جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کوه گنو ، کوهی برای صعود کوهنوردان

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ فروردین ۱۳۹۹

در این مطلب به معرفی کوهی زیبا با طبیعتی بکر به همراه چشمه های زیبا برای شما و علاقه مندان به طبیعت و کوهنوردی پرداخته ایم.اگر به طور حرفه‌ای کوهنوردی می‌کنید و یا مبتدی هستید، می‌توانید کوه گنوی بندرعباس را به عنوان یکی از مقاصد خود انتخاب کنید. موقعیت جغرافیایی استان هرمزگان به گونه ای است که قسمت زیادی از این استان شامل مناطق کوهستانی است و کوه ها و ارتفاعات زیادی در این منطقه دیده می شود که این کوه ها تاثیر زیادی در بارش ‌های این استان دارد.

این کوه ها ویژگی های خاص خود را دارند و از جاذبه ها و دیدنی های استان هرمزگان و اطراف شهر بندرعباس هستند و جزء ناهموارترین کوه ها در جنوب کشورمان محسوب می شود.کوه گنو در فاصله ۲۹ کیلومتری از مرکز شهرستان بندرعباس قرار گرفته است. ارتفاعات متعددی که در این شهرستان وجود دارد، تاثیر بسزایی در بارش‌های منطقه داشته و دارند. اما در میان تمامی این ارتفاعات، کوه گنو از بهترین‌ها و پرطرفدارترین ارتفاعات منطقه به حساب می‌آید. گنو به دلیل مناطق مختلفی که در دل خود جای داده است، به یک منطقه پرمخاطب تبدیل شده است. این کوه با ۲۳۴۷ متر ارتفاع، از زیباترین جاذبه‌های بندرعباس محسوب می‌شود.

156565724 کوه گنو ، کوهی برای صعود کوهنوردان

نحوه دسترسی به کوه گنو

اولین مسیر دسترسی و رفتن به کوه گنو بندرعباس از جاده بندرعباس به بندر لنگه و روستای ایسین، تازیان است.مسیر دسترسی دیگر از محور اصلی بندرعباس به سیرجان است که از راه آبگرم گنو، چشمه انارون، گردنه کهنوج، روستای کهنوج بالا، قله سرجوتون می گذرد.مسیر دیگری که می شود به کوه گنو رفت از راه محور اصلی بندرعباس به سیرجان و جاده خاکی روستای تنگ باغ، روستای کهنوج بالا است.
و بلاخره مسیر جاده بندرعباس به بندرلنگه که در طی مسیر دیدن روستاهای روستای ایسین، تازیان روستای قلات بالا هم جذابیت های خاص خودش را دارد. رفتن از این مسیرها با اتوبوس و یا وسیله نقلیه شخصی امکان پذیر است.

برای این‌که به کوه گنو برسید، باید از سه دهستان‌ فین، سیاهو و ایسین عبور کنید. به احتمال زیاد، وقتی به حوالی کوه گنو می‌رسید، حسابی تعجب خواهید کرد! چون آب‌وهوای این منطقه هیچ‌گونه شباهتی به شهر بندرعباس ندارد! این منطقه کوهستانی در مقایسه با شهرهای استان هرمزگان آب‌و‌هوای خنکی دارد و می‌توان آن را در میان کوه‌های برف‌خیز منطقه جای داد.
این کوه آب و هوایی سرد دارد و یکی از کوه های برف خیز است، دامنه‌ های سرسبز گنو با آب و هوایی دل انگیز بیش از ۷۰ سال است که توجه اهل دل و دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده و مردم برای دور شدن از شرجی کلافه کنده و گرمای طاقت فرسای بندر به نقاط ییلاقی و خوش آب و هوای کوه گنو بندرعباس که شامل باغ کاشان، چاهو و کهنوج است می روند. وسعت منطقه حفاظت ‌شده گنو ۴۹۰۰۰ هکتار است و یکی از ۹ ذخیره‌ گاه زیست‌ کره کشورمان در شمال بندرعباس است که با آب‌ و‌هوای دلپذیر مناطق کوهستانی جز یکی از بهترین نقاط گردشگری است که البته هنوز چندان شناخته شده نیست و گردشگران به جاذبه های طبیعی و آب و هوایی آن پی نبرده اند.

6f3a7be8 42c5 4a73 9c90 2480a28ffd08 کوه گنو ، کوهی برای صعود کوهنوردان

ارتفاعات گنو متغیر است و این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری زیادی است. همچنین آب و هوای بسیار خوب و جان پرور آن که با آب و هوای مرسوم و متداول مختص این نواحی فرق دارد این منطقه را به یکی از مناطق تفریحی تبدیل کرده است که چشم انداز فوق العاده زیبایی دارد و چشم نوازی طبیعت آن با کوه‌هایی محکم و قامت کشیده و دره‌ هایی بی‌‌ نظیر و فضایی دل انگیز گردشگران را برای مدت زیادی جذب خود می کند. حدود ۴۴ سال است که این سرزمین جزء منطقه حفاظت شده محسوب می شود و به عنوان پارک ملی مورد توجه است که از سرمایه ها و میراث طبیعی سرزمینمان است و در سطح بین‌المللی شهرت دارد. در ادامه از ویژگی های کوه گنو بندرعباس برای شما می گوییم.

همچنین تعداد زیادی از بومیان منطقه برای تعطیلات آخر هفته خود، کوه گنو را به عنوان مقصد تفریحی خود انتخاب می‌کنند. استقبال بی‌نظیر بومیان و گردشگران موجب شده است تا این روزها منطقه کوهستانی گنو، به یک مکان تفریحی-گردشگری بزرگ تبدیل شود. حدود ۷۰ سال پیش، کوه گنو به عنوان منطقه‌ای دوست‌داشتنی و توریستی شناخته شد و از همان سال‌‌ها روزبه‌روز بر کیفیت امکانات منطقه و هم‌چنین استقبال گردشگران و مسافران افزوده شد. در حال حاضر ۴۹۰۰۰ هکتار از وسعت این منطقه برای استفاده گردشگران و مسافران، حفاظت شده است. اگر به دنبال مناطق خوش آب‌وهوا در حوالی کوه گنو هستید، به شما دیدن کهنوج، باغ کاشان و چاهو را پیشنهاد می‌ کنیم.

طبیعت زیبای کوه گنو

از ویژگی‌های کلی کوه گنو که بگذریم، به پوشش گیاهی، جانوری و مناظر موجود در این طبیعت ناب می‌رسیم. اگر به گیاهان و جانوران علاقه دارید، حتما از حضور در منطقه حفاظت شده کوه گنو حسابی خوشحال خواهید شد و لذت خواهید برد. زیرا این منطقه تنوع گیاهی و جانوری زیادی دارد. در میان جانوران این منطقه می‌توانید حیوانات گوشت‌خوار و علف‌خوار متعددی را مشاهده کنید. از بزکوهی و قوچ گرفته تا ببر، کفتار، خوک و پلنگ در کوه گنو قابل رویت است. در میان پرندگان نیز عقاب، کبک، شاهین و فاخته به وفور در منطقه دیده می‌شوند.

در این منطقه همه چیز برای یک لذت بی‌پایان مهیا شده است. درست در زمانی که برای اولین بار به کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده گنو، دره‌های وسیع و چشمه‌های زیبایش چشم می‌دوزید، ارتباط عمیقی با آن‌ها برقرار خواهید کرد. در میان کوه‌های گنو چشمه‌های متعددی وجود دارد که هر کدام به نحوی به زیبایی‌های منطقه افزوده است. با حرکت از دامنه به سوی قله کوه‌ها، می‌توانید پوشش‌های گیاهی متنوعی را ببینید؛ مخصوصا استپ بیابانی. در ضمن می‌توانید سایر پوشش‌های گیاهی مربوط به مناطق گرمسیری و سردسیری را نیز در نزدیکی یکدیگر ببینید. هرچه به سمت ارتفاعات گنو پیش می‌روید، بر تعداد درختانی مثل: کاج، زیتون وحشی و سرو افزوده می‌شود. بعلاوه، ارتفاعات گنو بستر اصلی رشد گیاهان دارویی نیز است.

جالب است بدانید که ۴۴ سال است که به طور رسمی از منطقه گنو محافظت می‌شود و این منطقه به عنوان یکی از میراث طبیعی کشور شناخته می‌شود. از همین رو، برخی از گردشگران خارجی با هدف بازدید از این میراث طبیعی که آوازه‌ای بین‌المللی پیدا کرده است، همه ساله راهی استان هرمزگان می‌شوند.

%name کوه گنو ، کوهی برای صعود کوهنوردان

چشمه‌های کوه گنو

با وجود خشکسالی که در سالهای اخیر در ایران وجود داشته برخی از چشمه های این منطقه رو به زوال و خشکی رفته‌اند، اما هنوز هم برخی از آن‌ها زیبا و پرآب هستند. باغ زیر، انارو، الیاسی و سرا برخی از چشمه‌های معروف و شناخته‌شده کوه گنو به ‌شمار می‌روند که می‌توانید ساعت‌ها در کنار طبیعت زیبایشان درنگ داشته باشید.
چشمه های گنو یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان هرمزگان به شمار می رود . هم‌اینک این چشمه‌ها نقش بسزایی در آبیاری نخلستان‌ها و هم‌چنین استحمام بومیان بر عهده دارند.
در چند سال اخیر از چشمه‌های گنو برای رونق گردشگری نیز استفاده شده است. از همین رو، دو استخر بزرگ برای خانم‌ها و آقایان در منطقه راه‌اندازی شده است و به رواق‌های کوچکی تقسیم شده‌اند تا مسافران بتوانند در زمان اقامتشان تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش داشته باشند.

آبگرم گنو کوه گنو ، کوهی برای صعود کوهنوردان

قله‌های بلند کوه گنو

هر کدام از کوه‌های قد برافراشته گنو، زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. اما اگر به دنبال بلندترین‌ قله‌ها هستید، باید بدانید که بازگرد و نصیری به عنوان بالابلندترین قله‌های این منطقه شناخته می‌شوند. علاوه بر این دو قله بلند، قله‌های دوبرار، کهنوج، سه سرخ و زندان زرد نیز از دیگر قله‌های معروف و شناخته‌شده گنو به‌شمار می‌روند. خالی از لطف نیست که بدانید با حضور در ارتفاعات و نوک قله کوه‌های گنو، می‌توانید شهر بندرعباس و جزیره‌ها را نیز از تماشا کنید.

زیبایی‌های منطقه چنان شما را محو خود خواهد کرد که برای چند ساعت شلوغی‌ها و هیاهوهای شهر را فراموش خواهید کرد. اگر دل و جراتش را دارید، می‌توانید با استفاده از چادر به مدت ۱ تا ۲ روز در این منطقه اقامت داشته باشید. اگر به گیاهان و خواص دارویی آن‌ها علاقه دارید، می‌توانید برای چندین ساعت در محوطه گشتی بزنید. افرادی که با گیاهان دارویی آشنایی خوبی دارند، می‌توانند برخی از آن‌ها را در منطقه پیدا کنند و بچینند.
تصور کنید، خوردن میوه‌ها و غذاهای سالم در دل طبیعت و در فضایی دنج و خلوت چه حال‌وهوایی خواهد داشت

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *