جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری در سمنان ظرفیتی که تاکنون استفاده مطلوب نشد

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ بهمن ۱۳۹۶

سمنان – ایرنا – استان چهار فصل سمنان با وجود برخوداری از یکهزار و ۱۴۷ اثر تاریخی و جاذبه های گردشگری طبیعی و مذهبی و بوم گردی به اعتقاد کارشناسان امر ، تاکنون از این ظرفیتهای کم نظیر برای توسعه اقتصادی و رونق کسب و کار در این استان استفاده مطلوب نشده است.
به گزارش ایرنا، استان سمنان با داشتن ۶۰۰ کیلومتر از مسیر تهران- مشهد به عنوان یکی از پر ترددترین استان‌های کشور در محور غرب- شرق کشور مطرح است و به ویژه در تعطیلات نوروزی و تابستانی و مناسبت ها، شاهد عبور بیش از ۱۵ میلیون مسافر است؛ از سوی دیگر دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی قابل توجهی است که برآمده از تاریخ کهن این دیار است.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده ست که تاکنون ۷۱۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این ظرفیت بزرگی برای جذب مسافران است.
وجود چهارفصل طبیعت به صورت همزمان از دیگر جاذبه های اقامتی برای مسافران در استان سمنان است، به طوری که به عنوان مثال فاصله مناطق بیابانی و خشک در جنوب سمنان تا نقاط سردسیر شمال شهرستان مهدیشهر کمتر از ۲ ساعت است و باز هم در زمانی کمتر از ۲ ساعت می توان به جنگل دسترسی داشت و در زمانی کمتر از یک ساعت نیز می‌توان به جنگلی از ابر در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود رسید.
یعنی مسافران اگر استان سمنان را مقصد گردشگری خود انتخاب کنند باید آمادگی ورود به شرایط آب و هوایی چهارفصل سال را در یکبازه چندساعته داشته باشند. وجود بناهای تاریخی از دوره قاجار در سمنان شامل دروازه ارگ و خانه های تاریخی، آرامگاه بزرگان عرفان در شاهرود، مسجد تاریخانه بازمانده از اولین دوران مسجدسازی در ایران، حضور زنجیروار کاروانسراهای دست‌نخورده ازغرب تا شرق استان و در حاشیه جاده عبوری و وجود برج و محراب و حمام و موزه های غنی و تاریخی، جاذبه هایی برای استان سمنان به وجود آورده است که برای علاقه‌مندان خالی از لطف نخواهد بود.
سمنان برای هموطنان همیشه استانی عبوری برای رسیدن به مرقد مطهر حضرت ثامن الائمه(ع) در مشهد مقدس بوده است ولی با برنامه ریزی و اطلاع رسانی روزافزون از جاذبه های تاریخی و طبیعی و فرهنگی استان، سال به سال بر مسافرانی که به قصد اقامت وارد این استان می شوند افزوده می شود.
قرار داشتن سه هزار و ۷۸۴ کیلومتر راه یعنی سهمی ۲.۱ درصدی از راه های کشور و وجود سهم ۲۵ درصدی از راه آهن کشور در استان سمنان تردد ۲۰ میلیونی سالانه مسافران از این استان را رقم زده است.
سوال این جاست تاکنون چقدر توانستیم از این ظرفیت فراوان و منحصربفرد برای توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری استفاده کنیم؟
پرسشی که کارشناسان امر مطرح می کنند این است که مدیریتهای مربوط چرا نتوانسته اند تاکنون برنامه منسجم و کارشناسی و هدفمند برای توسعه صنعت گردشگری استان تدوین کنند تا راهبردهای آن را گام به گام اجرایی شود و امروز نهایت بهره برداری را از این ظرفیت کرده باشیم.
استان سمنان در سه بخش گردشگری، صنعتی و کشاورزی دارای ظرفیتهای کم نظیری است که ضروری است برنامه ریزان امر برای بهره برداری مطلوب آن با هدف توسعه اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر در استان ، برنامه ریزی کارشناسی اتخاذ کنند تا آیندگان بر امروز ما خرده نگیرند که می توانستیم انجام بدهیم.
در همین ارتباط، استاندار سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر توجه به صنعت گردشگری به منظور ایجاد اشتغال در استان گفت : یکی از ظرفیت های گردشگری استان، طبیعت، سنت ها، آثار تاریخی و حتی زبان منحصربه فرد و دست نخورده استان است و پارک ملی کویر و منطقه خارتوران از ظرفیت های کویری برای گردشگری به عنوان یک ایران کوچک محسوب می شود.
سید شهاب الدین چاوشیی با اشاره به این که طول مسیر شرق به غرب در استان سمنان به میزان بیش از ۶۰۰ کیلومتر و ورود ۱۰ استان کشور به استان ظرفیت ویژه ای برای سمنان در جذب مسافر ایجاد کرده است، افزود : ۳۵ کاروانسرا در طول مسیر در بخش های اقامتی، در قالب ارائه خدمات رستورانی، تفریحی و‌ گروشگری در استان سمنان فعال است.
چاوشی به وجود جذابیت های متنوع برای گردشگران و مسافران عبوری و اقامتی در استان اشاره و اضافه کرد : باید برای گردشگران تورهای مسافرتی تعریف شود و به دلیل امکان رصد مناسب از دل کویر سمنان و همچنین پایین بودن بار ترافیک نوری، استان باید همواره میزبان رصدکنندگان نجوم در پارک ملی کویر و میان دشت باشد.
وی با اشاره به ایجاد اقامت های بوم گردی در مناطق زیست محیطی به منظور ترویج طبیعت گردی و استفاده از ظرفیت طبیعت متنوع استان برای گردشگری، خاطرنشان کرد : باید با تدبیر و سازماندهی تورهای بوم گردی برای رونق گردشگری در جوامع محلی و روستا ها برنامه ریزی کرد.
استاندار سمنان اضافه کرد : تبدیل سمنان به مقصد گردشگری با توجه با وجود آثار تاریخی فاخر در این استان نیازمند ارایه و تدوین طرحی جدید برای این بخش است.
استاندار سمنان با اشاره به تنگناها و کمبود اعتبارات برای توسعه گردشگری استان ، گفت : برای توسعه گردشگری در این استان به حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
چاوشی با بیان این که برای توسعه و رونق گردشگری باید برای جذب سرمایه گذاران بسترسازی شود، تصریح کرد: ایجاد شرایط ویژه برای جذب سرمایه گذار در احیای بافت تاریخی در دستور کار استانداری سمنان قرار گرفته است.
وی ادامه داد : برای جذب گردشگر، باید فرهنگ گردشگرپذیری را در بین مردم استان سمنان نهادینه کرد و با اهمیت بخشی به زیرساخت ها می توان گام های عملیاتی برای رونق کسب و کار اقدام کرد.
بر اساس آمار موجود سالانه ۱۵ هزار تن گردشگر خارجی از استان سمنان دیدن می کنند که این رقم به تاکید کارشناسان با فراهم کردن زیرساخت های صنعت گردشگری باید افزایش یابد.
۶۶۰ کیلومتر از بزرگراه بیش از ۸۵۰ کیلومتری تهران- مشهد در استان سمنان واقع شده است.
سالانه دستکم ۱۵ میلیون تن از محورهای استان سمنان عبور می کنند.

خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد
منبع: ایرنا

سمنان گردشگری در سمنان ظرفیتی که تاکنون استفاده مطلوب نشد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد