رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ تیر ۱۳۹۴

رشته برشته؛ رسم شیرین دیباجی های استان سمنان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۰۹-شهر دیباج در ۵۲ کیلومتری شمال شهرستان دامغان، بین گلوگاه مازندران و کردکوی گلستان قرار دارد.
این شهر دارای آب و هوای مناسب ییلاقی و مناطق گردشگری بکر و بالقوه از جمله آبشارها، تنگه ها، چشمه ها و…. و آثار تاریخی شامل بقعه ها و خانه های قدیمی است.
زنان هنرمند دیباجی دارای هنرهای متعددی هستند، یکی از این هنرهای منحصر به فرد، تهیه و پخت یک شیرینی محلی به نام رشته برشته است.
رشته برشته شیرینی بخش محافل دیباجی ها
تهیه رشته برشته از گذشته در دیباج رواج داشته و هنوز هم در مراسم شادی مانند عروسی، اعیاد مثل عید نوروز، عید قربان، ختنه سوران، جشن تولد و… شیرینی بخش محافل دیباجی هاست.
رشته برشته توسط زنان مسن تر و بیشتر به صورت خانوادگی و در تمام ایام سال به جز محرم و صفر تهیه می شود.
پخت به امید خوشبختی
جالب است بدانید در پشت تهیه رشته برشته اعتقادات مردم نیز نهفته است، از جمله اینکه امیدوارند سفیدی آن سفید بخت شدن زوج ها، شیرینی آن شیرین شدن ابتدا تا انتهای زندگی و تارهای در هم پیچیده، مستحکم شدن زندگی جوانان را در پی داشته باشد.
رشته برشته از اعلاترین برنج ایرانی تهیه می شود و متشکل از ۲ کلمه است که رشته همان تارهای در هم تنیده ای است که حاصل مرحله طبخ اولیه آن است و برشته مرحله دوم طبخ است که در کمترین زمان تهیه و قابل مصرف است.
رشته برشته بعد از مرحله دوم طبخ، بسته به ذائقه هر شخص، با شکر یا بدون شکر استفاده می شود. این شیرینی محلی بی نظیر باید در جای خشک و خنک نگهداری شود و در اشکال و رنگهای مختلف تهیه می شود .
طرز تهیه مواد اولیه
ابتدا برنج را شسته و با نم مخصوصی آسیاب می کنند و بعد از آنکه به اندازه کافی خرد و تبدیل به آرد برنج شد، درآب ریخته سپس آن را با پارچه مخصوص صاف کرده، پودر برنج مانده را با سنگ گرد و کاسه مسی می سابند تا کاملا خرد شود و سپس آن را در همان مواد صاف شده قبلی مخلوط می کنند و بعد از مدت پنج تا ۶ ساعت، برنج آسیاب شده در آب ته نشین شده را صاف می کنند (آب و پودر برنج را جدا می کنند) و بعد آن را داخل پارچه ای سفید و تمیز می ریزند تا کاملا آب آن خارج شود و ماده به دست آمده را آنقدر وَرز می دهند تا کاملا رسیده شود این ماده به دست آمده را در اصطلاح محلی مات می گویند.
مرحله اول پخت:
با سر انگشتان زنان هنرمند دیباجی بر روی ساج که صفحه یا دیگی فلزی است که بر روی آن نان می پزند و یا صفحه ای مسی که بر روی آتش یا اجاق قرار دارد مات ریخته می شود و در زمان معینی از روی سینی برداشته و سپس در اشکال مختلف تا زده شده و در مدت زمان ۸ الی ۱۰ ساعت، در فضای تمیز و هوای پاک، خشک و سپس در جای خشک و خنک نگهداری می شود. این رشته ها را می توان در رنگهای مختلف و با رنگ های طبیعی مانند آب سبزیجات و دیگر رنگهای طبیعی رنگ آمیزی کرد.
مرحله دوم پخت:
در این مرحله مقداری روغن در ظرف گود ریخته می شود، به طوری که رشته ها در روغن غوطه ور شوند و رشته را داخل آن روغن داغ شده انداخته و بعد از ۴ الی ۵ ثانیه آن را داخل همان روغن پشت و رو می کنند و سپس از روغن درآورده و در ظرف دلخواه ریخته و شکر آسیاب شده بر روی آن می پاشند که به این محصول رشته برشته گفته می شود و آماده خوردن است.
حالا اگر هوس رشته به رشته کردید سری به دامغان بزنید، این محصول را تنها در دیباج و دامغان می توانید تهیه کنید.

2128 رشته برشته؛ رسم شیرین دیباجی های استان سمنان

2129 رشته برشته؛ رسم شیرین دیباجی های استان سمنان

2130 رشته برشته؛ رسم شیرین دیباجی های استان سمنان

2131 رشته برشته؛ رسم شیرین دیباجی های استان سمنان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *