رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ اسفند ۱۳۹۲

کلنگ شهرداری اصفهان سر از مدرسه «قصه های مجید» درآورد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ – خبرگزاری میراث فرهنگی ــ گروه میراث فرهنگی_ مدرسه اتحاد که به ثبت ملی هم رسیده، سال‌هاست به حال خود رها شده. با بارندگی های اخیر اصفهان آسیب های بیشتری گریبان گیر مدرسه شد تا جایی که شهرداری منطقه ۳ شبانه به بهانه رفع خطر، قصد تخریب بخش هایی از مدرسه را کرد. سازمان میراث اما چند روزی است متوجه وضعیت این مدرسه شده است. با توافقی که صورت گرفته،سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اصفهان با نظارت سازمان میراث فرهنگی در حال مرمت اضطراری بخش شرقی مدرسه هستند.

به گزارش chn، مدرسه اتحاد چون مدارس دیگری که در سراسر جهان بـه وسیله موسسه خیریه «آلیانس» فرانسه شکل می‌گرفت، در دوران پهلوی اول در اصفهان ساخته شد. مالکیت مدرسه اتحاد که به ثبت ملی رسیده، در اختیار انجمن کلیمیان است. این مدرسه حالا به مدرسه شهید حلبیان معرف است، حلبیان دانش آموزی بود که در این مدرسه درس خواند و از برای دفاع خاک وطن جان داد.

IMAGE635298839501656194 کلنگ شهرداری اصفهان سر از مدرسه «قصه های مجید» درآورد
این حال و روز یک مدرسه ثبت ملی در اصفهان تاریخی است

بخش‌هایی از مجموعه تلوزیونی خاطره انگیز «قصه‌های مجید» در مدرسه اتحاد فیلمبرداری شده است. حالا مجید بزرگ شده و امسال عضوی از شورای شهر اصفهان است. شورایی که قرار است بر شهرداری و آنچه در این شهر می گذرد و بر سر آن می رود بیشتر نظارت کند، اما به نظر می‌رسد که این مدرسه چندان هم مورد نظارت نیست. شاید برای همین هم است که شهرداری در هفته های گذشته به بهانه رفع خطر ویرانی از این مدرسه،سودای ساخت پارکینگ را در سر می پروراند.

ایوان شرقی مدرسه اتحاد پیشتر دچار فرسودگی شده و حالا سالهاست که بدون استفاده مانده است. بارش برف و باران امسال سبب آسیب های بیشتر به مدرسه اتحاد شده است.

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی می گوید سازمانش از طریق منابع مردمی از شرایط مدرسه مطلع شده و با استقرار یگان حفاظت در مدرسه، از تخریب جلوگیری کند.

رییس روابط عمومی سازمان میراث اصفهان می گوید: «با هماهنگی سازمان میراث با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اصفهان خطر برطرف شده و در حال حاضر این مدرسه توسط سازمان نوسازی مدارس با نظارت سازمان میراث فرهنگی، مرمت اضطراری می شود.»

untitled کلنگ شهرداری اصفهان سر از مدرسه «قصه های مجید» درآورد
یادگار قصه های مجید هم برای همیشه فراموش می شود

رییس روابط عمومی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اصفهان اما با اشاره به شروع مرمت، زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی می گوید که با آغاز کار فعلا رفع خطر می شود. اصفهانی ادامه می دهد: «ضلع شمالی مدرسه مورد استفاده دانش آموزان بود اما ما مدت ها بود که در خصوص قسمت شرقی بنای مدرسه اعلام خطر کرده بودیم و دانش آموزان به آن وارد نمی شدند.»

قسمت شرقی مدرسه در دو اشکوب بنا شده است. راه پله‌های عریضی دانش آموزان را به ایوان ستون‌دار گشاده ای راهنمایی می کرده، جایی که سالهاست کلاس‌های بزرگ با سقف های شیروانی منتظر دانش آموزان مانده‌اند. این قسمت از مدرسه عملا رها شده و نه آموزش و پرورش و نه انجمن کلیمیان به آن رسیدگی می کرد تا اینکه با بارش برف اصفهان یکی از دیوارهای ایوان شرقی فرو می ریزد.

کارشناس سازمان میراث فرهنگی می گوید: «پیش از این یکی از سقف های سالن فرو ریخته بود اما در بارش های اخیر، به خاطر گرفتگی ناودان های این قسمت، یکی از دیوارها نیز فرو یخت.»

“جواد چهرازی” ادامه می دهد:«با توافقی که با سازمان بهسازی و نوسازی مدارس داشتیم، استاد سنتی کار مورد تایید ما در حال انجام مرمت است.»

untitledj کلنگ شهرداری اصفهان سر از مدرسه «قصه های مجید» درآورد
مدرسه تاریخی فرو می ریزد تا باز هم خاطره دیگر از بچه های دهه ۶۰ از بین رود

قسمت غربی مدرسه اتحاد نیز سال‌هاست با دیوارکوتاهی از مدرسه جدا شده است. کارشناس میراث فرهنگی می گوید با توجه به ثبت ملی این اثر، دیوار باید برداشته و به بقیه اثر اضافه شود. یکی از کنیسه‌های پهلوی اول در قسمت شمالی این مدرسه قرار دارد، شنبه ها مدرسه میزبان کلیمی هاست.

چهرازی می گوید:«قسمت شمالی مدرسه که محل کنیسه است تا حدودی نیاز به مرمت دارد اما با این وضعیت هم قابل استفاده است.»

به گفته این کارشناس مقرر شده است، دو کار در مدرسه توسط سازمان نوسازی و بهسازی مدارس صورت گیرد. یکی کشیدن دیوار حیاط خلوت که حالا محل پارکینگ بازاری ها شده و دیگری اینکه قسمت شرقی مدرسه به صورت کلی مرمت شود.

مدرسه اتحاد در محله «جوباره» که بیشتر کلیمی نشین است قرار دارد، جایی در نزدیکی میدان عتیق و در همسایگی مناره “علی” که بلندترین مناره تاریخی شهر به شمار می‌رود.مدرسه اتحاد تا زمان انقلاب، تنها مورد استفاده کلیمیان ساکن اصفهان بود اما با مهاجرت تدریجی کلیمیان به خارج از کشور، از تعداد دانش‌آموزان این مدرسه کاسته شد و آلیانس با تعیین شرایطی مشخص، مدرسه را در اختیار آموزش و پرورش وقت قرار داد. یکی از این شرایط آن است که اگر تعـداد دانـش‌آمـوزان کلیمـی بـه ۲۵ نفـر رسیـد، مدرسه می‌بایست هم چنان به آن ها اختصاص داشته باشد و در غیر این صورت، مسلمانان به شرط این که مدرسه را به عنوان یک مکان آموزشی حفظ کنند، می‌توانند از مدرسه اتحاد استفاده کنند.

untitledmm کلنگ شهرداری اصفهان سر از مدرسه «قصه های مجید» درآورد
عکس و گزارش: مهرناز شهباز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *