رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آذر ۱۳۹۳

کمپین «دوست گردشگر» خاک می‌خورد؟

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۲۶-گروه گردشگری: مقامات رسمی ایران در روز جهانی گردشگری از کمپین «دوست گردشگر، دوست فردا» رونمایی کردند؛ کمپینی که حالا پس از گذشت قریب به سه ماه از آغازش، می‌توان حدس زد که در گوشه‌ای از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاک می‌خورد. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نخستین بار در روز ۲۳ شهریور سال‌جاری طی یک نشست، خبر از راه‌اندازی این کمپین داد و هدف اصلی آن را حذف شکاف‌ها و فاصله‌هایی که بین مردم‌، تشکل‌ها‌، دولت‌ و اصناف با گردشگری وجود دارد‌، ذکر کرد. حالا اما تقریبا از این کمپین خبری نیست؛ حتی در گزارش اخیر مرتضی رحمانی موحد از برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی معاونت گردشگری برای جذب گردشگر، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. در شرایطی که شیوه‌های نوین بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتالی بار بسیاری از مشکلات بازاریابی را از دوش کسب و کارها برداشته است و شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند جریان‌های عظیم تبلیغاتی برای برندهای کالایی، شرکتی و برندهای مکان ایجاد کنند و نقشی اساسی در به تصویر کشیدن مقاصد گردشگری داشته باشند، ایران همچنان نتوانسته است از این پتانسیل استفاده کند.

تجربه‌های کمپینی
به گزارش «دنیای اقتصاد» اکنون کشورهای بسیاری از این پتانسیل قابل توجه، بهره می‌گیرند؛ به اشتراک‌گذاری تصاویری از مقاصد سفر، بازگو کردن تجارب گردشگری،‌ معرفی جاذبه‌های مختلف و ایجاد موج‌های رسانه‌ای برای جذب گردشگر تنها بخشی از این پتانسیل‌ها است که در قالب بازاریابی‌های دیجیتال به کار گرفته می‌شود. ترکیه، دبی، هنگ‌کنگ، ژاپن و بسیاری کشورهای دیگر نیز اقدام به بهره‌گیری از این فرصت کرده و تجربه‌های موفقی را پشت سر گذاشته‌اند.
ترکیه، به عنوان یکی از رقبای اصلی ایران در عرصه گردشگری و کشوری که سالانه بخش قابل توجهی از درآمد ارزی گردشگری خود را از توریست‌های ایرانی کسب می‌کند، تاکنون توانسته با راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در کشورهای مختلف اروپایی و کمپین‌های دیجیتال، دامنه بازارهای هدف خود را گسترش دهد. فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال این کشور از طریق ایمیل و پیامک، نرم‌افزارهای سیستم‌عامل‌ها و گوشی‌های موبایل پرفروش و در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب انجام می‌شوند. مقامات گردشگری این کشور، اخیرا می‌خواهند در اقدامی تبلیغاتی از طریق راه‌اندازی یک کمپین گردشگران جوان بین ۷ تا ۲۷ ساله را به کشور خود جذب کنند. اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه متولی اصلی این کمپین است و هدف خود را از برگزاری این کمپین، ضمن افزایش درآمد مالی، رشد محبوبیت ترکیه در میان نسل جوان عنوان می‌کند؛ کمپینی که نوعی آینده‌نگری در خود دارد. دبی نیز برای جذب گردشگر و مقابله با نوسان بازار جهانی اروپا و بحران روسیه، کمپین ۲۰ میلیون دلاری راه‌اندازی کرده است. «شما را در دبی می‌بینیم» نام این کمپین است که تلاش می‌کند گردشگرانی را از همه جای دنیا جذب کند و برای آن نیز در هرکدام از قاره‌ها و مناطق به تناسب فعالیت می‌کند. هنگ‌کنگ نیز از سال ۲۰۰۰ تاکنون، تعداد زیادی کمپین و فعالیت‌های ترویجی مختلف و تاثیرگذار برگزار کرده است. این فعالیت‌های مداوم باعث شده است تا این کشور بتواند خود را به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان مطرح کند. «شهر زندگی»، «چین بین‌المللی و اقیانوس آرام»، «عید مذهبی و رژه سال نو»، «فروش فوق‌العاده هنگ‌کنگ و فستیوال زمستانه» و «هنگ‌کنگ به جهان سلام می‌کند» از جمله کمپین‌هایی هستند که هنگ‌کنگ با راه‌اندازی آنها توانسته است خود را به یک برند گردشگری تبدیل کند. دولت ژاپن هم بعد از سونامی سال ۲۰۱۱، حومه شهرهای آسیب‌دیده را پاکسازی کرده و اکنون با راه‌اندازی کمپین‌هایی، گردشگران را به دیدن این مناطق تشویق می‌کند.

کمپین‌های مردمی
به‌رغم آنکه کمپین «دوست گردشگر، دوست فردا» هنوز در میان پروژه‌های تبلیغاتی گردشگری ایران جای خود را پیدا نکرده است، کمپین‌های مردمی توانسته‌اند نقش قابل توجهی در افزایش گردشگران ایران داشته باشند. صفحاتی مثل Must see Iran، Discover Iran، Iran Tourist، Every Day Iran و چندین صفحه دیگر در شبکه‌های اجتماعی جای خود را پیدا کرده‌اند و مخاطبان بسیاری از دیگر کشورها دارند. کمپین‌هایی چون Must See Iran (ایران را باید دید)‌ که برای نخستین‌بار فروردین سال جاری در گستره وب (توییتر و سپس شبکه‌های اجتماعی دیگر) معرفی شد، با معرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، باستانی و فرهنگی ایران به دنیا تا حدودی جهان را نسبت به ایران و دیدن جاذبه‌های آن کنجکاو کرده و موجی از کاربران سراسر جهان را با خود همراه کرد. امروزه دیگر انتشار بروشورها و کتابچه‌هایی از جاذبه‌های گردشگری کشورها که در اختیار گردشگران بالقوه قرار می‌گیرد، نقش چندانی در ترغیب آنها به سفر نخواهد داشت؛ چراکه ساعاتی که افراد برای جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنتی صرف می‌کنند، بسیار بیشتر از زمانی است که آنها به خواندن نسخه‌های چاپی اطلاعات سفر اختصاص می‌دهند. از این رو منطقی‌تر آن است که هزینه‌های گزاف برای شیوه‌های قدیمی و کمتر موثر تبلیغاتی، در راه به‌کارگیری شیوه‌های نوین صرف شود.

44 کمپین «دوست گردشگر» خاک می‌خورد؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *