رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ آبان ۱۳۹۴

گردشگری محور توسعه کردستان،ضرورت افزایش ساعات بازدید از اماکن تاریخی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۸/۰۷-به گزارش ایرنا، بنابر آمار سازمان جهانی ورود هر پنج تا ۱۰ گردشگر در یک کشور می تواند یک فرصت شغلی ایجاد کند.
بر اساس همین گزارش ها ، کشور فرانسه در سال ۲۰۱۳ با تعداد ۸۱ میلیون گردشگر درآمدی حدود ۵۴ میلیارد دلار و ترکیه با ۳۳ میلیون گردشگر درآمدی حدود ۲۵ میلیارد دلار بدست آورده است و کشور ما نیز با ۵ میلیون گردشگر، درآمدی نزدیک به پنج میلیارد دلار داشته است.
متاسفانه این صنعت مهم تاکنون در استان کردستان جدی گرفته نشده است و نبود برنامه ای مدون برای جذب گردشگران، برگزار نشدن همایش های علمی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه گردشگری، نبود مشوق های لازم برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری موجب شده است که کردستان از مزایای این صنعت مهم جهانی بهره آنچنانی نبرد.
در کنار این موارد و کاستی ها، توریست ها و آژانس های مسافرتی در خصوص ساعات محدود بازدید از موزه ها، اماکن فرهنگی و تاریخی استان نیز گله مند هستند.
تعیین ساعت خاصی برای بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی کردستان، موجب مواجه شدن بسیاری از شهروندان، ایرانگردان و جهانگردان در ساعاتی از روز با درب های بسته این اماکن و گله مندی آنان شده است.
گردشگران و مراجعه کنندگان به موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج، موزه سنندج و دیگر اماکن تاریخی استان در شش ماهه دوم سال، پس از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه با درب بسته این اماکن مواجه می شوند.
با توجه به توریست پذیر بودن استان کردستان و همچنین وجود بازارچه های مرزی در شهرستان های بانه و مریوان، افزایش ساعات بازدید از این اماکن نقش زیادی در جذب توریست دارد.
محدود بودن ساعات بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری استان کردستان باعث نارضایتی تورها و آژانس های گردشگری شده است به طوری که هوشنگ جواهری، مدیرعامل شرکت مسافرتی فراز کرد سنندج معتقد است: بسته بودن درب موزه ها و اماکن تاریخی استان در زمان هایی که مسافران و گردشگران به این اماکن مراجعه می کنند لطمه بزرگی به صنعت توریسم استان وارد می کند.
وی به ایرنا افزود: متاسفانه با وجود هماهنگی با مسئولان میراث فرهنگی، بارها با رفتار سلیقه ای کارمندان موزه ها و اماکن تاریخی استان مواجه شده ایم و بارها بوده است که تورهای گردشگری ما نتوانسته اند از این اماکن بازدید کنند.
جواهری خاطرنشان کرد: در برخی مواقع حتی یک نگهبان این اماکن موجب شده است یک کاروان گردشگر خارجی نتواند از موزه مردم شناسی خانه کرد بازدید کند و این برای آژانس مسافرتی ما و حوزه گردشگری استان بسیار گران تمام شده است.
وی اظهار امیدواری کرد این نگاه ها و رفتارهای سلیقه ای با نظارت هرچه بیشتر مسئولان میراث فرهنگی استان برطرف شود و شاهد افزایش ساعات بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی استان باشیم.
مدیرعامل شرکت مسافرتی فراز کرد افزود: متاسفانه هیچ هدف گذاری و برنامه ریزی هدفمندی در حوزه گردشگری نداریم و در این راستا نیز می توان به وعده های چندین ساله مسئولان میراث فرهنگی استان در خصوص بازگشایی عمارت خسروآباد سنندج اشاره کنیم که ظرفیت بسیار بزرگی برای جذب گردشگران دارد اما تاکنون محقق نشده است.
جواهری اعلام کرد: در سال ۹۳ بیش از دو هزار گردشگر را در قالب تورهای مسافرتی از کشور عراق به استان جذب کردیم و بدون شک اگر هماهنگی و حمایت بیشتری از سوی متولیان امر با آژانس های مسافرتی صورت گیرد شاهد افزایش چند برابری این گردشگران خارجی خواهیم بود.
مدیرعامل آژانس مسافرتی کانی تور سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش ساعت بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان از دغدغه های مردم و فعالان حوزه گردشگری و آژانش های مسافرتی است و امیدواریم مسئولان و متولیان امر در این خصوص تلاش کنند.
یدالله کریمی افزود: بدون شک با افزایش ساعات بازدید از این اماکن می توانیم گردشگران داخلی و خارجی بیشتری را به استان جذب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش درآمد آژانس های مسافرتی، درآمدزایی بیشتری نیز نصیب خود سازمان میراث فرهنگی خواهد شد.
** ناهماهنگی هایی در این حوزه وجود دارد
رسول اشتودان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز در خصوص نارضایتی مردم و فعالان حوزه گردشگری استان مبنی بر محدود بودن ساعات بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قبول داریم که ناهماهنگی هایی در این خصوص وجود دارد.
وی افزود: ساعات بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی طی بخشنامه ای سراسری از سوی اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استان های مختلف ابلاغ می شود.
اشتودان خاطرنشان کرد: تمام موزه های کشور موظف هستند از این بخشنامه پیروی کنند اما ما برای اینکه تورهای مسافرتی و گردشگران با درب بسته موزه های استان مواجه نشوند در صورت هماهنگی مسئولان تورها آمادگی داریم حتی پس از بسته بودن درب آن ها، نیز در صورت حضور مسئول موزه اجازه بازدید را به آنان بدهیم.
وی همچنین اظهار داشت: از ابتدای سال جاری نیز در پی اعتراض اصحاب رسانه، مردم و گردشگران در خصوص بسته بودن خانه کرد در زمان برگزاری برنامه ها و جشنواره ها در محوطه این مکان تاریخی و گردشگری، از برگزاری برنامه ها در ساعات بازدید جلوگیری کردیم.
اشتودان افزود: بیش از ۷۵۰ میلیون ریال برای اصلاح روشنایی محوطه خانه کرد هزینه شده است و این امکان فراهم شده است که پس از زمان رسمی بازدیدها از این مکان شاهد برگزاری برنامه ها و جشنواره های مختلف باشیم.
صنعت گردشگری یکی از صنعت های پول ساز جهان است و مسولان ما نیز باید با اذعان به وضعیت اشتغال جامعه، زمینه را برای توسعه صنعت توزیسم در استان کردستان فراهم کنند.
افزایش ساعات بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی بدون شک نقش زیادی در جذب توریست و همچنان معرفی بیشتر استان کردستان به گردشگران داخلی و خارجی دارد.

2896 گردشگری محور توسعه کردستان،ضرورت افزایش ساعات بازدید از اماکن تاریخی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *