رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ مرداد ۱۳۹۸

کوفته انار و گردو

لینک این مطلب کپی شد!

کوفته انار و گردو نیز یکی از اقسام کوفته‌ها به شمار می‌رود که با فرارسیدن فصل انار بیشتر طبخ می‌شود. این کوفته به علت دارا بودن گردو و انار از کالری بالایی برخوردار است و در هر ۱۰۰ گرم آن چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری وجود دارد. پیشنهاد می‌شود در روزهای سرد پاییزی و مجالس شب یلدا از تهیه این کوفته خوشمزه غافل نشوید.کوفته یکی از غذاهای معروف و قدیمی ایرانی است، که در تهیهٔ گونه‌های مختلف آن سبزی‌های معطر و گوشت قرمز استفاده می‌شود. همچنین بهترین نوع آن منتسب به شهر تبریز می‌باشد. البته در نقاط مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی غذاهای شبیه کوفته اما با رسپی متفاوت نیز درست می‌شود اما بهترین نوع از انواع کوفته‌ها را منتسب به ایران می‌دانند.
مواد لازم : (برای ۳۰ تا ۴۰ عدد کوفته)
گوشت چرخ کرده بدون چربی ۹۰۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد رنده شده و آب گرفته
گردو یک و نیم پیمانه کاملا خرد شده
تخم مرغ ۱ عدد
نان خشک آسیاب شده نیم پیمانه
جعفری تازه خرد شده نیم پیمانه
ترخون تازه خرد شده یک چهارم پیمانه
آب لیموی تازه ۱ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز به مقدار لازم
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
زیره سبز یا سیاه ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۲ قاشق چایخوری
روغن نصف پیمانه
دانه‌های انار برای تزیین نصف پیمانه
برگ نعناع چند عدد برای تزیین
مواد لازم برای سس:
رب انار ۳/۴ پیمانه
آب انار ۱ پیمانه
عسل یا شکر ۱/۴ پیمانه
نمک ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری

کوفته انار و گردو کوفته انار و گردو

دستور پخت :

پیاز، گردو، خرده نان، جعفری، ترخون، آب لیمو، زیره، نمک و فلفل‌ها را با هم داخل غذا ساز بریزید و خوب مخلوط کنید. گوشت چرخ‌کرده و تخم مرغ را اضافه کرده و مجدد هم بزنید. می‌توانید به کمک دست هم مواد را مخلوط کرده تا کاملا ورز بیاید. خمیر آماده شده را حداقل نیم ساعت تا نهایتا یک روز داخل یخچال بگذارید. فر را با دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد کنید و در این حال کوفته‌ها را آماده کنید. برای هر کوفته یک تا یک و نیم قاشق از خمیر برداشته و گرد و توپی کنید و در سینی فر بچینید و روی همه کوفته‌ها را روغن بزنید. کوفته‌ها را برای ۱۰ دقیقه در ۲۵۰ درجه فر بپزید. نیازی نیست پخت کامل شود و گوشت آن ممکن است هنوز صورتی رنگ باشد. البته می‌توانید به جای فر کوفته‌ها را درون تابه با کمی روغن نیز سرخ کنید تا روی کوفته سرخ شود.
برای سس همه مواد را به همراه یک پیمانه آب با هم مخلوط کنید و شوری، شیرینی و ترشی سس را بنا به ذائقه خود بوسیله نمک و شکر تنظیم کنید. حالا بخشی از سس را کنار بگذارید برای سرو همراه با غذا و بخش باقی‌مانده را به همراه دانه‌های انار با قاشق روی کوفته‌ها بریزید.کوفته‌ها را برای مدت ۱۵ الی ۲۵ دقیقه دیگر این بار در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد بگذارید تا کاملا بپزد. بعد از پخت سس کوفته باید غلیظ شده باشد. اگر تمایل دارید سس بیشتری داشته باشید کمی دیگر آب انار غلیظ شده در اواسط طبخ به کوفته‌ها اضافه کنید. البته شما می‌توانید بجای استفاده از فر کوفته‌ها را درون تابه روی شعله ملایم بگذارید تا خوب پخته و سس آن غلیظ شود. نوش جان

کوفته انار و گردو

منبع:مجله تصویری فرهنگ غذا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *