جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

تاریخ بروزرسانی :
۳ اسفند ۱۴۰۱

سیری در شیراز می خواهد شما را با پایتخت فرهنگی ایران آشنا سازد . شهر شیراز به شهر شعر، ادب، باغ و گل و بلبل معروف است. شاعران معروف زیادی در این شهر زندگی می کردند و همین موضوع باعث شهرت جهانی شیراز به شهر شعر شده است . یکی دیگر از نمادهای این شهر باغ است . باغ در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شیراز نیز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌است.

شهر شیراز سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

معرفی شهر شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس و پنجمین شهر بزرگ و پر جمعیت ایران است. مساحت آن تقریبا معادل ۲۴۰ متر مربع بوده وجمعیت آن معادل ۱۵۶۵۵۷۲ نفراست.در گذشته این شهر با نام های شهراز، تیرازیس، خشتیوراز، شهرراز و شیرساز نیز شناخته می­شده است. اما نخستین باراز نام شبراز بر روی یکی از لوحهای سفالی در دوره ایلام مشاهده شده است .
شیراز از سمت شمال به شهرستان­های سپیدان و مرودشت، از قسمت غربی به شهرستان­ کازرون. از قسمت جنوبی به شهرستان­های فیروزآباد و جهرم و از قسمت شرقی به شهرستان­های استهبان و فسا منتهی می­شود. از نظر ناهمواری نیز می­توان گفت تقریبا تمامی دور تا دور شیراز را کوه­های بلند پوشانده اند. در قسمت شمالی شیراز کوه­های چهل مقام، باباکوهی، کوه پشت مله، کوه توسیاه و کوه دراک قرار دارند. در جنوب این شهر نیز کوه­های سبز پوشان و قره باغ قرار دارند. از مسائلی که موجب اهمیت بیش­تر این شهر می­شوند می­توان به قرار داشتن در مسیر تجاری داخل کشور به سمت بنادر جنوبی مخصوصا بندر بوشهر اشاره کرد.

شهر شیراز 1 سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

جاذبه های گردشگری شیراز

سعدیه

سعدیه نام یکی از جاهای دیدنی شیراز بوده که آرامگاه سعدی در آن قرار گرفته است. سعدی از شاعرهای محبوب و معروف قرن هفتم هجری بوده که آرامگاه آن هم‌اکنون مورد بازدید بسیاری از مسافران و گردشگران قرار دارد. بنای آرامگاه سعدی در سال ۱۳۳۰ ساخته شد و در سال ۱۳۵۳ به ثبت آثار ملی ایران رسید.
این مکان در گذشته خانقاه و محلی برای عبادت سعدی بود. به همین دلیل پس از مرگ در آنجا دفن شد. ترکیب دو سبک سنتی و مدرن در کنار هم بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و جلوه خاصی به این مکان بخشیده است. وجود حوض، درختان و گل‌های رنگارنگ هم بدون تردید در زیبایی سعدیه موثر بوده و نقش خاصی در آرامش بی‌بدیل این مکان ارزشمند داشته است. در سفر خود به شیراز حتما از آرامگاه سعدی بازدید کنید.
آدرس: شیراز، انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا

سعدیه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

حافظیه

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شاعرهای بزرگ ایرانی که القاب بسیاری اعم از لسان‌الغیب. ترجمان‌الاسرار و لسان‌العرفا را به خود اختصاص داده است، حافظ نام دارد. این شاعر از غزل‌سراهای بزرگ قرن هشتم هجری بوده و دیوان حافظ از آثار مشهور او به شمار می‌رود.حافظیه در شب بسیار زیباتر بوده و آرامش بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. نورپردازی این مکان فوق‌العاده بوده و وجود طاق هشت ضلعی بر روی آرامگاه حافظ بسیار تماشایی است. جالب است بدانید که معماری این بنا مربوط به دوره هخامنشیان و زندیه می‌شود. بر روی سنگ‌های مرمر آن، اشعار حافظ به شیوه‌ای زیبا کنده‌کاری شده است. بد نیست بدانید که مساحت این مکان در حدود ۲ هکتار بوده و در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است.
حافظیه علاوه بر مردم شیراز یک مامن آرام برای بسیاری از گردشگران و توریست‌ها به شمار می‌رود. قدم زدن در آن برای همیشه در حافظه شما ثبت خواهد شد. این مکان در اکثر روزهای سال شلوغ بوده و همواره یک یا چند نفر مشغول گرفتن فال حافظ برای شما هستند. شما می‌توانید در چایخانه حافظیه استراحت کرده و با وقت گذراندن در این مکان باشکوه لذت ببرید.
آدرس : شیراز، میدان حافظیه، آرامگاه حافظ

حافظیه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

آرامگاه شاهچراغ

یکی از مکان‌های مذهبی و ارزشمند شهر شیراز که مقبره دو تن از برادران امام رضا (ع) در آن قرار دارد، آرامگاه شاهچراغ است. این دو بزرگوار در قرن نهم هجری به شهادت رسیدند و معماری مقبره آن‌ها مربوط به دوران قاجاریه می‌شود.کاشی‌کاری، آینه‌کاری و گچ‌بری‌های شاهچراغ بسیار زیبا و خیره‌کننده بوده و هنر معماری ایران و ایرانی را به رخ همگان می‌کشد. کاشی‌های فیروزه‌ای این بنا واقع چشم‌نواز است و نورپردازی آن در شب تجربه یک حس ناب را در اختیار شما قرار خواهد داد. وجود یک حوض بزرگ فواره‌دار در قسمت مرکزی محوطه شاهچراغ بسیار تماشایی بوده که می‌تواند صحنه زیبایی را در مقابل چشمان همه ما رقم بزند.
این مکان مذهبی دارای دو در اصلی و دو در فرعی بوده و سالانه پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگرانی‌ست که برای زیارت وارد این آرامگاه می‌شوند. آرامش پراکنده شده در این مکان واقعا بی‌بدیل است، بنابراین توصیه می‌کنیم در سفر خود به شیراز حتما از آرامگاه شاهچراغ دیدن کنید.
آدرس : شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

شاهچراغ سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

باغ ارم

یکی از بهترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شیراز را می‌توان باغ ارم معرفی کرد که به نظر می‌رسد مربوط به زمان سلجوقیان می‌شود، اما بیشتر بناهای نیمه‌کاره آن در زمان ناصرالدین شاه به سرانجام رسید. زیبایی باغ ارم شیراز بدون اغراق خیره‌کننده بوده و حس زندگی را در شما زنده می‌کند.
وجود درختان مختلف اعم از نخل، سرو، اقاقیا، افرا، بید و سروناز و گل‌های خوش‌رنگ موجود در این باغ زیبا بیش از پیش بر محبوبیت آن افزوده و فضای آن را دل‌انگیز کرده است. جالب است بدانید که بلندترین درخت سرو شیراز در همین باغ قرار گرفته است و میوه‌هایی همانند سیب، به، گلابی، ازگیل، گردو، نارنج، زردآلو، بادام و خرما بر روی درختان این باغ به چشم می‌خورند.
وجود یک حوض طویل در قسمت میانی باغ ارم شیراز شما را تا کاخ قاجاری همراهی می‌کند و صدای آب جاری در آن قدم زدن را برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. زیبایی این باغ در فصل بهار و پاییز دوچندان می‌شود، به طوری که در فصل بهار بوی بهارنارنج و گل‌های بهاری به طور کامل محیط باغ را پر می‌کنند و در فصل پاییز هم رنگ نارنجی بی‌نظیر باغ از مقابل چشمانتان کنار نخواهد رفت.
آدرس : شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک مجموعه دانشگاه شیراز

باغ ارم سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

باغ دلگشا

یکی دیگر از باغ‌های قدیمی و اصیل شهر شیراز که در نزدیکی سعدیه قرار گرفته است، باغ دلگشا نام دارد. مساحت این باغ در حدود ۵٫۷ هکتار بوده و ساخت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. در داخل باغ یک عمارت ۳ طبقه‌ای مربوط به دوره قاجاریه بنا شده که تمام سقف آن از چوب بوده و آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های آن واقعا تماشایی است.
باغ دلگشا از درختان و گل‌های زیبایی برخوردار بوده و بیشتر درختان آن میوه می‌دهند. بیشترین درختی که در این باغ وجود دارد، درخت نارنج بوده و عطر بهارنارنج در فصل بهار به طور کامل در این باغ دلنشین می‌پیچد. باغ دلگشا از آب قنات سعدیه، آبیاری می‌شود و یک حوض بزرگ و زیبا هم دقیقا مقابل عمارت قرار گرفته است. جالب است بدانید که باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید و اولین کلاه فرنگی ایران هم در این باغ ثبت شد.
آدرس: شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان، باغ دلگشا

باغ دلگشا سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

باغ نارنجستان قوام

نارنجستان قوام یکی دیگر از باغ‌های دوران قاجاریه بوده و نام خود را از درختان نارنج بسیار زیاد در باغ و صاحب باغ یعنی محمدعلی خان قوام‌الملک که از ثروتمندان شیراز دوره قاجاریه بود، به دست آورده است. طراحی ورود به این باغ زیبا کاملا قرینه بوده و وجود دو ستون در ایوان بزرگ عمارت آن واقعا به زیبایی آن افزوده است.
ترکیب هنرهای گچ‌بری، آیینه‌کاری، کاشی‌کاری، منبت کاری، سنگ‌تراشی، مقرنس‌کاری و نقاشی در قسمت‌های مختلف عمارت قوام حیرت‌انگیز بوده و باغ نارنجستان را به یک باغ منحصر‌به‌فرد تبدیل کرده است. بد نیست بدانید که مساحت این باغ در حدود ۳۵۰۰ مترمربع بوده و زیربنای عمارت آن تقریبا ۹۴۰ مترمربع است.
وجود درختان زیبا و گل‌های رنگارنگ در قسمت میانی و اطراف باغ، بسیار روحیه‌بخش بوده و عطر دل‌انگیزی را در نارنجستان پراکنده می‌کنند. بد نیست بدانید که باغ نارنجستان قوام در سال ۱۳۳۵ به دانشگاه شیراز اهدا شد و هم‌اکنون به عنوان موزه مورد بازدید عموم قرار گرفته است.
آدرس : شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

باغ نارنجستان قوام سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

باغ جهان نما

این باغ در نزدیکی حافظیه قرار دارد و قدمت بسیار طولانی دارد. اینکه باغ‌ جهان‌نما دقیقا در چه دوره‌ای و توسط چه کسی ساخته شده است، مشخص نیست، اما کریم خان زند در دوره زندیان این باغ را مورد بازسازی قرار دارد و یک عمارت زیبای ۸ ضلعی درون آن ساخت.این عمارت دارای دو طبقه بوده و از ۴ شاه‌نشین و چندین اتاق برخوردار است. نمای عمارت جهان‌نما کاملا آجری بوده و بسیار باصفا است. راه ورود باغ تا رسیدن به عمارت کاملا سنگ‌فرش بوده و درختان فراوانی در دو طرف آن به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که باغ جهان‌نما هم‌اکنون در مالکیت مرکز صدا و سیمای شیراز قرار دارد.
آدرس: شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه، باغ جهان‌نما

باغ جهان نما سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

باغ عفیف آباد

یکی از بهترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی شیراز را می‌توان باغ عفیف‌آباد دانست که در سال ۱۲۸۴ توسط میرزا علی‌محمد خان قوام‎الملک دوم بنا نهاده شد. این باغ در حدود ۱۲۷ هزار مترمربع وسعت دارد و زیربنای آن معادل ۱۷ هزار مترمربع است.
باغ عفیف‌آباد در گذشته تفرجگاه پادشاهان بوده و هم‌اکنون شامل مجموعه‌ای از بخش‌های مختلف به نام‌های کاخ سلطنتی، موزه اسلحه‌های قدیمی و محوطه باغ می‌شود. وجود آبنمای فواره‌دار در قسمت میانی یک حوض بزرگ که در جلوی کاخ قرار دارد، فضای باغ را بسیار زیبا کرده و درختان و گل‌های رنگارنگ هم طراوت خاص به عفیف‌آباد بخشیده‌اند.
جالب است بدانید که این بنا هم‌اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگترین موزه‌های اسلحه خاورمیانه هم درون این باغ وسیع واقع شده است. توصیه ما به شما این است که در سفر خود به شیراز، بازدید از باغ عفیف‌آباد را در برنامه خود قرار دهید.
آدرس : شیراز، انتهای خیابان عفیف‌آباد

باغ عفیف آباد سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

ارگ کریم خان

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی شهر شیراز را می‌توان ارگ کریم‌ خان معرفی کرد. این ارگ در سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی توسط کریم خان زند ساخته شد و به ارگ کریم خان شهرت پیدا کرد. کریم خان زمانی که شیراز را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد، این ارگ تاریخی را برای محل زندگی خود در نظر گرفت.معماری این بنای آجری بسیار زیبا بوده و از بهترین مصالح برای آن استفاده شده است. ارگ کریم خان به شکل مربع بوده و چهار برج استوانه‌ای شکل در چهار گوشه آن واقع شده است که هر کدام ۱۲ متر ارتفاع دارد. برج شمال شرقی این ارگ در گذشته حمام بود و به دلیل وجود مخزن آب در آن، اندکی نشست کرده است.
جالب است بدانید که برج‌های ارگ کریم خان در گذشته به عنوان زندان استفاده می‌شد، اما هم‌اکنون به بنایی زیبا و خیره‌کننده تبدیل شده که بسیاری از گردشگران و حتی توریست‌ها از آن بازدید می‌کنند.
آدرس: شیراز، شمال شرق میدان شهدا

ارگ کریم خانی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

دروازه قرآن

معروف‌ترین و نام‌آشناترین جاذبه گردشگری شیراز، دروازه قرآن نام دارد. شهر شیراز در گذشته از ۶ دروازه برخوردار بود که هم‌اکنون تنها دروازه باقی‌مانده از این شهر، دروازه شیراز است. این دروازه توسط عضدالدوله دیلمی ساخته شد و بر روی آن قرآنی قرار دادند تا مسافران از زیر آن به سلامت عبور کنند.دروازه قرآن در زمان کریم خان زند مورد بازسازی قرار گرفت و به دستور ایشان یک اتاقک در بالای دروازه ایران ساخته شد تا دو قرآن نفیس که به قرآن هفده کیلوگرم معروف هستند، درون این اتاقک قرار بگیرند. این قرآن‌ها هم‌اکنون از دروازه شیراز به موزه پارس انتقال داده شدند. دروازه شیراز در شمال شرقی این شهر و بین دو کوه چهل مقام و باباکوهی قرار دارد.
این دروازه دقیقا در ورودی شهر شیراز واقع شده است، بنابراین کسانی که از جاده اصفهان – شیراز وارد این شهر می‌شوند، این بنا را مشاهده خواهند کرد. بنای دروازه قرآن بسیار زیبا و ارزشمند بوده و از شهرت خاصی برخوردار است. بد نیست بدانید که باغ جهان‌نما، آرامگاه خواجوی کرمانی و حافظیه که از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌روند، در فاصله کمی از دروازه شیراز قرار گرفته‌اند.
آدرس: شیراز، خیابان شیراز، ورودی شهر شیراز

دروازه قرآن سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

مسجد نصیر الملک

زیبایی واقعی و ترکیب درخشان رنگ‌ها را فقط می‌توانید در مسجد نصیرالملک شیراز تماشا کنید. این مسجد در زمره ۱۰ مسجد برتر دنیا قرار دارد و رنگین بودن آن زبان‌زد عام و خاص است. موسس این مسجد شخصی به نام میرزا حسنعلی خان نصیرالملک بوده و معماری آن توسط علی اکبر قوام‌الملک انجام گرفته است.
ساخت این مسجد مربوط به دوران قاجاریه می‌شود و یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. استفاده از آینه‌های رنگارنگ و کاشی‌های فیروزه‌ای در کنار طراحی بی‌نظیر بنا، بیانگر هنر و ذوق معمار این مسجد است. تابش آفتاب بر روی پنجره‌های رنگی مسجد و بازتاب آن بر روی کاشی‌های کف آن، تصویری حیرت‌‌آور و خارق‌العاده را مقابل چشمان شما رقم خواهد زد.
سعی کنید برای بازدید از این مسجد تاریخی، صبح و ساعت ۹ الی ۱۱ را انتخاب کنید، زیرا نور آفتاب در این ساعات در بهترین حالت خود به مسجد می‌تابد. عکاسی را در بازدید از این مسجد که یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود، از یاد نبرید.
آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عربان

مسجد نصیر الملک سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

بازار وکیل

مجموعه‌ای از حجره‌های سنتی شیراز را می‌توانید در بازار وکیل آن مشاهده کنید. بازار وکیل یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای شیراز بوده که توسط کریم خان زند ساخته شده است. بازار وکیل علاوه بر فروش کالاهایی همانند فرش، تابلو، طلا، لوازم خانه و سایر موارد، از طراحی و معماری مشهور و قابل توجهی هم برخوردار است، به همین دلیل از آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی شیراز یاد می‌شود. بهتر است بدانید که این بازار در روزهای جمعه تعطیل است.
آدرس: شیراز، خیابان زند

بازار وکیل سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

حمام وکیل

این حمام تاریخی را هم می‌توان در زمره جاهای دیدنی شیراز به حساب آورد، زیرا یکی از حمام‌های پیشرفته و مشهور تاریخ ایران به شمار می‌رود. این حمام در سال ۱۱۸۷ به دستور کریم خان زند ساخته شد. حمام وکیل از بخش‌های مختلفی همانند شاه‌نشین، گرم‌خانه، رخت‌کن و خزینه برخوردار بوده که مهم‌ترین قسمت آن شاه‌نشین است.
معماری و نقوش به کار رفته بر روی این بنا بسیار شگفت‌انگیز بوده و با نقاشی‌های از معراج پیامبر اکرم (ص)، نبردهای حضرت علی، عشق شیرین و فرهاد و بیژن و منیژه آراسته شده است، همچنین طراحی مجسمه‌هایی نمادین از افراد در حمام بسیار مورد توجه قرار دارد.
آدرس : شیراز، خیابان طالقانی

حمام وکیل سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

برای دیدنی بقیه جاهای دیدنی شیراز می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای شیراز

روستای قلات

این روستا از خوش آب و هواترین آبادی‌های نزدیک به شیراز است که در حدود ۲۵ کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد. طبیعت بکر و چشم‌نواز این روستا در کنار قدمت تاریخی آن، سبب ثبت‌نام روستای قلات به‌عنوان روستای تاریخی و طبیعی در آثار ملی ایران شده‌اند. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و در طول سال ورزشکاران زیادی برای کوهنوردی به این منطقه سفر می‌کنند. چشم‌انداز اروستای قلات در بلندی کوه‌های اطراف آن بسیار تماشایی است.نام روستای قلات را به‌عنوان روستای تاریخی و طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرده‌اند.
مسیر ورودی روستای قلات را سنگ‌فرش کرده‌اند و خانه‌ها به‌صورت پلکانی از خشت، گل و گچ بنا شده‌اند. کوچه باغ‌های این روستا را نیز درختان سربه‌فلک‌کشیده و تناور احاطه کرده‌اند و جویبارهای زلال از میان آن‌ها عبور می‌کنند. چهار درخت چنار کهنسال در مرکز روستای قلات به چشم می‌خورند که برای ساکنان این منطقه ارزش بالایی دارند.
از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در روستای قلات می‌توان به آبشارها و چشمه‌های این روستا اشاره کرد. رودخانه‌های «چشمه شتری» و «چشمه انجیری» در این منطقه جریان دارند و در فصل‌های بهار و تابستان بسیار پر آب می‌شوند. سه آبشار طبیعی نیز گرداگرد روستای قلات به چشم می‌خورند. اطراف رودخانه‌ها و آبشارهای این منطقه را گیاهان دارویی و معطر مانند پونه کوهی و آویشن پوشانده‌اند. با شروع فصل بهار درختان گیلاس این روستا شکوفه می‌دهند و زیبایی دو چندان به مناظر اطراف می‌بخشند.
آدرس : شمال غربی شیراز، بزرگراه شیراز یاسوج، جاده روستای قلات، روستای قلات

روستای قلات سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

روستای دشتک

روستای دشتک که آن را با نام «حصار دشتک» و «کتل» نیز می‌شناسند در دامنه کوهستان‌های شمالی شیراز قرار دارد. بر اساس شواهد موجود قدمت این روستا به بیش از چند هزار سال می‌رسد و روستای دشتک جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برجسته‌ای دارد.گرچه روستای دشتک از بهترین ییلاقات شیراز است، بازدید از آن در فصل‌های سرد سال نیز خالی از لطف نیست. در طول فصل پاییز این روستا و طبیعت اطراف آن رنگارنگ و تماشایی می‌شوند و طبیعت دوستان زیادی برای عکاسی و لذت از چشم‌اندازهای طبیعی این منطقه به این روستا سفر می‌کنند.
خانه‌های روستای دشتک با خشت و گل و به‌صورت پلکانی ساخته شده‌اند. آب و هوای این روستا با مناطق اطراف آن فاصله زیادی دارد و از بدو ورود به مناطق نزدیک به آن، خنکی هوا را احساس خواهید کرد. اطراف روستای دشتک را سبزه‌زارها، چشمه سارها و آبشارهای زیبا پوشانده‌اند. در مرکز این روستا چنار کهنسالی به چشم می‌خورد که قدمت آن در حدود چهار هزار سال است.
از مهم‌ترین چشمه‌های اطراف روستای دشتک می‌توان به «سی چال»، «بابا جمال»، «آب چغور» و «بید چنگ» اشاره کرد. چشمه‌های آب معدنی اطراف این روستا نیز خواص درمانی زیادی دارند. مسیر پلکانی با هزار و ۲۰۰ پله در این روستا کتل نام دارد و از دیدنیهای تاریخی این منطقه است. ۶ آسیاب قدیمی نیز در روستای کتل از سال‌های دور باقی مانده‌اند.
آدرس : شمال شیراز، جاده پرسپولیس، روستای درودزن، جاده روستای دشتک، روستای دشتک

روستای دشتک سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

روستای چهل چشمه کرونی

این روستا که به چهل چشمه معروف است اما برای تشخیص دو روستای دیگر که به همین نام می باشد این روستا را چهل چشمه کرونی نامیدند. مسیر راه چهل چشمه کرونی پس از روستای خان زنیان، در ۴۰ کیلومتری غرب شیراز از جاده شیراز کازرون جاده فرعی روستای چهل چشمه کرونی در سمت راست جدا شده و پس از حدود دو کیلومتر به این روستا خواهید رسید.
در گذشته ای نه چندان دور هر جمعه این روستا مکان تفریحی بود اما به دلیل راه سازی بسیاری از این منظره های زیبا را از بین بردند اما در حال حاضر هنوز هم افراد زیادی برای تفریحی در این روستا جمع می شوند.جمعیت این روستا طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۰۱۰ نفر بوده است .روستایی که به گفته کرونی رییس شورای اسلامی روستا اکنون به غیر از افراد مسن و کودکان و دارندگان مدارک تحصیلات بالای این روستا همه اکنون شاغل شده اند.

روستای چهل چشمه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

روستای آب زنگی شیراز

این روستا یکی از روستاهای بسیار بکر و دیدنی است که از توابع شهرستان شیراز بوده و یکی از کهن‌ترین چشمه‌های شیراز را در خود جای داده است. قنات این روستا در سال ۵۶۰ هجری توسط مظفرالدین زنگی بنا شده و آب چشمه پاک و جوشان آن نیز تاکنون در یک کیلومتری دروازه قرآن جاری است. وجود حوضچه کوچک این چشمه معروف، طراوت و سرسبزی دلپذیری به روستا بخشیده است.

آب زنگی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

روستای کره بس شیراز

این روستا در دهستان کوهمره سرخی و در حصاری از جاذبه‌های بهشتی شیراز قرار گرفته است. کوهمره سرخی و آبشار مشهور آن را باید ببینید. منطقه بزرگی از توابع شیراز که اعجاز طبیعت را در خود جای داده‌اند. تنگه دم اسب در نزدیکی روستای کره بس شیراز ترکیب شگفت انگیزی از دریاچه و رودخانه و آبشار در دل کوه است. سنگ‌ها و صخره‌های بشدت بزرگ این تنگه هر تماشاگری را به هیجان وا می‌دارد. برای دسترسی به این منطقه سحر‌انگیز باید ۴۰ کیلومتر از شیراز دور شوید.
روستای کره بس از توابع ارژن شیراز است و در عین سادگی کلافی پیچیده از مناظر بکر و رویایی دارد. تصور کنید که ماجراجویی در مسیر یافتن این زیبایی‌ها چقدر هیجان‌انگیز و به یادماندنی خواهد بود. در مسیر یافتن آبشار قدیمی دم اسب مسیری تنگ و صخره‌ای که پر از پوشش گیاهی معطر است را پیش رو دارید. در انتهای مسیر به بهشتی کوچک در روی زمین خواهید رسید. فراموش نکنید که این صحنه‌های باور‌نکردنی را ثبت کنید.

%name سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

غذاهای محلی شیراز

دو پیازه آلو

این غذا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین غذاهای سنتی شیراز دانست که طرز تهیه آن بسیار ساده است و خیلی سریع آماده می‌شود.مواد اصلی این غذای محلی شامل: سیب زمینی آب پز، پیاز، گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی و ادویه می‌شود، اما برخی برای خوش‌طعم شدن هر چه بیشتر، به دو پیازه گوشت هم اضافه می‌کنند.شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که آلو در کدام مرحله از غذا باید به آن افزوده شود؟ باید بگوییم هیچوقت، زیرا آلو در زبان شیرازی به معنای سیب زمینی است و این مسئله بسیاری از افراد غیرشیرازی را به هنگام شنیدن نام این غذا به اشتباه می‌اندازد.
دو پیازه آلوی شیرازی در عین سادگی بسیار لذیذ و خوشمزه است و در اغلب مواقع در وعده شام و با نان صرف می‌شود.

دو پیازه آلو سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

کلم پلو شیرازی

یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز که بسیار لذیذ بوده و طرفداران زیادی دارد، کلم پلو شیرازی است. محتویات این غذا شامل کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌های معطر همانند تره، ریحان، ترخون و شوید است. برای تهیه کلم پلو، کلم قمری را خرد کرده و با پیاز تفت می‌دهند، سپس سبزی‌های معطر و ادویه را به آن اضافه می‌کنند. در ادامه پس از آبکش کردن برنج، مواد فوق را با برنج مخلوط می‌کنند.در تابه دیگر گوشت چرخ شده را که از قبل با آرد نخودچی و ادویه ورز داده و قل‌قلی کرده‌اند با روغن و کمی آبلیمو سرخ کرده و در انتها به غذا اضافه می‌کنند.
طعم کلم پلو شیرازی بسیار لذت‌بخش است و در زمره غذاهای باکیفیت و سالم قرار دارد. جالب است بدانید که این غذا علاوه بر شیراز در بسیاری از شهرهای ایران هم تهیه می‌شود، اما غذای اصیل شیرازی به شمار می‌رود. کلم پلو معمولا با ماست و سبزی خوردن محلی سرو می‌شود.

کلم پلو شیرازی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

قنبر پلو

این غذا را می‌توان در زمره غذاهای سنتی شیراز به حساب آورد که بیشتر در مجالس و مهمانی‌ها طبخ می‌شود. مواد اصلی این غذا شامل برنج، گوشت چرخ کرده، مغز گردو، پیاز، انار یا رب انار، آرد نخودچی، کشمش و ادویه هستند.برای تهیه این غذا باید مغز گردو، پیاز، رب انار و کشمش را با هم مخلوط کرده و با گوشت چرخ کرده هم کوفته قل‌قلی‌های ریز درست کنیم. سپس برنج را آبکش کرده و از مخلوط مواد و گوشت قل‌قلی ما بین آن بریزیم. طعم این غذا به دلیل وجود انار و کشمش ملس بوده و شیرین یا ترش کردن آن به ذائقه شما بستگی دارد.
بد نیست بدانید که به جای کشمش می‌توان از خرما یا شیره انگور هم برای شیرین کردن این غذا استفاده کرد. قنبر پلو شیراز بسیار خوشمزه بوده و صرف آن در کنار سالاد شیرازی قطعا آن را دلچسب‌تر خواهد کرد.

قنبر پلو سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

شیرازی پلو

یکی از زیباترین و اشتهاآورترین غذاهای محلی شیراز را می‌توان شیرازی پلو معرفی کرد که علاوه بر طعم، از ظاهر بی‌نظیری هم برخوردار است.شیرازی‌ها در این غذا از برنج، مرغ، بادمجان، ماست، زرشک، زعفران و ادویه استفاده کرده و در کنار آن سالاد شیرازی سرو می‌کنند.شیرازی پلو پای ثابت سفره در مهمانی‌ها و جشن‌ها بوده و بسیار محبوب و پرطرفدار است. برای تزیین این غذای خوشمزه می‌توان علاوه بر زعفران و زرشک از خلال پسته و خلال پوست پرتقال یا نارنگی هم استفاده کرد. در سفر خود به شیراز حتما شیرازی پلو را امتحان کنید.

شیرازی پلو سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

قورمه به

شیراز غذاهای شیرین بسیاری دارد، اما خورشت قورمه به آن را نمی‌توان از دست داد. قورمه به یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز بوده که مواد اصلی آن را به، شکر، گوشت، پیاز، زعفران و ادویه تشکیل می‌دهند.این خورشت در زمره غذاهای شیرین به شمار رفته و وجود میوه به، طعم لذیذی به آن بخشیده است. اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، حتما خورشت قورمه به را امتحان کنید.

به قورمه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

شکر پلو

یکی دیگر از غذاهای شیرین شیراز که نام آن کاملا این مسئله را تایید می‌کند، شکر پلو است. این غذا در میان شیرازی‌ها بسیار محبوب است و شکر، برنج، خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست نارنگی و زعفران مواد تشکیل‌دهنده آن به شمار می‌روند.طرز تهیه شکر پلو بدین شکل است که شکر را با آب و زعفران حل کرده و این شربت را قبل از دم کشیدن برنج به آن اضافه می‌کنند. خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست نارنگی هم برای تزیین استفاده می‌شوند. شکر پلو اغلب با خورشت قیمه سرو می‌شود.

شکر پلو سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

از دیگر غذاهای محلی شیراز می توان به هویج پلو، یخنی نخود ،رب پلو ، اشکنه ، کوفته هلو ،لوبیا پلو ، دمپختک ، آش سبزی ، آش ماست ، کوفته سبزی و… اشاره کرد.

هتل های شیراز

هتل بزرگ شیراز

بر فراز سلسله جبال شمال شرقی شیراز، هتل پنج ستاره بزرگ شیراز و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده است. ساختمان هتل با اشراف به دروازه قرآن و باغ‌های شیراز، نزدیکی به اماکن تاریخی تخت جمشید، حافظیه و آرامگاه سعدی و همچنین امکان دسترسی آسان به فرودگاه و شاهراهای اصلی کشور مکانی فوق‌العاده برای اقامت در این شهر است. عالی‌ترین درجه خدمات گردشگری را این هتل به مهمانان خود ارائه می‌کند. هتل با معماری خاص با پنجره‌های سرتاسری بزرگ، شبیه به یک کشتی مجلل است. هتل بزرگ شیراز با زیربنایی معادل ۴۰ هزار متر مربع در ۱۴ طبقه در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و یکی از لوکس‌ترین هتل‌های شیراز به شمار می‌آید.
آدرس : شیراز، جنب دروازه قرآن

هتل بزرگ شیراز سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

هتل چمران شیراز

هتل پنج ستاره چمران شیراز در یکی از خوش آب و هواترین مناطق شیراز در قصرالدشت قرار دارد. این هتل که به‌عنوان بلندترین هتل شیراز شناخته می‌شود، دارای ۳۰ طبقه و ۲۵۰ واحد اقامتی در قالب اتاق و سوئیت است. هتل چمران در سال ۱۳۸۹ در شیراز ساخته شده است و با چیدمان و دکوراسیونی متفاوت، اقامتی راحت را به گردشگران ارائه می‌کند. جالب است بدانید که این هتل، یکی از پنج هتل مرتفع در حال حاضر ایران است. تمام واحدهای اقامتی این هتل مجهز به انواع امکانات رفاهی مانند تلویزیون با قابلیت دریافت تمام کانال‌های دیجیتال داخلی، تلفن، سرویس بهداشتی فرنگی، مینی‌بار، اینترنت بی‌سیم رایگان و یخچال هستند.
کافی‌شاپ ایتالیایی، رستوران داوینچی با غذاهای ایتالیایی، کافی‌شاپ با چشم‌اندازی از شهر در طبقه ۲۳، کافه‌ رستوران سنتی باربد، رستوران شمالی گیلاک واقع در طبقه سوم با سرو انواع غذاهای شمالی، رستوران پانوراما در طبقه ۲۴ (بام هتل)، فست‌فود، بانک، آسانسور، خانه‌داری ۲۴ ساعته، خدمات پزشکی، خشکشویی، صندوق امانات، آرایشگاه آقایان و بانوان، آتلیه عکاسی، خدمات ویژه معلولین، مجموعه تجاری، سالن‌های چندمنظوره در طبقات ۲۱ و ۲۲ با مساحتی حدود ۸۰۰ متر مناسب جشن‌ها، مراسم و همایش‌ها، سالن ورزشی، استخر، سونا و جکوزی، حمام مغربی، ماساژ دکتر فیش، آروماتراپی (ماساژ با روغن‌های معطر گیاهی)، فضای سبز، کانتر گردشگری و پرسنل مجرب و کارآزموده از جمله امکانات هتل چمران شیراز هستند.
آدرس :شیراز، بلوار چمران

هتل چمران سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

هتل زندیه شیراز

هتل پنج ستاره و مجلل زندیه یکی از بهترین و نوسازترین هتل‌های شیراز است که در بهار سال ۱۳۹۴ در حریم مجموعه زندیه افتتاح شد. معماری این هتل هفت طبقه با زیربنای ۹۰۰ متر مربع از هنر معماری اصیل و سنتی ایران الهام گرفته است. هتل زندیه دارای ۷۵ فضای اقامتی (اتاق یک تخته و دو تخته و سوئیت بیزینس، سوئیت هانی مون، سوئیت زندیه و سوئیت لوکس) است و امکان میزبانی از ۱۵۰ نفر را دارد. تمام اتاق‌های هتل زندیه شیراز مجهز به امکانات مدرن مورد نیاز مهمانان از جمله IPTV، صبحانه، یخچال، پاورسوئیچ، مبلمان، چای ساز، بالکن، کمد لباس، تلفن در اتاق، سیستم تهویه مطبوع در اتاق، صندوق امانات داخل اتاق و اینترنت رایگان هستند.

هتل زندیه دارای خدمات و امکاناتی چون حیاط باغ، حمام سنتی ایرانی، مینی‌بار، خانه‌داری ۲۴ ساعته، تاکسی‌ سرویس، کافی‌نت، خشکشویی، سالن بدن‌سازی، استخر، سونا و جکوزی، ویتامین‌سرا، سالن همایش، سالن چند‌منظوره (با ظرفیت ۱۵۰ نفر مناسب برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها)، فروشگاه صنایع‌دستی، دو رستوران سنتی و کلاسیک با دکوراسیون‌های متفاوت و بسیار زیبا و همچنین یک کافی‌شاپ در کنار لابی با امکان سرو انواع نوشیدنی‌های گرم، سرد و سنتی و پارکینگ با ظرفیت ۸۰ خودرو است.
آدرس :شیراز، خیابان هجرت

هتل زندیه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

هتل پارس شیراز

هتل پنج‌ستاره پارس یکی از مجلل‌ترین هتل‌های شیراز و زیرمجموعه هتل‌های آریا است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ در خیابان کریم خان آغاز کرد. این هتل بین‌المللی دارای ۹ طبقه و ۱۸۸ باب اتاق مدرن (اتاق دو تخته دبل، توئین و رویال)، ۲۷ سوئیت مجلل و دو دستگاه آپارتمان است و از دو برج در کنار هم تشکیل می‌شود. هتل پارس شیراز در یک موقعیت مکانی عالی در مرکز شهر قرار دارد و مهمانان می‌توانند به‌راحتی به مراکز تفریحی، تجاری و بهترین رستوران‌های شیراز دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، تجهیزات مدرن اتاق‌ها و سوئیت‌ها، کارکنان حرفه‌ای و آموزش دیده و معماری زیبا از جمله دلایلی هستند که این هتل را تبدیل به مکانی فوق‌العاده برای اقامت می‌کنند.

رستوران لوتوس هتل پارس در طبقه سیزدهم و مشرف به شهر شیراز، رستوران گل سرخ با سرو انواع غذاها، رستوران آفریقایی آکاسیا، اولین رستوران آفریقایی در ایران با دکوراسیون خاص و منحصربه‌فرد با سرو غذاهای کاملا استثنایی و متفاوت همراه با موسیقی زنده، رستوران و کافی‌شاپ ایتالیایی، کافی‌شاپ پامچال و تریای آبشار با خدمات ۲۴ ساعته، قنادی، دو سالن مروارید و زمرد برای برگزاری انواع سمينارها، کنفرانس‌ها و مجالس مختلف، سالن برلیان برای برگزاری ملاقات‌های کاری و مهمانی‌های خصوصی، مجموعه استخر، سونای خشک، جکوزی، حوضچه آب سرد و یک سالن بدن‌سازی با اتاق ماساژ، آموزش یوگا، مرکز خرید، فروشگاه و آرایشگاه از جمله امکانات و خدمات رفاهی هتل لوکس پارس شیراز هستند.
آدرس:شیراز، خیابان کریم خان زند

هتل پارس سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

هتل هما شیراز

هتل پنج ستاره هما، زیرمجموعه گروه هتل‌های بین‌المللی هما یکی از قدیمی‌ترین و بهترین هتل‌های شیراز است که از سال ۱۳۵۱ در این شهر فعالیت می‌کند. این هتل هشت طبقه دارای ۲۳۲ واحد اقامتی (اتاق های استاندارد، رویال و دوتخته) با چشم‌اندازی دیدنی از کوه‌های بلند اطراف و باغ زیبای مجاور است و در یکی از بهترین مناطق شیراز و در مجاورت بوستان آزادی قرار دارد.

از امکانات رفاهی هتل هما می‌توان به سونای بخار، جکوزی، میز پینگ‌پونگ، استخر سرپوشیده، بوفه كنار آب، صفحه شطرنج، سالن بدن‌سازی، زمین تنیس، پارک تفریحی ویژه کودکان، آرایشگاه، خودپرداز، آتلیه، صرافی، اتاق چمدان، کتابخانه، سالن‌های همایش و کنفرانس، پارکینگ با ظرفیت ۱۳۰ خودرو و خشکشویی اشاره کرد. رستوران‌های پرنیان و گلستان با سرو غذاهای ایرانی و بین‌المللی و همچنین کافی‌شاپ این هتل، تجربه سفر شما به شیراز را تکمیل می‌کنند.
آدرس: شیراز، خیابان مشكین فام، جنب پارک آزادی

هتل هما شیراز سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

بوتیک هتل الیزه شیراز

بوتیک هتل چهار ستاره الیزه با ایده «هتلی متفاوت در شیراز» در سال ۱۳۹۳ در منطقه‌ معالی‌آباد با بافت تجاری و مسکونی ساخته شد. این هتل به شاه‌راه‌های اصلی شهر و مراکز حمل ‌و نقل عمومی بسیار نزدیک (فاصله پنج دقیقه با مترو) است و به همین دلیل، گردشگران می‌توانند به‌راحتی در شهر شیراز به گشت و گذار بپردازند. هتل الیزه با فضای صمیمی و آرام و با امکانات و خدماتی در سطحی بین‌المللی دارای ۶۸ مکان اقامتی یک نفره، دو نفره و اتاق سوئیت با معماری و دکوراسیونی مدرن است که در همه آن‌ها صبحانه، سرویس چای، آب معدنی و اینترنت رایگان است.
آدرس:شیراز، معالی آباد، کوی پزشکان، پلاک ۲۰

هتل الیزه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

هتل پارسیان شیراز

این هتل در بلوار کریم خان زند در مرکز شهر قرار دارد و با ۶۱ واحد اقامتی شامل اتاق‌های دو تخته دبل و توئین و همچنین سوئیت‌های سه نفره و چهار نفره می‌شود. لازم است بدانید هتل امکان میزبانی از ۱۳۱ نفر را دارد در سال ۱۳۷۱ افتتاح و جهت ارتقای کیفیت خدمات در سال ۱۳۹۶ بازسازی شد.
کافی‌شاپ، رستوران‌های پارسه و نارنجستان با سرو انواع غذاهای محلی، فرنگی و ایرانی، غرفه صنایع دستی، پارکینگ با ظرفیت ۲۰ خودرو، اینترنت بی‌سیم رایگان و سالن همایش جهت برگزاری انواع جلسات و نشست‌های کاری و پرسنل مجرب از جمله امکانات این هتل پنج طبقه هستند.
آدرس:شیراز، خیابان زند، خیابان رودكی

هتل پارسیان سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

سوغات شیراز

مسقطی شیرازی

شیرینی مسقطی شیرینی شناخته‌شده و خوشمزه‌ای است که انواع آن در شهرهای مختلف کشور تهیه می‌شود. مسقطی را با نشاسته و شکر و زعفران درست می‌کنند. تفاوت انواع مسقطی شیراز در طعم‌دهنده‌ای است که روی آن می‌ریزند. روی برخی از مستقطی‌‌ها را با آجیل پر می‌کنند که آن را بسیار لذیذ خواهد کرد، روی برخی از آن‌ها گلپر می‌ریزند و برخی هم بادام یا پسته.

مسقطی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

یوخه

یکی دیگر از شیرینی‌های سوغات شیراز یوخه است. یوخه را با خمیری نازک درست می‌کنند. چند لایه از این خمیر را دور هم می‌پیچند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌ریزند.

یوخه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

کلوچه شیرازی

احتمالا با شنیدن نام کلوچه منتظر یک شیرینی شبیه به کلوچه‌های شمالید. اما اشتباه می‌کنید. کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است. البته نان برنجی شیراز یا همان کلوچه شیرازی با نان برنجی کرمانشاه فرق دارد.

کلوچه شیراز سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

بادام سوخته

بادام سوخته هم نوعی شیرینی سوغات شیراز است. برای تهیه بادام سوخته بادام را با آب و شکر می‌جوشانند. و این روند ادامه پیدا می‌کند تا آب بخار و شکر بلوری شود. در برخی موارد، برای خوش طعم‌تر شدن، روی بادام‌ها کنجد هم می‌ریزند.

بادام سوخته سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

فالوده شیرازی

همانطور که می دانید فالوده شیرازی، یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه این شهر است. اگرچه نمی‌توانید فالوده را از شیراز به سایر شهرها سوغات ببرید، اما خودتان حتما امتحان کنید. فالوده شیرازی خوب و خوش‌مزه را پشت ارگ کریم‌خانی می‌یابید.

فالوده شیرازی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

حلوا شیرازی

این حلوا شیرازی هم مثل فالوده است، و بعید است بتوانید سوغات بیاورید ولی خب خودتان می‌توانید همان جا نوش جان کنید. حلوا شیرازی را در رستوران‌ها سفارش دهید، مخصوصا بعد از میل‌کردن کلم‌پلو شیرازی معروف.

حلوا شیرازی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

صنایع دستی شیراز

خاتم کاری

صنعت خاتم‌کاری شیراز از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی کشور داشته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن باعث شده است که در کنار خاتم‌کاری اصفهان و سایر نقاط کشور بدرخشد. این هنر در گذشته روی آثاری مانند منبر مسجد جامع عتیق شیراز با بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت و درهای چوب گردو با روکش استخوان از استاد حبیب الله خلق می‌شدند. شهر شیراز از دوره صفویه به هنر خاتم‌کاری معروف بوده و ازاین‌رو، مهم‌ترین مرکز خاتم‌کاری ایران به حساب می‌آید. خاتم شیراز به‌خاطر کیفیت مناسب، طرح‌های منحصربه‌فرد و مواد اولیه مرغوب، جایگاه ویژه‌ای در این صنعت و هنر داشته است.
از ویژگی‌های متمایز خاتم‌کاری شیراز می‌توان به استفاده از ورقه چوبی نازک و نرم در پشت خاتم برای آسترکردن، به کارگیری چسب مرغوب سریشم در کلیه مراحل، سطح صاف و صیقلی کار و نبود فضای خالی بین خاتم‌ها، یکنواختی رنگ و مصالح به کار رفته، ماندگاری و ثبات رنگ و شکل خاتم در گذر زمان، ترمیم‌ها و بتونه‌کاری‌های ناملموس روی سطح محصولات خاتم‌کاری، قرینگی طرح و نقش در سطح کار اشاره کرد.

خاتم کاری سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

معرق کاری

هنر معرق از جمله صنایع دستی قدیمی در ایران و همین طور شیراز محسوب می‌شود. که طبق اسناد و مدارک، زادگاهش هند بوده و به دست هنرمندان و صنعتگران ایرانی تکامل یافته است. این هنر در ابتدا تلفیقی از چوب و فلز بود؛ اما معرق‌سازان هنرمند ایرانی به‌جای یک نوع چوب، به استفاده از انواع چوب با رنگ‌های مختلف پرداختند. در حقیقت، معرق با برش‌های چوب به اشکال مختلف معنا پیدا می‌کند و از سال ۱۳۳۴ تنوع رنگی بیشتری در معرق‌کاری به کار گرفته شد و سبک جدیدی با استفاده از مواد شیمیایی به وجود آمد که دیگر محدود به چند رنگ خاص نبود.

معرق کاری سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

نقره کاری

هنر نقره کاری شیراز، از روزگاران گذشته در این دیار رواج داشته و شامل نقوشی مانند گل نرگس، زنبق، پنج پر، عنبر بو و گل سرخ می‌شود. که این طرح‌ها را در هیچ گوشه‌ای از ایران پیدا نخواهید کرد. طرح‌های دیگری همچون نقش فروهر، اساطیر شاهنامه، پادشاهان هخامنشی، لیلی و مجنون و… نیز در میان آثار هنری به چشم می‌خورد. این هنر در تهیه سرویس چای‌خوری، گلدان، شمعدان، زیورآلات و لوازم تزیینی به کار می‌رود. نقره‌کاری شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که با فلز نقره و شکل‌دهی آن انجام می‌شود. نقره‌کاری شیراز دارای عیار بالای ۹۰ است و از همین رو، قیمت بالاتری نسبت به آثار هنری مشابه در سایر استان‌ها دارد.

نقره کاری سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

جوک کاری

هنر جوک‌کاری (javak)‌ از هنرهای وابسته به چوب است که شباهت زیادی به خاتم‌کاری دارد. این صنایع دستی با استفاده از دو تا سه رنگ چوب و کنار هم گذاشتن قطعات کوچکی با مقطع‌های مثلثی‌شکل انجام شده که منجر به تشکیل مستطیل و لوزی می‌شود. از آنجا که می‌توان هر طرحی را با نقوش هندسی ایجاد کرد. تنوع طر‌ح‌های این هنر بسیار زیاد است و در تزیین در، مبلمان، قاب‌های منبت، خاتم و معرق به کار می‌رود. هنرمند برای تهیه یک اثر باید دقت و ظرافت بالایی داشته باشد تا نقوش را در کنار هم جای دهد و طرح‌های پیچیده هندسی را خلق کند. در هنر جوک کاری از مصالحی چون چسب، نخ، مواد محافظ پوشاننده و انواع چوب‌ شامل چوب نارنج، عناب، گردو، فوفل و کاج استفاده می‌شود.
یکی از تفاوت‌های جوک با خاتم این است که فقط برای روکار استفاده نمی‌شود. گاهی اوقات به‌شکل جازنی و حتی به‌صورت یک شیء مستقل ساخته می‌شود. همچنین مواد مصرفی جوک فقط چوب است. هرچند در خاتم، علاوه بر چوب از مواد دیگری مانند فلز و استخوان استفاده می‌شود. ضمن اینکه در جوک‌کاری، مثلث‌ها و قطعات سازنده برگه‌ها بزرگ‌تر بریده می‌شوند و در نتیجه برگه‌های جوک پهن‌تر از خاتم هستند.

جوک کاری سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

قلمزنی

هنر قلمزنی، هنر جذاب دیگری است که با استفاده از قلم و چکش انجام می‌شود و در فهرست هنرهای فلزکاری قرار می‌گیرد. هنرمند برای قلمزنی باید نقش و نگارهای مختلف را روی فلزهایی مانند مس، نقره، طلا و برنج حکاکی کند. شهر شیراز در زمینه آثار قلمزنی خود شهرت دارد و طرح‌های زیبایی از تخت جمشید تا گل و مرغ و تصاویری از شاهنامه به وضوح در بسیاری از آن‌ها به چشم می‌خورد.
قلمزنی روی فلز دارای سبک‌های مختلفی است که در شیراز به سبک به جا مانده از اقوام سکاها، هخامنشیان و ساسانیان انجام می‌شود. در نتیجه از زیبایی خاصی برخوردار است. قلمزنان با چکش‌های مخصوص و قلم‌های متناسب با هر نقش و نگار، نقوش زیبایی خلق می‌کنند. از ویژگی‌ قلمزنی شیراز می‌توان به کار روی فلزات مختلف از جمله طلا، نقره، مس، برنج و دیگر فلزات اشاره کرد. گرچه کار روی فلز نقره، شهرتی جهانی برای هنرمندان شیرازی به‌ همراه آورده است.

قلمزنی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

کاشی هفت رنگ

هنرکاشی هفت رنگ یکی از مهم‌ترین صنایع دستی شیراز است که به معماری دوران اسلامی تعلق دارد. برای تهیه این کاشی، كاشی‌های لعاب‌دار سفيد کنار هم چیده شده و با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی می‌شود. پس از طراحی و رنگ‌آمیزی، روی آن لعاب می‌خورد و در کوره قرار می‌گیرد تا آماده نصب ‌شود.
استفاده از نقش گل و مرغ، کاشی هفت رنگ شیراز را از سایر کاشی‌های هفت رنگ متمایز کرده است
در این نوع کاشی‌ها اغلب از رنگ‌های سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی استفاده می‌شود که عموما برای مکان‌های تاریخی و متبرکه کاربرد دارد. مهم‌ترین ویژگی کاشی هفت رنگ شیراز، كيفيت و تركيبات خاص لعاب آن است؛ ضمن اینکه استفاده از نقش معروف «گل و مرغ» نیز آن را از سایر کاشی‌های هفت رنگ متمایز کرده است.
نمونه‌های این سبک هنری را می‌توان در مسجد نصیرالملک به نظاره نشست که جذابیتی دوچندان به آن بخشیده‌اند. همچنین هنگام بازدید از مسجد وکیل، عمارت نارنجستان و باغ عفیف آباد در شیراز نیز کاشی‌های هفت‌ رنگ خودنمایی می‌کنند.

کاشی هفت رنگ سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

از دیگر صنایع دستی شیراز می توان به منبت کاری ، فرش بافی ، گبه ،گلیم ، جاحیم ، گیوه ،نمدمالی ، سفالگری ،میناکاری ، شیشه گری ، مینیاتور ، نقاشی گل و مرغ و… اشاره کرد.

رستوران های شیراز

رستوران سنتی شرزه

قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین رستوران شیراز. همین عنوان‌ها به قدری جذاب هستند که مطمئن شوید اینجا ارزش حداقل یک بار امتحان را دارد. هرچیزی که می‌توانید از یک رستوران سنتی بخواهید در اینجا پیدا ‌می‌کنید. رومیزی‌های ترمه با طرح و رنگ‌هایی که فضای سرو غذا را با نشاط کرده‌اند. رستورانی دوطبقه با مساحتی بزرگ که شاید فقط در روز‌های عید شلوغ بشود و کفاف مشتری‌ها را ندهد.غذاهای سنتی از انواع کباب و جوجه تا سنتی‌ترین غذاهای شیراز در سینی‌های فلزی وظروف مسی سرو می‌شوند. گفتنی نیست که لازم نیست بابت کیفیت غذاهای اینجا نگران باشید.
آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان طالقانی، خیابان مسجد وکیل

رستوران شرزه سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

رستوران سنتی کته ماس

این رستوران ورودی باشکوهی ندارد و نام آن را به سادگی فقط روی تابلویی کوچک می‌بینیم. ورودی رستوران راه‌پله‌ای باریک با دیوارهای آجری است که به فضایی بزرگ و دل‌نشین ختم می‌شود. گوشه و کنار راه‌پله با گلدان‌های سفال و لوسترهای سنتی مزین شده. لباس‌های سنتی کارکنان رستوران نیز با نهایت دقت و سلیقه انتخاب شده اند. حوضچه‌های کوچک با دیواره‌های آجری روی کف‌های کاشی کاری شده، سقفی بلند با نقش و نگارهای زیبا و میز و صندلی های چوبی، همگی به ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه کمک کرده است.
آدرس: استان فارس، شیراز، سه‌راه نمازی، طبقه زیرین هتل سعید.

رستوران کته ماس سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

رستوران خانه سنتی پرهامی

حالا که گذرتان به مسجد و بازار وکیل افتاده با کمی قدم زدن در آن اطراف به خانه پرهامی می‌رسید. خانه‌ای به ۲۰۰ سال قدمت که در اوج زیبایی و سادگی، خاطرات شیرین خانه‌های قدیمی را مرور می‌کند. حوض‌ فیروزه‌ای پر از ماهی، پنجره‌های شش گوشه رنگی، درهای چوبی و اتاق‌های تو در تو که حالا با چیدمانی خوش سلیقه میزبانی بی‌نظیر برای شماست.الحق که صاحبان کنونی این خانه سنگ تمام گذاشته‌اند. گل و گیاه‌هایی که در هر گوشه و کنار خانه به چشم می‌خورد به همراه میز و صندلی‌های ساده فضایی خاطره‌انگیز را برای شما خلق کرده‌اند.
آدرس: استان فارس، خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه احمدی گود عربان، ضلع مقابل مسجد نصیرالملک

رستوران پرهامی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

باغ رستوران خوشا شیراز

فضای این رستوران نسبت به قبلی‌ها بزرگتر است. مساحتی بزرگ و زیبا به همراه پارکینگ که خیال شما را از بابت جای پارک راحت می‌کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که از بین نشستن در فضای سرباز و میان جمعیت یا نشستن در اتاق‌های خصوصی یکی را انتخاب کنید. این رستوران هم، یک رستوران سنتی محسوب می‌شود هرچند شاید فضایی به نسبت مدرن‌تر از بقیه داشته باشد. هرجایی را که در این رستوران انتخاب کنید طبیعت و طروات را در کنار خود حس می‌کنید. لذت بردن از صدای آب و نشستن کنار طبیعتی زنده همراه با صرف غذایی خوش‌مزه کنار عزیزان، فرصتی‌ست بی‌نظیر که خوشا شیراز در اختیارتان قرار می‌دهد.
آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار صنایع، روبروی ورودی گلدشت حافظ

رستوران خوشا سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

مجموعه صوفی

این مجموعه شامل رستوران سنتی و سفره‌خانه، مجتمع گردشگری و بازارچه غذای صوفی است. تمام این تنوع آن هم در جاهای مختلف از شهر نشان‌دهنده تجربه و سابقه‌ای درخشان است. موسس رستوران سنتی فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ آغاز و پس از ۱۰ سال رستوران خود را با معماری‌ای به سبک قاجار به روی مشتر‌هایش باز کرد. البته حدود ۱۶ سال پیش معماری این رستوران به سبک زندیه تغییر پیداکرده. هرچند این رستوران نسبت به قبلی‌ها جوان‌تر است اما باز هم از رستوران‌های لوکس و قدیمی شیراز محسوب می‌شود. منوی رستوران صوفی از این کامل‌تر نمی‌شود. حتی اگر به دنبال فست فود یا غذاهای عجیب فرنگی هستید بازهم این ستوران مناسب شماست. اگرچه منوی این رستوران، منوی گرانی محسوب می‌شود اما به یک بار امتحان کردن می‌ارزد.
آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار ستارخان، روبروی کوچه ۱۸

رستوران صوفی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

رستوان شاندیز

قطعا همگی شما با نام شاندیز آشنا هستید. مجموعه رستوران‌هایی که چندین شعبه معتبر در مقاصد گردشگری ایران دارند. شعبه شاندیز هم یکی از بهترین رستوران های شیراز است. این رستوران در منطقه مرتفع شهر با منظره‌ای از دروازه قرآن قرار گرفته. آلاچیق‌هایی با سقف حصیری که در لبه بام قرار گرفته‌اند به شما منظره‌ای دیدنی از شهر مخصوصا در شب می‌دهند. مکانی مناسب برای وقتی که پا به شهر می‌گذارید اولین تجربه فوق‌العاده‌ و خوش‌مزه‌تان را آغاز کنید. فضایی صمیمی که با گل‌کاری‌های باسلیقه به جایی فوق‌العاده و دل‌نشین تبدیل شده. همراه با خانواده سری به این رستوران زده و هم از نمای بی‌نظیر شهر لذت برده و هم یکی از بهترین غذاهای باکیفیت شیراز را امتحان کنید.
آدرس: استان فارس، شیراز، دروازه قرآن، لونا پارک، بام شیراز، رستوران شاندیز شیراز

رستوران شاندیز 1 سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

باغ رستوران نخلستان

یکی دیگر از بهترین رستوران های شیراز. همان‌طور که نام رستوران نشان می‌دهد، رستورانی به سبک و سیاق جنوبی‌هاست و صاحب رستوران نیز اهل بوشهر است. غذای سنتی شیراز در محیطی جنوبی آن هم در منطقه‌ای خوش آب و هوا ترکیبی‌ست که نباید از آن بگذرید. با آلاچیق‌های که شما را به یاد شهرهای جنوبی کشور می‌اندازد. اگر پاییز یا بهار به شیراز رفته‌اید با نشستن در فضای بیرونی رستوران می‌توانید از آب و هوای مطبوع شهر نیز لذت ببرید. علاوه بر غذاهای سنتی ایرانی، می‌توانید دوغ محلی یا انواع ترشی جنوبی را نیز در کنار غذای خود سفارش دهید.
معماری و چیدمان رستوران، میز و صندلی‌های چوبی خاصش و پشتی‌های قرمز رنگ سنتی همگی مواردی است که به حال و هوای جنوبی رستوران کمک کرده. در گوشه و کنار رستوران همواره نشانه‌هایی ازمردمان جنوب می‌بینیم. آلات موسیقی رایج خلیج فارس، درخت‌های نخل داخل حیاط، ماکت کشتی که در گوشه‌ای از حیاط قرار گرفته. حتی ترکیب رنگی به کار گرفته شده در وسایل رستوران نیز گرمی و شور و حرارت جنوبی‌ها را به یاد می‌آورد.
آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار صنایع، روبروی درب سوم صنایع

رستوران نخلستان سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

رستوران بل پاسی

اگر دیگر علاقه‌ای به خوردن غذای سنتی ندارید. دل‌تان هوس پاستا یا پیتزای فوق‌العاده کرده، اینجا می‌توانید دلی از عزا دربیاورید. منوی این رستوران فهرستی کامل از تمام فست فودهای ممکن را با بهترین کیفیت در اختیارتان می‌گذارد. همچنین بل پاسی گزینه‌ای مناسب است که بعدازظهرهای خود را با دوستان‌تان در کافی شاپ اینجا بگذرانید. نمای آجری رستوران و دیوارها و ستون‌های چوبی آن نمایی مدرن به رستوران بدهد. اگر شلوغی داخل رستوران اذیت‌تان می‌کند، می‌توانید صندلی‌های بالکن رستوران را انتخاب کنید.
آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان خاکشناسی، نبش سروناز، جنب کافی شاپ تولیپ

رستوران بل پاسی سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

رستوران هفت خوان

مجموعه‌ای کامل با ورودی باشکوه برای هر نوع غذایی که دل‌تان بخواهد. این مجموعه در چند طبقه تاسیس شده که هر طبقه به یک نوع غذا اختصاص داده شده. غذاهای سنتی ایرانی، غذاهای فرنگی، فست فود و حتی کافی‌‌شاپ. این تنوع فعالیت باعث کاهش انتخاب‌های شما نمی‌شود. در هر طبقه‌ای و برای هر نوع غذایی با بهترین و کامل‌ترین منو روبرو خواهید بود. همچنین چیدمان هر طبقه متناسب با غذای مخصوص آن طبقه است. مثلا در طبقه غذاهای سنتی تنورهای پخت نان و خانم‌های مشغول پخت را می‌بینید. بنابراین با هر سلیقه‌ای که دارید، این مجموعه و غذاهای باکیفیت‌ش گزینه‌ای مناسب برای شماست. هرچند هفت خوان علاوه بر رستوران سالن‌های دیگری هم برای برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های متفاوت دارد.
آدرس:استان فارس، شیراز، بلوار قرآن

رستوران هفت خوان سیری در شیراز ، شهر شعر و ادب و فرهنگ

بهترین زمان سفر به شیراز

شیراز تقریبا شهری چهار فصل بوده و آب و هوای گرم و خشکی دارد. تابستان‌های شیراز بسیار گرم و زمستان‌های آن هم بسیار سرد است. فصل بهار به دلیل آب و هوای بی‌نظیری که برای شیراز به همراه دارد. بهترین فصل برای بازدید از شیراز است. اگر برای برنامه ریزی سفر به شیراز، شرایط آب و هوا را می‌خواهید در اولویت قرار دهید. توجه داشته باشید که در حالت کلی می‌توان گفت شیراز از آب و هوای نسبتا معتدل و خوبی برخوردار است. همه افرادی که تجربه مسافرت به شیراز در اردیبهشت را دارند. معتقدند این شهر در اردیبهشت از نظر آب و هوا دارای بهترین شرایط بوده و برای مسافرت کاملا مطلوب است. همچنین سفر به شیراز در پاییز یکی دیگر از بهترین زمان‌هایی است که می‌تواند تجربه بی‌نظیری برای شما به همراه داشته باشد.

سفر به شیراز در فصل برگزاری جشنواره ها

جشنواره بزرگداشت شیراز: این جشنواره که در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شده،‌ برای بزرگداشت شیراز در ۱۵ اردیبهشت ماه برپا می‌شود و گاهی اوقات تا پایان ماه نیز ادامه دارد. هدف از برپایی این مراسم آشنایی گردشگران با فرهنگ، تاریخ، هنر، آداب و رسوم و آیین‌های شهر تاریخی شیراز است.
رفتن به حوض ماهی در چهارشنبه آخر سال: یکی دیگر از آداب و رسوم مردم شیراز، رفتن به حوض ماهی در چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری است. این حوض که یکی از جاهای گردشی شیراز محسوب می‌شود، در گوشه غربی آرامگاه سعدی قرار دارد.
حضور در شاهچراغ در زمان تحویل سال: اکثریت مردم شیراز در زمان تحویل سال به حرم حضرت شاهچراغ می‌روند. با روشن کردن شمع به استقبال لحظه تحویل سال می‌روند.
عروسی درخت نارنج: یکی دیگر از رسوم جالب در شیراز قدیم، عروسی درخت نارنج است. در زمان گذشته در هر کوچه و خیابانی، درخت نارنج به چشم می‌خورد و اگر در یک سال محصول این درختان کاهش می‌داشت. اهالی آن منطقه برای درخت عروسی می‌گرفتند و زنان محل در این عروسی شرکت می‌کردند.
یکی از شاخه‌های درخت را می‌بریدند و سپس تور نازکی روی درخت می کشیدند، بر روی آن شکر پنیر می‌پاشیدند و ترانه های محلی شیرازی خوانده و شادی می‌کردند. در نهایت نیز بر این باور بودند درخت در سال بعد بارور شده و محصول خوبی می دهد.

روش های سفر به شیراز

سفر به شیراز با هواپیما

شرکت‌های هواپیمایی چون زاگرس، ایر تور، کاسپین، ماهان، کارون و قشم ایر پرواز به شیراز را از شهرهای مختلف ایران انجام خواهند داد. بلیت هواپیما شیراز در روزهایی که مناسبتی در آن نباشد ارزان‌تر است.فرودگاه اینترنشنال شهر شیراز به نام فردگاه شهید دستیغب در سال ۱۳۴۵ ه. ش افتتاح شد. از آنجا که شیراز از شهرهای مهم گردشگری ایران به حساب می آید از شهرهای بوده که حمل و نقل هوایی آن به سرعت مورد توجه قرار گرفت. در این فرودگاه شیراز پروازهای خارجی و داخلی همه روزه انجام می شود. شهرهای مشهد و تهران از مقصدهای مهمی است که همه روز پرواز دارند.
از شیراز به چند کشور خاورمیانه پرواز مستقیم انجام می شود که امتیازی برای ساکنان شهر شیراز است واگر بخواهند به شهرهایی چون دوحه، نجف، بغداد، دبی، ابوظبی و عمان سفر داشته باشند نیازی ندارند از فرودگاه های تهران استفاده کنند.فاصله فرودگاه تا مرکز شهر ۲۵ دقیقه است. برای رسیدن به فرودگاه، می توانید از تاکسی های سطح شهر، تاکسی های فرودگاه و تاکسی های اینترنتی استفاده کنید.

سفر به شیراز با قطار

اگر به دنبال فضای راحتی برای طول مدت مسیر سفرتان هستید. بهترین راه رسیدن به شیراز تهیه بلیت قطار خواهد بود. که ضمن داشتن قیمت مناسب فضایی صمیمی و راحت را برای مسافران ایجاد می‌کند. با سفر با قطار امکان قدم زدن در راهروی آن را خواهید داشت. هم‌چنین قادر خواهید بود که خودروی شخصی خودتان را نیز با آن حمل کنید. و درون این شهر به‌راحتی به گشت‌وگذار بپردازید. ایستگاه راه آهن شهر شیراز مهر ماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی افتتاح شد. این ایستگاه راه‌ آهن در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا به سمت پلیس راه سپیدان قرار دارد.
این مجموعه خارج از شهر است و در بزرگراه اردکان شیراز قرار دارد. که با اتوبوس و تاکسی به آسانی می توانید به این مکان بروید. بیشترین خط ریلی موجود در حال حاضر، تهران به شیراز و مشهد به شیراز است.

سفر به شیراز با خودروی شخصی

در صورتی که قصد مسافرت با خودرو شخصی به شیراز را دارید. شما باید مسافت حدود ۹۳۰ کیلومتر را از تهران به سوی شیراز،‌ طی کنید. سفر به شیراز با ماشین شخصی سبب می‌شود تا در طول مسیر از شهرهایی مانند اصفهان و کاشان نیز بازدید کنید.

سفر به شیراز با اتوبوس

استفاده از اتوبوس یکی از راه‌های ارزان برای کاهش هزینه‌‌های سفر است. برای سفر به شیراز گزینه مناسبی هست و همه روزه چندین اتوبوس از ترمینال جنوب تهران به سمت شیراز حرکت می کنند.

محبوبیت گردشگری شیراز در چیست؟

آرامگاه شعرای بزرگ ایران، آثار باستانی هخامنشی مانند تخت جمشید ، بازار و آثار تاریخی با نام وکیل

بهترین زمان سفر به شیراز چه موقع است؟

آب و هوای شیراز در بهار و پاییز به ویژه ماههای فروردین، اردیبهشت و مهرماه با توجه به میانگین دما، عالی است.

کدام جاذبه گردشگری شیراز در یونسکو ثبت شده است؟

پاسارگاد، تخت جمشید ، دشت ارژن ،باغ ارم و…

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد