رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۳

پیاده‌روی با خرس و پلنگ زیر نور مهتاب

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۴/۲۹ – انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست پاسارگاد خواستار تبدیل شدن منطقه‌ی «شکار ممنوع» تنگه‌ی بلاغی و تنگه‌ی خرسی با عنوان منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی «کمین» شد.

امیر میری – فعال اکوتوریست و گردشگری نجومی – که اقامتگاه بوم‌گردی کلبه‌ی آقامیر در پاسارگاد را مدیریت می‌کند، در یادداشتی که به بهانه‌ی «مهتاب پیاده‌روی» در پاسارگاد، شهر گردشگری نجومی ایران، نوشته به این موضوع پرداخته است.

به گزارش بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، او در این یادداشت آورده است: پارسیان پس از ایجاد و استقرار شهر پاسارگاد، برای توسعه‌ی این شهر در منطقه‌ی «کمین» و «تنگه بلاغی»، شهرهای جدیدی تأسیس کردند که نام یکی از این شهرها در لوح‌های گلی تخت جمشید، کَمینوش (تحقیقات دکتر عبدالمجید ارفعی) و در فارسنامه‌ی ابن بلخی، «کُمه» ذکر شده است. این سرزمین کهن پس از آن، نام‌های زیادی داشته که از آن جمله کَمین، اکلیدک، کلیدک یا کِلیلَک (در زمان قاجار)، سعادت‌آباد (در زمان پهلوی) و سعادت‌شهر در حال حاضر است.

با تأسیس شهرستان پاسارگاد (در استان فارس) به مرکزیت سعادت‌شهر، این سرزمین کهن و تمدن‌ساز با قابلیت‌های طبیعی، بومی و فرهنگی، در کنار طبیعت آسمان شب به‌عنوان قلب تپنده‌ی گردشگری و نخستین شهر اکوتوریستی نجومی ایران نام گرفت.

انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست شهرستان پاسارگاد از آغاز تأسیس تا کنون، پیوند ناگسستنی با مقوله‌ی محیط زیست داشته است. همکاری با اقامتگاه بوم‌گردی کلبه‌ی آقامیر، طراح و بنیانگذار گردشگری نجومی و فعال اکوتوریسم، سبب شد از تجربیات و مکان این مجموعه استفاده کند و با ترکیب گردشگری نجومی، برنامه‌ی «مهتاب پیاده‌روی» با هدف معرفی پاسارگاد به‌عنوان زیستگاه خرس قهوه‌یی و پلنگ ایرانی در هفته‌ی گذشته با حضور جمعی از علاقمندان محیط زیست و میراث فرهنگی انجام شود.

شرح تقابل تاریخی این حیوان‌ها با جامعه‌ی محلی با توجه به اختصاص نام «گردنه خرسی» به تنگه‌ای در ۲۵ کیلومتری پاسارگاد و نام‌گذاری غاری در اشکفت‌طاقی با عنوان «غار پلنگی» که بیانگر وجود پلنگ ایرانی در منطقه است، از برنامه‌های این «مهتاب‌ پیاده‌روی» بود که بیان چند روایت و فولکلور محلی در شکوه و عظمت این دو حیوان در این برنامه، با استقبال حاضران همراه شد.

شرکت‌کنندگان در ادامه، پیاده‌روی در کمپ رصدی را همزمان با قرص کامل ماه انجام دادند، در حالی‌ که تصاویری از خرس و پلنگ، سد سیوند و تنگه‌ی بلاغی و همچنین تصویری از آرامگاه کوروش در دست داشتند.

با توجه به تعداد خرس‌های قهوه‌یی در این منطقه و همچنین گزارش‌هایی از وجود پلنگ ایرانی توسط جامعه محلی و مطالعات موردی و گردآوری مشاهده‌های جامعه محلی، علاقه‌مندان محیط زیست و انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست پاسارگاد، از فرماندار این شهرستان خواستار تبدیل منطقه‌ی «شکار ممنوع» تنگه‌ی بلاغی و تنگه‌ی خرسی با عنوان منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی «کمین» شد.

در این پیاده‌روی، بیانیه‌ای با موضوع محیط زیست و نام‌گذاری منطقه‌ی «شکار ممنوع» بلاغی و خرسی به نام منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی کمین خوانده شد و طوماری برای ارسال به معاون رییس‌جمهور به امضای شرکت‌کنندگان رسید و در پایان هم اهداف و برنامه‌ی ماهانه‌ی «پیاده‌روی مهتاب» تبیین شد.

اهدافی با موضوع خرس‌های قهوه‌یی و پلنگ ایرانی و نقش آن در صنعت گردشگری که آگاهی‌بخشی عمومی، برپایی همایش و دعوت از خبرگان و کارشناسان، تهیه‌ی برشور، طراحی سایت، ساخت اتکت، استند و بنر، برپایی نمایشگاه عکس با موضوع حیات وحش و به راه‌ انداختن کارناوال میراث فرهنگی و محیط زیست، سخنرانی و اطلاع‌رسانی در نماز جمعه به‌عنوان سخنران قبل از خطبه، تهیه‌ی طومار برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌های بین‌المللی با امضای علاقه‌مندان و گردشگران خارجی، نصب تابلو در ورودی شهرستان، بویژه مجموعه‌ی تاریخی و جهانی پاسارگاد، نواختن زنگ مدارس در روز نخست آغاز سال تحصیلی با همین موضوع، دیوارنویسی و نصب پوستر روی ماشین‌ها، نصب تابلو و عکس در مغازه‌ها با همکاری اصناف، ارسال مقاله و گزارش از فعالیت‌ها به خبرگزاری‌ها و دعوت از آن‌ها وهمچنین ساخت مستند و مستندسازی فعالیت‌ها را شامل می‌شود.
61-28 پیاده‌روی با خرس و پلنگ زیر نور مهتاب

60-27 پیاده‌روی با خرس و پلنگ زیر نور مهتاب

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *