رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ مهر ۱۳۹۴

مبل و منبت ملایر؛‌ هنری مهجور در هزارتوی زمان

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۷/۱۹- منبت‌کاری با چوب یکی از ظریف‌ترین صنایع‌دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ارزان و ساده، محصولاتی با ارزش خلق می‌کنند، هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه‌ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی، نقوش اسلیمی، ختایی و گل، مرغ، شیر، فیل و طرح‌های هخامنشی روی چوب کنده‌کاری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، این هنر دستی نماد احساس، ادراک، اندیشه و خلاقیت هنرمندانی است که با ذوق و سلیقه سرشار، اثری هنری ابداع می‌کنند.

با توجه به اسناد و مدارک موجود منبت‌کاری در ایران، سابقه این صنعت به ۱۵۰۰ سال می‌رسد و قدیمی‌ترین اثر منبت‌کاری موجود یک لنگه در چوبی است و روی آن با خلال‌هایی از چوب گردو و نقوش زیبایی تزئین شده است. در بین شهرستان‌های استان همدان، ملایر از مراکزی است که در آن منبت‌کاری رواج بسیار دارد.

ایجاد شهرک مبل و منبت؛ ‌مطالبه مردم ملایر

نماینده مردم ملایر‌ در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از مطالبات مردم ایجاد شهرک مبل و منبت است.

“علی‌نعمت چهاردولی” با بیان این‌که روستای دهنوی آورزمان ملایر، مَهد تولید مبل و منبت کشور به شمار می‌رود، ‌اظهار کرد: کلاف و اسکلت مبل‌های گران‌قیمت بازارهای یافت‌آباد تهران از این روستا تأمین می‌شود، اما متأسفانه زحمات جوانان هنرمند این خطه مهجور واقع شده است.

وی تشکیل و ثبت شهرک مبل و منت ملایر را یکی از مطالبات مردم این شهرستان عنوان کرد و تحقق آن را مایه رونق اقتصادی و اشتغالزایی دانست.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت ‌تأکید کرد: اگر امکانات زندگی،‌ مسکن و زمین کشاورزی در روستاها نباشد،‌ ‌مهاجرت رخ می‌دهد.

مبل و منبت ملایر باید برند مخصوص داشته باشد

نماینده دیگر مردم ملایر در مجلس نیز‌ با بیان این‌که دهنوی آورزمان ملایر می‌تواند یک روستای الگو باشد، ‌گفت: دهنوی آورزمان، ‌روستای پایلوت تولید مبل و منبت در سطح شهرستان محسوب می‌شود و اکثر جوانان و خانواده‌های ساکن این روستا از این طریق ارتزاق می‌کنند.

“احمد آریائی‌نژاد”‌ روستائیان ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: باید فعالان این عرصه برند مخصوص داشته باشند که تحقق این مهم همت مسئولان کشوری را می‌طلبد.

آریائی‌نژاد ‌یادآور شد: روستاها در تولید محصولات استراتژیک کشور نقش مهم و اساسی ایفا می‌کنند، بنابراین جلوگیری از مهاجرت روستائیان از اهمیت فراوانی برخوردار است و در این راستا باید توانمندیهای روستاها را شناسایی و تقویت کرد.

تولید سالانه ۶۰ هزار سرویس مبلمان در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز‌ گفت: با توجه به تولید سالانه ۶۰ هزار سرویس مبلمان در مدل‌های مختلف با ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان این شهرستان به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران شناخته شده است.

“محمد بهاری” ‌افزود: در حال حاضر ۵ هزار کارگاه و ۱۵ هزار کارگر در زمینه تولید کلاف خام مبلمان در ملایر به فعالیت مشغولند.

بهاری ‌اظهار کرد: این تولیدات به تمام نقاط کشور به ویژه شهرهای تهران، ‌تبریز،‌ مشهد،‌ چابهار، ‌سنندج، ‌شیراز، ‌اصفهان و کرمان و از طریق صادرگنندگان به کشورهای آسیای میانه و کردستان عراق صادر می‌شود.

وی با اشاره به کیفیت بالای مبل و منبت ملایر، ‌گفت: کیفیت مبل ملایر در کشور حرف اول را می‌زند و در سبک‌های مختلف ساخته می‌شود و مشتریان با سلایق مختلف خود را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری ملایر‌ به فعالیت ۲ شهرک صنعتی مبل و منبت در این شهر اشاره و اظهار کرد: شهرک مبل و منبت حاجی‌آباد به عنوان یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی در استان است و شهرک خصوصی چوب کار زاگرس نیز در ملایر زیر نظر فنی‌وحرفه‌ای فعالیت دارد.

بهاری ‌افزود: خیابان مطهری یا ۳۲ متری ملایر را می‌توان به عنوان نمایشگاه بزرگ فروش مبل این شهر محسوب کرد، چراکه بیش از ۱۰۰ نمایشگاه و مغازه فروش مبل در این خیابان وجود دارد.

تولیدکننده ملایری سختی می‌کشد، سود را دلالان می‌برند

یک پژوهشگر اجتماعی در ملایر نیز‌ گفت: هنرمندان ملایر در عرصه تولید مبل و منبت، تمام زحمات ساخت و تولید مبل را تحمل می‌کنند اما سود فراوان این کالا به جیب دلالان و یافت‌آبادنشینان پایتخت می‌رود.

“حمید هنرجو” افزود: شهرستان ملایر با تمام توابع خود به ویژه بخش‌هایی نظیر جوکار، با تمام توان در امر تولید با کیفیت‌ترین و متنوع‌ترین مبلمان منزل و اداری فعال است.

وی‌ با اشاره به جایگاه نخست ملایر در تولید مبل و منبت در کشور،‌ اظهار کرد: متأسفانه به جای این‌که سود این تولید ارزشمند و هنری متوجه تولیدکنندگان زحمتکش شهرستان شود و مشوق بازار کار باشد، در زنجیره دلالان و فروشندگان پایتخت‌نشین دست به دست می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که سختی‌ها را تولیدکنندگان ملایری تحمل می‌کنند و سود را واسطه‌ها می‌برند که این اتفاق، نه عادلانه است و نه دوام و قوام و توسعه این صنعت رو به اقبال را تضمین می‌کند.

وی ‌افزود: تأکید مداوم مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید بر تقویت تولید، با ارزش‌افزوده چشمگیر برای اقتصاد کشور بوده و هست و امیدواریم مسئولان کشور، استان و شهرستان ما نیز بیش از پیش برای تحقق این امر بزرگ تلاش کنند.

هنرجو‌ گفت: این یک موضوع مهم است که فوریت رسیدگی دارد و در شرایط فعلی که به نظر می‌رسد با تصویب و اجرای توافق هسته‌ای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه، بازارهای جهانی به صادرکنندگان سالم اقتصادی کشور ما اقبال نشان دهند، بتوانیم با ایجاد تعاونی‌های نظام‌مند و با برنامه در این بازار بزرگ جهانی سهم قابل قبولی داشته باشیم.

این پژوهشگر اجتماعی ‌تأکید کرد: از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی، توجه به توانمندی‌های داخلی است، اقتصاد باید چند وجهی بوده که صرفاً به نفت متکی نباشد.

وی ‌یادآور شد: در شهرستان ما نیز اتکای اصلی بر صنعت اصیل کشاورزی و باغداری به ویژه محصول انگور است که این امر باعث می‌شود در سال‌هایی که وضعیت باغداری، مطلوب نیست چرخه اقتصاد شهرستان به درستی نچرخد و باید با توسعه مشاغلی مانند مبل و منبت و… از این دایره محدود و حالت تک محصولی خارج شویم.

لزوم دایر شدن یک نمایشگاه دائمی

یکی از تولیدکنندگان مبل و منبت ملایر نیز در رابطه با مشکلات موجود در این صنعت، ایجاد یک نمایشگاه دائمی و عرضه محصولات را به صورت مستقیم، ضرورتی برای مبل و منبت ملایر برشمرد و بر ایجاد این نمایشگاه تأکید کرد.

“اسماعیل امینی” ‌افزود: اگر نمایشگاه مبل و منبت در ملایر ایجاد شود علاوه بر حمایت مالی از هنرمندان این رشته دست واسطه‌ها نیز کوتاه شده و سودی که در این زمینه عاید واسطه می‌شود، عاید هنرمندان این رشته در شهرستان خواهد شد.

وی‌ با اشاره به این‌که یکی از مشکلاتی که سال‌هاست مبل ملایر با آن مواجه است کپی‌برداری از مبلمان ملایر است، ادامه داد: مبل ملایر بیش از ۷۰ درصد از بازار مبل داخلی کشور را تأمین می‌کند و در این راستا نیازمند حمایت دولت و مسئولان امر هستیم.

امینی ‌اظهار کرد: در سال‌های اخیر مسئولان شهرستان و نمایندگان در این بخش نگاه مثبتی داشته، اما هنوز برای معرفی مبل و منبت ملایر و شناخت آن در کشور راه زیادی وجود دارد.

وی یادآورشد: سختی کار را سازندگان مبل و منبت در شهرستان متحمل می‌شوند در حالی‌که سودی که باید عاید این هنرمندان شود، عاید واسطه‌ها می‌شود.

این هنرمند ملایری ‌خاطرنشان کرد: متأسفانه مشکلی که تاکنون در بازار مبل و منبت شهرستان وجود داشته فروش مبل ملایر به نام شهرهای دیگراز جمله تهران و اصفهان است که زحمات هنرمندان این رشته را زیر سوال برده و حق این هنرمندان را در شهرستان ضایع می‌کند.

به گزارش ایسنا؛ ‌در پایان باید اذعان کرد هنر اصیل “مبل و منبت” می‌تواند ضمن ایجاد اشتغالزایی و رونق اقتصادی،‌ نماد فرهنگ و تاریخ کهن این مرز و بوم باشد و در حوزه صادرات، نقش مهمی ایفا کند.

بنابراین می‌طلبد تا مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس با همتی جهادی در راستای رفع مشکلات منبت‌کاران و حفظ اصالت این “هنر- صنعت” در شهرستان ملایر و برپایی نمایشگاه دائمی و صادرات مستقیم آن به اقصی نقاط ایران و کشورهای دیگر،‌ گام‌های محکمی بردارند.

2453 مبل و منبت ملایر؛‌ هنری مهجور در هزارتوی زمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *