رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ اسفند ۱۳۹۲

توریسم درمانی طبیعی، جاذبه گردش نوروزی کردستان

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۸ – سنندج – ایرنا – طبیعت بکر و جذاب استان کردستان در کنار همه زیبایی ها و جاذبه های فرهنگی و اجتماعی، دارای چشمه های آب گرم و معدنی دیدنی و شفابخشی است که از آن می توان به عنوان توریسم درمانی طبیعی یاد کرد.

اگر چه امروزه موضوع گردشگری در بخش توریسم درمانی به دلیل نبود نظام جامع و هماهنگ توریسم درمانی کشور ضعیف بوده و زیاد مورد توجه نیست اما کردستان از لحاظ طبیعی و موقعیت جغرافیایی در بخش توریسم درمانی طبیعی غنی است.

دیدن طبیعت زیبای اطراف چشمه های آب معدنی و شفا بخش کردستان و تصمیم گردشگران برای بهره گیری از این نعمت شفابخش خدادادی،از انگیزه های اصلی مسافران نوروزی به این منطقه است.

چشمه های آب معدنی کردستان علاوه بر طبیعت دیدنی آنها به دلیل خواص شفابخشی که در مورد برخی امراض دارند جاذبه هایی برای توریسم درمانی در این استان ایجاد کرده اند که هر سال شمار زیادی از مهمانان نوروزی را به این دیار می کشانند.

استان کردستان اگر چه از این نظر غنای زیادی در مقایسه با برخی از مناطق کوهستانی با سابقه آتشفشانی کشور ندارد ولی وجود چند چشمه آب معدنی در آن موجب شده تا هر سال گروهی از گردشگران به منظور درمان بیماری به این مناطق سفر کنند؛ مشهورترین چشمه آب معدنی کردستان چشمه ˈباباگرگرˈ در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی قروه در روستایی به همین نام است که آب آن در استخری عمیق و دایره ای شکل با محیطی در حدود ۲۰۰ متر مربع جمع می شود.

آب این چشمه همراه با گازکربنیک فراوانی از زمین خارج می شود و از دسته آب های کلربیکربنات مخلوط گاز دار است که خواص درمانی متعددی دارد.

تحریک دستگاه گوارش برای بیماران مبتلا به سوء هاضمه، بهبودی بیماری های کودکان نظیر لنفاویسم، وراثی تیسم، از بین رفتن ورم به دلیل دارا بودن ایندریدکربنیک و آرام بخشی از جمله خواص استفاده از آب این چشمه است.

آب چشمه معدنی باباگرگر همچنین محرک لوزالعمده و مجاری ادراری است و در بیماری های تغذیه ای بسیار موثر است.

بر اساس آماراعلام شده از سوی مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هر سال حدود ۳۰ هزار تن از اهالی شهرهای قروه، همدان و کرمانشاه به منظور بهبود سلامت خود، به سوی این چشمه می آیند؛ با این وجود امکانات رفاهی مناسبی در محل چشمه وجود ندارد، و سختی راه از مهمترین مشکلات مسافران و بازدیدکنندگان از چشمه باباگرگر است.

از دیگر چشمه های آب معدنی در کردستان، چشمه ˈگوازˈ واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غربی کامیاران و در ۱۰ کیلومتری شمال غربی روستای پالنگان در دامنه کوه روستای گواز است.

این چشمه که در اطراف روستای گواز وجود دارد در زبان محلی به آن ˈ هانی وا ˈ می گویند؛ آب چشمه گوگرد دارد و در محل خروج آب از زمین، رنگ آن شیری است که نشانه وجود مواد آهنی و گوگردی در آب است.

یک متخصص بیماری ها داخلی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به نوع آب های گوگردی (سولفوره) می توان از آب این چشمه به صورت استحمام استفاده کرد.

ˈوفا طبرزدیˈافزود:ورود گوگرد در سیستم سوخت و ساز بودن یا متابولیسم، موجب بروز فعل و انفعالات مختلف در دستگاه های تنفسی و گوارشی شده و در درمان برخی بیماری های مجاری تنفسی، روماتیسمی و پوستی از آن استفاده می شود.

چشمه ˈآب تلخ پیر صالحˈ نیز از دیگر آب معدنی های مهم کردستان است که در روستای قشلاق لو در دهستان نجف آباد از توابع شهرستان بیجار واقع است.

آب تلخ این چشمه برای بیماران روماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل تلخی آن به طور دقیق تاکنون مشخص نشده است، وجود املاح پتاس محلول و ترکیب بی کربنات در آب به میزان فراوان از عواملی است که برخی از کارشناسان امور آب،برای تلخی چشمه پیر صالح ذکر کرده اند.

چشمه سراب بیجار، خاور آباد بیجار، سراب قروه، قم چقای بیجار و سراب وینسار قروه از دیگر چشمه های آب معدنی استان کردستان هستند.

طبیعت بکر، زیبا و خدادادی در سرزمین مهرورزان کردستانی موهبتی الهی برای جذب گردشگران به این خطه از ایران بزرگ است.

امید است مسوولان و فعالان عرصه گردشگری کردستان نسبت به فراهم کردن زیر ساخت لازم برای مسافران و بازدید کنندگان این اماکن همت کنند.

goggor122 توریسم درمانی طبیعی، جاذبه گردش نوروزی کردستان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *