رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

ایران جزو پنج کشور برتر جهان در تولید صنایع‌دستی است

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۰۵-معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی‌ کشور گفت: مهمترین چالش بخش صنایع‌دستی در حوزه بازرگانی است.

«بهمن نامورمطلق» در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی بازارچه صنایع‌دستی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی افزود: راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی در واقع اقدامی در راستای هویت‌بخشی به نقاط مختلف کشور است.

وی با اشاره به نقش بازارچه‌های صنایع‌دستی در رونق تولید و اقتصاد کشور اظهار کرد: فعالیت این بازارچه‌ها می‌تواند ضمن معرفی تولید ملی، نقش تاثیرگذاری در سطوح ملی و بین‌المللی در معرفی صنایع دستی داشته باشد.

به گفته وی، احیای صنایع دستی، حمایت از تولید ملی، ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان و افراد جویای کار، ارزآوری و هویت بخشیدن از مهمترین مزایای احداث این بازارچه‌هاست.

وی تصریح کرد: مهمترین مزیت احیای صنایع‌دستی، خودکفایی و تامین نیازهای فردی و اجتماعی از طریق تولید است و قطعا با رونق آن نیاز به حمایت دولتی نیست، چرا که رونق این صنعت ارزآوری نیز به دنبال خواهد داشت.

احیای صنایع‌دستی تولیدکننده را دلگرم می‌کند

وی بیان کرد: با احیای صنایع‌دستی تولیدکنندگان دلگرم می‌شوند و ما در حال حاضر در شهرهایی نظیر اصفهان، سیرجان و … شاهد دلگرمی فعالان و هنرمندان نسبت به صنایع‌دستی هستیم.

نامورمطلق با بیان اینکه هم‌اکنون کشور ما بیشترین صنایع‌دستی را از نظر تنوع در سطح دنیا به خود اختصاص داده افزود: با وجود این ظرفیت اما، متاسفانه در حوزه بازرگانی و معرفی درست به بازارهای هدف ضعیف هستیم و مهمترین چالش ما در بخش صنایع‌دستی در حوزه بازرگانی است.

وی با اشاره به سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی در تقویت حوزه بازرگانی گفت: یکی از اهداف ما به منظور تقویت حوزه بازرگانی راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه است.

ایران جزو پنج کشور برتر جهان در حوزه تولید صنایع‌دستی

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در چه رشته‌هایی از صنایع دستی فعالیت خوبی را در کشور شاهد بوده و در چه رشته‌های نیازمند تلاش بیشتر هستیم، افزود: خوشبختانه در نقاط مختلف کشور به هنر گلیم‌بافی اهتمام ویژه‌ای شده است و شاهد پویایی این هنر هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل تنوع در رشته نساجی نیازمند تقویت حوزه نساجی هستیم و در حوزه سنگ‌های قیمتی که گردش مالی خوبی توأم با ارزآوری را برای کشور خواهد داشت، جای کار وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور برتر جهان در حوزه تولید صنایع دستی است، افزود: حفظ فضاهای سنتی و ایجاد فضای جدید برای رونق صنایع دستی، راه‌اندازی بازارچه‌ها و کارگاه‌های گردشگری و پیوند بین مردم با صنایع دستی از جمله راهکارهای ارتقای رتبه کشورمان در جهان است.

گفتمان‌سازی راهکار موفقیت در بازار بین‌المللی صنایع دستی

این مقام مسئول در صنایع‌دستی کشور در ادامه با اشاره به اهمیت گفتمان‌سازی در عرصه صنایع‌دستی به عنوان راهکاری برای رونق این صنعت در سطوح ملی و بین‌المللی افزود: همه‌چیز با تغییر اندیشه و باور آغاز می‌شود و برای چنین تغییری باید به گفتمان‌سازی روی بیاوریم.

به گفته وی، با گفتمان‌سازی است که می‌توانیم ارزش صنایع دستی ایرانی را در برابر صنایع دستی چینی نشان دهیم. با این کار است که می‌توانیم این باور را منتقل کنیم که وجود هنرهای سنتی در خانه‌مان، محل زندگی ما انسانی‌تر، معنوی‌تر و ایرانی‌تر است.

نامور مطلق تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه ویژه‌ای به صنایع دستی شده و از رشد اقتصادی خوبی برخوردار شده‌ایم به طوری که در سال گذشته شاهد رشد دو برابری میزان صادرات صنایع دستی بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: با وجود این میزان رشد صادراتی اما، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم چرا که کشوری مانند هند توانسته چهار میلیارد دلار صادرات در این حوزه داشته باشد اما، این میزان در کشور ما در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی اختصاص اعتبارات با سود پائین جهت حمایت از هنرمندان و نیز حمایت‌های اداری می‌تواند سهم ما را در حوزه صادرات افزایش دهد.

تعیین اعتبار برای احیای مسجد جامع ساوه

وی با بیان اینکه شهرستان ساوه همواره با برندهای گوناگونی در حوزه صنعتی و کشاورزی شناخته می‌شود، افزود: متاسفانه این شهرستان تاریخی با برخورداری از آثار تاریخی متعدد در حوزه صنایع دستی برند خاصی ندارد.

نامور مطلق گفت: با وجود اینکه ساوه یکی از شهرهای شناخته شده کشور و دارای سهم تولیدی بالایی در عرصه‌های گوناگون است اما، در زمینه صنایع دستی برند شاخصی نداشته و در این بخش از هویت‌سازی برای خود محروم است.

وی در ادامه در بازدید از مسجد جامع ساوه با تاکید بر لزوم احیای این مسجد تاریخی افزود: رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستور ویژه‌ای به منظور احیای این مسجد تاریخی صادر کرده و اعتبارات خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

1138 ایران جزو پنج کشور برتر جهان در تولید صنایع‌دستی است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *