رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اسفند ۱۴۰۱

درباره سنگک و بربری بیشتر بدانید

اشتراک گذاری

دو نان بسیار محبوب در میان انواع نان‌های سنتی ایرانی، نان بربری و نان سنگک هستند. این دو نان از دیرباز در فرهنگ تغذیه مردم ایران جای داشته و طرفداران زیادی دارند. از این روی در پلتفرم جامع اسنپ فود نیز امکان خرید آنلاین نان بربری و سنگک فراهم شده و شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری هر یک از این انواع نان سنتی و خوشمزه را سفارش داده و درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.
با ما همراه باشید تا درباره این نان‌ها و مزایا و معایب هر یک بیشتر بدانیم.

سنگک و بربری

کمی درباره نان بربری

نان بربری اصالتا به استان آذربایجان متعلق است و در دسته بندی انواع نان، در شمار نان‌های سنگین به حساب می‌آید. البته پیش از آن عثمانیان بودند که این نان را برای تغذیه سربازان ارتش خود تهیه می‌کردند. در باور عثمانیان نان بربری که در آن دوران قلاج نامیده می‌شد، قدرت بخشی زیادی داشته و باعث می‌شد تا سربازان جنگاوری بیشتری داشته باشند.

جالب است بدانید که حتی پهلوانان و جنگجویان عثمانی، پیش از وارد شدن به صحنه‌های نبرد تن به تن، مقداری نان بربری خورده و با باور این که قدرت بیشتری به دست آورده‌اند، به گود مبارزه وارد می‌شدند.
اگر می‌پرسید آرد نان بربری چیست، باید بگوییم که غالبا این نان از آرد معمولی، خمیر ترش یا مخمر صنعتی تهیه شده و قالبی بیضی شکل دارد. البته در نان پزی مدرن، برخی از نانوایی‌ها، فرم دایره‌ای را برای پخت نان بربری انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر نان بربری، به دو فرم سنتی و ماشینی پخته می‌شود که البته همچنان نوع سنتی آن، طرفداران بیشتری داشته و به واقع نیز طعم بهتری دارد.

سنگک و بربری

میزان کالری نان بربری

نان بربری، تقریبا نانی با کالری بالا در مقایسه با دیگر انواع نان به حساب می‌آید. در هر ۱۰۰ گرم از این نان، نزدیک به ۲۶۰ کیلوکالری انرژی داریم که عدد قابل توجهی در دسته بندی نان‌ها به حساب می‌آید.

فواید نان بربری کدامند؟

نان بربری به دفع طبیعی بدن کمک کرده و در درمان زخم معده نیز موثر است. این نان از نشاسته کمی برخوردار بوده و سطح املاح معدنی در آن بالا است. همین طور نان بربری حاوی مقادیر رضایت بخشی پروتئین، فسفر و کلسیم است که آن را در شمار نان‌های با ارزش غذایی مناسب قرار می‌دهد.

کمی درباره نان سنگک

نان سنگک با فاصله زیادی، یکی از بهترین نان‌های سنتی ایرانی است. تاریخ پخت این نان در ایران، به آخرین سده‌های عصر حجر بازمی‌گردد و از این جهت باید آن را نانی باستانی بدانیم. جالب است بدانید که در کتاب فرهنگ لغات برهان قاطع نوشته خلف تبریزی نیز، از نان سنگک نام برده شده است.

سنگک و بربری

البته روایتی دیگر پیدایش این نان در ایران را به عهد یکی از پادشاهان ساسانی نسبت می‌دهد که اطبا برای درمان بیماری او، پخت نانی انباشته شده با ریگ‌ و سنگریزه را توصیه کرده بودند.
آرد سنگک چه آردی است؟ آرد سنگک از نوع آرد سبوس دار است. در حقیقت نان سنگک از آرد کامل، آب، نمک و خمیر مایه پخته می‌شود و روی آن کنجد می‌پاشند که باعث می‌شود ظاهر جذاب‌تر و طعم بهتری به خود بگیرد.

میزان کالری نان سنگک

در هر ۱۰۰ گرم نان سنگک، در حدود ۱۸۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد که در جای خود، نان پرکالری به حساب می‌آید.

چرا سنگک مفیدترین نان است؟

لازم به ذکر است که نان سنگک، کلسیم، پروتئین، آهن و ویتامین‌های متعددی دارد. این نان سبوس‌دار بوده و از این جهت برای کودکان و نوجوانان در حال رشد نیز یک نان ایده آل محسوب می‌شود. همین طور این نان فیبر زیادی داشته و هضم بهتری نسبت به دیگر نان‌ها دارد.
خرید آنلاین نان از اسنپ فود
همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در پلتفرم جامع اسنپ فود، امکان خرید اینترنتی انواع نان از جمله نان سنگک و نان بربری فراهم شده است. شما ممکن است بخواهید برای وعده صبحانه یا شام، در منزل یا محل کار، غذا یا صبحانه به همراه نان نوش جان کنید. به این شکل دیگر نیازی نیست که زمانی را برای مراجعه شخصی به نانوایی صرف کنید، بلکه به راحتی می‌توانید از طریق نانوایی آنلاین اسنپ فود، نان تازه و داغ مورد نظر خود را سفارش داده و در هر جایی که مایل هستید، تحویل بگیرید.

سخن پایانی

در کشور ما انواع نان سنتی و مدرن

طبخ شده و به لحاظ تنوع نانی، در شرایط خوبی قرار داریم. با این همه اهمیت زیادی دارد که خواص هر یک از انواع نان و میزان کالری آن‌ها را به خوبی دانسته و بتوانیم برای خرید نان، بهترین انتخاب را داشته باشیم. شما معمولا کدام یک از نان‌های رایج را ترجیح داده و تا چه اندازه به نان سنگک یا بربری علاقه مند هستید؟ نظرات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران وب سایت در میان بگذارید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *