جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گنبد نمکی سیاهو

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آبان ۱۴۰۲

گنبد نمکی سیاهو واقع در بخش سیاهو که در فاصله ۵۵ کیلومتری محور بندرعباس-سیرجان و در ۷۵ کیلومتری شمال خاوری بندرعباس قرار دارد . در فاصله ۳ کیلومتری شمال باختری بخش سیاهو ، گنبد نمکی سیاهو واقع شده است و بخش اعظم آن را نمک تشکیل داده است و غارهای نمکی آن بسیار طولانی است . اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است .

آب شوری که از گنبد سرچشمه می گیرد به زمین های کشاورزی اطراف و آبهای شیرین منطقه اثرات زیانباری وارد نموده است. در این مورد لازم است به منظور حفاظت اراضی کشاورزی از پیشروی آب شور ، اقدام به ایجاد حوضچه هایی نموده که آب شور درآن تبخیر گردد و نمک آن هم قابل استفاده گردد. با این راه حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می شود .

گنبد نمکی سیاهو 4 گنبد نمکی سیاهو

کاربرد نمک گنبد نمکی سیاهو

گنبد سیاهو ذخایر متنابهی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد . از خاک سرخ آن نیز در صورت تغلیظ و شستشو در صنایع رنگ سازی داخل کشور استفاده می شود . این منطقه با وسعت ۲۲۰۰هکتار در جوار روستای خرسین دهستان سیاهو از توابع بخش فین بندرعباس در مختصات جغرافیایی N2747 تا N2750 عرض جغرافیایی و E5616 تا E5613 طول جغرافیایی قرار دارد.

پدیده های فیزیکی منطقه

منطقه از یک رشته کوه تشکیل شده که به صورت گنبد نمکی از داخل زمین بیرون آمده به طوریکه نوک گنبد هنوز بدون تغییر از بافت طبیعی اطراف پوشیده از بادام کوهی می باشد. ولی قسمت های جانبی گنبد تحت تاثیر فشار های درونی زمین به صورت نمک ظاهر شده است. به علت نمکی شدن بافت خاک دارای پوشش قابل توجهی نمی باشد.

اهمیت منطقه

این منطقه به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد خود در مقایسه با سایر گنبد های نمکی موجود در استان دارای چشم انداز های منحصر به فرد به خصوص آبشار نمکی، قندیل های متنوع با ستون های عظیم نمکی می باشد.در داخل این گنبد چشم انداز های متعددی وجود داردکه حالت آبشار مانند به خود گرفته و تشکیل قندیل های نمکی متنوع با زیباییهای خاص خود را به وجود آورده است. همچنین در داخل این تپه ستون های بسیار عظیم نمکی وجود دارد که نظر هر بیننده را به خود جلب می نماید. از این پتانسیل ها ی طبیعی می توان در جنبه های آموزشی و تفرجی استفاده کرد.

گنبد نمکی سیاهو 3 800x533 گنبد نمکی سیاهو

غار طبیعی خرسین

محیط کوه غالبا” از سنگهای ناپایدار و نمکی تشکیل شده است. از اینرو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود. ارتفاع دهانه غار خرسین ۳ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ۱۷۸ متر می‌باشد. پس از طی چند متر وارد تالاری می‌شوید که در واقع بزرگترین و تنها تالار این غار است. پس از حدود ۱۰ متر پیشروی در تالار به یک حفره و یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می‌رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند. این راهرو بدون داشتن راههای فرعی و گمراه کننده تا طول ۱۷۰ متری داخل غار پیش می‌رود‌.

در هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار می‌شوید و این شیب بطرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می‌یابد. به طور متوسط ارتفاع این راهرو تا پایان غار ۳ متر و عرض آن نیز در عریض ترین قسمتها بین ۵ تا ۱۰ متر است. در طول مسیر چند گربه رو و راهروی کوتاه و تنگ وجود دارد که پیشروی را قدری کند می‌کند. در طول مسیر قندیل‌های نمکی متعددی دیده می شوند که جزء جدا ناشدنی این غار زیبا و بکر هستند. لازم به ذکر است جریان آب شوری در غار وجود دارد که با توجه به شیب غار در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا” زیادی به سمت خارج غار می‌باشد. پس از ۱ساعت غار نوردی به انتهای غار می‌رسید.

گنبد نمکی سیاهو 1 گنبد نمکی سیاهو

بهترین زمان بازدید از غار

بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم می‌باشد. به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره های غار و بطور کلی محیط این کوه بازدید از غار در فصل هایی که با بارش شدید همراه می‌شود. به هیچوجه توصیه نمی‌شود. از آنجائیکه آب آشامیدنی در داخل و همچنین در نزدیکی غار در دسترس نیست می‌بایست از قبل پیش بینی های لازم بعمل آید و نکات ایمنی را در خصوص غارها رعایت کنید.
در سرتاسر مسیر غار قندیل ها و گنبد های نمکی وجود دارند و در میانه غار آبشار نمکی به ارتفاع ۱۲ متر قابل رویت است. در قسمتهایی از مسیر شیب زیاد و پوشیده بودن مسیر از نمک با جریان داشتن آب از زیر پوشش نمکی پیشروی را قدری مشکل می‌کند.

گنبد نمکی سیاهو 2 800x533 گنبد نمکی سیاهو

نحوه دسترسی

این اثر در ۵۵ کیلومتری جاده ارتباطی بندر عباس – سیرجان در شمال روستای سیاهو واقع شده است. دسترسی به مسیر از طریق جاده آسفالته و خاکی با گذشتن از روستای دره گز امکان پذیر است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مسعود

    با سلام خدمت مدیریت محترم وبسایت خوب و پر محتوا سیری در ایران ممنون از اطلاع رسانی خوب شما در خصوص گنبد نمکی مادر … در منطقه سیاهو و درگز هرمزگان
    این گنبد از گذشته موم نمک به گویش محلی یا همان مادر نمک نامیده می شده و اکنون نیز با اتفاق نظر سه روستای درگز ، خرسین و چاهکل با نام گنبد نمکی مادر نامگذاری شده است .
    لذا خواهشمندم در صورت امکان مطالب خود را ویرایش بفرمایید .
    غار معروف این گنبد در ضلع غربی گنبد قرار دارد با نام غار خرسین شناخته می شود همچنین قندیلهای زیبا و رنگی شگفت انگیزی در ضلع جنوبی گنبد قرار دارد که جزو آثار ملی طبیعی شناخته شده است بیش از ۵ غار افقی و عمودی دیگر در این کشف شده که یک غار با نام غار باغ شعبان و ۴ غار دیگر با نام غارهای درگز هرمزگان شناخته می شود در جویبار بزرگ و زیبا در این گنبد است که از شمال گنبد از چشمه های بزرگ و کوچک سرازیر می شود و به سمت چاهکل خاتمه می یابد . بیش از چند آبشار بزرگ و کوچک در این گنبد وجود دارد که از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است .
    با تشکر ارادتمند شما مسعود پیری زاده

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • حمید

    با سلام خدمت مدیریت سایت
    این گنبد نمکی که در این سایت به اسم سیاهو نامگذاری شده است در کنار سه روستای درگز ، خرسین و چاکل قرار دارد ، فاصله این گنبد نمکی از دهستان سیاهو ده کیلومتر است و نامگذاری این گنبد به نام سیاهو ، جز اهداف سودجویانه عده ای که می خواهند اسم سیاهو رو گلد کنند چیز دیگه به دنبال ندارد .
    دهستان سیاهو چون مرکزیت ، روستاهای منطقه می باشد ، تمام خصوصیات و امکانات روستاهای دیگر را در کنار خودش یدک می کشد . به عنوان مثال محصول کشاورزی ، روستاهای درگز ، خرسین ، زاکین ، سغ ، احمدی ، نارنگی می باشد و همین نارنگی به اسم سیاهو معروف شده ، در صورتی که خود دهستان سیاهو هیچ مرکبات نارنگی ندارد .
    این گنبد نمکی ، تا حالا با چهار نام ، نام گذاری شده است . که مناسبترین اسم که توسط روستاهای اطراف تایید شده است . گنبد نمکی مادر است .
    اون غاری هم که به نام غار نمک سیاهو در این سایت نام گذاری شده ، غار خرسین است ، که نام غار خرسین رو حذف کردند و غار نمک سیاهو اضافه شده .
    ممنون از معرفی جاذبه های گردشگری هرمزگان

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
    • حامد وحیدی

      گنبد نمکی و تمام این روستاها و مرکبات که نام بردید در دهستان سیاهو قرار دارد. دهستان سیاهو غیر از روستای سیاهو است که خود مرکز دهستان سیاهوست. طبیعی ست گنبد بیشتر به نام سیاهو باشد. مثل استان یزد و شهر یزد.

      ۹ اسفند, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد