رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

مسجد هزار ساله ساوه در مسیر فرسایش ‌

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۰۵-فرماندار ساوه گفت: مسجد جامع ساوه در حال فرسودگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- “محمد بهاروند” در مراسم کلنگ‌زنی بازارچه صنایع‌دستی ساوه افزود: مسجد جامع شهر ساوه بیانگر هویت تاریخی و نماد دیانت مردم این خطه از سرزمین ایران اسلامی است.

وی بیان کرد: در حالی که برخی مساجد جامع کشور نظیر مسجد جامع تاریخی بروجرد به دلیل نگاه ویژه‌ای که به آن شده، هم اکنون احیا شده‌اند و نماز جماعت در آنها برگزار می‌شود اما، متاسفانه به دلیل فرسودگی مسجد جامع هزار ساله شهر ساوه مردم دیندار این منطقه از فیض برگزاری نماز جماعت در این مسجد تاریخی محروم هستند.

فرماندار ساوه خواستار احیای مسجد جامع شهر ساوه شد و افزود: اعتبارات تخصیص یافته برای مرمت و ساماندهی آن کافی نبوده و این بنای تاریخی نیازمند توجه بیشتر است.

به گفته وی، مردم این شهر منتظر شنیدن آوای ملکوتی اذان از این بنای ارزشمند تاریخی و اقامه فریضه نماز در آن هستند و تحقق این مهم تخصیص اعتبارات لازم به منظور ساماندهی و مرمت مطلوب را می‌طلبد.

وی بیان کرد: شهرستان ساوه با بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده از ظرفیت مناسبی برای گردشگری و نیز رونق صنایع دستی برخوردار است.

به گفته بهاروند، ساوه مهد تمدن و زادگاه مشاهیر بلندآوازه‌ای همچون سلمان ساوجی است و آثار باستانی در آن از قدمت هزار ساله برخوردار هستند.

وی با اشاره به فعالیت این شهرستان در حوزه صنایع دستی نیز گفت: همانطور که ساوه را با نام انار و به عنوان قطب صنعتی کشور می‌شناسند، حمایت از صنایع دستی می‌تواند موجب شکوفایی متوازن این منطقه و شناخته شدن ساوه در این حوزه نیز بشود.

بهاروند با ابراز خرسندی از آغاز عملیات بازارچه صنایع دستی در ساوه افزود: معرفی صنایع دستی باید سازمان یافته باشد.

وی تصریح کرد: در صورتی آموزش‌های لازم در حوزه فراگیری صنایع دستی به نتیجه می‌رسد که به صورت سازمان‌یافته این هنر ارزشمند و اصیل ایرانی را معرفی و از آن بهره اقتصادی ببریم.

به گزارش ایسنا، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز گفت: اساسی‌ترین هدفی که ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی دنبال می‌کند، حمایت از تولید و رونق اقتصادی است.

“سیدمحمد حسینی” افزود: استان مرکزی از ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است و با راه‌اندازی این بازارچه‌ها می‌توانیم صنایع دستی را احیا کنیم.

وی تصریح کرد: سیاست ما در حوزه صنایع دستی حمایت از این صنعت و به ویژه احیای صنایع دستی منسوخ شده است.

وی افزود: شهرستان ساوه به عنوان یک شهر تاریخی دارای توانمندی‌های بسیاری در حوزه صنایع دستی است که برای معرفی این توانمندی‌ها احداث این بازارچه کمک تاثیرگذاری خواهد بود.

حسینی بیان کرد: هنرمندان این منطقه از لحاظ تولید و خلق آثار هنری در سطح بالایی هستند و در این مورد مشکلی ندارند چون از مواداولیه بومی که در دسترس است، استفاده می‌کنند و درآمدزایی آن نیز از طریق احداث این بازارچه انجام خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز گفت: احداث این بازارچه که گامی در معرفی توانایی‌های این شهرستان در حوزه صنایع دستی است که با حمایت فرمانداری شهرستان و مشارکت شورای اسلامی شهر و شهرداری انجام می‌شود.

“علی‌اکبر صدیف” افزود: ظرفیت غرفه‌های این بازارچه به تناسب میزان صنایع بین ۱۲ تا ۱۵ غرفه بوده و ۵۰ میلیون تومان اعتبار اولیه برای ساخت و آموزش رشته‌های صنایع دستی در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: صنایع دستی نشانگر ذوق، هویت فرهنگی و اصالت بومی هر منطقه است و توسعه آن علاوه بر درآمدزایی معرف فرهنگ و شاخصه‌های فرهنگی هر منطقه‌ای است.

به گفته وی، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی یکی از راهکارهای مهم در ایجاد شغل و توسعه اقتصادی است که توجه بدان نقش محوری در حفظ داشته‌های فرهنگی دارد.

صدیف خاطرنشان کرد: با ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌ها قطعا حوزه بازرگانی این صنعت نیز توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بازارچه صنایع‌دستی شهرستان ساوه با حضور معاون صنایع دستی کشور و با حضور جمعی از مسئولان در میدان سرداران این شهر کلنگ‌زنی شد.

1137 مسجد هزار ساله ساوه در مسیر فرسایش ‌

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *