رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ دی ۱۳۹۲

گردشگری بیمارگونه ” سلامت ” در شمال

لینک این مطلب کپی شد!

آلودگی کلانشهرها از یکسو و طبیعت بکر و پرجاذبه مازندران از سوی دیگر، شرایط این استان را برای توسعه گردشگری سلامت خاص و ویژه کرده است، گردشگری که اینک به دلیل نداشتن متولی، اسیر بی تدبیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، مازندران به دلیل برخورداری از موقعیت بسیارمناسب گردشگری ازجمله جنگل، دریا و شرایط اقلیمی مطلوب دردنیا بی نظیراست ولی به دلیل نبود متولی، گردشگری سلامت در استان اسیر بی تدبیریها شد است.

وجود آبشارها و چشمه های آب گرم، طبیعت زیبا و آب و هوای چهار فصل، مازنردان را برای توسعه توریسم درمانی و گردشگری سلامت مهیا کرده است و رونق این رشته از گردشگری نیازمند تدبیر و برنامه ریزی همه جانبه است.

به تاکید فعالان و کارشناسان، که تاکنون به علت نداشتن مدیریت صحیح و برنامه ریزی هدفمند نتوانسته ایم از توانمندی های استان در حوزه گردشگری سلامت بهره گیریم.

این درحالیست که مازندران با داشتن ۱۵۵ مرکز پزشکی، ۳۸ بیمارستان، چشمه سارها و طبیعت بکر و رویایی می تواند در توسعه گردشگری سلامت نقش آفرین باشد.

مسافرت سالانه میلیون ها مسافر به مازندران لزوم برنامه ریزی برای توسع توریسم درمانی و سلامت را در استان مازندران ضروری می سازد.

مازندران مستعد برای گردشگری سلامت است

رئیس کارگروه گردشگری اتاق بازرگانی مازندران در این زمینه معتقد است: استان مازندران با داشتن جاذبه های متعدد می تواند در زمینه گردشگری سلامت نقش بسزایی داشته باشد، علاوه بر این ما پزشکان و متخصصان خوبی داریم و می توانیم در این بخش به مسافران خدمات دهیم.

محمد کاوه افزود: مازندران به دلیل اقلیم خوب جغرافیایی، باغستانهای مرکبات و کیوی، طبیعت بکر و ساحل زیبای خزر، همواره شمار زیادی از طبیعت گردان و مسافران را به سوی خود می کشاند و باید در بخش گردشگری سلامت نیز برنامه ریزی مناسبی داشت باشیم.

وی عنوان کرد: اکنون سالانه بطور میانگین ۴۵ میلیون مسافر وارد استان می شود ولی درآمدهای ما در بخش گردشگری بوِهز گردشگری سلامت پایین است.

کاوه عنوان کرد: هرچند در بحث گردشگری سلامت، درآمد مدنظر نیست بلکه پذیرش توریسم و سرمایه گذار در این حوزه هدف اصلی است.

وی تصریح کرد: مازندران با داشتن ۱۵۵ مرکز پزشکی و ۳۸ بیمارستان می تواند در حوزه سلامت حرف برای گفتن داشتن باشد و توانایی درمان ۶۴ نوع بیماری در استان وجود دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه گذاران اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به حجم گسترده فعالیت های گردشگری در بخش های مختلف ، یکی از فعالیت های مربوط به این بخش را گردشگری سلامت ذکرکردو گفت: با وجود ویژگی های این استان به لحاظ برخوداری از امکانات و تجهیزات درمانی و موقعیت طبیعی می توان دراین حوزه نیز فعالیت کرد.

کاوه همچنین نقش آموزش در بعد گردشگری را بسیار مهم دانست و اضافه کرد : با وجود این که این استان هرسال میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است باید با دادن آموزش های لازم به افرادی که به نوعی دراین بخش خدمات ارایه می دهند ،زمینه ماندگاری گردشگران و مسافران را در منطقه فراهم کرد.

لزوم رفع موانع گردشگری

حسین متاجی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نوشهر نیز گفت: باید موانع و مشکلات فراروی بخش گردشگری سلامت رفع شود و از جمله این مسائل، منابع و تسهیلات بانکی است.

وی افزود: بافت کوهپیایه ای البرز و مساتل حمل و نقل از دیگر مواردی است که توسعه گردشگری سلامت را با مشکلاتی روبرو می سازد.

وی عنوان کرد: برای تورسسعه گردشگری سلامت در منطقه یازمن نقشه راه هستیم که باید تلاش بخش های مختلف به این هدف و نقشه مناسب برای توسعه گردشگری در حوزه های مختلف دست یابیم.

تدوین نقشه راه گردشگری

جعفری عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران هم عنوان کرد: برنامه ریزی و تلاشهای برای تهیه نقشه راه گردشگری در استان شده است و بانک جامع اطلاعاتی استان تهیه شود.

وی افزود: بنا داریم در آینده اطلاعات گردشگری از طریق سامانه بر روی گوشی های تلفن همراه ارسال شود و در آن جاذبه های مختلف، مراکز دولتی، درمانی و خدماتی به گردشگران معرفی شود.

به گزارش مهر، غرب مازندران نیز با داشتن دریاچه ها و تالابها، رشته کوههای پرجاذبه، پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری سلامت دارد و نبود نقشه مناسب گردشگری و نداشتن متولی از جمله مشکلات فراروی آن است.

نایب رئس اتاق بازرگانی مازندران می گوید: اتاق بازرگانی شاهرگ اقتصادی هر کشور است و مازندران به دلیل طبیعت زیبا از امکانات و جاذبه های زیادی برای توسعه توریسم دارد.

عبدالحسین صادقی افزود: مازندران به لحاظ برخورداری از ویژگی فراوان در بخش گردشگری در واقع سرآمد دیگرکشورها است بنابراین باید در این زمینه بویژه در بخش گردشگری سلامت ، هتلداری و آژانس های تورگردانی جهانی توجه بیشتری شود.

وی افزود: ما باید جهانی فکر کنیم و هدف این است از گردشگری سلامت نیز بهره گیریم.

تیغ ساخت و سازها در روستاها

ساخت و سازهای بی رویه در مناطق روستایی از جمله مشکلاتی است که توسعه گردشگری در مازندران را دستخوش مشکلاتی کرده است و به اعتقاد فعالان بخش خصوصی و راهنمایان تورهای گردشگری، برخی از روستاهای ما از حالت روستایی خارج شده اند و برای آنکه گردشگری در استان شکل گیرد باید جاذبه های استان را بشناسیم و آن را به درستی معرفی کنیم.

ازسوی دیگر با توجه به آلودگی هوا در برخی از کلانشهرها در صورت فراهم شدن شرایط می توان از این ظرفیت های موجود برای توسعه گردشگری سلامت در این مناطق به نحو مطلوب دراین بخش بهره برد.

IMG13110170 گردشگری بیمارگونه " سلامت " در شمال

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *