جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازاریابی گردشگری از طریق رسانه‌های خارجی

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ خرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۳/۱۲ – گروه گردشگری روزنامه دنیای اقتصاد، عاطفه نبوی: در روزهای اخیر در خبرها آمد که هیاتی متشکل از رسانه‌های آلمانی از تاریخ ۱۳ لغایت ۲۰ خرداد ماه سال‌جاری از استان‌های مختلف ایران بازدید خواهند کرد. این بازدید به ابتکار جامعه تورگردانان ایران و با همراهی سازمان میراث فرهنگی طراحی شده است. گفته می‌شود این هیات ۹ نفره متشکل از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور آلمان است که در تاریخ ۱۳ خردادماه جاری بر اساس هماهنگی صورت گرفته با هواپیمایی کشور ترکیه به صورت مستقیم از برلین به کرمانشاه سفر خواهند کرد و ضمن بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان، به شهرهای تهران، اصفهان و شیراز سفر و در تاریخ ۲۰ خردادماه کشور را به مقصد برلین ترک خواهند کرد.

به نظر می‌آید برنامه‌هایی از این دست می‌تواند به نوعی بازاریابی غیرمستقیم و به نسبت کم هزینه برای حوزه گردشگری باشد که از این طریق گزارش‌هایی از ایران و جاذبه‌های ناشناخته آن، به قلب مطبوعات و در ادامه به درون جامعه کشورهای مقصد رفته و جای خود را پیدا می‌کند. برای اطلاع از کیفیت و چند و چون این برنامه و اهداف برگزارکنندگان آن به سراغ ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران رفتیم و از ایشان درباره اهداف جامعه تورگردانان از این دعوت و دلیل انتخاب آلمان به عنوان کشور هدف پرسیدیم و اینکه طی هفته‌ای که میزبان این خبرنگاران خواهیم بود، چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است؟

نشان دادن توان بخش خصوصی و عزم دولت
پورفرج در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» هدف اصلی این دعوت را انعکاس جاذبه‌های ایران در رسانه‌های آلمان ذکر کرده و گفت: مهم است که این افراد از نزدیک توان بخش خصوصی را برای پذیرایی از گردشگران کشور خود ببینند و از طرف دیگر به عزم و اراده بخش دولتی برای گسترش روابط و ایجاد تعامل و دوستی بین دو کشور پی ببرند.
وی دلیل انتخاب خبرنگاران آلمان را برای این سفر، تعداد بالای گردشگران آلمانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی در ایران عنوان کرد و افزود: در تفاهم نامه‌ای که در نمایشگاه بین‌المللی ITB در اسفندماه سال گذشته میان این کشور و ایران امضا شد، مقدمات حضور این خبرنگاران فراهم شد. دلیل دیگر این انتخاب نیز، علاقه و کنجکاوی خبرنگاران آلمانی نسبت به ایران و پیگیری خودشان بود.
رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره ترکیب گروهی که در راه ایران هستند، گفت: این افراد از بین مطبوعات و رسانه‌های معتبر گردشگری این کشور و با وسواس زیادی انتخاب شدند. بخش دولتی قسمتی از هزینه‌های آنان را تقبل کرده و بخشی دیگر از این هزینه‌ها هم بر عهده بخش خصوصی است.
پور فرج در ادامه از برنامه‌های جامعه تورگردانان برای دعوت گروه‌های مشابه از کشورهای مختلف خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر مشغول بررسی خبرنگاران و رسانه‌های ایتالیایی هستیم؛ چرا که تعداد گردشگران ایتالیایی نیز در ایران رو به افزایش بوده و زمینه بسیار مناسبی برای کار فراهم است.
وی این روش را تجربه موفقی در حوزه بازاریابی گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: ما در سال‌های گذشته موارد زیادی از دعوت‌های این‌چنینی داشتیم که اثر بسیار مثبتی هم بر روند رشد گردشگران ورودی از آن کشورهای مشخص داشت. به عنوان مثال، ما در سال گذشته به مدت یک ماه میزبان یکی از پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی چینی بودیم، آنها ایران را گشتند و فیلم‌ها و مستنداتی از جاذبه‌های گردشگری ایران تهیه کردند که به تناوب در شبکه‌های تلویزیونی این کشور پخش شده و بسیار تاثیرگذار بود.
معرفی مقاصد جدید سفر
امین عارف‌نیا، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» این دعوت را در راستای سیاست‌های کلی سازمان میراث فرهنگی برای همکاری با رسانه‌های خارجی و بهره‌گیری از آنان برای معرفی جاذبه‌های ایران و جذب گردشگران عنوان کرد و گفت: ما طی ۹ ماه گذشته، فعالیت ۸۰ گروه خارجی از ۲۱ کشور جهان را در کارنامه خود داریم که به ایران آمده‌اند و به ثبت و انتشار تصاویر و گزارش‌هایی از جاذبه‌های گردشگری ایران در رسانه‌های مختلف پرداختند. وی افزود: در این میان، ۵۷ شبکه تلویزیونی، ۴ شبکه رادیویی، ۷ خبرگزاری، ۶ روزنامه و ۶ گروه مستندساز از کشورهای مختلف دنیا، قرار دارند.
عارف نیا در ادامه به تفکیک از کشورهای علاقه‌مند نام برد و اضافه کرد: ۱۵ گروه از ژاپن، ۷ گروه از فرانسه، آلمان، عراق، ترکیه، رومانی، ایرلند، سوئیس و سوئد جزو این کشورها هستند.
وی در ادامه درباره پروسه دعوت و میزبانی این گروه‌ها اضافه کرد: بخشی از این کار به همت بخش خصوصی بود و قسمتی نیز با همراهی و هماهنگی سازمان میراث شکل گرفته است. از سوی دیگر در مورد بسیاری از این گروه‌ها، درخواست و تمایل از طرف خودشان بوده و ما بنا به درخواست آنها به صدور مجوزهای لازم اقدام کردیم و طی کارشان حداکثر تعامل و همکاری لازم را داشتیم.
مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، در ادامه به تلاش سازمان برای معرفی مقاصد جدید سفر در خلال این برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: غالب این گروه‌ها در درخواست‌های خود خواهان رفتن به اصفهان، فارس، یزد و تهران برای تهیه این گزارش‌ها هستند، اما تلاش ما تعریف مقاصد جدید سفر و جای دادن این شهرها در کنار مقاصد سنتی، در برنامه کارشان است. وی خاطرنشان کرد: خوزستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان، کرمانشاه و… از جمله شهرهایی هستند که روی آنها هدف‌گذاری شده است. چنان‌که می‌بینیم این گروه آلمانی نیز مستقیما عازم کرمانشاه هستند و برنامه سفر متفاوتی برای آنان چیده شده است.
وی در ادامه تاکید کرد: در این سیاست، رسانه‌های داخلی که به صورت برون مرزی فعالیت می‌کنند هم در دستور کار قرار گرفتند، چراکه دایره تاثیرگذاری آنان خارج از ایران بوده و مخاطبان جهانی دارند. تا به حال بیش از ۵۰ مورد گزارش در شبکه‌هایی مانند الکوثر، ‌ای فیلم و… از آثار فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری ایران پخش شده است.
عارف نیا در پایان تاکید کرد: ما هر روزه شاهد تقاضاهای بیشتری از سوی اصحاب رسانه در دنیا برای ورود به ایران و ثبت و انعکاس جاذبه‌های کشورمان هستیم و این فرصت خوبی برای ورود ایران به عرصه جهانی و بازارهای بین‌المللی گردشگری فراهم می‌کند.
5b5de29a5836f16139ae5cb3133a2ffa بازاریابی گردشگری از طریق رسانه‌های خارجی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    ما هر روز شاهد تقاضاهای بیشتری از سوی رسانه ها در دنیا برای ورود به ایران و انعکاس جاذبه های کشورمان ایران هستیم خوبه دست رد به سینه اشون نزنیم

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *