رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ دی ۱۳۹۵

سفر به قبرس و پرسه‌زنی در تاریخ

لینک این مطلب کپی شد!

پافوس یکی از زیباترین مناطق قبرس است. سواحل زیبای این شهر ساحلی و پیشینه باستانی آن، پافوس را به یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، به نقل از مجله گردشگری الی گشت، اگر به تاریخ علاقه دارید، در سفر به قبرس بازدید از این جزیره را فراموش نکنید.

آگورا و اودیون (Agora & Odeon)

تعدادی آثار دوران رومی‌ها در پافوس وجود دارند که به ‌خوبی از آنها محافظت شده است. همگی این آثار تقریبا در قرن دوم ساخته و در منطقه بندر گسترده شده‌اند. اودیون (یک نوع تئاتر کوچک) همچنان برای جشنواره موسیقی تابستانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۱۲ ردیف جایگاه برای نشستن دارد. در برابر آن نیز دادگاه بزرگ آگورا با ۹۵ مترمربع اندازه قرار دارد که مدتی به ‌عنوان بازاری رومی مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروزه تنها پی و بخشی از ستون‌های آن قابل رویت هستند.

در نزدیکی این محل نیز خرابی‌های بازمانده از دیوار باستانی شهر قرارگرفته‌اند. در کنار اوریون نیز یک فانوس دریایی مدرن و یک تپه سنگی قرار دارند که گفته می‌شود این تپه باقی مانده آکروپولیس این شهر است. زمانی در این مکان یک بنای مذهبی کامل قرار داشته ولی امروز بخش اندکی از آن باقی مانده است. درست در قسمت جنوبی این مکان نیز بقایای مجموعه‌ای از ساختمان‌ها قرار دارند که به‌عنوان آسکلپیون (Asklepion که بنای خدای درمان به نام اسقلبیوس یا Asklepios است) به کار گرفته می‌شد ولی امروزه مقدار اندکی از آن باقی مانده است.

آدرس: خیابان سارانتا کولونز، سایت باستانی پافوس، پافوس کاتو
12 سفر به قبرس و پرسه‌زنی در تاریخ
مقبره‌های پادشاهان

سفری کوتاه و دو کیلومتری به خارج از شهر شما را به مقبره‌هایی که در دل صخره‌ها کنده ‌شده‌اند و با نام مقبره‌های پادشاهان شناخته می‌شوند، می‌رساند.

این آرامگاه‌های تحسین‌ برانگیز زیرزمینی به قرن چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردند و به ‌صورت مستقیم در دل سنگ‌های مستحکم کنده ‌شده‌اند.

برخی از آن‌ها با ستون‌هایی به سبک دوریک (Doric) تزئین شده‌ که به‌ نوعی یک تاثیر دورادور مصری بر این بنا را نشان می‌دهند. این مکان که یک سایت میراث جهانی یونسکو است، محل دفن پافوسی‌های باستان در طول دوران رومی‌ها و یونانی‌ها بوده و به ‌احتمال فراوان به ‌عنوان محلی برای دفن افسران درجه بالا و اعضای برجسته اجتماع آن دوران به کار گرفته می‌شده است. در این مکان هفت مقبره برای کاوش وجود دارد ولی اگر از نظر زمانی در مضیقه هستید بهتر است به سراغ مقبره شماره سه بروید که در خود جالب‌ترین عناصر معماری را جای داده و ستون‌های متعددی پیرامون دهلیزهای آن قرارگرفته‌اند.

موقعیت مکانی: پافوس کاتو
13 سفر به قبرس و پرسه‌زنی در تاریخ
بازیلیکای هریسوپولیتیسا (Hrysopolitissa Basilica) و ستون سنت پاول ( Paul)

این خرابه‌های عظیم، زمانی بزرگ‌ترین بازیلیکای (نوعی از کلیسا) بیزانسی در پافوس بوده‌اند و ستون‌های پخش شده در آن به ‌نوعی وصیت‌نامه این مکان با عظمت که مدت‌هاست نابود شده است به ‌حساب می‌آید. احتمالا این بقایا متعلق به قرن چهارم میلادی هستند (در آن دوران بیزانس‌ها بیش‌ترین قدرت را در قبرس داشتند) و در سال ۶۵۳ میلادی در جریان حمله اعراب به این جزیره نابود شده‌اند. در بخش شرقی این سایت نیز کلیسای آیه کریاکی (Ayia Kyriaki) قرار گرفته است که هنوز امروزه نیز توسط کاتولیک‌ها و مسیحیان وابسته به کلیسای انگلستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در انتهای غربی این سایت نیز ستون سنت پاول قرار دارد.

گفته می‌شود این ستون، مکانی است که سنت پائول به ‌عنوان مجازات تبلیغ مسیحیت به آن بسته شد و ۳۹ ضربه شلاق را تحمل کرد. پس ‌از این رخداد بود که او توانست حاکم این شهر را به دین مسیح وارد و قبرس را به یکی از نخستین مکان‌های مسیحی در جهان بدل سازد.

آدرس: خیابان پافیاس آفرودیته، پافوس کاتو
14 سفر به قبرس و پرسه‌زنی در تاریخ
عبادتگاه آفرودیته

عبادتگاه آفرودیته متعلق به قرن ۱۲ پیش از میلاد است و یک مرکز مهم برای انجام رسم‌ها و قربانی‌های مذهبی بوده است. این الهه یونانی در این بنا به شکل و ظاهری انسانی معرفی نشده بلکه سنگ‌هایی مخروطی برای این کار به کار گرفته شده است که به ‌وسیله روغن پوشانده شده‌اند.

در اطراف عبادتگاه نیز تعدادی اتاقک قرار دارد که مخلوطی از ساخت ‌و سازهای اولیه و افزونه‌هایی که بعدها رومیان به آن اضافه کرده‌اند در آن‌ها به چشم می‌خورد.

بال جنوبی نیز سالم‌ترین مکان باقی مانده از این بنا است. در غرب این عبادتگاه نیز بقایای از دوران رومی قرار دارد که یک خانه رومی از سال یک پس از میلاد با ستون‌هایی مشهور سبک رومی نیز به چشم می‌خورد. این خانه شامل اتاق‌هایی است که در اطراف یک دهلیز پر از ستون قرار گرفته‌ و در آن‌ها موزاییک به کار گرفته شده است. این خانه احتمالا اقامتگاه راهبانی بوده که به آرامگاه رسیدگی می‌کردند.

بقایا و خرابه‌های تعداد زیادی از خانه‌های رومی نیز در این سایت باقی مانده است که قابل‌ ذکرترین آن‌ها خانه لدا است. این مکان شامل یک مسیر نشانه‌گذاری شده و نقاشی است و در آن یک نسخه از نقاشی موزاییکی لدا و قو وجود دارد که مشهورترین نمونه موجود در قبرس به ‌حساب می‌آید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *