگان انجام گرفت. هرچند با حضور خبرنگاران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی جلوی این اقدام شهرداری گرفته شد اما علی‌رغم اخطار سازمان مبنی بر بازگرداندن فضای دست خورده، شهرداری به نحوی کار خود را پایان داد.

به گزارش CHN بامداد امروز (۱۹ مهرماه) همزمان با سومین روز از حضور مهمانان خارجی و رییس دفتر یونسکو در اجلاس جهانی میراث ناملموس به میزبانی ایران، میدان نقش جهان اصفهان در یک اقدام پنهانی و عجیب زیر نور چراغ های یک دستگاه خودرو وانت زخم برداشت. کارگران شهرداری اصفهان با نظارت اعضای فدراسیون چوگان کشور در اقدامی خودسرانه، بدون مجوز از سازمان میراث فرهنگی و بدون حضور کارشناسان اداره میراث فرهنگی اصفهان از تاریکی شب و خلوت بودن میدان ثبت جهانی شده نقش جهان استفاده و اقدام به برچیدن ناگهانی سنگ های کفپوش این میدان تاریخی در نزدیکی سر در بازار قیصریه کردند.

بر اساس مشاهدات عینی یکی از خبرنگاران، شهرداری دست از کندن کفپوش برداشته اما بخش‌های کنده شده چمن‌کاری کرده و روی سنگ‌های باقی‌مانده هم چمن گذاشته‌است.

گفته می‌شود محلی که شهرداری تخریب کرده، پیش از این گل‌کاری با هزینه بیش از ۱۰ میلیون تومان شده بود و شهرداری برای چمن کردن مسیر اسب‌های چوگان بوته‌های گل را کنده‌است.

«فرهاد نظری»، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی کشور که همچون دیگر مسئولین ارشد سازمان میراث فرهنگی در ساعت یک بامداد امرز توسط خبرنگاران حاضر در محل تخریب میدان نقش جهان از احداث ناگهانی یک زمین چوگان در این میدان ثبت جهانی شده مطلع و بلافاصله در محل حاضر شد از مشاهده تخریب‌ها متاثر و از جعل سمت کارشناس میراث فرهنگی توسط دبیر فدراسیون چوگان کشور ابراز تاسف کرد.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با اعتراض به تخریب کفپوش های سنگی میدان تاریخی نقش جهان که تا یک بامداد امروز ادامه داشت به ۳خبرنگار حاضر در میدان نقش جهان گفت: «تخریب پنهانی کفپوش های میدان نقش جهان اقدامی خودسرانه و بسیار اشتباه بود.»

نظری تاکید کرد: «فدراسیون چوگان و شهرداری اصفهان براساس موازین میراث جهانی و ضوابط میراث فرهنگی کشور می بایست بلافاصله اقدام به جبران خسارت وارد شده به میدان نقش جهان و کارگذاری دوباره کفپوش‌های تخریب شده میدان نقش جهان کنند.»

IMAGE635486242274962037 تخریب‌های شهرداری در میدان نقش‌جهان بازگردانده نشد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *