جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قنات قصبه گناباد ، قدیمی‌ترین قنات جهان است؟

تاریخ بروزرسانی :
۷ دی ۱۳۹۲

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: برای تکمیل پرونده ثبتی قنات قصبه گناباد در فهرست میراث جهانی یونسکو و اثبات اینکه این قنات قدیمی ترین قنات جهان است، گمانه زنی باستان‌شناسی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان رضوی، و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، رجبعلی لباف خانیکی توضیح داد: طبق بررسی‌های میدانی سال ۱۳۷۰، قدمت این قنات، با توجه چند قطعه سفال به دست آمده در دهانه یکی از چاه‌ها حدود ۲۵۰۰ سال پیش تخمین زده شده که برای تکمیل پرونده ثبتی قنات قصبه در فهرست میراث جهانی یونسکو و برای اثبات این فرضیه که ایران مهد تمدن کاریزی و ایرانیان مبتکر حفر قنات در جهان بوده‌اند، مطالعات باستان شناسی به سرپرستی “محمود بختیاری” انجام شد.

وی اظهار کرد: در پی گمانه زنی‌های باستان شناسی در دهانه چاه‌ها از مواد فرهنگی جمع آوری شده و ۱۵ قطعه سفال با آزمایشات سال یابی«ترمولومینانس» قدمت آن‌ها را از ۷۵۵ تا ۲۵۰۰ سال پیش نشان داد. قدمت قدیمی‌ترین نمونه قطعه سفالی که از مادر چاه رشته اصلی قنات به دست آمده ۲۲۶۵ سال برآورد شده است.

لباف خانیکی تصریح کرد: بی شک قنات قصبه با توجه به ویژگی‌های شاخص و ارزش‌های برجسته قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی و عرضه در سطح بین‌المللی را دارد که مهم ترین آن، نقش حیات بخشی و سازگاری با طبیعت در سرزمین کم باران گناباد است.

وی خاطرنشان کرد: قنات قصبه گناباد یکی از پدیده‌های حیرت انگیز ساخته دست بشر و نمادی از تعاون و همیاری و سازگاری انسان با طبیعت است که طول آن به بیش از ۳۳ کیلومتر می‌رسد، این قنات، از یک رشته اصلی و ۶ رشته فرعی تشکیل شده است که مجموعا ۴۲۷ میله چاه دارد و عمیق‌ترین آن‌ها به حدود ۳۰۰ متر می‌رسد.
9 55 قنات قصبه گناباد ، قدیمی‌ترین قنات جهان است؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *