جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کوفته لپه یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ شهریور ۱۳۹۸

کوفته لپه یکی از غذاهای سنتی یزد است که گرچه بی شباهت به کوفته تبریزی نیست، اما جزئیات آن متفاوت است.لپه به طور کلی به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته می‌شود. آنچه که در کشور ما تحت عنوان لپه شناخته شده و مصرف آن رایج است، لپه‌هایی است که از نوعی نخود با نام نخود کفتری تهیه می‌شود. البته جالب است بدانید از دانه گیاهان دیگری، چون نخود فرنگی و نخود معمولی نیز لپه به دست می‌آید و همچنین لپه عدس، لپه لوبیا و لپه باقلا نیز وجود دارد. ارزش غذایی لپه نیز همانند دیگر حبوبات بسیار بالا بوده، رفع کم خونی، حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی از خواص لپه و فواید مصرف آن است.لپه یا دال به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته می‌شود. لپه نخود کفتری از گروه گیاهان دو لپه‌ای است، بیشترین نوع لپه مصرفی در ایران است. برای تهیه لپه هر یک از بذور حبوبات، پس از جداسازی از غلاف‌هایشان در آب خیسانده می‌شوند تا پوستشان برداشته شود. بعد از برداشت پوست بذور با فشار‌های مکانیکی به دو نیم تقسیم می‌شوند و سپس خشک می‌شوند.

مواد و محتویات در هر ۱۰۰ گرم لپه
انرژی ۳۴۰ کیلوکاری
کربوهیدرات ۶۰ گرم
قند ۸ گرم
فیبر ۲۶ گرم
چربی ۱ گرم
پروتئین ۲۵ گرم
ویتامین ب. ۱، ۰/۷ میلی گرم
ویتامین ب. ۵، ۱/۷ میلی گرم
ویتامین ب. ۹، ۲۷۴ میکروگرم
آهن ۴ میلی گرم
لپه نیز همانند سایر حبوبات دارای خاصیت نفاخ است، از این رو توصیه می‌شود قبل از مصرف مدتی خیسانده شده و سپس آب آن دور ریخته شود. توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری آسم، از مصرف لپه و سایر غذا‌های نفاخ پرهیز کنند.

کوفته لپه کوفته لپه یزد

مواد لازم جهت تهیه کوفته لپه یزدی:
سبزی معطر: ۳۵۰ گرم
کشمش: نصف پیمانه
لپه: ۳۵۰ گرم
زرشک: یک پیمانه
پیاز سرخ شده: ۴ قاشق غذاخوری
تخم مرغ خام: ۴ عدد
تخم مرغ پخته: ۵ عدد
گوشت چرخ کرده: یک کیلو
نمک و ادویه: مقداری
رب گوجه: ۲ قاشق سوپخوری
طرز تهیه:
ابتدا لپه را می‌ پزیم سپس آبکشی می‌کنیم. سپس سیب‌ زمینی‌ ها را پخته و پوست می‌ کنیم و بعد رنده می‌ کنیم و به لپه‌ ها اضافه می‌کنیم. گوشت چرخ کرده، نمک و ادویه، نصف پیاز داغ موجود، تخم مرغ و زرشک را که از قبل خیسانده و آبکش کرده‌ ایم، با هم مخلوط کرده و ورز می‌ دهیم و مانند کوفته تبریزی به دور تخم‌ مرغ‌ های آبپز که پوست کنده‌ ایم گلوله کرده و کوفته بزرگی درست می‌کنیم. بقیه پیاز سرخ شده را درون تابعه بزرگی ریخته و رب گوجه رنگی، نمک، ادویه و هر چاشنی که دوست داشتیم اضافه می‌ کنیم و کمی تفت می‌ دهیم. سپس دو لیوان آب افزوده می‌گذاریم جوش بیاید سپس کوفته‌ ها را درون قابلمه چیده مانند بقیه کوفته‌ ها می‌گذاریم پخته شود.
نکته:
نکته مهم این غذا این است که نباید کوفته ها از هم وا رفته و بشکفند. برای جلوگیری از آن باید به این نکات توجه کنید: آب کوفته نباید خیلی چرب باشد و نباید کاملا روی کوفته ها را بپوشاند. شعله اجاق نباید زیاد باشد و غذا نباید در حین پخت قل بزند.
نوش جان!
منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-سیتی پدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *