رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

گردشگری سلامت در چشمه های آب گرم و معدنی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از کسب و کار، امروزه گردشگری تندرستی بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های گردشگری کشورها را به خود اختصاص داده است. کشور ما با داشتن رشته‌کوه‌های فراوان بستر مناسبی برای ایجاد مکان‌های گردشگری چشمه‌های آبگرم دارد و سرمایه‌گذاری در این بخش گامی پیشرو در گسترش گردشگری تندرستی ایران دربرخواهد داشت. اتحادیه جهانی چشمه‌های آبگرم و معدنی سعی در بهبود وضعیت گردشگری چشمه‌های آبگرم دنیا دارد. به همین منظور در ژانویه ۲۰۱۳ پروژه‌ای برای شناسایی بهترین مراکز چشمه‌های آبگرم دنیا را شروع کرد. هدف از این پروژه شناخت عناصر کلیدی، فرهنگی، اخلاقی، عملیاتی و نظارتی مورد نیاز برای توسعه، رشد و ماندگاری صنعت گردشگری چشمه‌های آبگرم است. درک و توسعه چشمه‌های آبگرم موجب افزایش رفاه اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و حتی معنوی کشورها خواهد شد. در این پروژه‌ بررسی چشمه‌های آبگرم چین، ژاپن، نیوزلند، استرالیا، کانادا، مالزی، اندونزی، آمریکا و هند در سال ۲۰۱۳ انجام شد و سال ۲۰۱۴ به بازدید از خاورمیانه و اروپا اختصاص خواهد داشت. این پروژه که توسط استرالیا و نیوزلند سرمایه‌گذاری شده در انتها به ارتقای گردشگری چشمه‌های آبگرم این کشورها منجر خواهد شد. از تمامی مشاهدات و نتایج بررسی‌ها هم بانک اطلاعاتی چشمه‌های آبگرم دنیا منتشر می‌شود که برای برنامه‌ریزی و شناخت بیشتر، در اختیار علاقه‌مندان و دولت‌ها قرار می‌گیرد. امسال در روزهای ۱۲تا ۱۶ اسفندماه دو نفر از متخصصان این پروژه برای مطالعه و بررسی چشمه‌های آبگرم و معدنی به ایران سفر کردند. به همت جامعه تورگردانان ایران و شرکت گردشگری اولدوز گشت شرق نشست تخصصی بررسی گردشگری چشمه‌های آبگرم و معدنی با حضور آقایان چارلز دیویدسون و جیمز وایت برگزار شد.
در این نشست ابتدا دیویدسون شرحی کوتاه از سوابق کاری و پژوهشی خود در زمینه چشمه‌های آبگرم عنوان کرد. ۲۱ سال تحقیق و کار در زمینه چشمه‌های آبگرم و بازدید از چشمه‌های آبگرم ۲۲ کشور دنیا بخشی از تجربیات وی بود. مدیریت مرکز چشمه آبگرم پنینسولا استرالیا، مدیر انجمن‌های آبگرم استرالیا-آسیا، انجمن جهانی چشمه‌ها آبگرم و موسس اتحادیه چشمه‌ها آبگرم از عناوین کنونی چارلز دیویدسون است. در این نشست به تفصیل درباره مراکز چشمه‌های آبگرم دنیا و خصوصیات آن صحبت شد. به گفته دیویدسون هر کشوری فرهنگ خاصی برای استفاده از چشمه‌های آبگرم دارد که این فرهنگ برگرفته از اعتقادات بومی ملت‌هاست. توسعه این نوع گردشگری فرصت بزرگی برای شناخت بیشتر و تعامل با مردم کشورها فراهم می‌کند. گردشگری چشمه‌های آبگرم سه رویکرد فرهنگی، بازرگانی و محیط‌زیستی را در کنار هم دنبال می‌کند و توسعه مراکز چشمه‌های آبگرم به کسب‌وکارهای دیگر کشور هم کمک خواهد کرد. یکی از کمبودها در مراکز ایران، نداشتن اطلاع جامعی از میزان املاح موجود در چشمه‌های مختلف بود چراکه توجه و اطلاع‌رسانی در این زمینه نیز به جذب گردشگران کمک خواهد کرد.
توصیه آخر این پژوهشگران توجه به گردشگران بومی و داخلی است. اگر مرکزی بتواند گردشگران داخلی خود را به خوبی جذب و حفظ کند، گردشگر خارجی هم از آنجا استقبال خواهد کرد؛ زیرا پایداری این صنعت در گرو توجه و رضایت گردشگران داخلی است.

33445667 گردشگری سلامت در چشمه های آب گرم و معدنی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *