رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ شهریور ۱۴۰۰

پلو سنگ سیر کردی

اشتراک گذاری

پلو سنگ سیر کردی ، از غذاهای معروف و بسیار لذیذ کردستان و مهاباد می باشد که با انواع گوشت بخصوص گوشت بوقلمون و مرغ تهیه می شود . سیر یکی از اجزای اصلی این غذا می باشد که بسیار مفید است .  در کنار این غذا، آش سنگ سیر هم یکی از آش های این مناطق است که با پلو سنگ سیر کاملا متفاوت است و گاهی اوقات ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند.

مواد لازم

برنج: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
لوبیا سبز (خرد شده): ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
لوبیا چیتی (پخته): ½ لیوان دسته دار فرانسوی
سینه مرغ: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد متوسط
هویج: ۱ عدد متوسط
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
آرد سوخاری: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
زردچوبه و پودر سیر: به میزان لازم
پودر فلفل پاپریکا و روغن: به میزان لازم

پلو سنگ سیر کردی

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه پلو سنگ سیر کردی، لوبیا چیتی را از قبل خیس کنید و بعد با مقداری آب بپزید. می توانید از کنسرو آماده آن هم استفاده کنید. لوبیا سبز را بشویید و سر و ته آن را جدا کنید. لوبیا ها را در قطعات ۱ تا ۲ سانتی متری برش بزنید و خرد کنید. هویج را پوست بگیرید و به صورت نگینی و در ابعادی مساوی با لوبیا سبز خرد کنید تا در نهایت ظاهر غذا زیباتر شود. برنج را از ۱ ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس کنید.
سینه مرغ را بشویید و استخوان های آن را جدا کنید. سینه مرغ را به قطعات کوچک تر خرد و آن ها را چرخ کنید. سپس پوست پیاز را بگیرید و آن را جداگانه رنده یا چرخ کنید. اگر می خواهید پیاز را رنده کنید، قسمت ریشه یا انتهای آن را جدا نکنید تا هنگام رنده کردن، لایه های پیاز از هم باز نشوند. با دست آب پیاز را بگیرید و تفاله آن را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید.
در یک کاسه مناسب، مرغ چرخ شده، پیاز آب گرفته شده و آرد سوخاری را با هم مخلوط کنید. سپس فلفل سیاه، پودر فلفل پاپریکا، زردچوبه و فلفل را به همراه پودر سیر با هم مخلوط کنید و مواد را ورز دهید تا کاملا یکدست شوند. روی ظرف را با سلفون بپوشانید یا در ظرف را بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال قرار دهید. این کار باعث ایجاد انسجام مواد می شود.

بعد از یک ساعت، ظرف را بیرون بیاورید. از مواد داخل ظرف به اندازه یک گردو بردارید و به شکل گلوله در آورید. همه مواد را به همین صورت قلقلی کنید. بهتر است دوباره قلقلی ها را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا موقع سرخ کردن از هم وا نرود. در یک تابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید به خوبی داغ شود. کوفته ها را در تابه سرخ کنید.

اجازه دهید کوفته قلقلی ها کاملا سرخ شوند. آن ها را از تابه خارج کنید و روی یک دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود. آن ها را کنار بگذارید. لوبیا سبز را که از قبل خرد کرده اید به همراه هویج نگینی شده و لوبیا چیتی پخته و آبکش شده در یک قابلمه مناسب بریزید و به اندازه ۴ لیوان دسته دار فرانسوی، روی آن ها آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا وقتی که آب جوش بیاید.

در این مرحله از طرز تهیه پلو سنگ سیر کردی، ۳۰ دقیقه بعد کوفته قلقلی ها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید. اجازه دهید کوفته ها هم به مدت ۲ دقیقه با بقیه مواد بپزند. در این فاصله سیب زمینی ها را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. بهتر است سیب زمینی ها را با کمی روغن تفت دهید. سپس آن ها را به قابلمه اضافه کنید. یعنی ۲۰ دقیقه بعد از اضافه کردن کوفته ها، سیب زمینی ها را هم به مواد داخل قابلمه بیفزایید.

۱۰ دقیقه بعد از اضافه کردن سیب زمینی ها، برنجی را که از قبل خیس کرده بودید، آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. به میزان سلیقه و طبع خودتان، نمک اضافه کنید. وقتی آب داخل قابلمه کم شد، برنج های اطراف را در وسط قابلمه به شکل تپه جمع کنید و با انتهای قاشق، چند سوراخ داخل آن ایجاد کنید. درب ظرف را به همراه دم کنی روی قابلمه بگذارید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه پلو سنگ سیر، بعد از ۲ تا ۳ دقیقه که داخل قابلمه بخار جمع شد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. بسته به میزان حرارت و جنس قابلمه، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد پلو سنگ سیر شما آماده است. غذا را در ظرف مناسب بریزید و با ترشی، ماست یا سالاد دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه پلو سنگ سیر به روش مهابادی

مواد لازم

برنج دانه گرد: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
لوبیا قرمز پخته: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
لوبیا سبز خرد شده: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
هویج: ۲ عدد متوسط
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
سینه مرغ: ۱ عدد کامل
سبزی کاکوتی: ۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر: به میزان دلخواه
نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

در ابتدا سینه مرغ بدون استخوان را چرخ کنید. پیاز را هم می توانید همراه با مرغ چرخ کنید. ولی بهتر است مانند روش قبل آن را جداگانه چرخ یا رنده و آب آن را با دست بگیرید و به مرغ چرخ شده اضافه کنید. در یک کاسه، مرغ چرخ شده را با پیاز، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک مخلوط کنید. روی ظرف را بپوشانید و ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

هویج خرد شده، لوبیا قرمز پخته و لوبیا سبز خرد شده را در قابلمه با مقداری آب روی حرارت بگذارید. به مواد ۱ قاشق سبزی محلی کاکوتی اضافه کنید. درب ظرف را روی آن بگذارید و سیب زمینی ها را نگینی خرد کنید. ۱۰ دقیقه بعد از جوش آمدن آب، سیب زمینی های نگینی خرده شده را به مواد اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی ها هم نرم شوند.

مواد کوفته قلقلی را که در یخچال قرار داده بودید، بیرون بیاورید. آن ها را به شکل کوفته هایی کوچک تر از گردو، به شکل گلوله ای در آورید. در یک تابه به میزان لازم روغن بریزید و کوفته قلقلی ها را در آن سرخ کنید تا همه طرف آن ها طلایی شود.

برنج را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید آب آن، بخار و برنج کمی نرم شود. در حدی که دندان گیر باشد. کوفته قلقلی های سرخ شده را به برنج اضافه کنید. روی برنج را کمی روغن بریزید و دم کنی را روی آن بگذارید. بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه که پلو سنگ سیر پخت و دم کشید، روی آن را پودر سیر بریزید و آن را با ماست سرو کنید.

 

پلو سنگ سیر کردی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *