جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گنبد نمکی کهنه

تاریخ بروزرسانی :
۹ آذر ۱۳۹۷

گنبد نمکی کهنه در استان فارس واقع است. گنبد نمکی کهنه در هفتاد کیلومتری شرق شهر لار در استان فارس و در فاصله ناچیزی در شمال غرب روستای علی آباد قرار دارد. گنبد نمکی کهنه در شرق کمربند چین و تراست زاگرس و در انتهای شرقی طاقدیس کوه کلات شیخ قرار دارد . به صورت کوهستانی صعب العبور و یک گنبد نمکی فرسوده است. دسترسی به این گنبد از طریق جاده لار به شاه غیب امکانپذیر است. به علت توپوگرافی خشن نمک، دسترسی به بسیاری از ارتفاعات نمکی بسیار دشوار است. از طریق آبراهه هایی که پیرامون این گنبد وجود دارد میتوان به نمکیر دسترسی داشت.

وسعت گنبد نمکی کهنه حدود ۲۱ کیلومتر مربع است. بلندترین نقطه کوه نمک از سطح دریا ۱۱۰۰ متر ارتفاع دارد وارتفاع پایین ترین رخنمون نمک از سطح دریا حدود ۷۰۰ متر است. درجه حرارت در روزهای تیرماه گاهی به ۵۰ درجه می رسد اما حداقل دما در بهمن ماه گاهی کمتر از ۵ درجه است. بارش هر سال در فصلهای زمستان و در بهار اتفاق می افتد و در صورت وقوع به شکل رگبارهای تند است که باعث جریان سیلاب در آبراهه ها میشود. فرسایش توسط آب باران انجام می شود و تیغه های برنده و اشکال نیزه ای در سطح نمک ایجاد می کند. با توجه به شرایط زمین شناسی و ژئومرفولوژی منطقه،‌جریان آبراهه ها از دیواره های پیرامون گنبد به سمت اطراف و در نهایت به سمت جنوب در نیمه جنوبی نمکیر و به سمت شمال در نیمه شمالی نمکیر است، صدها آبراهه کوچک و بزرگ با طرح شعاعی نمک را می برد انحلال ناشی از بارندگی های پیاپی باعث تشکیل ضخامت قابل توجهی از خاک سطحی و باقیمانده های نامحلول سازند هرمز در سطح نمک شده است.

رسوبات جوان بستر رودخانه ها و آبرفت های کواترنر که به علت توپوگرافی سنگ بستر نمکیر، گسترش قابل توجهی ندارند و نمک ثانویه سفیدرنگ در بستر این دره ها اگرچه تشکیل می شود اما حجم و گسترش آن زیاد نیست. به علت شیب زیاد دره ها در زمان بارندگی حجم قابل توجهی از شورآبه در پهنه نمکی شمال روستای علی آباد تجمع کرده و لذا حوضچه های محلی نمک گیری در مقیاس کوچک در شمال روستای علی آباد وجود دارد. خاک های برجا به همراه باقیمانده های ولکانیکی سازند هرمز یکی از مهمترین و وسیع‌ترین واحدهای سنگ شناسی جوان را در نمکیر تشکیل می دهد. البته در دیواره های پرشیب این واحد گاهی نمک هرمز نیز رخنمون دارد. این واحد در تصویر ماهواره ای بیشتر به رنگ خاکستری تا خاکستری آبی دیده می شود و بر اساس بازدیدهای صحرایی تا ۵۰ درصد از خاک سطحی تشکیل شده و ۵۰ درصد دیگر شامل سنگ های ولکانیکی هوازده، اکسیدهای آهن و گچ است. گروه دیگری از باقیمانده های نامحلول مرتبط با سازند هرمز عبارتست از انبوهی از اکسیدهای آهن که به علت وفور خاک های برجا عیار قابل توجهی از آهن نداشته و رنگ های قرمز تا قهوه ای را در تصاویر ماهواره ای ایجاد می کند. این واحد علاوه بر اکسید آهن و خاک سطحی شامل اندکی سنگهای ولکانیکی هوازده به همراه رخنمون های محدودی از نمک در دیواره پرشیب دره ها است.

بخش اصلی رخنمون نمک در گنبد نمکی کهنه از توده های یکنواخت نمک هرمز تشکیل می شود که رخنمون های آن محدود به گوشه شمال شرقی گنبد است. همراه نمک مجموعه نامنظمی از مواد رسی،‌ اکسیدهای آهن و گچ وجود دارد که به واحدهای رسوبی – ولکانیکی سازند هرمز مربوط می‌شود و به همراه نمک هرمز بالا آمده است.

گنبد نمکی کهنه گنبد نمکی کهنه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    البته اگر نمك قابل خوردن باشه باعث ايجاد كسب كار شغل ميشه

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *