جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آش دانه کولانه

تاریخ بروزرسانی :
۱ مرداد ۱۳۹۸

دانه کولانه غذای محلی کردستان است.آش دانه کولانه یکی از غذاهای سنتی کردستان است و برای اولین رویش دندان کودکان، همچنین در فصل سرد سال برای تقویت بدن و جلوگیری از سرماخوردگی پخته می شود. آش دانه کولانه حاوی ویتامین های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، روی(زینک)، کلسیم، پروتئین، کولین، سلنیوم، اسیدچرب امگا ۳، امگا ۶، گوگرد، سولفور، نشاسته و غیره است. آش دانه کولانه حاوی پروتئین گیاهی و حیوانی است و موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می شود، لذا برای افرادی که کار فیزیکی سخت انجام می دهند و ورزشکاران مخصوصا بدنسازان بسیار مفید است. مصرف آش دانه کولانه برای کودکان در حال رشد و افراد مسن هم توصیه می شود.
خواص دیگر این غذا شامل تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، درمان دردهای مفصلی، تقویت بینایی، کنترل قند، فشار و چربی خون است.فیبر بالای موجود در این غذا باعث عملکرد بهتر روده ها، هضم غذا و رفع یبوست شده، همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از بروز سرماخوردگی پیشگیری می کند. این غذا به علت دارا بودن ویتامین های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در مقابل انواع بیماری ها، مخصوصا سرطان ها می شود.
آش دانه کولانه به علت دارا بودن ویتامین B12، آهن و اسید فولیک، موجب افزایش گلبول های قرمز خون و رفع کم خونی می شود، لذا برای افراد مبتلا به کم خونی، زنان باردار و جنین مفید است. وجود ویتامین های A، E، C، D، B و املاح معدنی فراوان در این غذا، باعث طراوت، جوان سازی و تقویت پوست و مو می شود. این غذا حاوی ویتامین D، کلسیم، منیزیم و سلنیوم است که موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از بروز آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری می کند. آش دانه کولانه به علت داشتن امگا ۳ و سایر املاح معدنی، باعث تقویت و عملکرد بهتر سیستم مغزی و قلبی عروقی می شود.

مواد لازم (برای ۶ نفر)

گندم: ۳۰۰ گرم
نخود، عدس، لوبیا قرمز: هر کدام ۱۵۰ گرم
سبزی (مرزه خشک): به میزان لازم
پیاز: (برای پیاز داغ): ۳ عدد
قلم گوسفندی: ۲ قلم متوسط
فلفل قرمز: به میزان لازم
زردچوبه: به میزان لازم

نکته فرهنگی: این آش جز غذاهای تقریبا مناسبتی خطه کردستان می‌باشد که هنگام اولین رویش دندان‌های شیری کودکان تهیه و بین اقوام پخش می‌شود اما در فصل‌های سرد سال بنا بر ذائقه افراد طبخ می‌گردد.

طرز تهیه:

ابتدا گندم‌ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب سرد نگه می‌داریم تا کاملا آب را جذب کرده و یا حتی درصدد جوانه زدن باشند سپس درون قابلمه نخود و لوبیا قرمز و عدس را همراه گندم با مقداری آب مخلوط نموده حرارت می‌دهیم. حرارت دادن باید یکنواخت باشد به طوریکه تمامی حبوبات و گندم خوب پخته شده و آش لعاب دار باشد.

بعد از پخت نسبتا کامل، سبزی مرزه را اضافه می‌کنیم. هنگامیکه تمامی محتویات آش پخته شد درون ماهیتابه پیاز داغ را آماده می‌کنیم. همچنین جهت خوش طعم کردن این آش می‌توان قلم گوسفندی را هنگام فرایند پخت اضافه نمود. (پرهیز در مورد اشخاصی که چربی خون دارند منع شده است)

به جای قلم گوسفندی می‌توان هنگامیکه آش کاملا پخته شد برای خوشمزه کردن و تزئین آن از قیمه‌های کوفته ریزه یا کوفته قلقلی استفاده نمود.

دانه کولانه آش دانه کولانه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد