جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کویر ریگ کله

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ مهر ۱۳۹۸

نام یک بیابان در نزدیکی روستای مصر و در جنوب روستای خور ریگ کله می باشد.مصر , با نام‌های پیشین چاه دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف , روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است . این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده‌است. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیار کوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌اند . این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به‌حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست.

ریگ کله در موقعیت جغرافیایی N340022 E545059 در استان اصفهان و حاشیه جنوبی روستای مصر واقع است. چنانچه به روستای مصر سفر کنید در جهت جنوب جاده خور به مصر و درست جایی که ارتفاعات جنوبی مصر قابل مشاهده هستند تپه های ماسه ای مرتفعی دیده میشوند که نسبت به سایر مناطق ماسه ای منطقه قابل تمایز هستند. این تپه ها به صورت درهم ارتفاع گرفته و از فواصل دور قابل مشاهده هستند. این منطقه به ریگ کله مشهور است. در ریگ کله چندین قیف ماسه ای قابل مشاهده است و فرم چینش و گسترش تپه ها با سایر تپه های ماسه ای منطقه تفاوت دارد . ارتفاع بلندترین تپه ماسه ای در ریگ کله ۱۱۳۷ متر از سطح دریا است که با توجه به ارتفاع ۹۱۰ متری دشت غربی، ارتفاع بلندترین تپه چیزی در حدود ۲۲۷ متر خواهد بود که در دایره تپه های بلند ماسه ای ایران قرار میگیرد.

کویر ریگ کله کویر ریگ کله

واقعه سیل سال ۱۳۵۵ درست در این منطقه به روستای مصر شروع و سرازیر شد که در اثر این حادثه سه گذرگاه به وجود آمد که یک گذرگاه معروف آن گدار کلاغ می باشد که امروزه مورد بازدید گردشگران زیادی قرار گرفته است.
این منطقه از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. گیاهان ماسه پسندی همچون تاغ، اسکنبیل، نتر، دم گاوی، تق تقو، نسی و… به صورت اجتماعات گیاهی انبوه قابل مشاهده است. منطقه دارای حیات وحش از جمله روباه شنی، گربه شنی، تیر مار، شتر مار، مار جعفری، انواع عقرب، آگامای استپی و دم سیاه، پامسواکی و… است. شایان ذکر است که منطقه توسط سازمان جنگلها و مراتع به مدت ۵ سال قرق است و از این رو هرگونه چرای دام یا کندن گیاهان به هر دلیل پیگرد قانونی خواهد داشت. برای دسترسی به ریگ کله میتوان با استفاده از خودروهای کمک دار از ۵ کیلومتری روستای امیر آبادبه سمت جنوب به ریگ کله رسید.
برای رفتن به این بیابان باید ماشین دو دیفرانسیل داشته باشید و از ۵ کیلومتری روستای امیر آباد به سمت جنوب حرکت نمایید تا به بیابان ریگ کله برسید.

کویر ریگ کله2 کویر ریگ کله

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *