جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تخت محمدرضایی مصر

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مهر ۱۳۹۸

تخت محمد رضایی در استان اصفهان و در ۵ کیلومتری شمال روستای مصر و در ۲ کیلومتری غرب روستای فرحزاد واقع شده است.مصر ، روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است.این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است.روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌اند.این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به‌حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست. ارتفاع تخت از سطح دریا در حدود ۸۷۵ متر است و از دشت مجاور خود در حدود ۲۰ متر بالاتر است. همین ارتفاع اندک باعث شده است مناظر مناطقی همچون تل خاکستری، تخت عروس و چیل کنده از فراز این تخت دیدنی باشد. در جبهه غربی، شرقی و جنوبی تخت، تپه های ماسه ای طولی با جهتی شمالی جنوبی خود نمایی می کند که مناظر بدیعی ایجاد کرده است.

ناشناخته ماندن این تخت در کنار راه سهل الوصول آن از دیگر جذابیتهای این منطقه زیبا است. بر روی تخت هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست و زمین توسط سنگ ریزه هایی که بر روی بستری از ماسه و رس قرار گرفته پوشیده شده است . در اصطلاح جغرافیایی تخت های مناطق کویری، به نقاطی اطلاق می شود که نسبت به زمینهای اطراف دارای ارتفاع زیادتری باشند و بلندترین نقطه آنها مانند یک تخت صاف و هموار باشد. در زمانهای گذشته از تختها به عنوان عوارض طبیعی راهنما استفاده می شده است. وجود علامتهای نشاندهنده مسیر بر بالای تخت عروس بیانگر این مطلب است. تختها به علت وسعت و ارتفاع قابل توجه در مناطق کویری عوارض طبیعی مناسبی برای جهت یابی و تعیین مسیر بوده اند .
وجود بادهای شدید در مناطق کویری و فرسایش بادی باعث شده که قله این تپه ها در اثر مرور زمان صاف و هموار شوند . همچنین باد خاک نرم را با خود حمل کرده و قلوه سنگها و سنگریزها را به جا گذاشته است.

تخت محمدرضایی تخت محمدرضایی مصر

روستای مصر به همراه کویر حاشیه اش در قسمت جنوبی کویر بزرگ ایران قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن ایجاب می کند که آب و هوایی گرم و خشک داشته باشد. در فصول گرم سال هوا به شدت گرم می شود و در فصول سرد آب و هوا رو به اعتدال می گذارد. روزها هوای کویر، گرم و تابش آفتاب شدید است اما در شب ها با کاهش درجه چشمگیر، هوایی سرد بر منطقه حاکم می شود.
وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز و … جهت جلوگیری از جابجایی شن‌های روان، بلوار به عرض حدود ۵۰ متر داخل روستا، وجود خانه‌های قدیمی و بازسازی آنها جهت اسکان توریست، موتور سواری، شترسواری در کویر و از همه مهمتر وجود نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله ۵ کیلومتری روستا و وجود تپه‌های شنی در اطراف آن از جمله عواملی هستند که باعث جذب توریست در دل کویر گشته است و حضور توریست‌های خارجی برای دیدن عجایب کویر مرکزی ایران در آن فراوان است.بسیاری از منجمان ایرانی و خارجی آسمان صاف و تاریک این مکان را برای برپایی کارگاه‌های رصدی خود انتخاب می‌کنند و همچنین بسیاری از عکاسان از طبیعت کویری آنجا برای عکاسی استفاده می‌نمایند
مصر جزوی از یک منطقه حفاظت شده به شمار می رود که شکار در آن اکیدا ممنوع است. در فصل گرما و در شب انواع جانوران دوپای کوچک و کانگورویی دیده می شوند. همچنین گربه شنی، روباه شنی، خرگوش و کارال و… نیز در این منطقه وجود دارند.

پوشش گیاهی مصر را گیاهان معمول کویر تشکیل می دهد که از میان آن ها می توان به درختچه های گز و تاق، نخل ها، رمنه، قیچ، انواع گون، ترخ، اسفند، نسی و … اشاره کرد.
بهترین زمان برای سفر به کویر اوایل پاییز تا اواسط زمستان است و این پهنه خاکی با آب و هوای مطبوع از شما استقبال میکند .
برای رفتن به این روستا می توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید؛ اما اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید باید به خور و بیابانک در استان اصفهان بروید و از آنجا راهتان را به سمت جندق و روستای مصر و فرحزاد ادامه دهید. می توانید از اصفهان به سمت نایین و بعد روستای جندق بروید و در نهایت به مصر برسید .
آدرس : استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

منبع : نازنیوز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *