رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ خرداد ۱۴۰۲

آبشار دم اسب شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

آبشار دم اسب شیراز در استان فارس واقع است. این آبشار در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان شیراز و در حاشیه روستای قلات واقع است. چشمه دم اسب در منطقه قلات قرار دارد اما پیش از رسیدن به روستای قلات مسیر آن تغییر می کند. دیدن این آبشار و دیگر مناطق دور و بر آن بسیار فرح بخش و زیبا است. آبشار ارتفاعی در حدود ۳۰ متر دارد و از میان ۲ دیواره سنگی به پایین میریزد. مسیر دسترسی به آبشار و روستای قلات از شهر شیراز وارد جاده کازرون میشوید. سپس بعد از روستای خیرآباد وارد جاده فرعی شده و بعد از روستاهای سرمور و همت آباد به قلات میرسید. از روستای قلات تا پای بشار در حدود ۱ ساعت پیاده روی است.

719 آبشار دم اسب

پوشش گیاهی منطقه

این منطقه دارای پوشش جنگلی درختان بلوط و انواع درختان و بوته های دیگر و کوه های سر به فلک کشیده است. مسیر پیمایش راه پاکوب مشخصی است که عبور از آن با فراز و نشیب های زیادی همراه است. در طول راه از بلندای کوه دره ای عمیق دیده می شود که رودخانه خروشان دم اسب در دل آن جریان دارد. رودخانه پس از طی مسیر تنگ وارد روستای کره بس می شود.

آبشار دم اسب شیراز

مسیر کوهپیمایی

مسیر آبشار گاهی از جداره کوه و گاهی نیز از کف دره و عبور از میان آب میباشد و گذر از کانالهای تنگ و مارپیچی به عرض ۲ تا ۴ متر که ارتفاع دیواره های اطراف آن به بیش از ۵۰ متر می رسد. طول دریاچه مسیر حدود ۲۰۰ متر است و حرکت در طول آن حدود یک ساعت طول می کشد که برخی افراد با تیوپ طول رودخانه را طی می کنند و برخی هم شنا را ترجیح میدهند. ادامه مسیر کوهپیمایی است. گذر از میان درختان خوشمزه انار نیز بخشی از این سفر است.

در بعضی نقاط می بایست به صورت دست به سنگ و با عبور از شکاف و تنوره هایی به صورت انفرادی ادامه مسیر داد. در داخل رودخانه نیز برای حفظ تعادل و امنیت افراد همراه معمولا نیاز به تجهیزات کوهنوردی از جمله طناب میباشد تا راحت تر این مسیر طی شود.

برای رسیدن به آبشار زیبا سختی هایی در طی مسیر گریبانگیر کوهنوردان و علاقمندان میشود اما خود آبشار با قامتی زیبا و خروشان تمام خستگی ها را بدر میکند و با پذیرفتن تن خسته عابران و مهمانان بر آبهای خروشانش، همه ناملایمات را جبران میکند. به این منطقه و کنار آبشار که می رسی عطر پونه همه جا را پر کرده و مارمولکها نیز به صدای موسیقی آبشار در رقص و جست و خیز هستند.

برای آشنایی بیشتر با شهر شیراز پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در شیراز را مطالعه بفرمایید.

نحوه دسترسی به آبشار دم اسب

تنگ دم اسب حدود ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز از جاده شیراز کازرون مسیرش هست. حدود ۱۵ کیلومتر از شیراز که خارج شدید باید وارد جاده ای فرعی شوید که ابتدای منطقه کوهمره سرخی واقع هست و از آنجا مستقیم تا رسیدن به روستای کره بس ادامه دهید. آنجا ماشین را پارک کنین و بزنین به کوه.

720 آبشار دم اسب

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    نزدیک قلاته … اما اینو بگم ک با ماشین نمیتونید برید ی یک ساعت تا ۱.۳۰ پیاده روی داره . ما ک نتونستیم بریم

    ۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *