رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ مهر ۱۳۹۴

بالابری تا نگین اشترانکوه

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۷/۰۸- دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه‎های کوهستانی ایران بوده که به نگین اشترانکوه معروف است. این دریاچه در حدود ۱۵۰ سال قبل در نتیجه یک زمین لرزه بزرگ و بر اثر جنبش گسل اصلی زاگرس در قلب رشته کوه اشترانکوه تشکیل شده است.

اغلب اروپائیان و سیاحان این دریاچه را با نام دریاچه ایران می‎شناسند که در میان رشته کوه‎های سر به فلک کشیده اشترانکوه در ارتفاع ۲۳۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، از اواخر اردیبهشت این منطقه مورد بازدید هزاران گردشگر و طبیعت‌دوست قرار می‎گیرد و این روند تا اواخر تابستان ادامه دارد. این دریاچه به علت نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است اما…

زمزمه‎هایی از نصب تله‌کابین در دریاچه‌ی گهر به گوش می‎رسد

در چند وقت اخیر جلسه‌ی بررسی طرح احداث تله‌کابین در مسیر دسترسی به دریاچه‌ی گهر با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و معاون گردشگری این اداره‌کل، نمایندگان فرمانداری شهرستان دورود، نماینده‌ی محیط‌زیست استان، مدیر عامل شرکت توسعه و عمران و سرمایه‌گذار این طرح برگزار شد و مورد استقبال مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفت این در حالی است که این منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده و هر گونه ساخت و ساز در آنجا ممنوع است. برای همین از اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست پیگیر موضوع شدیم.

نصب تله‌کابین در سایت گهر صرفه اقتصادی ندارد

مهندس «نبی‌الله قائدرحمتی»، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: سایت گردشگری دریاچه‌ی گهر یکی از مناطق دیدنی و زیبای منطقه‌ی حفاظت شده اشترانکوه است که هر سال با آغاز فصل گرما شمار زیادی از افراد برای بازدید از آن به این منطقه وارد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان برای بازدید بهتر و بیشتر گردشگران از این منطقه سعی در راه‌اندازی تله‌کابین داشت، طی مکاتباتی که با دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست انجام شد آن‌ها با نصب آن موافقت نکردند و برای آن مجوز صادر نکردند.

قائدرحمتی ادامه داد: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان هیچ‌گونه اختیاری در صدور مجوز ساخت و ساز در این منطقه را ندارد و هرگونه اقدام در آنجا براساس رعایت ضوابط خاصی انجام می‌گیرد.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان یادآور شد: هم‌چنین نصب تله‌کابین تا سه کیلومتر صرفه اقتصادی دارد در حالی‌که از چشمه‌ی خرم تا کنار دریاچه ۱۰ کیلومتر است و از نظر اقتصادی نیز به صرفه نیست.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود که تله‌کابین تا پنبه کار انجام گیرد که با ممنوعیت دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق مواجه شد.

هرگونه ساخت و ساز در سایت گردشگری گهر ممنوع است

همچنین مهندس «مهرداد فتحی‌بیرانوند»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز در این‌باره گفت: منطقه‌ی اشترانکوه و دریاچه گهر جزو مناطق امن محسوب می‌شود که مجوز هرگونه ساخت و ساز در آن برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون ما هیچ‎گونه اختیاری در رابطه با صدور مجوز نداریم و اگر به سازمان طرح‌های مطالعاتی داده شود بنا بر سیاست‌های کشور عمل می‌کند.

فتحی‌بیرانوند با بیان این‌که موافق احداث تله‌کابین در سایت گردشگری گهر نیستیم، افزود: در خبر‌ها آمده که این کار صورت می‌گیرد در حالی‌که امکان آن فعلاً وجود ندارد و میراث‌فرهنگی نیز بدون مجوز نمی‌تواند نسبت به این کار اقدام کند، چون این منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان اظهار کرد: هم‌اکنون مکاتبه‌ای با اداره‌کل میراث فرهنگی استان مبنی بر ممنوعیت این کار انجام شده است و طبق این نامه این اداره‌کل حق هیچگونه ساخت و ساز بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ندارد، میراث فرهنگی موظف به رعایت مفاد این نامه است.

خط‌‎های بالابر(تله‌کابین‌ها) با ایجاد فرسایش خاک و جاده‌کشی‌های افراطی و برش دامنه‌های پر شیب که موجب رانش زمین می‌شود و نیز تخریب مرتع یا جنگل در امتداد خط بالابر و در امتداد جاده‌های ارتباطی باعث تخریب در منطقه می‎شوند. هم‌چنین آسیب جدی به اقتصاد محلی وارد می‎کند و باعث جایگزین کردن تولید کشاورزی و دامداری با گردشگری ناپایدار می‎شود.

نصب تأسیسات بالابر منجر به کشاندن جمعیت بالاتر از «ظرفیت برد»(حد تحمل زیستگاه) به منطقه و فرسوده کردن زمین و آلوده‌سازی منطقه با ریخت و پاش زباله و مواد سوختی دستگاه‌ها و خودروها می‌شود. هم‌چنین تخریب زیست‌بوم‌های حساس و نابودسازی حیات وحش، با تکه تکه کردن زیستگاه را به‌دنبال خواهد داشت. آلودگی‌های صوتی و دیداری ایجاد می‎کند و به منابع آب با تخریب آبخیزها آسیب‌ می‎رساند. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که زمینه را برای اختلاس و زمین‌خواری فراهم می‎آورد.

با در نظر گرفتن این اوضاع حال باید این سؤال را از خود پرسید در این منطقه آیا تله‌کابین نصب شود؟

2149 بالابری تا نگین اشترانکوه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *